Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)

Sylabus przedmiotu Rekultywacja terenów zanieczyszczonych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rekultywacja terenów zanieczyszczonych
Specjalność Ekologia i profilaktyka zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień związanych z ochroną środowiską

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1- zapoznanie studentów z formami i czynnikami degradacji środowiska
C-2- zapoznanie studentów z zasadami i sposobami rekultywacji terenów zdegradowanych
C-3- wykształcenie umiejętności prognozowania niekorzystnych zmian w środowisku i identyfikacji obszarów zagrożonych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady poboru prób środowiskowych do badań i metody oznaczania zawartości wybranych zanieczyszczeń1
T-A-2Analiza stanu środowiska wybranego terenu. Ustalenie potencjalnych źródeł zanieczyszczeń i substancji stwarzających ryzyko zanieczyszczenia danego obszaru: inwentaryzacja obiektów stanowiących potencjalne źródło zanieczyszczeń, sporządzenie listy substancji, które mogą występować na danym obszarze z uwagi na prowadzoną tam działalność, analiza danych dotyczących poziomów poszczególnych substancji.2
T-A-3Typowanie obszaru do badań: analiza potencjalnych dróg migracji zanieczyszczeń, wyznaczenie obszaru do pod kątem zawartości substancji zanieczyszczających, ustalenie punktów poboru prób1
T-A-4Wybór kierunku rekultywacji wybranego terenu; wybór metod (techniczna, biologiczna, chemiczna, ex situ, in situ) i materiałów do rekultywacji .1
5
wykłady
T-W-1Zasady ustalania źródeł i stanu zanieczyszczenia środowiska; postępowanie przy identyfikacji obszarów zanieczyszczonych.1
T-W-2Degradacja środowiska: definicja degradacji; formy i czynniki degradacji; degradacja gleb; chemiczne zanieczyszczenie gleb oraz wód powierzchniowych i podziemnych;1
T-W-3Ogólne zasady rekultywacji terenów zdegradowanych: rekultywacja techniczna i biologiczna; rekultywacja rolna i leśna; metody oczyszczania i dezaktywacji gleb ex situ (ekstrakcja i separacja zanieczyszczeń w roztworach wodnych, obróbka termiczna gleby, biodegradacja zanieczyszczeń), metody usuwania zanieczyszczeń in situ (dekontaminacja biologiczna, przemywanie gleby, napowietrzanie gleby - SVE)1
T-W-4Rekultywacja terenów zanieczyszczonych chemicznie: rekultywacja terenów silnie zakwaszonych i zasolonych, zanieczyszczonych metalami ciężkimi, związkami ropopochodnymi oraz związkami azotu i fluoru.1
T-W-5Rekultywacja terenów zanieczyszczonych przez rolnictwo, terenów zurbanizowanych i terenów zdegradowanych przez przemysł; detoksykacja gleb.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury dotyczącej omawianych zagadnień7
A-A-3teoretyczne przygotowanie się wykonania zadania związanego z rekultywacją wybranego obszaru8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2samodzielne studiowane literatury dotyczącej omawianych zagadnień15
A-W-3przygotowanie się do kolokwium10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenie przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena formująca: wykonane zadania

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EPZ-O3.2_W01
wymienia i opisuje formy i czynniki degradacji środowiska
ZO_2A_W08R2A_W06C-1T-W-2, T-A-2M-2, M-1S-1
ZO_2A_EPZ-O3.2_W02
omawia zasady i sposoby rekultywacji terenów zdegradowanych
ZO_2A_W08R2A_W06C-2T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-A-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EPZ-O3.2_U01
przewiduje niekorzystne zmiany w środowisku i identyfikuje obszary zagrożone
ZO_2A_U03R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06C-3T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EPZ-O3.2_K01
rozumie potrzebę właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją
ZO_2A_K04R2A_K05, R2A_K06C-2, C-3, C-1T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4M-3, M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EPZ-O3.2_W01
wymienia i opisuje formy i czynniki degradacji środowiska
2,0Student nie potrafi poprawnie wyczerpująco wymienić form i czynników degradacji środowiska. Nie odróżnia form degradacji od czynników degradacji. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student wymienia tylko niektóre z form i czynników degradacji środowiska. Odróżnia formy degradacji od czynników degradacji. Ma duże problemy z ich omówieniem. Wykazuje niewielkie zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student wymienia większość z form i czynników degradacji środowiska. Z pomocą nauczyciela omawia większość z nich. Wykazuje średnie zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student wymienia wszystkie omawiane na zajęciach formy i czynniki degradacji środowiska. Samodzielnie omawia większość z nich. Popełnia przy tym niewiele błędów. Wykazuje znaczne zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student wymienia i opisuje wszystkie omawiane na zajęciach formy i czynniki degradacji środowiska. Popełnia przy tym mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie i wyczerpująco wymienia i opisuje wszystkie omawiane na zajęciach formy i czynniki degradacji środowiska. W zakrsie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
ZO_2A_EPZ-O3.2_W02
omawia zasady i sposoby rekultywacji terenów zdegradowanych
2,0Student nie potrafi wymienić sposobów i zasad rekultywacji terenów zdegradowanych. Nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. Wykazuje obojętność względem omawianych zagadnień. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student wymienia tylko część sposobów rekultywacji terenów zdegradowanych i nie potrafi samodzielnie ich omówić. Ma także znacznie problemy z omówieniem podstawowych zasad rekultywacji. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów merytorycznych. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
3,5Student wymienia większość z poznanych na zajęciach sposobów rekultywacji terenów zdegradowanych. Z dużą pomocą nauczyciela omawia sposoby i zasady rekultywacji. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów merytorycznych. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,0Student samodzielnie wymienia i omawia większość z poznanych na zajęciach sposobów i zasad rekultywacji terenów zdegradowanych. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów merytorycznych. Wykazuje znaczne zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student samodzielnie wymienia wszystkie, a omawia większość z poznanych na zajęciach sposobów i zasad rekultywacji terenów zdegradowanych. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia błędy, przy czym są one malo znaczące. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie wymienia i omawia wszystkie z poznanych na zajęciach sposobów i zasad rekultywacji terenów zdegradowanych. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EPZ-O3.2_U01
przewiduje niekorzystne zmiany w środowisku i identyfikuje obszary zagrożone
2,0Student nie potrafi przewidywać niekorzystnych zmian w środowisku zachodzących pod wpływem określonych czynników. Nie potrafi wskazać obszarów potencjalnie zagrożonych degradacją. Nie operuje wiedzą kontekstową, popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela, przewiduje niekorzystne zmiany jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników. Nie potrafi samodzielnie wskazać obszarów potencjalnie zagrożonych degradacją. Bardzo słabo operuje wiedzą kontekstową. Popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,5Student, z pomocą nauczyciela, przewiduje niekorzystne zmiany jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników. Potrafi wskazać obszary potencjalnie zagrożone degradacją. Popełnia dużo błędów merytorycznych.
4,0Student, z niewielką pomocą nauczyciela, przewiduje niekorzystne zmiany jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników. Potrafi wskazać obszary potencjalnie zagrożone degradacją. Omawiając zagadnienia popełnia niewiele błędów merytorycznych.
4,5Student samodzielnie przewiduje niekorzystne zmiany jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników. Potrafi wskazać obszary potencjalnie zagrożone degradacją. Omawiając zagadnienia popełnia tylko mało znaczące błędy.
5,0Samodzielnie i bezbłędnie przewiduje niekorzystne zmiany w środowisku jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników, a także wskazuje obszary potencjalnie zagrożone degradacją.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EPZ-O3.2_K01
rozumie potrzebę właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją
2,0Student nie rozumie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi.
3,0Student w niewielkim stopniu wykazuje zrozumienie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
3,5Student wykazuje małe zrozumienie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,0Student wykazuje znaczne zrozumienie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,5Student wykazuje zrozumienie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.
5,0Student rozumie potrzebę właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.

Literatura podstawowa

  1. Baran S., Turski R., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, WAR, Lublin, 1996
  2. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, SGGW, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady poboru prób środowiskowych do badań i metody oznaczania zawartości wybranych zanieczyszczeń1
T-A-2Analiza stanu środowiska wybranego terenu. Ustalenie potencjalnych źródeł zanieczyszczeń i substancji stwarzających ryzyko zanieczyszczenia danego obszaru: inwentaryzacja obiektów stanowiących potencjalne źródło zanieczyszczeń, sporządzenie listy substancji, które mogą występować na danym obszarze z uwagi na prowadzoną tam działalność, analiza danych dotyczących poziomów poszczególnych substancji.2
T-A-3Typowanie obszaru do badań: analiza potencjalnych dróg migracji zanieczyszczeń, wyznaczenie obszaru do pod kątem zawartości substancji zanieczyszczających, ustalenie punktów poboru prób1
T-A-4Wybór kierunku rekultywacji wybranego terenu; wybór metod (techniczna, biologiczna, chemiczna, ex situ, in situ) i materiałów do rekultywacji .1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady ustalania źródeł i stanu zanieczyszczenia środowiska; postępowanie przy identyfikacji obszarów zanieczyszczonych.1
T-W-2Degradacja środowiska: definicja degradacji; formy i czynniki degradacji; degradacja gleb; chemiczne zanieczyszczenie gleb oraz wód powierzchniowych i podziemnych;1
T-W-3Ogólne zasady rekultywacji terenów zdegradowanych: rekultywacja techniczna i biologiczna; rekultywacja rolna i leśna; metody oczyszczania i dezaktywacji gleb ex situ (ekstrakcja i separacja zanieczyszczeń w roztworach wodnych, obróbka termiczna gleby, biodegradacja zanieczyszczeń), metody usuwania zanieczyszczeń in situ (dekontaminacja biologiczna, przemywanie gleby, napowietrzanie gleby - SVE)1
T-W-4Rekultywacja terenów zanieczyszczonych chemicznie: rekultywacja terenów silnie zakwaszonych i zasolonych, zanieczyszczonych metalami ciężkimi, związkami ropopochodnymi oraz związkami azotu i fluoru.1
T-W-5Rekultywacja terenów zanieczyszczonych przez rolnictwo, terenów zurbanizowanych i terenów zdegradowanych przez przemysł; detoksykacja gleb.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury dotyczącej omawianych zagadnień7
A-A-3teoretyczne przygotowanie się wykonania zadania związanego z rekultywacją wybranego obszaru8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2samodzielne studiowane literatury dotyczącej omawianych zagadnień15
A-W-3przygotowanie się do kolokwium10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O3.2_W01wymienia i opisuje formy i czynniki degradacji środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1- zapoznanie studentów z formami i czynnikami degradacji środowiska
Treści programoweT-W-2Degradacja środowiska: definicja degradacji; formy i czynniki degradacji; degradacja gleb; chemiczne zanieczyszczenie gleb oraz wód powierzchniowych i podziemnych;
T-A-2Analiza stanu środowiska wybranego terenu. Ustalenie potencjalnych źródeł zanieczyszczeń i substancji stwarzających ryzyko zanieczyszczenia danego obszaru: inwentaryzacja obiektów stanowiących potencjalne źródło zanieczyszczeń, sporządzenie listy substancji, które mogą występować na danym obszarze z uwagi na prowadzoną tam działalność, analiza danych dotyczących poziomów poszczególnych substancji.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie wyczerpująco wymienić form i czynników degradacji środowiska. Nie odróżnia form degradacji od czynników degradacji. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student wymienia tylko niektóre z form i czynników degradacji środowiska. Odróżnia formy degradacji od czynników degradacji. Ma duże problemy z ich omówieniem. Wykazuje niewielkie zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student wymienia większość z form i czynników degradacji środowiska. Z pomocą nauczyciela omawia większość z nich. Wykazuje średnie zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student wymienia wszystkie omawiane na zajęciach formy i czynniki degradacji środowiska. Samodzielnie omawia większość z nich. Popełnia przy tym niewiele błędów. Wykazuje znaczne zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student wymienia i opisuje wszystkie omawiane na zajęciach formy i czynniki degradacji środowiska. Popełnia przy tym mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie i wyczerpująco wymienia i opisuje wszystkie omawiane na zajęciach formy i czynniki degradacji środowiska. W zakrsie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O3.2_W02omawia zasady i sposoby rekultywacji terenów zdegradowanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2- zapoznanie studentów z zasadami i sposobami rekultywacji terenów zdegradowanych
Treści programoweT-W-5Rekultywacja terenów zanieczyszczonych przez rolnictwo, terenów zurbanizowanych i terenów zdegradowanych przez przemysł; detoksykacja gleb.
T-W-4Rekultywacja terenów zanieczyszczonych chemicznie: rekultywacja terenów silnie zakwaszonych i zasolonych, zanieczyszczonych metalami ciężkimi, związkami ropopochodnymi oraz związkami azotu i fluoru.
T-W-1Zasady ustalania źródeł i stanu zanieczyszczenia środowiska; postępowanie przy identyfikacji obszarów zanieczyszczonych.
T-W-3Ogólne zasady rekultywacji terenów zdegradowanych: rekultywacja techniczna i biologiczna; rekultywacja rolna i leśna; metody oczyszczania i dezaktywacji gleb ex situ (ekstrakcja i separacja zanieczyszczeń w roztworach wodnych, obróbka termiczna gleby, biodegradacja zanieczyszczeń), metody usuwania zanieczyszczeń in situ (dekontaminacja biologiczna, przemywanie gleby, napowietrzanie gleby - SVE)
T-A-3Typowanie obszaru do badań: analiza potencjalnych dróg migracji zanieczyszczeń, wyznaczenie obszaru do pod kątem zawartości substancji zanieczyszczających, ustalenie punktów poboru prób
T-A-1Zasady poboru prób środowiskowych do badań i metody oznaczania zawartości wybranych zanieczyszczeń
T-A-4Wybór kierunku rekultywacji wybranego terenu; wybór metod (techniczna, biologiczna, chemiczna, ex situ, in situ) i materiałów do rekultywacji .
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić sposobów i zasad rekultywacji terenów zdegradowanych. Nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. Wykazuje obojętność względem omawianych zagadnień. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student wymienia tylko część sposobów rekultywacji terenów zdegradowanych i nie potrafi samodzielnie ich omówić. Ma także znacznie problemy z omówieniem podstawowych zasad rekultywacji. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów merytorycznych. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
3,5Student wymienia większość z poznanych na zajęciach sposobów rekultywacji terenów zdegradowanych. Z dużą pomocą nauczyciela omawia sposoby i zasady rekultywacji. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów merytorycznych. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,0Student samodzielnie wymienia i omawia większość z poznanych na zajęciach sposobów i zasad rekultywacji terenów zdegradowanych. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów merytorycznych. Wykazuje znaczne zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student samodzielnie wymienia wszystkie, a omawia większość z poznanych na zajęciach sposobów i zasad rekultywacji terenów zdegradowanych. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia błędy, przy czym są one malo znaczące. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie wymienia i omawia wszystkie z poznanych na zajęciach sposobów i zasad rekultywacji terenów zdegradowanych. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O3.2_U01przewiduje niekorzystne zmiany w środowisku i identyfikuje obszary zagrożone
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3- wykształcenie umiejętności prognozowania niekorzystnych zmian w środowisku i identyfikacji obszarów zagrożonych
Treści programoweT-A-2Analiza stanu środowiska wybranego terenu. Ustalenie potencjalnych źródeł zanieczyszczeń i substancji stwarzających ryzyko zanieczyszczenia danego obszaru: inwentaryzacja obiektów stanowiących potencjalne źródło zanieczyszczeń, sporządzenie listy substancji, które mogą występować na danym obszarze z uwagi na prowadzoną tam działalność, analiza danych dotyczących poziomów poszczególnych substancji.
T-A-3Typowanie obszaru do badań: analiza potencjalnych dróg migracji zanieczyszczeń, wyznaczenie obszaru do pod kątem zawartości substancji zanieczyszczających, ustalenie punktów poboru prób
T-A-1Zasady poboru prób środowiskowych do badań i metody oznaczania zawartości wybranych zanieczyszczeń
T-A-4Wybór kierunku rekultywacji wybranego terenu; wybór metod (techniczna, biologiczna, chemiczna, ex situ, in situ) i materiałów do rekultywacji .
Metody nauczaniaM-3ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przewidywać niekorzystnych zmian w środowisku zachodzących pod wpływem określonych czynników. Nie potrafi wskazać obszarów potencjalnie zagrożonych degradacją. Nie operuje wiedzą kontekstową, popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela, przewiduje niekorzystne zmiany jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników. Nie potrafi samodzielnie wskazać obszarów potencjalnie zagrożonych degradacją. Bardzo słabo operuje wiedzą kontekstową. Popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,5Student, z pomocą nauczyciela, przewiduje niekorzystne zmiany jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników. Potrafi wskazać obszary potencjalnie zagrożone degradacją. Popełnia dużo błędów merytorycznych.
4,0Student, z niewielką pomocą nauczyciela, przewiduje niekorzystne zmiany jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników. Potrafi wskazać obszary potencjalnie zagrożone degradacją. Omawiając zagadnienia popełnia niewiele błędów merytorycznych.
4,5Student samodzielnie przewiduje niekorzystne zmiany jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników. Potrafi wskazać obszary potencjalnie zagrożone degradacją. Omawiając zagadnienia popełnia tylko mało znaczące błędy.
5,0Samodzielnie i bezbłędnie przewiduje niekorzystne zmiany w środowisku jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników, a także wskazuje obszary potencjalnie zagrożone degradacją.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O3.2_K01rozumie potrzebę właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K04Potrafi właściwie zdefiniować ryzyko zawodowe związane z produkcją wysokiej jakości żywności oraz kształtowaniem i stanem środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-2- zapoznanie studentów z zasadami i sposobami rekultywacji terenów zdegradowanych
C-3- wykształcenie umiejętności prognozowania niekorzystnych zmian w środowisku i identyfikacji obszarów zagrożonych
C-1- zapoznanie studentów z formami i czynnikami degradacji środowiska
Treści programoweT-W-5Rekultywacja terenów zanieczyszczonych przez rolnictwo, terenów zurbanizowanych i terenów zdegradowanych przez przemysł; detoksykacja gleb.
T-W-4Rekultywacja terenów zanieczyszczonych chemicznie: rekultywacja terenów silnie zakwaszonych i zasolonych, zanieczyszczonych metalami ciężkimi, związkami ropopochodnymi oraz związkami azotu i fluoru.
T-W-1Zasady ustalania źródeł i stanu zanieczyszczenia środowiska; postępowanie przy identyfikacji obszarów zanieczyszczonych.
T-W-2Degradacja środowiska: definicja degradacji; formy i czynniki degradacji; degradacja gleb; chemiczne zanieczyszczenie gleb oraz wód powierzchniowych i podziemnych;
T-W-3Ogólne zasady rekultywacji terenów zdegradowanych: rekultywacja techniczna i biologiczna; rekultywacja rolna i leśna; metody oczyszczania i dezaktywacji gleb ex situ (ekstrakcja i separacja zanieczyszczeń w roztworach wodnych, obróbka termiczna gleby, biodegradacja zanieczyszczeń), metody usuwania zanieczyszczeń in situ (dekontaminacja biologiczna, przemywanie gleby, napowietrzanie gleby - SVE)
T-A-2Analiza stanu środowiska wybranego terenu. Ustalenie potencjalnych źródeł zanieczyszczeń i substancji stwarzających ryzyko zanieczyszczenia danego obszaru: inwentaryzacja obiektów stanowiących potencjalne źródło zanieczyszczeń, sporządzenie listy substancji, które mogą występować na danym obszarze z uwagi na prowadzoną tam działalność, analiza danych dotyczących poziomów poszczególnych substancji.
T-A-3Typowanie obszaru do badań: analiza potencjalnych dróg migracji zanieczyszczeń, wyznaczenie obszaru do pod kątem zawartości substancji zanieczyszczających, ustalenie punktów poboru prób
T-A-1Zasady poboru prób środowiskowych do badań i metody oznaczania zawartości wybranych zanieczyszczeń
T-A-4Wybór kierunku rekultywacji wybranego terenu; wybór metod (techniczna, biologiczna, chemiczna, ex situ, in situ) i materiałów do rekultywacji .
Metody nauczaniaM-3ćwiczenie przedmiotowe
M-2objaśnienie
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi.
3,0Student w niewielkim stopniu wykazuje zrozumienie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
3,5Student wykazuje małe zrozumienie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,0Student wykazuje znaczne zrozumienie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,5Student wykazuje zrozumienie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.
5,0Student rozumie potrzebę właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.