Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologia i profilaktyka zwierząt

Sylabus przedmiotu Etologia zwierząt gospodarskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etologia zwierząt gospodarskich
Specjalność Agroturystyka
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw zoologii i fizjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zyskuje wiedzę o najważniejszych zagadnieniach, które bada etologia. Poznaje proste i złożone formy zachowania się różnych zwierząt oraz metody, którymi się je bada u zwierząt gospodarskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Etologia jako nauka i jej powiązania z innymi dziedzinami nauk biologicznych. Metody badań zachowania się zwierząt dzikich i udomowionych.2
T-W-2Uczenie się i pamięć u zwierząt gospodarskich2
T-W-3Rytmy biologiczne u wybranych zwierząt gospodarskich. Sen i czuwanie u zwierząt dzikich i gospodarskich2
T-W-4Przykłady zachowań socjalnych u zwierząt gospodarskich. Zachowanie się zwierząt w stadzie, rola dominanta. Zachowanie się zwierząt na pastwisku2
T-W-5Stres. Agresja i kanibalizm u zwierząt gospodarskich2
T-W-6Zachowania reprodukcyjne zwierząt i opieka nad potomstwem2
T-W-7Wykorzystanie cech behawioralnych w pracy hodowlanej. Wpływ ludzi zajmujących się opieką nad zwierzętami, na zachowanie się zwierząt2
T-W-8Sprawdzian zaliczeniowy1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
A-W-3Studiowanie literatury związanej ztematyką bieżących wykładów5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem środków audiowizualnych
M-2Fragmenty filmów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisane na ostatnich zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
Studen powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia z zakresu etologii
ZO_2A_W01R2A_W01C-1T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_U01
Student potrafi interpretować zachowania i stany emocjonalne obserwowanych zwierząt
ZO_2A_U07R2A_U01C-1T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć nabędzie postawę nacechowaną troską o powierzone jego opiece zwierzęta, wiedząc, że niewłaściwe postępowanie ze zwierzętami, przekłada się na ich obniżoną produktywność.
ZO_2A_K07, ZO_2A_K09R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05InzA2_K01

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
Studen powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia z zakresu etologii
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym definiować najważniejsze pojęcia z zakresu etologii i umie odnieść je do zwierzat gospodarskich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_U01
Student potrafi interpretować zachowania i stany emocjonalne obserwowanych zwierząt
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi interpretować zachowania obserwowanych zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć nabędzie postawę nacechowaną troską o powierzone jego opiece zwierzęta, wiedząc, że niewłaściwe postępowanie ze zwierzętami, przekłada się na ich obniżoną produktywność.
2,0
3,0Student posiada świadomość, że brak troski o powierzone mu zwierzęta, wpływa na obniżenie ich produktywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nowicki B., Zwolińska-Bartczak I., Zachowanie się zwierząt gospodarskich, PWRiL, Warszawa, 1983
  2. Jezierski T.A., Zachowanie się bydła o różnej użytkowości zależnie od genotypu i sposobu utrzymania, Ossolineum, Wrocław, 1987
  3. Sadowski B., Chmurzyński J.A., Biologiczne mechanizmy zachowania, PWN, Warszawa, 1989
  4. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2003
  5. Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Dröscher V.B., Rodzinne gniazdo, WP, Warszawa, 1988
  2. Dröscher V.B., Cena miłości. U źródeł zachowań godowych, Wyd. Cyklady, Warszawa, 2002
  3. Sparks J., Życie seksualne zwierząt. Walka płci, Grupa Wydawnicza Bartelsmann, Warszawa, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etologia jako nauka i jej powiązania z innymi dziedzinami nauk biologicznych. Metody badań zachowania się zwierząt dzikich i udomowionych.2
T-W-2Uczenie się i pamięć u zwierząt gospodarskich2
T-W-3Rytmy biologiczne u wybranych zwierząt gospodarskich. Sen i czuwanie u zwierząt dzikich i gospodarskich2
T-W-4Przykłady zachowań socjalnych u zwierząt gospodarskich. Zachowanie się zwierząt w stadzie, rola dominanta. Zachowanie się zwierząt na pastwisku2
T-W-5Stres. Agresja i kanibalizm u zwierząt gospodarskich2
T-W-6Zachowania reprodukcyjne zwierząt i opieka nad potomstwem2
T-W-7Wykorzystanie cech behawioralnych w pracy hodowlanej. Wpływ ludzi zajmujących się opieką nad zwierzętami, na zachowanie się zwierząt2
T-W-8Sprawdzian zaliczeniowy1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
A-W-3Studiowanie literatury związanej ztematyką bieżących wykładów5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W01Studen powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia z zakresu etologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student zyskuje wiedzę o najważniejszych zagadnieniach, które bada etologia. Poznaje proste i złożone formy zachowania się różnych zwierząt oraz metody, którymi się je bada u zwierząt gospodarskich.
Treści programoweT-W-5Stres. Agresja i kanibalizm u zwierząt gospodarskich
T-W-2Uczenie się i pamięć u zwierząt gospodarskich
T-W-1Etologia jako nauka i jej powiązania z innymi dziedzinami nauk biologicznych. Metody badań zachowania się zwierząt dzikich i udomowionych.
T-W-6Zachowania reprodukcyjne zwierząt i opieka nad potomstwem
T-W-3Rytmy biologiczne u wybranych zwierząt gospodarskich. Sen i czuwanie u zwierząt dzikich i gospodarskich
T-W-4Przykłady zachowań socjalnych u zwierząt gospodarskich. Zachowanie się zwierząt w stadzie, rola dominanta. Zachowanie się zwierząt na pastwisku
T-W-7Wykorzystanie cech behawioralnych w pracy hodowlanej. Wpływ ludzi zajmujących się opieką nad zwierzętami, na zachowanie się zwierząt
Metody nauczaniaM-2Fragmenty filmów
M-1Wykład z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisane na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym definiować najważniejsze pojęcia z zakresu etologii i umie odnieść je do zwierzat gospodarskich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U01Student potrafi interpretować zachowania i stany emocjonalne obserwowanych zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student zyskuje wiedzę o najważniejszych zagadnieniach, które bada etologia. Poznaje proste i złożone formy zachowania się różnych zwierząt oraz metody, którymi się je bada u zwierząt gospodarskich.
Treści programoweT-W-5Stres. Agresja i kanibalizm u zwierząt gospodarskich
T-W-2Uczenie się i pamięć u zwierząt gospodarskich
T-W-6Zachowania reprodukcyjne zwierząt i opieka nad potomstwem
T-W-3Rytmy biologiczne u wybranych zwierząt gospodarskich. Sen i czuwanie u zwierząt dzikich i gospodarskich
T-W-4Przykłady zachowań socjalnych u zwierząt gospodarskich. Zachowanie się zwierząt w stadzie, rola dominanta. Zachowanie się zwierząt na pastwisku
Metody nauczaniaM-2Fragmenty filmów
M-1Wykład z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisane na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi interpretować zachowania obserwowanych zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć nabędzie postawę nacechowaną troską o powierzone jego opiece zwierzęta, wiedząc, że niewłaściwe postępowanie ze zwierzętami, przekłada się na ich obniżoną produktywność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K07Postępuje zgodnie z zasadami etyki w zakresie badań na zwierzętach
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada świadomość, że brak troski o powierzone mu zwierzęta, wpływa na obniżenie ich produktywności.
3,5
4,0
4,5
5,0