Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane gospodarczo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane gospodarczo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 7 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zoologii bezkręgowców

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pierwotniaki wykorzystywane w biologicznych oczyszczalniach ścieków2
T-L-2Zwierzęta bezkręgowe jako produkt spożywczy - porównanie walorów odżywczych najczęściej spożywanych bezkręgowców. Tradycje przyrządzania owoców morza w naszej kuchni dawniej i współcześnie2
T-L-3Budowa koralowców, muszli mięczaków i pereł, jako surowców jubilerskich. Bezkręgowce źródłem leków. Bezkręgowce będące obiektem handlu jako zwierzęta akwaryjne i terraryjne2
T-L-4Egzotyczne bezkręgowce jako produkt przemysłu pamiątkarskiego1
7
wykłady
T-W-1Pierwotniaki wykorzystywane w biologicznych oczyszczalniach ścieków. Hodowle dżdżownic. Pijawki jako zwierzęta wykorzystwane hirudoterapii2
T-W-2Mięczaki poławiane lub hodowane do celów spożywczych2
T-W-3Skorupiaki i owady wykorzystywane do celów paszowych i spożywczych. Produkcja jedwabiu i barwienie tkanin z wykorzystaniem bezkręgowców2
T-W-4Owady hodowane do do zapylania roślin na plantacjach i w szklarniach oraz wykorzystywane w walce biologicznej ze szkodnikami roślin. Bezkręgowce jako zwierzęta laboratoryjne1
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Czytanie wyznaczonej literatury8
A-L-3Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach7
A-W-2Czytanie wyznaczonej literatury12
A-W-3Konsultacje z prowadzącym przedmiot3
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Filmy
M-3Na ćwiczeniach praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian zaliczeniowy pisany na ostatnich zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.1_W01
Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane.
ZO_1A_W01, ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.1_U01
Student powinien umieć wymienić bezkręgowce, które bywają wykorzystywane w różnych działach gospodarki.
ZO_1A_U08, ZO_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2M-3, M-2, M-1S-1
ZO_1A_ZO-S-O6.1_U02
Potrafi wytłumaczyć do jakich celów się ich używa i w jaki sposób zapewnić im odpowiednie warunki do życia
ZO_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyska większą wrażliwość i dbałość o zwierzęta pozyskiwane z wolnej przyrody, by ich zasoby racjonalnie eksploatowane, mogły służyć dalszym pokoleniom
ZO_1A_K02, ZO_1A_K03, ZO_1A_K07R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.1_W01
Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane.
2,0
3,0Student pobieżnie zna bezkręgowce, które wykorzystywane są w różnych dziedzinach gospodarki. Zna najważniejsze produkty dzięki nim uzyskiwane.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.1_U01
Student powinien umieć wymienić bezkręgowce, które bywają wykorzystywane w różnych działach gospodarki.
2,0
3,0Student powinien umieć wymienić najważniejsze grupy bezkręgowców, które bywają wykorzystywane w różnych działach gospodarki.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S-O6.1_U02
Potrafi wytłumaczyć do jakich celów się ich używa i w jaki sposób zapewnić im odpowiednie warunki do życia
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym wykazuje wiedzę na temat celów do jakich używa się poszczególnych bezkręgowców i w jaki sposób można zapewnić im warunki niezbędne do życia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyska większą wrażliwość i dbałość o zwierzęta pozyskiwane z wolnej przyrody, by ich zasoby racjonalnie eksploatowane, mogły służyć dalszym pokoleniom
2,0
3,0Studenta cechuje postawa wrażliwości i dbałości o zwierzęta pozyskiwane z wolnej przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1988
  2. Jura Cz.(red), Bezkręgowce, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Boczek J., Człowiek i owady, SGGW, Warszawa, 2001
  2. oo, Pożyteczne owady i inne zwierzęta, Wyd. Medix Plus, Poznań, 1997
  3. Samek A., Świat muszli, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1976

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pierwotniaki wykorzystywane w biologicznych oczyszczalniach ścieków2
T-L-2Zwierzęta bezkręgowe jako produkt spożywczy - porównanie walorów odżywczych najczęściej spożywanych bezkręgowców. Tradycje przyrządzania owoców morza w naszej kuchni dawniej i współcześnie2
T-L-3Budowa koralowców, muszli mięczaków i pereł, jako surowców jubilerskich. Bezkręgowce źródłem leków. Bezkręgowce będące obiektem handlu jako zwierzęta akwaryjne i terraryjne2
T-L-4Egzotyczne bezkręgowce jako produkt przemysłu pamiątkarskiego1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pierwotniaki wykorzystywane w biologicznych oczyszczalniach ścieków. Hodowle dżdżownic. Pijawki jako zwierzęta wykorzystwane hirudoterapii2
T-W-2Mięczaki poławiane lub hodowane do celów spożywczych2
T-W-3Skorupiaki i owady wykorzystywane do celów paszowych i spożywczych. Produkcja jedwabiu i barwienie tkanin z wykorzystaniem bezkręgowców2
T-W-4Owady hodowane do do zapylania roślin na plantacjach i w szklarniach oraz wykorzystywane w walce biologicznej ze szkodnikami roślin. Bezkręgowce jako zwierzęta laboratoryjne1
7

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Czytanie wyznaczonej literatury8
A-L-3Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach7
A-W-2Czytanie wyznaczonej literatury12
A-W-3Konsultacje z prowadzącym przedmiot3
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O6.1_W01Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
ZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student pobieżnie zna bezkręgowce, które wykorzystywane są w różnych dziedzinach gospodarki. Zna najważniejsze produkty dzięki nim uzyskiwane.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O6.1_U01Student powinien umieć wymienić bezkręgowce, które bywają wykorzystywane w różnych działach gospodarki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane
Treści programoweT-W-4Owady hodowane do do zapylania roślin na plantacjach i w szklarniach oraz wykorzystywane w walce biologicznej ze szkodnikami roślin. Bezkręgowce jako zwierzęta laboratoryjne
T-W-3Skorupiaki i owady wykorzystywane do celów paszowych i spożywczych. Produkcja jedwabiu i barwienie tkanin z wykorzystaniem bezkręgowców
T-W-2Mięczaki poławiane lub hodowane do celów spożywczych
Metody nauczaniaM-3Na ćwiczeniach praca w grupach
M-2Filmy
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian zaliczeniowy pisany na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student powinien umieć wymienić najważniejsze grupy bezkręgowców, które bywają wykorzystywane w różnych działach gospodarki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O6.1_U02Potrafi wytłumaczyć do jakich celów się ich używa i w jaki sposób zapewnić im odpowiednie warunki do życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane
Treści programoweT-W-4Owady hodowane do do zapylania roślin na plantacjach i w szklarniach oraz wykorzystywane w walce biologicznej ze szkodnikami roślin. Bezkręgowce jako zwierzęta laboratoryjne
T-W-3Skorupiaki i owady wykorzystywane do celów paszowych i spożywczych. Produkcja jedwabiu i barwienie tkanin z wykorzystaniem bezkręgowców
T-W-2Mięczaki poławiane lub hodowane do celów spożywczych
Metody nauczaniaM-3Na ćwiczeniach praca w grupach
M-2Filmy
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian zaliczeniowy pisany na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym wykazuje wiedzę na temat celów do jakich używa się poszczególnych bezkręgowców i w jaki sposób można zapewnić im warunki niezbędne do życia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O6.1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyska większą wrażliwość i dbałość o zwierzęta pozyskiwane z wolnej przyrody, by ich zasoby racjonalnie eksploatowane, mogły służyć dalszym pokoleniom
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studenta cechuje postawa wrażliwości i dbałości o zwierzęta pozyskiwane z wolnej przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0