Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Zwierzęta roślinożerne w kształtowaniu środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zwierzęta roślinożerne w kształtowaniu środowiska
Specjalność Zootechnika
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 0,50,41zaliczenie
wykładyW3 7 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu zoologii kręgowców i etologii
W-2Wiedza ogólna dotycząca biologii ssaków, zagadnień ochrony przyrody

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących powiązań i wzajemnego oddziaływania świata zwierzęcego i roślinnego.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami introdukcji i chowu wybranych gatunków zwierząt roślinożernych w różnych ekosytemach.
C-3Opanowanie umiejętności oceny zasobności ekosytemów dla poszczególnych gatunków roślinożerców. Ocena zagrożeń płynących z nieumiejętnego wprowadzania ich to środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wypas zbiorowy różnych gatunków udomowionych roślinożerców w celu poprawy bioróżnorodności ekosytemów.1
T-A-2Systemy wypasu i użytkowania różnych gatunków zwierząt roślinożernych w zależności od warunków klimatyczno-glebowych.1
T-A-3Wybór, projektowanie i zarządzanie obszarami chronionymi dla wybranych gatunków zwierząt roślinożernych.1
T-A-4Metody oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców.1
T-A-5Zachowanie społeczne gatunkowe i międzygatunkowe występujące u roślinożerców1
T-A-6Podstawowe założenia chowu ekologicznego wybranych gatunków i ras udomowionych roślinożerców.1
T-A-7Sposoby i metody oceny siedlisk w celu zasiedlania ich różnymi gatunkami zwierząt roślinożernych.1
7
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia roślinożerca a środowisko, podział roślinożerców. Podział i rodzaje biocenoz występujących na kuli ziemskiej w zależności od strefy klimatycznej i geograficznej.1
T-W-2Miejsce i rola organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk. Zależności i rodzaje powiązań roślinożerców w biocenozie.1
T-W-3Główne ekosystemy świata ożywionego i możliwości bytowania w nich różnych gatunków roślinożerców.1
T-W-4Ekologia a zwierzęta roślinożerne – rola człowieka w kształtowaniu populacji roślinożerców. Skutki niszczenia siedlisk na wielkość populacji u zwierzęt roślinożernych.1
T-W-5Rodzaje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i ich wpływ na liczebne występowanie i różnorodność gatunkową roślinożerców.1
T-W-6Gospodarowanie populacjami wolno żyjących i udomowionych gatunków roślinożerców i ich rola w bioróżnorodności.1
T-W-7Programy rolnośrodowiskowe z udziałem zwierząt trawożernych w utrzymaniu naturalnych i półnaturalnych łąk i pastwisk oraz ich bioróżnorodności.1
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń18
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń1
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład prelekcyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem metaplanu.
M-4Metoda projektów na podstawie wcześniej ustalonych założeń.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: ocena prezentacji projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O16.4_W01
1
ZO_1A_W07R1A_W03, R1A_W06
ZO_1A_ZO-N-O16.4_W02
Ma wiedzę o roli zwierząr roślinożernych w kształtowaniu środowiska przyrodniczego
ZO_1A_W07R1A_W03, R1A_W06C-2, C-3, C-1T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-2, M-1, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O16.4_U01
1
ZO_1A_U15R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06
ZO_1A_ZO-N-O16.4_U02
Dobiera odpowiednie gatunki wolno żyjących i udomowionych roślinożeców w celu utrzymania bioróżnorodności różnych ekosytemów.
ZO_1A_U15R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06C-2, C-3, C-1T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1, M-3, M-4S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O16.4_W02
Ma wiedzę o roli zwierząr roślinożernych w kształtowaniu środowiska przyrodniczego
2,0
3,0Minimalna wiedza o roli zwierząt roślinożernych w środowisku przyrodniczym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O16.4_U02
Dobiera odpowiednie gatunki wolno żyjących i udomowionych roślinożeców w celu utrzymania bioróżnorodności różnych ekosytemów.
2,0
3,0Dobiera po konsultacjach odpowiednie gatunki roślinożerców do określonych ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pullin A.S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2007
  2. Wasilewski Z., Organizacja wypasu zwierząt w gospodarstwach ekologicznych, Krajowe Centrum Rolnictwa Ekologicznego, Radom, 2004
  3. Praca zbiorowa red. Wierzchoś E., Wypas wspólnotowy a zdrowie zwierząt, Akademia Rolnicza w Krakowie, Kraków, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Komosińska H., Podsiadło E., Ssaki kopytne, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wypas zbiorowy różnych gatunków udomowionych roślinożerców w celu poprawy bioróżnorodności ekosytemów.1
T-A-2Systemy wypasu i użytkowania różnych gatunków zwierząt roślinożernych w zależności od warunków klimatyczno-glebowych.1
T-A-3Wybór, projektowanie i zarządzanie obszarami chronionymi dla wybranych gatunków zwierząt roślinożernych.1
T-A-4Metody oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców.1
T-A-5Zachowanie społeczne gatunkowe i międzygatunkowe występujące u roślinożerców1
T-A-6Podstawowe założenia chowu ekologicznego wybranych gatunków i ras udomowionych roślinożerców.1
T-A-7Sposoby i metody oceny siedlisk w celu zasiedlania ich różnymi gatunkami zwierząt roślinożernych.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia roślinożerca a środowisko, podział roślinożerców. Podział i rodzaje biocenoz występujących na kuli ziemskiej w zależności od strefy klimatycznej i geograficznej.1
T-W-2Miejsce i rola organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk. Zależności i rodzaje powiązań roślinożerców w biocenozie.1
T-W-3Główne ekosystemy świata ożywionego i możliwości bytowania w nich różnych gatunków roślinożerców.1
T-W-4Ekologia a zwierzęta roślinożerne – rola człowieka w kształtowaniu populacji roślinożerców. Skutki niszczenia siedlisk na wielkość populacji u zwierzęt roślinożernych.1
T-W-5Rodzaje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i ich wpływ na liczebne występowanie i różnorodność gatunkową roślinożerców.1
T-W-6Gospodarowanie populacjami wolno żyjących i udomowionych gatunków roślinożerców i ich rola w bioróżnorodności.1
T-W-7Programy rolnośrodowiskowe z udziałem zwierząt trawożernych w utrzymaniu naturalnych i półnaturalnych łąk i pastwisk oraz ich bioróżnorodności.1
7

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń18
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O16.4_W011
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O16.4_W02Ma wiedzę o roli zwierząr roślinożernych w kształtowaniu środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami introdukcji i chowu wybranych gatunków zwierząt roślinożernych w różnych ekosytemach.
C-3Opanowanie umiejętności oceny zasobności ekosytemów dla poszczególnych gatunków roślinożerców. Ocena zagrożeń płynących z nieumiejętnego wprowadzania ich to środowiska.
C-1Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących powiązań i wzajemnego oddziaływania świata zwierzęcego i roślinnego.
Treści programoweT-A-4Metody oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców.
T-A-1Wypas zbiorowy różnych gatunków udomowionych roślinożerców w celu poprawy bioróżnorodności ekosytemów.
T-A-7Sposoby i metody oceny siedlisk w celu zasiedlania ich różnymi gatunkami zwierząt roślinożernych.
T-A-5Zachowanie społeczne gatunkowe i międzygatunkowe występujące u roślinożerców
T-A-2Systemy wypasu i użytkowania różnych gatunków zwierząt roślinożernych w zależności od warunków klimatyczno-glebowych.
T-A-3Wybór, projektowanie i zarządzanie obszarami chronionymi dla wybranych gatunków zwierząt roślinożernych.
T-A-6Podstawowe założenia chowu ekologicznego wybranych gatunków i ras udomowionych roślinożerców.
T-W-7Programy rolnośrodowiskowe z udziałem zwierząt trawożernych w utrzymaniu naturalnych i półnaturalnych łąk i pastwisk oraz ich bioróżnorodności.
T-W-3Główne ekosystemy świata ożywionego i możliwości bytowania w nich różnych gatunków roślinożerców.
T-W-4Ekologia a zwierzęta roślinożerne – rola człowieka w kształtowaniu populacji roślinożerców. Skutki niszczenia siedlisk na wielkość populacji u zwierzęt roślinożernych.
T-W-5Rodzaje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i ich wpływ na liczebne występowanie i różnorodność gatunkową roślinożerców.
T-W-6Gospodarowanie populacjami wolno żyjących i udomowionych gatunków roślinożerców i ich rola w bioróżnorodności.
T-W-2Miejsce i rola organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk. Zależności i rodzaje powiązań roślinożerców w biocenozie.
Metody nauczaniaM-2Wykład prelekcyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem metaplanu.
M-4Metoda projektów na podstawie wcześniej ustalonych założeń.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: ocena prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Minimalna wiedza o roli zwierząt roślinożernych w środowisku przyrodniczym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O16.4_U011
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U15Wykazuje umiejętność zarządzania stadami różnych gatunków zwierząt udomowionych i wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O16.4_U02Dobiera odpowiednie gatunki wolno żyjących i udomowionych roślinożeców w celu utrzymania bioróżnorodności różnych ekosytemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U15Wykazuje umiejętność zarządzania stadami różnych gatunków zwierząt udomowionych i wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami introdukcji i chowu wybranych gatunków zwierząt roślinożernych w różnych ekosytemach.
C-3Opanowanie umiejętności oceny zasobności ekosytemów dla poszczególnych gatunków roślinożerców. Ocena zagrożeń płynących z nieumiejętnego wprowadzania ich to środowiska.
C-1Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących powiązań i wzajemnego oddziaływania świata zwierzęcego i roślinnego.
Treści programoweT-A-4Metody oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców.
T-A-1Wypas zbiorowy różnych gatunków udomowionych roślinożerców w celu poprawy bioróżnorodności ekosytemów.
T-A-7Sposoby i metody oceny siedlisk w celu zasiedlania ich różnymi gatunkami zwierząt roślinożernych.
T-A-5Zachowanie społeczne gatunkowe i międzygatunkowe występujące u roślinożerców
T-A-3Wybór, projektowanie i zarządzanie obszarami chronionymi dla wybranych gatunków zwierząt roślinożernych.
T-A-6Podstawowe założenia chowu ekologicznego wybranych gatunków i ras udomowionych roślinożerców.
T-W-7Programy rolnośrodowiskowe z udziałem zwierząt trawożernych w utrzymaniu naturalnych i półnaturalnych łąk i pastwisk oraz ich bioróżnorodności.
T-W-4Ekologia a zwierzęta roślinożerne – rola człowieka w kształtowaniu populacji roślinożerców. Skutki niszczenia siedlisk na wielkość populacji u zwierzęt roślinożernych.
T-W-5Rodzaje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i ich wpływ na liczebne występowanie i różnorodność gatunkową roślinożerców.
T-W-6Gospodarowanie populacjami wolno żyjących i udomowionych gatunków roślinożerców i ich rola w bioróżnorodności.
Metody nauczaniaM-2Wykład prelekcyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem metaplanu.
M-4Metoda projektów na podstawie wcześniej ustalonych założeń.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena prezentacji projektu
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dobiera po konsultacjach odpowiednie gatunki roślinożerców do określonych ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0