Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Zoologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 12 3,00,41zaliczenie
wykładyW1 7 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z systematyką i różnorodnością świata zwierząt. Studiowanie biologii wybranych gatunków zwierząt oraz procesów warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pierwotniaki, wirki i przywry. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego i technika mikroskopowania. Obserwacja żywych pierwotniaków z hodowli założonej wcześniej. Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych2
T-L-2Sprawdzian z ćwiczenia nr 1. Przywry, tasiemce i nicienie - pasożyty zwierząt i ludzi. Pierścienice i mięczaki. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli tasiemców i nicieni (postacie dorosłe i larwalne różnych tasiemców, ich skoleksy, proglotydy rozrodcze i maciczne, glista, forma mięśniowa włośnia krętego, kolcogłowów). Morfologiczna i anatomiczna budowa wybranych pierścienic (dżdżownica, pijawka). Krajowe mięczaki lądowe i wodne. Nauka oznaczania mięczaków według klucza.2
T-L-3Sprawdzian z ćwiczenia nr 2. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek.3
T-L-4Sprawdzian z ćwiczenia nr 3. Smoczkouste, ryby płazy i gady. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych3
T-L-5Sprawdzian z ćwiczenia nr 4. Ptaki i ssaki. Film „Przystosowanie ptaków do środowiska". Na wybranych przykładach określanie cech budowy ptaków żyjących w różnych środowiskach - np. brodzących po dnie lub biegających po roślinności wodnej, dobrze pływających w wodzie i dobrze nurkujących, ptaków drapieżnych. Typy uzębienia ssaków. Oznaczanie przynależności systematycznej ssaka na podstawie czaszki. Cechy budowy ssaków przystosowanych do podziemnego trybu życia. Cechy budowy ssaków latających.2
12
wykłady
T-W-1Zoologia jako system nauk. Podział nauk zoologicznych w zależności od przedmiotu badań. Systematyka zoologiczna. Współczesne zasoby fauny w Polsce i na świecie1
T-W-2Pasożytnicze pierwotniaki, płazińce i nicienie przyczyną chorób człowieka i zwierząt1
T-W-3Pierścienice i mięczaki. Charakterystyka i znaczenie przyrodnicze i gospodarcze1
T-W-4Stawonogi. Cechy charakterystyczne i podział systematyczny. Skorupiaki, pajęczaki i owady w faunie Polski. Znaczenie ekologiczne i gospodarcze2
T-W-5Smoczkouste, ryby, płazy i gady. Charakterystyka i znaczenie ichtio- i herpetofauny krajowej1
T-W-6Ptaki i ssaki- charakterystyka wybranych rzędów awifauny i teriofauny krajowej ze szczególnym uwzględnieniem gatunków podlegających ochronie i łownych1
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach12
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie sie do sprawdzianów zaliczających ćwiczenia30
A-L-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia5
A-L-5Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury23
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach7
A-W-2Samodzielne studiowanie tematu23
A-W-3Przygotowanie się do sprawdzianów30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem technik multimedialnych, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych po zakończeniu kolejnych działów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B3_W01
Student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. Poznaje budowę i funkcję różnorodnych organizmów zwierzęcych. Powinien być w stanie odpowiednio je umiejscowić w układzie systematycznym, opisać ich cykl życiowy i określić wpływ na życie człowieka.
ZO_1A_W01, ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B3_U01
Student zyskuje umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny, zwłaszcza tych, których cykle życiowe związane są z ekosystemami rolniczymi. Ma świadomość ich znaczenia przyrodniczego i gospodarczego
ZO_1A_U21, ZO_1A_U08, ZO_1A_U04R1A_U02, R1A_U05C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1S-1
ZO_1A_ZO-S-B3_U02
Student powinien umieć wskazać pasożyty, będące przyczyną chorób ludzi i zwierząt, podać drogi zarażenia oraz sposoby minimalizacji możliwości zchorowań
ZO_1A_U08, ZO_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-1T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B3_K01
Przeprowadzone zajęcia mają kształtować postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt. Mają kształtować poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
ZO_1A_K02, ZO_1A_K03R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B3_W01
Student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. Poznaje budowę i funkcję różnorodnych organizmów zwierzęcych. Powinien być w stanie odpowiednio je umiejscowić w układzie systematycznym, opisać ich cykl życiowy i określić wpływ na życie człowieka.
2,0
3,0Student zna w stopniu dostatecznym zasoby fauny w naszym kraju i w świecie. Zna budowę wybranych bezkręgowców i kręgowców. Potrafi określić ich znaczenie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B3_U01
Student zyskuje umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny, zwłaszcza tych, których cykle życiowe związane są z ekosystemami rolniczymi. Ma świadomość ich znaczenia przyrodniczego i gospodarczego
2,0
3,0W stopniu dostatecznym student potrafi rozpoznawać najbardziej rozpowszechnione gatunki naszej fauny krajowej i ma świadomość ich znaczenia
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S-B3_U02
Student powinien umieć wskazać pasożyty, będące przyczyną chorób ludzi i zwierząt, podać drogi zarażenia oraz sposoby minimalizacji możliwości zchorowań
2,0
3,0Student wykazuje się wiedzą, w stopniu dostatecznym, na temat pasożytów występujących w naszym klimacie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B3_K01
Przeprowadzone zajęcia mają kształtować postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt. Mają kształtować poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
2,0
3,0Studenta cechuje postawa szacunku wobec przedstawicieli świata zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rajski A., Zoologia, PWN, Warszawa, 1988
  2. Hempel-Zawitkowska J.(red), Zoologia dla uczelni rolniczych, PWN, Warszawa, 2007
  3. Jura C., Bezkręgowce., PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1988
  2. Moraczewski J. , Riedel W., Sołtyńska M., Umiński T., Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców, PWN, Warszawa, 1980

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pierwotniaki, wirki i przywry. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego i technika mikroskopowania. Obserwacja żywych pierwotniaków z hodowli założonej wcześniej. Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych2
T-L-2Sprawdzian z ćwiczenia nr 1. Przywry, tasiemce i nicienie - pasożyty zwierząt i ludzi. Pierścienice i mięczaki. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli tasiemców i nicieni (postacie dorosłe i larwalne różnych tasiemców, ich skoleksy, proglotydy rozrodcze i maciczne, glista, forma mięśniowa włośnia krętego, kolcogłowów). Morfologiczna i anatomiczna budowa wybranych pierścienic (dżdżownica, pijawka). Krajowe mięczaki lądowe i wodne. Nauka oznaczania mięczaków według klucza.2
T-L-3Sprawdzian z ćwiczenia nr 2. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek.3
T-L-4Sprawdzian z ćwiczenia nr 3. Smoczkouste, ryby płazy i gady. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych3
T-L-5Sprawdzian z ćwiczenia nr 4. Ptaki i ssaki. Film „Przystosowanie ptaków do środowiska". Na wybranych przykładach określanie cech budowy ptaków żyjących w różnych środowiskach - np. brodzących po dnie lub biegających po roślinności wodnej, dobrze pływających w wodzie i dobrze nurkujących, ptaków drapieżnych. Typy uzębienia ssaków. Oznaczanie przynależności systematycznej ssaka na podstawie czaszki. Cechy budowy ssaków przystosowanych do podziemnego trybu życia. Cechy budowy ssaków latających.2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zoologia jako system nauk. Podział nauk zoologicznych w zależności od przedmiotu badań. Systematyka zoologiczna. Współczesne zasoby fauny w Polsce i na świecie1
T-W-2Pasożytnicze pierwotniaki, płazińce i nicienie przyczyną chorób człowieka i zwierząt1
T-W-3Pierścienice i mięczaki. Charakterystyka i znaczenie przyrodnicze i gospodarcze1
T-W-4Stawonogi. Cechy charakterystyczne i podział systematyczny. Skorupiaki, pajęczaki i owady w faunie Polski. Znaczenie ekologiczne i gospodarcze2
T-W-5Smoczkouste, ryby, płazy i gady. Charakterystyka i znaczenie ichtio- i herpetofauny krajowej1
T-W-6Ptaki i ssaki- charakterystyka wybranych rzędów awifauny i teriofauny krajowej ze szczególnym uwzględnieniem gatunków podlegających ochronie i łownych1
7

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach12
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie sie do sprawdzianów zaliczających ćwiczenia30
A-L-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia5
A-L-5Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury23
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach7
A-W-2Samodzielne studiowanie tematu23
A-W-3Przygotowanie się do sprawdzianów30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B3_W01Student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. Poznaje budowę i funkcję różnorodnych organizmów zwierzęcych. Powinien być w stanie odpowiednio je umiejscowić w układzie systematycznym, opisać ich cykl życiowy i określić wpływ na życie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
ZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z systematyką i różnorodnością świata zwierząt. Studiowanie biologii wybranych gatunków zwierząt oraz procesów warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem technik multimedialnych, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych po zakończeniu kolejnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu dostatecznym zasoby fauny w naszym kraju i w świecie. Zna budowę wybranych bezkręgowców i kręgowców. Potrafi określić ich znaczenie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B3_U01Student zyskuje umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny, zwłaszcza tych, których cykle życiowe związane są z ekosystemami rolniczymi. Ma świadomość ich znaczenia przyrodniczego i gospodarczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
ZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z systematyką i różnorodnością świata zwierząt. Studiowanie biologii wybranych gatunków zwierząt oraz procesów warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji.
Treści programoweT-W-4Stawonogi. Cechy charakterystyczne i podział systematyczny. Skorupiaki, pajęczaki i owady w faunie Polski. Znaczenie ekologiczne i gospodarcze
T-W-3Pierścienice i mięczaki. Charakterystyka i znaczenie przyrodnicze i gospodarcze
T-W-5Smoczkouste, ryby, płazy i gady. Charakterystyka i znaczenie ichtio- i herpetofauny krajowej
T-W-6Ptaki i ssaki- charakterystyka wybranych rzędów awifauny i teriofauny krajowej ze szczególnym uwzględnieniem gatunków podlegających ochronie i łownych
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem technik multimedialnych, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych po zakończeniu kolejnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu dostatecznym student potrafi rozpoznawać najbardziej rozpowszechnione gatunki naszej fauny krajowej i ma świadomość ich znaczenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B3_U02Student powinien umieć wskazać pasożyty, będące przyczyną chorób ludzi i zwierząt, podać drogi zarażenia oraz sposoby minimalizacji możliwości zchorowań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z systematyką i różnorodnością świata zwierząt. Studiowanie biologii wybranych gatunków zwierząt oraz procesów warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji.
Treści programoweT-W-2Pasożytnicze pierwotniaki, płazińce i nicienie przyczyną chorób człowieka i zwierząt
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem technik multimedialnych, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych po zakończeniu kolejnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się wiedzą, w stopniu dostatecznym, na temat pasożytów występujących w naszym klimacie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B3_K01Przeprowadzone zajęcia mają kształtować postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt. Mają kształtować poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z systematyką i różnorodnością świata zwierząt. Studiowanie biologii wybranych gatunków zwierząt oraz procesów warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem technik multimedialnych, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych po zakończeniu kolejnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studenta cechuje postawa szacunku wobec przedstawicieli świata zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0