Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy toksykologii weterynaryjnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy toksykologii weterynaryjnej
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 41 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 8 0,50,41zaliczenie
wykładyW3 7 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znakomosć podstaw fizjologii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z przemianami trucizn w organizmie
C-2zapoznanie studentów z najczęściej występującymi zatruciami u zwierząt
C-3zapoznanie studentów z zasady przeprowadzenia wywiadu toksykologicznego i prawidłowego doboru materiału biologicznego do badań toksykologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Diagnostyka zatruć - wywiad toksykologiczny, ocena zmian anatomopatologicznych, pobieranie materiału do badań toksykologicznych.2
T-A-2Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych). Klasyfikacja toksykologiczna pestycydów. Zatrucia pestycydami – przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.2
T-A-3Zatrucia substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego (glikozydy, alkaloidy, olejki eteryczne) i zatrucia azotanami i mocznikiem - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.2
T-A-4Zatrucia lekami (niesterydowe leki przeciwzapalne, leki przeciwbólowe, antydepresanty) i substancjami stosowanymi w gospodarstwie domowym - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.2
8
wykłady
T-W-1Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Kierunki badań toksykologicznych. Trucizny i ich klasyfikacja. Rodzaje zatruć.2
T-W-2Metabolizm ksenobiotyków. Mechanizmy działania toksycznego.2
T-W-3Biochemiczne i fizjologiczne skutki działania trucizn.2
T-W-4Podstawy analizy toksykologicznej.1
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu2
A-A-3przygotowanie się do zajęć i zaliczenia przedmiotu5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2studiowanie literatury4
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia4
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersatoryjny
M-2duskusja dydaktyczna
M-3pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-6.2_W01
zna podstawowe pojęcia; omawia losy i przemiany trucizn w organizmie
ZO_1A_W01R1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1, S-2
ZO_1A_ZOP-S-6.2_W02
zna najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt, ich przyczyny i objawy
ZO_1A_W15, ZO_1A_W09R1A_W02, R1A_W05C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-6.2_U01
umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
ZO_1A_U01R1A_U01InzA_U01C-3T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-6.2_K01
wykazuje zrozumienie procesów zachodzacych w organizmie i ich zmian pod wpływem okreslonych czynników szkodliwych
ZO_1A_K03R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-6.2_W01
zna podstawowe pojęcia; omawia losy i przemiany trucizn w organizmie
2,0
3,0Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojecia. Student w podstawowym zakresie potrafi wyjaśnić jakim przemianom podlegają trucizny w organizmie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZOP-S-6.2_W02
zna najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt, ich przyczyny i objawy
2,0
3,0Student wymienia najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt. Wskazuje najważniejsze przyczyny zatruć i ich objawy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-6.2_U01
umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
2,0
3,0student umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-6.2_K01
wykazuje zrozumienie procesów zachodzacych w organizmie i ich zmian pod wpływem okreslonych czynników szkodliwych
2,0
3,0Student wykazuje zrozumienie procesów zachodzacych w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników szkodliwych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zasadowski A., Garwacki S., Weterynaryjne aspekty zatruć pestycydami, SGGW, Warszawa, 1994
  2. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PWZL, Warszawa, 2006
  3. Garwacki S., Wiechetek M., Weterynaryjna Toksykologia Ogólna, SGGW, Warszawa, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Diagnostyka zatruć - wywiad toksykologiczny, ocena zmian anatomopatologicznych, pobieranie materiału do badań toksykologicznych.2
T-A-2Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych). Klasyfikacja toksykologiczna pestycydów. Zatrucia pestycydami – przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.2
T-A-3Zatrucia substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego (glikozydy, alkaloidy, olejki eteryczne) i zatrucia azotanami i mocznikiem - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.2
T-A-4Zatrucia lekami (niesterydowe leki przeciwzapalne, leki przeciwbólowe, antydepresanty) i substancjami stosowanymi w gospodarstwie domowym - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Kierunki badań toksykologicznych. Trucizny i ich klasyfikacja. Rodzaje zatruć.2
T-W-2Metabolizm ksenobiotyków. Mechanizmy działania toksycznego.2
T-W-3Biochemiczne i fizjologiczne skutki działania trucizn.2
T-W-4Podstawy analizy toksykologicznej.1
7

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu2
A-A-3przygotowanie się do zajęć i zaliczenia przedmiotu5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2studiowanie literatury4
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-6.2_W01zna podstawowe pojęcia; omawia losy i przemiany trucizn w organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z przemianami trucizn w organizmie
Treści programoweT-W-1Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Kierunki badań toksykologicznych. Trucizny i ich klasyfikacja. Rodzaje zatruć.
T-W-2Metabolizm ksenobiotyków. Mechanizmy działania toksycznego.
T-W-3Biochemiczne i fizjologiczne skutki działania trucizn.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojecia. Student w podstawowym zakresie potrafi wyjaśnić jakim przemianom podlegają trucizny w organizmie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-6.2_W02zna najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt, ich przyczyny i objawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
ZO_1A_W09ma ogólną orientację w podstawowych problemach związanych z naukami zootechnicznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z najczęściej występującymi zatruciami u zwierząt
Treści programoweT-A-2Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych). Klasyfikacja toksykologiczna pestycydów. Zatrucia pestycydami – przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.
T-A-3Zatrucia substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego (glikozydy, alkaloidy, olejki eteryczne) i zatrucia azotanami i mocznikiem - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.
T-A-4Zatrucia lekami (niesterydowe leki przeciwzapalne, leki przeciwbólowe, antydepresanty) i substancjami stosowanymi w gospodarstwie domowym - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.
Metody nauczaniaM-2duskusja dydaktyczna
M-3pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt. Wskazuje najważniejsze przyczyny zatruć i ich objawy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-6.2_U01umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z zasady przeprowadzenia wywiadu toksykologicznego i prawidłowego doboru materiału biologicznego do badań toksykologicznych
Treści programoweT-A-1Diagnostyka zatruć - wywiad toksykologiczny, ocena zmian anatomopatologicznych, pobieranie materiału do badań toksykologicznych.
T-W-1Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Kierunki badań toksykologicznych. Trucizny i ich klasyfikacja. Rodzaje zatruć.
T-W-2Metabolizm ksenobiotyków. Mechanizmy działania toksycznego.
T-W-3Biochemiczne i fizjologiczne skutki działania trucizn.
T-W-4Podstawy analizy toksykologicznej.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny
M-2duskusja dydaktyczna
M-3pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-6.2_K01wykazuje zrozumienie procesów zachodzacych w organizmie i ich zmian pod wpływem okreslonych czynników szkodliwych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z przemianami trucizn w organizmie
C-2zapoznanie studentów z najczęściej występującymi zatruciami u zwierząt
C-3zapoznanie studentów z zasady przeprowadzenia wywiadu toksykologicznego i prawidłowego doboru materiału biologicznego do badań toksykologicznych
Treści programoweT-A-1Diagnostyka zatruć - wywiad toksykologiczny, ocena zmian anatomopatologicznych, pobieranie materiału do badań toksykologicznych.
T-A-2Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych). Klasyfikacja toksykologiczna pestycydów. Zatrucia pestycydami – przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.
T-A-3Zatrucia substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego (glikozydy, alkaloidy, olejki eteryczne) i zatrucia azotanami i mocznikiem - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.
T-A-4Zatrucia lekami (niesterydowe leki przeciwzapalne, leki przeciwbólowe, antydepresanty) i substancjami stosowanymi w gospodarstwie domowym - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.
T-W-1Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Kierunki badań toksykologicznych. Trucizny i ich klasyfikacja. Rodzaje zatruć.
T-W-2Metabolizm ksenobiotyków. Mechanizmy działania toksycznego.
T-W-3Biochemiczne i fizjologiczne skutki działania trucizn.
T-W-4Podstawy analizy toksykologicznej.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny
M-2duskusja dydaktyczna
M-3pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje zrozumienie procesów zachodzacych w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników szkodliwych.
3,5
4,0
4,5
5,0