Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Psychologia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologia zwierząt
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy biologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kultura w świecie zwierząt.2
T-A-2Odczytywanie emocji zwierząt – nauka praktyczna.4
T-A-3Wskaźniki behawioralne i fizjologiczne emocji.4
T-A-4Test lęku – ćwiczenia praktyczne.2
T-A-5Życie emocjonalne zwierząt. Zachowanie się zwierząt.2
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Zwierzęta w oczach człowieka.1
T-W-2Podstawowe elementy zachowania.1
T-W-3Proces uczenia się zwierząt.2
T-W-4Definicja emocji i jej rodzaje. Diagnostyka emocji. Pamięć emocjonalna.2
T-W-5Lęk i strach – warunkowanie, reakcja. Stres.2
T-W-6Agresja zwierząt.2
T-W-7Socjobiologia –zachowania społeczne zwierząt.2
T-W-8Elementy patologii zachowania zwierząt– nerwice, zaburzenia więzi, charakteropatie.2
T-W-9zaliczenie pisemne wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2udział w konsultacjach7
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo studenta w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: wykład informacyjny
M-2metody problemowe; wykład problemowy
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków
M-4metody eksponujące: film, pokaz połączony z przeżyciem
M-5metody praktyczne: pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające
S-2Ocena podsumowująca: test wyboru
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie nustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_W01
Student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt
ZO_1A_W14, ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06C-1, C-3, C-2T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_U01
student prawidłowo interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt
ZO_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-1, C-3, C-2T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-3, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_K01
student ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
ZO_1A_K06R1A_K04, R1A_K07C-1, C-3, C-2T-W-5, T-W-7, T-A-5, T-A-1, T-A-4M-3, M-4, M-5S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_W01
Student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt
2,0
3,0student definiuje i charakteryzuje większość pojęć z zakresu zachowania się zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_U01
student prawidłowo interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt
2,0
3,0Student interpretuje większość sygnałów niewerbalnych i werbalnych mowy zwierząt, na tej podstawie ocenia stan emocjonalny zwierząt,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_K01
student ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
2,0
3,0Student wykazuje świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pisula W., Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt., Gdańskie Wyd. Psychol., 2003
  2. Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki., SGGW Warszawa, 2003
  3. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt., PWN, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
  2. Kutch A., Zaklinacza koni., Galaktyka, 2008
  3. Miller R., Sekrety końskiego umysłu., Galaktyka, 2004
  4. Monty Roberts, Człowiek który słucha koni., Galaktyka, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kultura w świecie zwierząt.2
T-A-2Odczytywanie emocji zwierząt – nauka praktyczna.4
T-A-3Wskaźniki behawioralne i fizjologiczne emocji.4
T-A-4Test lęku – ćwiczenia praktyczne.2
T-A-5Życie emocjonalne zwierząt. Zachowanie się zwierząt.2
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zwierzęta w oczach człowieka.1
T-W-2Podstawowe elementy zachowania.1
T-W-3Proces uczenia się zwierząt.2
T-W-4Definicja emocji i jej rodzaje. Diagnostyka emocji. Pamięć emocjonalna.2
T-W-5Lęk i strach – warunkowanie, reakcja. Stres.2
T-W-6Agresja zwierząt.2
T-W-7Socjobiologia –zachowania społeczne zwierząt.2
T-W-8Elementy patologii zachowania zwierząt– nerwice, zaburzenia więzi, charakteropatie.2
T-W-9zaliczenie pisemne wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2udział w konsultacjach7
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo studenta w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O103_W01Student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
ZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.
C-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
Treści programoweT-W-6Agresja zwierząt.
T-W-5Lęk i strach – warunkowanie, reakcja. Stres.
T-W-7Socjobiologia –zachowania społeczne zwierząt.
T-W-8Elementy patologii zachowania zwierząt– nerwice, zaburzenia więzi, charakteropatie.
T-W-1Zwierzęta w oczach człowieka.
T-W-4Definicja emocji i jej rodzaje. Diagnostyka emocji. Pamięć emocjonalna.
T-W-3Proces uczenia się zwierząt.
T-W-2Podstawowe elementy zachowania.
T-A-5Życie emocjonalne zwierząt. Zachowanie się zwierząt.
T-A-1Kultura w świecie zwierząt.
T-A-3Wskaźniki behawioralne i fizjologiczne emocji.
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny
M-2metody problemowe; wykład problemowy
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków
M-4metody eksponujące: film, pokaz połączony z przeżyciem
M-5metody praktyczne: pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student definiuje i charakteryzuje większość pojęć z zakresu zachowania się zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O103_U01student prawidłowo interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.
C-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
Treści programoweT-A-5Życie emocjonalne zwierząt. Zachowanie się zwierząt.
T-A-2Odczytywanie emocji zwierząt – nauka praktyczna.
T-A-3Wskaźniki behawioralne i fizjologiczne emocji.
T-A-4Test lęku – ćwiczenia praktyczne.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: metoda przypadków
M-4metody eksponujące: film, pokaz połączony z przeżyciem
M-5metody praktyczne: pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student interpretuje większość sygnałów niewerbalnych i werbalnych mowy zwierząt, na tej podstawie ocenia stan emocjonalny zwierząt,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O103_K01student ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.
C-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
Treści programoweT-W-5Lęk i strach – warunkowanie, reakcja. Stres.
T-W-7Socjobiologia –zachowania społeczne zwierząt.
T-A-5Życie emocjonalne zwierząt. Zachowanie się zwierząt.
T-A-1Kultura w świecie zwierząt.
T-A-4Test lęku – ćwiczenia praktyczne.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: metoda przypadków
M-4metody eksponujące: film, pokaz połączony z przeżyciem
M-5metody praktyczne: pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie nustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
3,5
4,0
4,5
5,0