Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Ekotoksykologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekotoksykologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1- znajomość zagadnień z biochemii, fizjologii, ekologii i ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z ważniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
C-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzęcych oraz w ekosystemach wodnych i lądowych
C-3zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na toksyczność substancji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zanieczyszczenia i ich losy w ekosystemach wodnych i lądowych2
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji.1
T-W-3Losy trucizn w organizmie.1
T-W-4Wpływ zanieczyszczeń na organizmy. Skutki interakcji toksykologicznych.2
T-W-5Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmach i ekosystemach wodnych i lądowych.4
T-W-6Wpływ zanieczyszczenia środowiska na rozwój chorób nowotworowych.2
T-W-7Mechanizmy działanie toksycznego. Ewolucja odporności na zanieczyszczenia środowiska.2
T-W-8Trucizny pochodzenia zwierzęcego.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O2.1_W01
charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny i omawia ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów
ZO_1A_W05, ZO_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06C-1T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-1, M-2S-1
ZO_1A_ZO-S-O2.1_W02
omawia losy wybranych substancji w organizmach zwierzęcych oraz w ekosystemach wodnych i lądowych
ZO_1A_W05, ZO_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06C-2T-W-5, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-1
ZO_1A_ZO-S-O2.1_W03
wymienia i omawia czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków
ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04C-3T-W-2, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O2.1_K01
rozumie ryzyko wynikające z obecności w środowisku substancji szkodliwych
ZO_1A_K03R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06C-3, C-2, C-1T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O2.1_W01
charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny i omawia ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów
2,0Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Nie potrafi omówić ich wpływu na biotyczne składowe ekosystemów.
3,0Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Potrafi scharakteryzować tylko niektóre z nich. Popełnia dużo błędów. Nie potrafi omówić ich wpływu na biotyczne składowe ekosystemów.
3,5Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Potrafi poprawnie scharakteryzować niektóre z nich. Student, z dużą pomocą nauczyciela, omawia wpływ niektórych trucizn środowiskowych na biotyczne składowe ekosystemów.
4,0Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Potrafi poprawnie scharakteryzować większość z nich. Student, z niewielką pomocą nauczyciela, omawia wpływ niektórych trucizn środowiskowych na biotyczne składowe ekosystemów.
4,5Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Potrafi poprawnie je scharakteryzować. Student wyjaśnia wpływ omawianych na zajęciach trucizn środowiskowych na biotyczne składowe ekosystemów. Popełnia jedynie mało znaczące błędy.
5,0Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Potrafi poprawnie i samodzielnie je scharakteryzować, a także wyjaśnić wpływ omawianych na zajęciach trucizn środowiskowych na biotyczne składowe ekosystemów.
ZO_1A_ZO-S-O2.1_W02
omawia losy wybranych substancji w organizmach zwierzęcych oraz w ekosystemach wodnych i lądowych
2,0Student nie potrafi wyjasnić jakim procesom i przemianom podlegają trucizny w organizmie i w środowisku. Student wykazuje obojetność w zakresie poruszanej tematyki.
3,0Student w niewielkim zakresie potrafi wyjaśniś jakim procesom i przemianom podlegają trucizny w organizmie i w środowisku. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia dużo znaczących błędów. Student wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student potrafi wymienić i omówic tylko część procesów i przemian, jakim podlegają trucizny w środowisku i po wniknięciu do organizmu. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student potrafi wymienić i omówić większość procesów i przemian, jakim podlegają trucizny w środowisku i po wniknięciu do organizmu. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. W stosunku do poruszanej tematyki wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student samodzielnie omawia losy trucizn i przemiany, jakim podlegają w środowisku i po wniknięciu do organizmu. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. W stosunku do poruszanej tematyki wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student samodzielnie i bezbłędnie omawia losy trucizn i przemiany, jakim podlegają w środowisku i po wniknięciu do organizmu. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy.Wykazuje dużą ciekawość poznawczą i zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
ZO_1A_ZO-S-O2.1_W03
wymienia i omawia czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków
2,0Student nie potrafi omówić zmienności toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (uwzględnia tylko cześć tych czynników - biol., chem., fiz.). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, z pomocą nauczyciela, wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (uwzględnie tylko cześć tych czynników - biol., chem., fiz.). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student, w miarę samodzielnie, wyjaśnia zmienność toksyczności okreslonych substancji pod wpływem różnych czynników (uwzględnia większość czynników - biol., chem., fiz.). W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem róznych czynników (biologicznych, chemicznych, fizycznych). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duze zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (biologicznych, chemicznych, fizycznych). W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O2.1_K01
rozumie ryzyko wynikające z obecności w środowisku substancji szkodliwych
2,0Student nie rozumie ryzyka wynikającego z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi.
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie ryzyko wynikające z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi.
3,5Student w małym stopniu rozumie ryzyko wynikające z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Student wykazuje małe zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,0Student w średnim stopniu rozumie ryzyko wynikające z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Student wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,5Student w dużym stopniu rozumie ryzyko wynikające z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Student wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.
5,0Student w pełni rozumie ryzyko wynikające z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Student wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi i ciekawość poznawczą w zakresie tematyki przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Namieśnik J. (red), Zarys ekotoksykologii, Eco-Pharma, Gdańsk, 1995
  2. Manahan S., Toksykologia środowiska, PWN, Warszawa, 2006
  3. Walker c., Hopkin S., Sibly R., Peakall D, Podstawy ekotoksykologii, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zanieczyszczenia i ich losy w ekosystemach wodnych i lądowych2
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji.1
T-W-3Losy trucizn w organizmie.1
T-W-4Wpływ zanieczyszczeń na organizmy. Skutki interakcji toksykologicznych.2
T-W-5Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmach i ekosystemach wodnych i lądowych.4
T-W-6Wpływ zanieczyszczenia środowiska na rozwój chorób nowotworowych.2
T-W-7Mechanizmy działanie toksycznego. Ewolucja odporności na zanieczyszczenia środowiska.2
T-W-8Trucizny pochodzenia zwierzęcego.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O2.1_W01charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny i omawia ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ważniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
Treści programoweT-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji.
T-W-5Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmach i ekosystemach wodnych i lądowych.
T-W-3Losy trucizn w organizmie.
T-W-1Zanieczyszczenia i ich losy w ekosystemach wodnych i lądowych
T-W-4Wpływ zanieczyszczeń na organizmy. Skutki interakcji toksykologicznych.
T-W-6Wpływ zanieczyszczenia środowiska na rozwój chorób nowotworowych.
T-W-8Trucizny pochodzenia zwierzęcego.
T-W-7Mechanizmy działanie toksycznego. Ewolucja odporności na zanieczyszczenia środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Nie potrafi omówić ich wpływu na biotyczne składowe ekosystemów.
3,0Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Potrafi scharakteryzować tylko niektóre z nich. Popełnia dużo błędów. Nie potrafi omówić ich wpływu na biotyczne składowe ekosystemów.
3,5Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Potrafi poprawnie scharakteryzować niektóre z nich. Student, z dużą pomocą nauczyciela, omawia wpływ niektórych trucizn środowiskowych na biotyczne składowe ekosystemów.
4,0Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Potrafi poprawnie scharakteryzować większość z nich. Student, z niewielką pomocą nauczyciela, omawia wpływ niektórych trucizn środowiskowych na biotyczne składowe ekosystemów.
4,5Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Potrafi poprawnie je scharakteryzować. Student wyjaśnia wpływ omawianych na zajęciach trucizn środowiskowych na biotyczne składowe ekosystemów. Popełnia jedynie mało znaczące błędy.
5,0Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Potrafi poprawnie i samodzielnie je scharakteryzować, a także wyjaśnić wpływ omawianych na zajęciach trucizn środowiskowych na biotyczne składowe ekosystemów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O2.1_W02omawia losy wybranych substancji w organizmach zwierzęcych oraz w ekosystemach wodnych i lądowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzęcych oraz w ekosystemach wodnych i lądowych
Treści programoweT-W-5Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmach i ekosystemach wodnych i lądowych.
T-W-3Losy trucizn w organizmie.
T-W-1Zanieczyszczenia i ich losy w ekosystemach wodnych i lądowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjasnić jakim procesom i przemianom podlegają trucizny w organizmie i w środowisku. Student wykazuje obojetność w zakresie poruszanej tematyki.
3,0Student w niewielkim zakresie potrafi wyjaśniś jakim procesom i przemianom podlegają trucizny w organizmie i w środowisku. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia dużo znaczących błędów. Student wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student potrafi wymienić i omówic tylko część procesów i przemian, jakim podlegają trucizny w środowisku i po wniknięciu do organizmu. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student potrafi wymienić i omówić większość procesów i przemian, jakim podlegają trucizny w środowisku i po wniknięciu do organizmu. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. W stosunku do poruszanej tematyki wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student samodzielnie omawia losy trucizn i przemiany, jakim podlegają w środowisku i po wniknięciu do organizmu. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. W stosunku do poruszanej tematyki wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student samodzielnie i bezbłędnie omawia losy trucizn i przemiany, jakim podlegają w środowisku i po wniknięciu do organizmu. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy.Wykazuje dużą ciekawość poznawczą i zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O2.1_W03wymienia i omawia czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na toksyczność substancji
Treści programoweT-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji.
T-W-7Mechanizmy działanie toksycznego. Ewolucja odporności na zanieczyszczenia środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi omówić zmienności toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (uwzględnia tylko cześć tych czynników - biol., chem., fiz.). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, z pomocą nauczyciela, wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (uwzględnie tylko cześć tych czynników - biol., chem., fiz.). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student, w miarę samodzielnie, wyjaśnia zmienność toksyczności okreslonych substancji pod wpływem różnych czynników (uwzględnia większość czynników - biol., chem., fiz.). W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem róznych czynników (biologicznych, chemicznych, fizycznych). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duze zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (biologicznych, chemicznych, fizycznych). W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O2.1_K01rozumie ryzyko wynikające z obecności w środowisku substancji szkodliwych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na toksyczność substancji
C-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzęcych oraz w ekosystemach wodnych i lądowych
C-1zapoznanie studentów z ważniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
Treści programoweT-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji.
T-W-5Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmach i ekosystemach wodnych i lądowych.
T-W-3Losy trucizn w organizmie.
T-W-1Zanieczyszczenia i ich losy w ekosystemach wodnych i lądowych
T-W-4Wpływ zanieczyszczeń na organizmy. Skutki interakcji toksykologicznych.
T-W-6Wpływ zanieczyszczenia środowiska na rozwój chorób nowotworowych.
T-W-8Trucizny pochodzenia zwierzęcego.
T-W-7Mechanizmy działanie toksycznego. Ewolucja odporności na zanieczyszczenia środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie ryzyka wynikającego z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi.
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie ryzyko wynikające z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi.
3,5Student w małym stopniu rozumie ryzyko wynikające z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Student wykazuje małe zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,0Student w średnim stopniu rozumie ryzyko wynikające z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Student wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,5Student w dużym stopniu rozumie ryzyko wynikające z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Student wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.
5,0Student w pełni rozumie ryzyko wynikające z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Student wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi i ciekawość poznawczą w zakresie tematyki przedmiotu.