Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Towaroznawcza ocena żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Towaroznawcza ocena żywności | ||
Specjalność | Ekologia i profilaktyka zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | hodowle zwierząt, towaroznawstwo surowców i produktów zwierzęcych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadniemi towaroznawstwa żywności:klasyfikacja żywności,normy żywnościowe,opakowania, przechowywanie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady znakowania żywności. Kody kreskowe. | 1 |
T-L-2 | Normy jakościowe żywności.Normalizacja. | 2 |
T-L-3 | Rodzaje opakowań stosowanych przy produkcji żywności.Zaliczenie pisemne. | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Żywność jako źródło składników pokarmowych. Źródła i klasyfikacja żywności. | 1 |
T-W-2 | Dodatki do żywności | 1 |
T-W-3 | Znakowanie żywności | 1 |
T-W-4 | Wędliny – charakterystyka, podział, znakowanie, przechowywanie | 1 |
T-W-5 | Owoce i warzywa.Przetwory z owoców i warzyw.Zaliczenie pisemne wykładów. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń w formie pisemnej. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów | 7 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącymi wykłady | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów w formie pisemnej. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji |
M-3 | Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach oraz prezentacji przygotowanej przez zespół. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składaja się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń aydytoryjnych i wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_null_W01 Student posiada wiedzę pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności i zna metody jej oceny.Potrafi scharakteryzować własciwosci sensoryczne, odżywcze i ocenić przydatność do spożycia żywności. | ZO_2A_W09, ZO_2A_W05 | R2A_W01, R2A_W05, R2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_null_U01 Student posiada umiejętność identyfikacji zastosowanych surowców, oceny jakości surowców i produktów, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych. | ZO_2A_U08 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04, R2A_U07 | InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_null_K01 Potrafi świadomie ocenić jakość oferowanej żywności związanej z bezpieczeństwem jej spożycia. | ZO_2A_K08 | R2A_K05, R2A_K06 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_null_W01 Student posiada wiedzę pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności i zna metody jej oceny.Potrafi scharakteryzować własciwosci sensoryczne, odżywcze i ocenić przydatność do spożycia żywności. | 2,0 | Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy. |
3,0 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_null_U01 Student posiada umiejętność identyfikacji zastosowanych surowców, oceny jakości surowców i produktów, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności identyfikacji surowców, oceny jakości surowców i produktów. Nie potrafi wykonywać analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych. |
3,0 | Student dostateczne posiada umiejętności identyfikacji surowców, oceny jakości surowców i produktów. Nie potrafi wykonywać analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_null_K01 Potrafi świadomie ocenić jakość oferowanej żywności związanej z bezpieczeństwem jej spożycia. | 2,0 | Nie potrafi świadomie ocenić jakości oferowanej żywności oraz zagrożeń związanych z jej spożyciem. |
3,0 | Nie zawsze potrafi świadomie ocenić jakość oferowanej żywności oraz zagrożeń związanych z jej spożyciem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pod red. Sikorskiego Z. E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności., WNT, Warszawa, 1996
- pod Red. Grabowskiego T., Kijowskiego J., Mięso i przetwory drobiowe, WNT., Warszawa, 2004
- Jurczak M. E., Towaroznawstwo produktów zwierzęcych. Ocena jakości mięsa, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2004
- Biller E., Technologia żywności. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Pod red. Mroczka J., Ćwiczenia z kierunkowej technologii żywności. Technologia mięsa i jaj, Wydawnictwo SGGW., Warszawa, 2000
- red. Głodkowski Olgierd, Niezbędnik przedsiębiorcy branży spożywczej (Prawo, Technologia, Sprzedaż), Wydawnictwo Forum, Poznań, 2011, Dzieło bazowe w oprawie segregatorowej aktualizowane
- Dudziński Z., Opakowania w gospodarce magazynowej z dokumentacją i wzorcową instrukcją gospodarowania opakowaniami, Wydawnictwo oddk., dańsk, 2007