Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Aparat ruchu konia - statyka i dynamika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aparat ruchu konia - statyka i dynamika
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Kubasiewicz <Leslaw.Kubasiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu osteologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Studentom zostaną wskazane elementy budowy anatomicznej układu kostnego i mięśniowego oraz narządów pomocniczych mięśni biorących udział w utrzymaniu równowagi w fazie spoczynku i ruchu (skoku), a także mające znaczenie w analizie hodowlanej i ocenie dynamiki chodów konia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Morfologiczne cechy szkieletu koni.2
T-A-2Budowa i cechy charakterystyczne odcinków nasadowego, przejściowego i obwodowego przedniego części wolnej kończyny piersiowej konia.2
T-A-3Kość miedniczna i miednica oraz odcinki kośca części wolnej kończyny miednicznej.2
T-A-4Połączenia kończyny piersiowej i kończyny miednicznej oraz cechy gatunkowe stawów palcowych konia.2
T-A-5Mięśnie kończyny piersiowej i miednicznej konia.2
T-A-6Składowe układu ustaleniowego i układu zwrotnego.4
T-A-7Zaliczenie treści przedmiotu.1
15
wykłady
T-W-1Ewolucyjne zmiany układu ruchu i budowy tułowia konia3
T-W-2Obręcz kończyny piersiowej ze szkieletem części wolnej kończyny piersiowej1
T-W-3Obręcz kończyny miednicznej ze szkieletem części wolnej kończyny miednicznej1
T-W-4Połączenia kończyny piersiowej i kończyny miednicznej1
T-W-5Mięśnie obręczy kończyny piersiowej i miednicznej1
T-W-6Mięśnie kończyny piersiowej wolnej i miednicznej wolnej1
T-W-7Funkcja i zasada działania układu ustaleniowego kończyny piersiowej i układu zwrotnego kończyny miednicznej2
T-W-8Pnie naczyniowe i pnie nerwowe kończyny piersiowej i kończyny miednicznej1
T-W-9Budowa narządu kopytowego i jego pielęgnacja. Wykrywanie kulawizny.2
T-W-10Chody i fazy ruchu koni.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo studentach w cwiczeniach15
A-A-2Studiowanie wskazanej literatury5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści przedmiotu.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów oraz uzupełnianie wiedzy z wykorzystaniem wskazanego piśmiennictwa.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O125_W01
Zna osteologię, syndesmologię i miologię odcinków elementów szkieletu osiowego i kończyn konia. Tłumaczy specyfikę zdolności utrzymania pozycji i ciężaru ciała konia w ruchu i spoczynku.
ZO_1A_W04R1A_W04C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O125_U01
student powinien rozpoznawać poważniejsze przypadki nieprawidłowej budowy mającej wpływ na układ ruchu konia
ZO_1A_U01R1A_U01InzA_U01C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O125_K01
potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę
ZO_1A_K02R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O125_W01
Zna osteologię, syndesmologię i miologię odcinków elementów szkieletu osiowego i kończyn konia. Tłumaczy specyfikę zdolności utrzymania pozycji i ciężaru ciała konia w ruchu i spoczynku.
2,0nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu budowy układu ruchu
3,0zna i definiuje podstawowych zagadnień z zakresu budowy układu ruchu
3,5zna i definiuje budowę anatomiczną z topografią i opisem układu ruchu
4,0zna i definiuje szczegółową budowę anatomiczną układu ruchu
4,5rozpoznaje i opisuje nieprawidłowości budowy układu ruchu
5,0rozpoznaje i opisuje nieprawidłowości budowy układu ruchu i potrafi zaproponować odpowiednią profiiaktykę, celem zapobiegania nieprawidłowościom

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O125_U01
student powinien rozpoznawać poważniejsze przypadki nieprawidłowej budowy mającej wpływ na układ ruchu konia
2,0nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu budowy aparatu ruchu u konia
3,0zna i definiuje podstawowych zagadnień z zakresu budowy aparatu ruchu u konia
3,5zna i definije układ ustaleniowy kończyny piersiowej i kończyny miednicznej
4,0zna i definije układ ustaleniowy kończyny piersiowej i kończyny miednicznej z dokładną znajomością stawów, mięśni oraz elementów ścięgnowych mięśni
4,5zna i charakteryzuje najważniejsze wady wpływające na nieprawidłowości budowy aparatu ruchu konia
5,0potrafi właściwie kierować pracą hodowlą, celem zapobiegania nieprawidłowościom rozwoju aparatu ruchu konia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O125_K01
potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę
2,0brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy
3,0zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność jej przekazania
3,5otwartość na przekazanie nabytej wiedzy
4,0świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy
4,5otwartość, kreatywność i postępowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki
5,0aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności

Literatura podstawowa

  1. Krysiak K., Anatomia zwierząt, PWN, Warszawa, 1975

Literatura dodatkowa

  1. Konig H. E., Liebich H.G., Anatomia zwierząt, Galaktyka, Łódź, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Morfologiczne cechy szkieletu koni.2
T-A-2Budowa i cechy charakterystyczne odcinków nasadowego, przejściowego i obwodowego przedniego części wolnej kończyny piersiowej konia.2
T-A-3Kość miedniczna i miednica oraz odcinki kośca części wolnej kończyny miednicznej.2
T-A-4Połączenia kończyny piersiowej i kończyny miednicznej oraz cechy gatunkowe stawów palcowych konia.2
T-A-5Mięśnie kończyny piersiowej i miednicznej konia.2
T-A-6Składowe układu ustaleniowego i układu zwrotnego.4
T-A-7Zaliczenie treści przedmiotu.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucyjne zmiany układu ruchu i budowy tułowia konia3
T-W-2Obręcz kończyny piersiowej ze szkieletem części wolnej kończyny piersiowej1
T-W-3Obręcz kończyny miednicznej ze szkieletem części wolnej kończyny miednicznej1
T-W-4Połączenia kończyny piersiowej i kończyny miednicznej1
T-W-5Mięśnie obręczy kończyny piersiowej i miednicznej1
T-W-6Mięśnie kończyny piersiowej wolnej i miednicznej wolnej1
T-W-7Funkcja i zasada działania układu ustaleniowego kończyny piersiowej i układu zwrotnego kończyny miednicznej2
T-W-8Pnie naczyniowe i pnie nerwowe kończyny piersiowej i kończyny miednicznej1
T-W-9Budowa narządu kopytowego i jego pielęgnacja. Wykrywanie kulawizny.2
T-W-10Chody i fazy ruchu koni.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo studentach w cwiczeniach15
A-A-2Studiowanie wskazanej literatury5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści przedmiotu.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów oraz uzupełnianie wiedzy z wykorzystaniem wskazanego piśmiennictwa.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O125_W01Zna osteologię, syndesmologię i miologię odcinków elementów szkieletu osiowego i kończyn konia. Tłumaczy specyfikę zdolności utrzymania pozycji i ciężaru ciała konia w ruchu i spoczynku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Studentom zostaną wskazane elementy budowy anatomicznej układu kostnego i mięśniowego oraz narządów pomocniczych mięśni biorących udział w utrzymaniu równowagi w fazie spoczynku i ruchu (skoku), a także mające znaczenie w analizie hodowlanej i ocenie dynamiki chodów konia.
Metody nauczaniaM-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu budowy układu ruchu
3,0zna i definiuje podstawowych zagadnień z zakresu budowy układu ruchu
3,5zna i definiuje budowę anatomiczną z topografią i opisem układu ruchu
4,0zna i definiuje szczegółową budowę anatomiczną układu ruchu
4,5rozpoznaje i opisuje nieprawidłowości budowy układu ruchu
5,0rozpoznaje i opisuje nieprawidłowości budowy układu ruchu i potrafi zaproponować odpowiednią profiiaktykę, celem zapobiegania nieprawidłowościom
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O125_U01student powinien rozpoznawać poważniejsze przypadki nieprawidłowej budowy mającej wpływ na układ ruchu konia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Studentom zostaną wskazane elementy budowy anatomicznej układu kostnego i mięśniowego oraz narządów pomocniczych mięśni biorących udział w utrzymaniu równowagi w fazie spoczynku i ruchu (skoku), a także mające znaczenie w analizie hodowlanej i ocenie dynamiki chodów konia.
Metody nauczaniaM-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu budowy aparatu ruchu u konia
3,0zna i definiuje podstawowych zagadnień z zakresu budowy aparatu ruchu u konia
3,5zna i definije układ ustaleniowy kończyny piersiowej i kończyny miednicznej
4,0zna i definije układ ustaleniowy kończyny piersiowej i kończyny miednicznej z dokładną znajomością stawów, mięśni oraz elementów ścięgnowych mięśni
4,5zna i charakteryzuje najważniejsze wady wpływające na nieprawidłowości budowy aparatu ruchu konia
5,0potrafi właściwie kierować pracą hodowlą, celem zapobiegania nieprawidłowościom rozwoju aparatu ruchu konia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O125_K01potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Studentom zostaną wskazane elementy budowy anatomicznej układu kostnego i mięśniowego oraz narządów pomocniczych mięśni biorących udział w utrzymaniu równowagi w fazie spoczynku i ruchu (skoku), a także mające znaczenie w analizie hodowlanej i ocenie dynamiki chodów konia.
Metody nauczaniaM-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy
3,0zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność jej przekazania
3,5otwartość na przekazanie nabytej wiedzy
4,0świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy
4,5otwartość, kreatywność i postępowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki
5,0aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności