Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)

Sylabus przedmiotu Rola zwierząt w gospodarce wczesnośredniowiecznego Pomorza Zachodniego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rola zwierząt w gospodarce wczesnośredniowiecznego Pomorza Zachodniego
Specjalność Agroturystyka
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu nauk biologicznych i humanistycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z badaniami archeozoologicznymi prowadzonymi na terenie Pomorza Zachodniego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody badawcze - identyfikacja zoologiczna makro- i mikroskopowa.1
T-A-2Wytwórczość skórzana w kulturze i gospodarce mieszkańców wczesnośredniowiecznego Szczecina. Metody garbowania i wybór surowca na wyroby skórzane. Wyroby galanteryjne, rymarskie, zabawki z materiałów pochodzenia zwierzęcego.1
T-A-3Muzealnictwo i ochrona dziedzictwa archeologicznego.1
T-A-4Średniowieczne osady ludzkie Pomorza Zachodniego.1
T-A-5Konserwacja i rekonstrukcja zabytków skórzanych pochodzących z badań archeologicznych Pomorza.1
5
wykłady
T-W-1Zakres i historia archeozoologii.1
T-W-2Gospodarcze znaczenie zwierząt we wczesnośredniowiecznym Szczecinie i okolicach.1
T-W-3Warunki społeczno gospodarcze rozwoju działalności wytwórczej we wczesnośredniowiecznym Szczecinie.1
T-W-4Wytwórczość wczesnośredniowiecznego Szczecina. Wyroby z surowca pochodzenia zwierzęcego.1
T-W-5Ikonografia jako źródło do badań nad odzieżą i akcesoriami ze skóry w średniowiecznej Polsce. Zwierzęta w kulcie i pochówkach.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-A-3Przygotowanie do dyskusji.5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych.
M-2Objaśnianie i wyjaśnianie.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Film dydaktyczny, prezentacja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach wykładach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_AGR-O1.4_W01
Student potrafi opisać rolę jaką spełniały zwierzęta w gospodarce wczesnośredniowiecznego Pomorza Zachodniego.
ZO_2A_W07R2A_W07InzA2_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-4, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_AGR-O1.4_U01
Student analizuje i interpretuje wybrane fakty historyczne dotyczące gospodarki surowcami zwierzęcymi we wczesnym średniowieczu na terenie Pomorza Zachodniego.
ZO_2A_U01R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U07C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-4, M-3, M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_AGR-O1.4_K01
Student jest aktywny poznawczo, przejawia chęć do samodzielnego poszukiwania i poszerzania wiedzy w edukacji formalnej i nieformalnej.
C-1T-W-5, T-W-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3M-4, M-3, M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_AGR-O1.4_W01
Student potrafi opisać rolę jaką spełniały zwierzęta w gospodarce wczesnośredniowiecznego Pomorza Zachodniego.
2,0
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. Potrafi wyjaśnić rolę jaką spełniały zwierzęta w gospodarce wczesnośredniowiecznego Pomorza Zachodniego. Wymienia przedmioty wytwarzane z surowca pochodzenie zwierzęcego, w stopniu dostatecznym orientuje się w wytwórczości skórzanej w kulturze i gospodarce mieszkańców wczesnośredniowiecznego Szczecina.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_AGR-O1.4_U01
Student analizuje i interpretuje wybrane fakty historyczne dotyczące gospodarki surowcami zwierzęcymi we wczesnym średniowieczu na terenie Pomorza Zachodniego.
2,0
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń, analizuje znaczenie zwierząt w kulturze wczesnośredniowiecznego Pomorza Zachodniego, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_AGR-O1.4_K01
Student jest aktywny poznawczo, przejawia chęć do samodzielnego poszukiwania i poszerzania wiedzy w edukacji formalnej i nieformalnej.
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Barker T., Techniki wykopalisk archeologicznych., Warszawa, 1994
  2. Brzeziński W., Metody badań wykopaliskowych, [w:] Metodyka badań archeologicznych t.3, Warszawa, 2000
  3. Gręzak A., 3. Gręzak A.: Możliwość poznania skórnictwa ma podstawie szczątków zwierzęcych. Studia nad średniowiecznym skórnictwem., Instytut Archeologii i Etnologii PAN Oddział w Szczecinie, Szczecin, 2009
  4. Kowalska A., Archeologia o średniowiecznym skórnictwie na ziemiach polskich. Zarys problematyki. Studia nad średniowiecznym skórnictwem., Instytut Archeologii i Etnologii PAN Oddział w Szczecinie, Szczecin, 2009
  5. Kowalska A., Wytwórczość skórzana we wczesnośredniowiecznym Szczecinie., Instytut Archeologii i Etnologii PAN Oddział w Szczecinie, Szczecin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Lasota-Moskalewska A., Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości., WUW, Warszawa, 2005
  2. Lasota-Moskalewska A., Archeozoologia. Ssaki., WUW, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody badawcze - identyfikacja zoologiczna makro- i mikroskopowa.1
T-A-2Wytwórczość skórzana w kulturze i gospodarce mieszkańców wczesnośredniowiecznego Szczecina. Metody garbowania i wybór surowca na wyroby skórzane. Wyroby galanteryjne, rymarskie, zabawki z materiałów pochodzenia zwierzęcego.1
T-A-3Muzealnictwo i ochrona dziedzictwa archeologicznego.1
T-A-4Średniowieczne osady ludzkie Pomorza Zachodniego.1
T-A-5Konserwacja i rekonstrukcja zabytków skórzanych pochodzących z badań archeologicznych Pomorza.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i historia archeozoologii.1
T-W-2Gospodarcze znaczenie zwierząt we wczesnośredniowiecznym Szczecinie i okolicach.1
T-W-3Warunki społeczno gospodarcze rozwoju działalności wytwórczej we wczesnośredniowiecznym Szczecinie.1
T-W-4Wytwórczość wczesnośredniowiecznego Szczecina. Wyroby z surowca pochodzenia zwierzęcego.1
T-W-5Ikonografia jako źródło do badań nad odzieżą i akcesoriami ze skóry w średniowiecznej Polsce. Zwierzęta w kulcie i pochówkach.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-A-3Przygotowanie do dyskusji.5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-O1.4_W01Student potrafi opisać rolę jaką spełniały zwierzęta w gospodarce wczesnośredniowiecznego Pomorza Zachodniego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, możliwości ich zagospodarowania i czynników wpływających na ich rozwój
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z badaniami archeozoologicznymi prowadzonymi na terenie Pomorza Zachodniego.
Treści programoweT-W-1Zakres i historia archeozoologii.
T-W-2Gospodarcze znaczenie zwierząt we wczesnośredniowiecznym Szczecinie i okolicach.
T-W-3Warunki społeczno gospodarcze rozwoju działalności wytwórczej we wczesnośredniowiecznym Szczecinie.
T-W-5Ikonografia jako źródło do badań nad odzieżą i akcesoriami ze skóry w średniowiecznej Polsce. Zwierzęta w kulcie i pochówkach.
T-W-4Wytwórczość wczesnośredniowiecznego Szczecina. Wyroby z surowca pochodzenia zwierzęcego.
T-A-5Konserwacja i rekonstrukcja zabytków skórzanych pochodzących z badań archeologicznych Pomorza.
T-A-1Metody badawcze - identyfikacja zoologiczna makro- i mikroskopowa.
T-A-2Wytwórczość skórzana w kulturze i gospodarce mieszkańców wczesnośredniowiecznego Szczecina. Metody garbowania i wybór surowca na wyroby skórzane. Wyroby galanteryjne, rymarskie, zabawki z materiałów pochodzenia zwierzęcego.
T-A-3Muzealnictwo i ochrona dziedzictwa archeologicznego.
T-A-4Średniowieczne osady ludzkie Pomorza Zachodniego.
Metody nauczaniaM-4Film dydaktyczny, prezentacja.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką ćwiczeń.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. Potrafi wyjaśnić rolę jaką spełniały zwierzęta w gospodarce wczesnośredniowiecznego Pomorza Zachodniego. Wymienia przedmioty wytwarzane z surowca pochodzenie zwierzęcego, w stopniu dostatecznym orientuje się w wytwórczości skórzanej w kulturze i gospodarce mieszkańców wczesnośredniowiecznego Szczecina.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-O1.4_U01Student analizuje i interpretuje wybrane fakty historyczne dotyczące gospodarki surowcami zwierzęcymi we wczesnym średniowieczu na terenie Pomorza Zachodniego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z badaniami archeozoologicznymi prowadzonymi na terenie Pomorza Zachodniego.
Treści programoweT-W-2Gospodarcze znaczenie zwierząt we wczesnośredniowiecznym Szczecinie i okolicach.
T-W-5Ikonografia jako źródło do badań nad odzieżą i akcesoriami ze skóry w średniowiecznej Polsce. Zwierzęta w kulcie i pochówkach.
T-W-4Wytwórczość wczesnośredniowiecznego Szczecina. Wyroby z surowca pochodzenia zwierzęcego.
T-A-5Konserwacja i rekonstrukcja zabytków skórzanych pochodzących z badań archeologicznych Pomorza.
T-A-1Metody badawcze - identyfikacja zoologiczna makro- i mikroskopowa.
T-A-3Muzealnictwo i ochrona dziedzictwa archeologicznego.
T-A-4Średniowieczne osady ludzkie Pomorza Zachodniego.
Metody nauczaniaM-4Film dydaktyczny, prezentacja.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych.
M-2Objaśnianie i wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką ćwiczeń.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń, analizuje znaczenie zwierząt w kulturze wczesnośredniowiecznego Pomorza Zachodniego, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-O1.4_K01Student jest aktywny poznawczo, przejawia chęć do samodzielnego poszukiwania i poszerzania wiedzy w edukacji formalnej i nieformalnej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z badaniami archeozoologicznymi prowadzonymi na terenie Pomorza Zachodniego.
Treści programoweT-W-5Ikonografia jako źródło do badań nad odzieżą i akcesoriami ze skóry w średniowiecznej Polsce. Zwierzęta w kulcie i pochówkach.
T-W-4Wytwórczość wczesnośredniowiecznego Szczecina. Wyroby z surowca pochodzenia zwierzęcego.
T-A-5Konserwacja i rekonstrukcja zabytków skórzanych pochodzących z badań archeologicznych Pomorza.
T-A-2Wytwórczość skórzana w kulturze i gospodarce mieszkańców wczesnośredniowiecznego Szczecina. Metody garbowania i wybór surowca na wyroby skórzane. Wyroby galanteryjne, rymarskie, zabawki z materiałów pochodzenia zwierzęcego.
T-A-3Muzealnictwo i ochrona dziedzictwa archeologicznego.
Metody nauczaniaM-4Film dydaktyczny, prezentacja.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych.
M-2Objaśnianie i wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką ćwiczeń.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0