Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Biologiczne podstawy treningu koni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne podstawy treningu koni
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL5 10 0,50,29zaliczenie
wykładyW5 20 1,50,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenia z przedmiotów: Użytkowanie i hodowla koni, Anatomia zwierząt, Fizjologia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z biologicznymi podstawami treningu koni, rodzajami metod treningu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Znajomość uwarunkowań wrodzonych zachowań koni w przygotowaniu koni do treningu. Interier konia a jego predyspozycje do poszczególnych form użytkowania.2
T-A-2Przystosowanie konia do wysiłku fizycznego w aspekcie funkcji układów kostno-stawowego i mięśniowego. Biomechanika i biodynamika ruchu koni. Podkuwnictwo specjalistyczne. Wykorzystanie technik cyfrowych i urządzeń termowizyjnych do analizy biomechaniki ruchu.3
T-A-3Specyfika funkcjonowania układu krążenia i oddechowego koni jako zwierząt ewolucyjnie przystosowanych do szybkiego ruchu. Wpływ wysiłku fizycznego na kształtowanie wartości podstawowych parametrów hematologicznych i biochemicznych koni.2
T-A-4Infrastruktura obiektów hippicznych i ośrodków treningowych. Nowoczesne rozwiązania technologiczne w budownictwie dla koni. Jakość podłoża a ruch konia.2
T-A-5Specyfika żywienia koni w treningu sportowym. Specjalistyczne pasze i dodatki żywieniowe i ich zastosowanie w praktyce.1
10
laboratoria
T-L-1Infrastruktura obiektów hippicznych i ośrodków treningowych. Nowoczesne rozwiązania technologiczne w budownictwie dla koni. Jakość podłoża a ruch konia.2
T-L-2Zabiegi prewencyjne u koni. Naturalne metody rehabilitacji i odnowy biologicznej koni. Masaże, akupresura, akupunktura, ciepło, ultradźwięki, lasery, pole magnetyczne, hydroterapia.2
T-L-3Trening koni w aspekcie weterynaryjnym (spotkanie z lek. wet. specj. chorób koni).2
T-L-4Określanie stopnia wytrenowania koni na podstawie badań laboratoryjnych.2
T-L-5Telemetryczny pomiar pracy serca koni, pomiar restytucji tętna i oddechów jako wskaźnika stopnia wytrenowania koni.2
10
wykłady
T-W-1Rola jeździectwa i sportu zaprzęgowego w kształtowaniu aktualnych trendów hodowlanych koni gorącokrwistych na świecie i w Polsce.2
T-W-2Charakterystyka koni wierzchowych i zaprzęgowych o wysokiej przydatności do sportu jeździeckiego: KWPN, BWP, selle france, niemieckie konie wierzchowe, polskie konie szlachetne półkrwi, inne.2
T-W-3Etapy szkolenia konia. Film „Nowoczesne jeździectwo”-metoda J.d’Orgeix.2
T-W-4Zasady doboru koni do poszczególnych dyscyplin jeździeckich. Film: „Trening koni do ujeżdżenia, reiningu, polo”.2
T-W-5Przygotowanie treningowe koni do poszczególnych dyscyplin jeździeckich. Planowanie obciążeń treningowych, małych i dużych cykli treningowych (makro- i mikrocykle).3
T-W-6Specyfika treningu koni do skoków przez przeszkody, WKKW, powożenia, rajdów długodystansowych.3
T-W-7Metody treningu. Rola okresu roztrenowania. Bezpośrednie przygotowanie startowe-BPS.2
T-W-8Systemy i metody treningu koni wyścigowych (kontynentalny, angielski), systemy gonitw. Gonitwy płaskie, płotowe, przeszkodowe, kłusacze.2
T-W-9Najczęstsze problemy w treningu koni - spotkanie z trenerem kadry narodowej w skokach i WKKW.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2udział w konsultacjach2
A-A-3praca własna ze wskazaną literaturą i przygotowanie do zaliczenia pisemnego17
A-A-4zaliczenie pisemne1
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2praca własna studenta5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2praca własna ze wskazną literaturą i przygotowanie do zaliczenia pisemnego22
A-W-3zaliczenie pisemne1
A-W-4udział w konsultacjach2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład multimedialny
M-2film
M-3pokaz
M-4prelekcja, odczyt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-D4_W01
student wylicza i opsuje uwarunkowania biologiczne wpływające na wydolność fizyczną koni
ZO_1A_W12, ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05C-1T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3
ZO_1A_ZOK-S-D4_W02
student rozróżnia i charakteryzuje zasady treningu koni w zależności od dyscypliny jeździeckiej
ZO_1A_W10R1A_W05InzA_W01, InzA_W05C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-D4_W01
student wylicza i opsuje uwarunkowania biologiczne wpływające na wydolność fizyczną koni
2,0student nie posiada dostatecznej wiedzy na temat uwarunkowań biologicznych wpływających na wydolność fizyczną koni
3,0student posiada dostateczną wiedzę na temat uwarunkowań biologicznych wpływających na wydolność fizyczną koni, popełnia błędy merytoryczne
3,5student posiada dostateczną wiedzę na temat uwarunkowań biologicznych wpływających na wydolność fizyczną koni, popełnia nieliczne błędy merytoryczne
4,0student wykazuje się dobrą wiedzą na temat uwarunkowań biologicznych wpływających na wydolność fizyczną koni
4,5student wykazuje się szczegółową wiedzą na temat uwarunkowań biologicznych wpływających na wydolność fizyczną koni
5,0student swobodnie i szczegółowo charakteryzuje uwarunkowania biologicznych wpływające na wydolność fizyczną koni
ZO_1A_ZOK-S-D4_W02
student rozróżnia i charakteryzuje zasady treningu koni w zależności od dyscypliny jeździeckiej
2,0student wymienia metody treningu ale nie potrafi ich rozróżnić i scharakteryzować
3,0student rozróżnia i charakteryzuje zasady treningu w stopniu dostatecznym, popełnia błędy merytoryczne.
3,5student rozróżnia i charakteryzuje zasady treningu w stopniu dostatecznym, popełnia nieliczne błędy merytoryczne
4,0student rozróżnia i charakteryzuje zasady treningu w stopniu dobrym, nie popełnia zasadniczych błędów
4,5student rozróżnia i szczegółowo charakteryzuje zasady treningu w zależności od dyscypliny jeździeckiej,
5,0student swobodnie i szczegółowo rozróznia i charakteryzuje zasady treningu w zależności od dyscypliny jeździeckiej

Literatura podstawowa

  1. Gil J., Fizjologia konia, cz.I, Wyd. Sport, Warszawa, 2003
  2. Gil J., Fizjologia konia, cz. II, GraDar, Bydgoszcz, 2004
  3. Szarska E., Znaczenie badan diagnostycznych krwi w ocenie stanu zdrowia oraz efektywności treningu koni wyścigowych i sportowych, Zesz. Nauk. AR , Rozprawy CCIII, Wrocław, 2003
  4. Kaproń M., Metody doskonalenia koni, Wyd. AR, Lublin, 1999
  5. Szarska E., Badania laboratoryjne w treningu koni, AR "Crex", Tychów, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Winnicka A., Wartości referencyjne podstawowych badan laboratoryjnych w weterynarii, SGGW, Warszawa, 1997
  2. Bugnault K., Biomechanika ruchu konia dla jeźdźca, Swiadom jeździectwo, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Znajomość uwarunkowań wrodzonych zachowań koni w przygotowaniu koni do treningu. Interier konia a jego predyspozycje do poszczególnych form użytkowania.2
T-A-2Przystosowanie konia do wysiłku fizycznego w aspekcie funkcji układów kostno-stawowego i mięśniowego. Biomechanika i biodynamika ruchu koni. Podkuwnictwo specjalistyczne. Wykorzystanie technik cyfrowych i urządzeń termowizyjnych do analizy biomechaniki ruchu.3
T-A-3Specyfika funkcjonowania układu krążenia i oddechowego koni jako zwierząt ewolucyjnie przystosowanych do szybkiego ruchu. Wpływ wysiłku fizycznego na kształtowanie wartości podstawowych parametrów hematologicznych i biochemicznych koni.2
T-A-4Infrastruktura obiektów hippicznych i ośrodków treningowych. Nowoczesne rozwiązania technologiczne w budownictwie dla koni. Jakość podłoża a ruch konia.2
T-A-5Specyfika żywienia koni w treningu sportowym. Specjalistyczne pasze i dodatki żywieniowe i ich zastosowanie w praktyce.1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Infrastruktura obiektów hippicznych i ośrodków treningowych. Nowoczesne rozwiązania technologiczne w budownictwie dla koni. Jakość podłoża a ruch konia.2
T-L-2Zabiegi prewencyjne u koni. Naturalne metody rehabilitacji i odnowy biologicznej koni. Masaże, akupresura, akupunktura, ciepło, ultradźwięki, lasery, pole magnetyczne, hydroterapia.2
T-L-3Trening koni w aspekcie weterynaryjnym (spotkanie z lek. wet. specj. chorób koni).2
T-L-4Określanie stopnia wytrenowania koni na podstawie badań laboratoryjnych.2
T-L-5Telemetryczny pomiar pracy serca koni, pomiar restytucji tętna i oddechów jako wskaźnika stopnia wytrenowania koni.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola jeździectwa i sportu zaprzęgowego w kształtowaniu aktualnych trendów hodowlanych koni gorącokrwistych na świecie i w Polsce.2
T-W-2Charakterystyka koni wierzchowych i zaprzęgowych o wysokiej przydatności do sportu jeździeckiego: KWPN, BWP, selle france, niemieckie konie wierzchowe, polskie konie szlachetne półkrwi, inne.2
T-W-3Etapy szkolenia konia. Film „Nowoczesne jeździectwo”-metoda J.d’Orgeix.2
T-W-4Zasady doboru koni do poszczególnych dyscyplin jeździeckich. Film: „Trening koni do ujeżdżenia, reiningu, polo”.2
T-W-5Przygotowanie treningowe koni do poszczególnych dyscyplin jeździeckich. Planowanie obciążeń treningowych, małych i dużych cykli treningowych (makro- i mikrocykle).3
T-W-6Specyfika treningu koni do skoków przez przeszkody, WKKW, powożenia, rajdów długodystansowych.3
T-W-7Metody treningu. Rola okresu roztrenowania. Bezpośrednie przygotowanie startowe-BPS.2
T-W-8Systemy i metody treningu koni wyścigowych (kontynentalny, angielski), systemy gonitw. Gonitwy płaskie, płotowe, przeszkodowe, kłusacze.2
T-W-9Najczęstsze problemy w treningu koni - spotkanie z trenerem kadry narodowej w skokach i WKKW.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2udział w konsultacjach2
A-A-3praca własna ze wskazaną literaturą i przygotowanie do zaliczenia pisemnego17
A-A-4zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2praca własna studenta5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2praca własna ze wskazną literaturą i przygotowanie do zaliczenia pisemnego22
A-W-3zaliczenie pisemne1
A-W-4udział w konsultacjach2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-D4_W01student wylicza i opsuje uwarunkowania biologiczne wpływające na wydolność fizyczną koni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
ZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z biologicznymi podstawami treningu koni, rodzajami metod treningu
Treści programoweT-A-4Infrastruktura obiektów hippicznych i ośrodków treningowych. Nowoczesne rozwiązania technologiczne w budownictwie dla koni. Jakość podłoża a ruch konia.
T-A-5Specyfika żywienia koni w treningu sportowym. Specjalistyczne pasze i dodatki żywieniowe i ich zastosowanie w praktyce.
T-A-1Znajomość uwarunkowań wrodzonych zachowań koni w przygotowaniu koni do treningu. Interier konia a jego predyspozycje do poszczególnych form użytkowania.
T-A-2Przystosowanie konia do wysiłku fizycznego w aspekcie funkcji układów kostno-stawowego i mięśniowego. Biomechanika i biodynamika ruchu koni. Podkuwnictwo specjalistyczne. Wykorzystanie technik cyfrowych i urządzeń termowizyjnych do analizy biomechaniki ruchu.
T-A-3Specyfika funkcjonowania układu krążenia i oddechowego koni jako zwierząt ewolucyjnie przystosowanych do szybkiego ruchu. Wpływ wysiłku fizycznego na kształtowanie wartości podstawowych parametrów hematologicznych i biochemicznych koni.
T-W-1Rola jeździectwa i sportu zaprzęgowego w kształtowaniu aktualnych trendów hodowlanych koni gorącokrwistych na świecie i w Polsce.
T-W-2Charakterystyka koni wierzchowych i zaprzęgowych o wysokiej przydatności do sportu jeździeckiego: KWPN, BWP, selle france, niemieckie konie wierzchowe, polskie konie szlachetne półkrwi, inne.
T-L-1Infrastruktura obiektów hippicznych i ośrodków treningowych. Nowoczesne rozwiązania technologiczne w budownictwie dla koni. Jakość podłoża a ruch konia.
T-L-2Zabiegi prewencyjne u koni. Naturalne metody rehabilitacji i odnowy biologicznej koni. Masaże, akupresura, akupunktura, ciepło, ultradźwięki, lasery, pole magnetyczne, hydroterapia.
T-L-3Trening koni w aspekcie weterynaryjnym (spotkanie z lek. wet. specj. chorób koni).
T-L-4Określanie stopnia wytrenowania koni na podstawie badań laboratoryjnych.
T-L-5Telemetryczny pomiar pracy serca koni, pomiar restytucji tętna i oddechów jako wskaźnika stopnia wytrenowania koni.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-2film
M-4prelekcja, odczyt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada dostatecznej wiedzy na temat uwarunkowań biologicznych wpływających na wydolność fizyczną koni
3,0student posiada dostateczną wiedzę na temat uwarunkowań biologicznych wpływających na wydolność fizyczną koni, popełnia błędy merytoryczne
3,5student posiada dostateczną wiedzę na temat uwarunkowań biologicznych wpływających na wydolność fizyczną koni, popełnia nieliczne błędy merytoryczne
4,0student wykazuje się dobrą wiedzą na temat uwarunkowań biologicznych wpływających na wydolność fizyczną koni
4,5student wykazuje się szczegółową wiedzą na temat uwarunkowań biologicznych wpływających na wydolność fizyczną koni
5,0student swobodnie i szczegółowo charakteryzuje uwarunkowania biologicznych wpływające na wydolność fizyczną koni
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-D4_W02student rozróżnia i charakteryzuje zasady treningu koni w zależności od dyscypliny jeździeckiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z biologicznymi podstawami treningu koni, rodzajami metod treningu
Treści programoweT-W-3Etapy szkolenia konia. Film „Nowoczesne jeździectwo”-metoda J.d’Orgeix.
T-W-4Zasady doboru koni do poszczególnych dyscyplin jeździeckich. Film: „Trening koni do ujeżdżenia, reiningu, polo”.
T-W-5Przygotowanie treningowe koni do poszczególnych dyscyplin jeździeckich. Planowanie obciążeń treningowych, małych i dużych cykli treningowych (makro- i mikrocykle).
T-W-6Specyfika treningu koni do skoków przez przeszkody, WKKW, powożenia, rajdów długodystansowych.
T-W-7Metody treningu. Rola okresu roztrenowania. Bezpośrednie przygotowanie startowe-BPS.
T-W-8Systemy i metody treningu koni wyścigowych (kontynentalny, angielski), systemy gonitw. Gonitwy płaskie, płotowe, przeszkodowe, kłusacze.
T-W-9Najczęstsze problemy w treningu koni - spotkanie z trenerem kadry narodowej w skokach i WKKW.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-2film
M-3pokaz
M-4prelekcja, odczyt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student wymienia metody treningu ale nie potrafi ich rozróżnić i scharakteryzować
3,0student rozróżnia i charakteryzuje zasady treningu w stopniu dostatecznym, popełnia błędy merytoryczne.
3,5student rozróżnia i charakteryzuje zasady treningu w stopniu dostatecznym, popełnia nieliczne błędy merytoryczne
4,0student rozróżnia i charakteryzuje zasady treningu w stopniu dobrym, nie popełnia zasadniczych błędów
4,5student rozróżnia i szczegółowo charakteryzuje zasady treningu w zależności od dyscypliny jeździeckiej,
5,0student swobodnie i szczegółowo rozróznia i charakteryzuje zasady treningu w zależności od dyscypliny jeździeckiej