Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Żywność wygodna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywność wygodna
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Józefa Gardzielewska <Jozefa.Gardzielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 91 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 8 0,50,41zaliczenie
wykładyW5 7 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia, biochemia,botanika, fizyka, towaroznawstwo surowców i produktów zwierzęcych,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami żywności wygodnej, jej rodzajami, procesami jej przygotowania i wytwarzania oraz wartością odżywczą.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Surowce do produkcji żywności wygodnej.2
T-A-2Rodzaje żywności wygodnej.2
T-A-3Technologia przygotowania żywności wygodnej.1
T-A-4Wartość odżywcza żywności wygodnej.1
T-A-5Ocena przydatności konsumenckiej żywności wygodnej.1
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.1
8
wykłady
T-W-1Minimalnie przetworzenie warzyw i owoców, mięsa i ryb, temperatury chłodnicze.1
T-W-2Jakość i wartość odżywcza żywności minimalnie przetworzonej.1
T-W-3Systemy produkcji potraw, żywność utrwalana w niskich temperaturach (chłodzenie i mrożenie).1
T-W-4Obróbka termiczna, pasteryzacja, sterylizacja.1
T-W-5Tłuszcze w żywności wygodnej.1
T-W-6Susze owocowe, warzywne i ziemniaczane jako składniki żywności wygodnej.1
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach.5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Praca studentów w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu poszczególnych tematów objętych programem ćwiczeń.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przedstawionej prezentacji i udział studenta w jej omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna końcowa ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składa się ocena aktywności na zajęciach, przygotowanej prezentacji oraz zaliczenia pisemnego z calości materiału objętego programem ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z materiału objętego programem wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O7.4_W01
Student potrafi scharakteryzować różne rodzaje żywności wygodnej oraz omówić metody jej wytwarzania, pakowania, przechowywania, zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka.
ZO_1A_W13R1A_W05C-1T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3, M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O7.4_U01
Student posiada umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi wykorzystać w życiu codziennym produkty żywności wygodnej, wykorzystując przy tym zdobytą wiedzę o mechanizmach jej zarówno korzystnego i negatywnego oddziaływania na organizm ludzki.
ZO_1A_U10, ZO_1A_U09R1A_U06InzA_U05, InzA_U06C-1T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3, M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O7.4_K01
Postępuje etycznie przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
ZO_1A_K02R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-3M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O7.4_W01
Student potrafi scharakteryzować różne rodzaje żywności wygodnej oraz omówić metody jej wytwarzania, pakowania, przechowywania, zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. opełnia nieliczne błędy.Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. Wiedza którą reprezentuje wykracza poza treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O7.4_U01
Student posiada umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi wykorzystać w życiu codziennym produkty żywności wygodnej, wykorzystując przy tym zdobytą wiedzę o mechanizmach jej zarówno korzystnego i negatywnego oddziaływania na organizm ludzki.
2,0Student nie posiada umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz nie potrafi prawidłowy sposób wykorzystać w życiu codziennym produktów żywności wygodnej. Nie potrafi wykorzystać kompetentnie zdobytej wiedzy o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
3,0Student nie posiada dostatecznej umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz nie potrafi prawidłowy sposób wykorzystać w życiu codziennym produktów żywności wygodnej. Nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
3,5Student posiada dostateczną umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi w prawidłowy sposób wykorzystać niektóre z nich w życiu codziennym. Nie potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytej wiedzy o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
4,0Student posiada dobrą umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi w prawidłowy sposób wykorzystać niektóre z nich w życiu codziennym. Potrafi nie zawsze wykorzystać zdobytą wiedzę o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
4,5Student posiada dobrą umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi w prawidłowy sposób wykorzystać produkty żywności wygodnej w życiu codziennym. Potrafi nie zawsze wykorzystać zdobytą wiedzę o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi w prawidłowy sposób wykorzystać produkty żywności wygodnej w życiu codziennym. Potrafi zawsze wykorzystać zdobytą wiedzę o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O7.4_K01
Postępuje etycznie przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
2,0Student nie potrafi postępować etycznie przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
3,0Student w sposób mierny wykazuje zasady etyczne przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
3,5Student w sposób dostateczny wykazuje zasady etyczne przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
4,0Student w sposób dobry wykazuje zasady etyczne przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
4,5Student w sposób bardzo dobry wykazuje zasady etyczne przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
5,0Student w sposób wyczerpujący wykazuje zasady etyczne i humanitaryzm przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.

Literatura podstawowa

  1. Pod red.Franciszka Świderskiego, Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. red. Głodkowski Olgierd, Niezbędnik przedsiębiorcy branży spożywczej (Prawo, Technologia, Sprzedaż), Wydawnictwo Forum, Poznań, 2011, Dzieło bazowe w oprawie segregatorowej aktualizowane
  2. Pod red. Kijowskiego J., Sikory T., Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem żywności., WNT, Warszawa, 2003
  3. Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K., Przygoda B., Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Surowce do produkcji żywności wygodnej.2
T-A-2Rodzaje żywności wygodnej.2
T-A-3Technologia przygotowania żywności wygodnej.1
T-A-4Wartość odżywcza żywności wygodnej.1
T-A-5Ocena przydatności konsumenckiej żywności wygodnej.1
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Minimalnie przetworzenie warzyw i owoców, mięsa i ryb, temperatury chłodnicze.1
T-W-2Jakość i wartość odżywcza żywności minimalnie przetworzonej.1
T-W-3Systemy produkcji potraw, żywność utrwalana w niskich temperaturach (chłodzenie i mrożenie).1
T-W-4Obróbka termiczna, pasteryzacja, sterylizacja.1
T-W-5Tłuszcze w żywności wygodnej.1
T-W-6Susze owocowe, warzywne i ziemniaczane jako składniki żywności wygodnej.1
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
7

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach.5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O7.4_W01Student potrafi scharakteryzować różne rodzaje żywności wygodnej oraz omówić metody jej wytwarzania, pakowania, przechowywania, zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami żywności wygodnej, jej rodzajami, procesami jej przygotowania i wytwarzania oraz wartością odżywczą.
Treści programoweT-W-1Minimalnie przetworzenie warzyw i owoców, mięsa i ryb, temperatury chłodnicze.
T-W-6Susze owocowe, warzywne i ziemniaczane jako składniki żywności wygodnej.
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
T-W-2Jakość i wartość odżywcza żywności minimalnie przetworzonej.
T-W-3Systemy produkcji potraw, żywność utrwalana w niskich temperaturach (chłodzenie i mrożenie).
T-W-5Tłuszcze w żywności wygodnej.
T-W-4Obróbka termiczna, pasteryzacja, sterylizacja.
T-A-5Ocena przydatności konsumenckiej żywności wygodnej.
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.
T-A-4Wartość odżywcza żywności wygodnej.
T-A-1Surowce do produkcji żywności wygodnej.
T-A-2Rodzaje żywności wygodnej.
T-A-3Technologia przygotowania żywności wygodnej.
Metody nauczaniaM-3Praca studentów w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu poszczególnych tematów objętych programem ćwiczeń.
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z materiału objętego programem wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena przedstawionej prezentacji i udział studenta w jej omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna końcowa ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składa się ocena aktywności na zajęciach, przygotowanej prezentacji oraz zaliczenia pisemnego z calości materiału objętego programem ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. opełnia nieliczne błędy.Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. Wiedza którą reprezentuje wykracza poza treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O7.4_U01Student posiada umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi wykorzystać w życiu codziennym produkty żywności wygodnej, wykorzystując przy tym zdobytą wiedzę o mechanizmach jej zarówno korzystnego i negatywnego oddziaływania na organizm ludzki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
ZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami żywności wygodnej, jej rodzajami, procesami jej przygotowania i wytwarzania oraz wartością odżywczą.
Treści programoweT-W-6Susze owocowe, warzywne i ziemniaczane jako składniki żywności wygodnej.
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
T-W-2Jakość i wartość odżywcza żywności minimalnie przetworzonej.
T-W-3Systemy produkcji potraw, żywność utrwalana w niskich temperaturach (chłodzenie i mrożenie).
T-W-5Tłuszcze w żywności wygodnej.
T-W-4Obróbka termiczna, pasteryzacja, sterylizacja.
T-A-5Ocena przydatności konsumenckiej żywności wygodnej.
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.
T-A-4Wartość odżywcza żywności wygodnej.
T-A-1Surowce do produkcji żywności wygodnej.
T-A-2Rodzaje żywności wygodnej.
T-A-3Technologia przygotowania żywności wygodnej.
Metody nauczaniaM-3Praca studentów w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu poszczególnych tematów objętych programem ćwiczeń.
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z materiału objętego programem wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena przedstawionej prezentacji i udział studenta w jej omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna końcowa ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składa się ocena aktywności na zajęciach, przygotowanej prezentacji oraz zaliczenia pisemnego z calości materiału objętego programem ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz nie potrafi prawidłowy sposób wykorzystać w życiu codziennym produktów żywności wygodnej. Nie potrafi wykorzystać kompetentnie zdobytej wiedzy o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
3,0Student nie posiada dostatecznej umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz nie potrafi prawidłowy sposób wykorzystać w życiu codziennym produktów żywności wygodnej. Nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
3,5Student posiada dostateczną umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi w prawidłowy sposób wykorzystać niektóre z nich w życiu codziennym. Nie potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytej wiedzy o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
4,0Student posiada dobrą umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi w prawidłowy sposób wykorzystać niektóre z nich w życiu codziennym. Potrafi nie zawsze wykorzystać zdobytą wiedzę o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
4,5Student posiada dobrą umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi w prawidłowy sposób wykorzystać produkty żywności wygodnej w życiu codziennym. Potrafi nie zawsze wykorzystać zdobytą wiedzę o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi w prawidłowy sposób wykorzystać produkty żywności wygodnej w życiu codziennym. Potrafi zawsze wykorzystać zdobytą wiedzę o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O7.4_K01Postępuje etycznie przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami żywności wygodnej, jej rodzajami, procesami jej przygotowania i wytwarzania oraz wartością odżywczą.
Treści programoweT-W-1Minimalnie przetworzenie warzyw i owoców, mięsa i ryb, temperatury chłodnicze.
T-W-6Susze owocowe, warzywne i ziemniaczane jako składniki żywności wygodnej.
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
T-W-2Jakość i wartość odżywcza żywności minimalnie przetworzonej.
T-W-3Systemy produkcji potraw, żywność utrwalana w niskich temperaturach (chłodzenie i mrożenie).
T-W-5Tłuszcze w żywności wygodnej.
T-W-4Obróbka termiczna, pasteryzacja, sterylizacja.
T-A-5Ocena przydatności konsumenckiej żywności wygodnej.
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.
T-A-4Wartość odżywcza żywności wygodnej.
T-A-1Surowce do produkcji żywności wygodnej.
T-A-3Technologia przygotowania żywności wygodnej.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z materiału objętego programem wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena przedstawionej prezentacji i udział studenta w jej omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna końcowa ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składa się ocena aktywności na zajęciach, przygotowanej prezentacji oraz zaliczenia pisemnego z calości materiału objętego programem ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi postępować etycznie przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
3,0Student w sposób mierny wykazuje zasady etyczne przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
3,5Student w sposób dostateczny wykazuje zasady etyczne przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
4,0Student w sposób dobry wykazuje zasady etyczne przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
4,5Student w sposób bardzo dobry wykazuje zasady etyczne przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
5,0Student w sposób wyczerpujący wykazuje zasady etyczne i humanitaryzm przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.