Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych
Sylabus przedmiotu Rola zwierząt w gospodarce wczesnośredniowiecznego Pomorza Zachodniego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rola zwierząt w gospodarce wczesnośredniowiecznego Pomorza Zachodniego | ||
Specjalność | Agroturystyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu nauk biologicznych i humanistycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z badaniami archeozoologicznymi prowadzonymi na terenie Pomorza Zachodniego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody badawcze - identyfikacja zoologiczna makro- i mikroskopowa. | 1 |
T-A-2 | Wytwórczość skórzana w kulturze i gospodarce mieszkańców wczesnośredniowiecznego Szczecina. Metody garbowania i wybór surowca na wyroby skórzane. Wyroby galanteryjne, rymarskie, zabawki z materiałów pochodzenia zwierzęcego. | 1 |
T-A-3 | Muzealnictwo i ochrona dziedzictwa archeologicznego. | 1 |
T-A-4 | Średniowieczne osady ludzkie Pomorza Zachodniego. | 1 |
T-A-5 | Konserwacja i rekonstrukcja zabytków skórzanych pochodzących z badań archeologicznych Pomorza. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i historia archeozoologii. | 1 |
T-W-2 | Gospodarcze znaczenie zwierząt we wczesnośredniowiecznym Szczecinie i okolicach. | 1 |
T-W-3 | Warunki społeczno gospodarcze rozwoju działalności wytwórczej we wczesnośredniowiecznym Szczecinie. | 1 |
T-W-4 | Wytwórczość wczesnośredniowiecznego Szczecina. Wyroby z surowca pochodzenia zwierzęcego. | 1 |
T-W-5 | Ikonografia jako źródło do badań nad odzieżą i akcesoriami ze skóry w średniowiecznej Polsce. Zwierzęta w kulcie i pochówkach. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do dyskusji. | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studenta w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych. |
M-2 | Objaśnianie i wyjaśnianie. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Film dydaktyczny, prezentacja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką ćwiczeń. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach wykładach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_AGR-O1.4_W01 Student potrafi opisać rolę jaką spełniały zwierzęta w gospodarce wczesnośredniowiecznego Pomorza Zachodniego. | ZO_2A_W07 | R2A_W07 | InzA2_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-4, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_AGR-O1.4_U01 Student analizuje i interpretuje wybrane fakty historyczne dotyczące gospodarki surowcami zwierzęcymi we wczesnym średniowieczu na terenie Pomorza Zachodniego. | ZO_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04 | InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4 | M-4, M-3, M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_AGR-O1.4_K01 Student jest aktywny poznawczo, przejawia chęć do samodzielnego poszukiwania i poszerzania wiedzy w edukacji formalnej i nieformalnej. | — | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3 | M-4, M-3, M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_AGR-O1.4_W01 Student potrafi opisać rolę jaką spełniały zwierzęta w gospodarce wczesnośredniowiecznego Pomorza Zachodniego. | 2,0 | |
3,0 | Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. Potrafi wyjaśnić rolę jaką spełniały zwierzęta w gospodarce wczesnośredniowiecznego Pomorza Zachodniego. Wymienia przedmioty wytwarzane z surowca pochodzenie zwierzęcego, w stopniu dostatecznym orientuje się w wytwórczości skórzanej w kulturze i gospodarce mieszkańców wczesnośredniowiecznego Szczecina. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_AGR-O1.4_U01 Student analizuje i interpretuje wybrane fakty historyczne dotyczące gospodarki surowcami zwierzęcymi we wczesnym średniowieczu na terenie Pomorza Zachodniego. | 2,0 | |
3,0 | Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń, analizuje znaczenie zwierząt w kulturze wczesnośredniowiecznego Pomorza Zachodniego, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_AGR-O1.4_K01 Student jest aktywny poznawczo, przejawia chęć do samodzielnego poszukiwania i poszerzania wiedzy w edukacji formalnej i nieformalnej. | 2,0 | |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Barker T., Techniki wykopalisk archeologicznych., Warszawa, 1994
- Brzeziński W., Metody badań wykopaliskowych, [w:] Metodyka badań archeologicznych t.3, Warszawa, 2000
- Gręzak A., 3. Gręzak A.: Możliwość poznania skórnictwa ma podstawie szczątków zwierzęcych. Studia nad średniowiecznym skórnictwem., Instytut Archeologii i Etnologii PAN Oddział w Szczecinie, Szczecin, 2009
- Kowalska A., Archeologia o średniowiecznym skórnictwie na ziemiach polskich. Zarys problematyki. Studia nad średniowiecznym skórnictwem., Instytut Archeologii i Etnologii PAN Oddział w Szczecinie, Szczecin, 2009
- Kowalska A., Wytwórczość skórzana we wczesnośredniowiecznym Szczecinie., Instytut Archeologii i Etnologii PAN Oddział w Szczecinie, Szczecin, 2010
Literatura dodatkowa
- Lasota-Moskalewska A., Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości., WUW, Warszawa, 2005
- Lasota-Moskalewska A., Archeozoologia. Ssaki., WUW, Warszawa, 2008