Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Biostymulatory w żywieniu zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biostymulatory w żywieniu zwierząt
Specjalność Zootechnika
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 7 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy żywienia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką stosowania nowoczesnych dodatków do pasz, ich budową chemiczną oraz wpływem na organizmy ludzi i zwierząt, pprzedstawienie aktualnie stosowanych dodatków, które składają się na tzw. bezpieczną paszę, zapoznanie z głównymi grupami substancji toksycznych lub obniżających przyswajalność innych składników pasz i żywności , występujących w surowcach i produktach roślinnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rola i znaczenie preparatów probiotycznych w żywieniu zwierząt. Zastosowanie enzymów w żywieniu zwierząt. Preparaty enzymatyczne stosowane w żywieniu drobiu i trzody chlewnej, ze szczególnym uwzględnieniem enzymów hydrolizujących NSP.3
T-A-2Przeciwutleniacze w paszach a zdrowie i wyniki produkcyjne zwierząt. Zastosowanie konserwantów, zakwaszaczy i detoksykantów w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom patogennych mikroorganizmów i mykotoksyn występujących w paszach.2
T-A-3Dodatki aromatyczne i smakowe. Preparaty poprawiające mikroklimat w pomieszczeniach i chroniące środowisko naturalne. Barwniki paszowe naturalne i syntetyczne w żywieniu zwierząt.1
T-A-4Zakazane stymulatory wzrostu w krajach EU. Hormonalne stymulatory wzrostu. Antybiotyki paszowe jako stymulatory wzrostu w żywieniu zwierząt.1
7
wykłady
T-W-1Biostymulatory, podział na grupy. Nowe uwarunkowania prawne w stosowaniu biostymulatorów wzrostu w żywieniu zwierząt gospodarskich.2
T-W-2„Prawo paszowe” – aktualne przepisy. Kategorie i grupy funkcjonalne nowoczesnych dodatków paszowych.2
T-W-3Wymogi dotyczące rejestracji dodatków, aktualny ich wykaz.1
T-W-4Klasyfikacja substancji antyodżywczych występujących w stosowanych paszach roślinnych.2
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury8
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
A-A-4Zaliczenie pisemne ćwiczeń2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3studiowanie literatury5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów3
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.1_W01
student potrafi scharakteryzować naturalne dodatki stymulujące produkcyjność zwierząt
ZO_1A_W15R1A_W05C-1T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-4, M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.1_K01
student ma świadomość zastosowania naturalnych bostymulatorów służących właściwej wydajności produkcji zwierzęcej
ZO_1A_K04R1A_K01, R1A_K02, R1A_K08InzA_K02C-1T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-4, M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Literatura podstawowa

  1. Kotarbińska M., Grela E., Dodatki paszowe dla świń, PAN Instytut Fizjologii i Żywienia Zwierząt, JAbłonna k. Warszawy, 1995
  2. Smulikowska S, Dodatki paszowe w żywieniu drobiu, PAN Instytut Fizjologii i Żywienia Zwierząt, Jabłonna k. Warszawy, 1994
  3. Grela E., Dodatki w żywieniu bydła, VIT-TRA, 2001
  4. Hanczakowski P., Koreleski J., Wolski T., Składniki pokarmowe i antyodżywcze występujące w roślinach., Kraków, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rola i znaczenie preparatów probiotycznych w żywieniu zwierząt. Zastosowanie enzymów w żywieniu zwierząt. Preparaty enzymatyczne stosowane w żywieniu drobiu i trzody chlewnej, ze szczególnym uwzględnieniem enzymów hydrolizujących NSP.3
T-A-2Przeciwutleniacze w paszach a zdrowie i wyniki produkcyjne zwierząt. Zastosowanie konserwantów, zakwaszaczy i detoksykantów w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom patogennych mikroorganizmów i mykotoksyn występujących w paszach.2
T-A-3Dodatki aromatyczne i smakowe. Preparaty poprawiające mikroklimat w pomieszczeniach i chroniące środowisko naturalne. Barwniki paszowe naturalne i syntetyczne w żywieniu zwierząt.1
T-A-4Zakazane stymulatory wzrostu w krajach EU. Hormonalne stymulatory wzrostu. Antybiotyki paszowe jako stymulatory wzrostu w żywieniu zwierząt.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biostymulatory, podział na grupy. Nowe uwarunkowania prawne w stosowaniu biostymulatorów wzrostu w żywieniu zwierząt gospodarskich.2
T-W-2„Prawo paszowe” – aktualne przepisy. Kategorie i grupy funkcjonalne nowoczesnych dodatków paszowych.2
T-W-3Wymogi dotyczące rejestracji dodatków, aktualny ich wykaz.1
T-W-4Klasyfikacja substancji antyodżywczych występujących w stosowanych paszach roślinnych.2
7

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury8
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
A-A-4Zaliczenie pisemne ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3studiowanie literatury5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów3
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O8.1_W01student potrafi scharakteryzować naturalne dodatki stymulujące produkcyjność zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką stosowania nowoczesnych dodatków do pasz, ich budową chemiczną oraz wpływem na organizmy ludzi i zwierząt, pprzedstawienie aktualnie stosowanych dodatków, które składają się na tzw. bezpieczną paszę, zapoznanie z głównymi grupami substancji toksycznych lub obniżających przyswajalność innych składników pasz i żywności , występujących w surowcach i produktach roślinnych
Treści programoweT-A-4Zakazane stymulatory wzrostu w krajach EU. Hormonalne stymulatory wzrostu. Antybiotyki paszowe jako stymulatory wzrostu w żywieniu zwierząt.
T-A-3Dodatki aromatyczne i smakowe. Preparaty poprawiające mikroklimat w pomieszczeniach i chroniące środowisko naturalne. Barwniki paszowe naturalne i syntetyczne w żywieniu zwierząt.
T-A-2Przeciwutleniacze w paszach a zdrowie i wyniki produkcyjne zwierząt. Zastosowanie konserwantów, zakwaszaczy i detoksykantów w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom patogennych mikroorganizmów i mykotoksyn występujących w paszach.
T-A-1Rola i znaczenie preparatów probiotycznych w żywieniu zwierząt. Zastosowanie enzymów w żywieniu zwierząt. Preparaty enzymatyczne stosowane w żywieniu drobiu i trzody chlewnej, ze szczególnym uwzględnieniem enzymów hydrolizujących NSP.
T-W-1Biostymulatory, podział na grupy. Nowe uwarunkowania prawne w stosowaniu biostymulatorów wzrostu w żywieniu zwierząt gospodarskich.
T-W-4Klasyfikacja substancji antyodżywczych występujących w stosowanych paszach roślinnych.
T-W-3Wymogi dotyczące rejestracji dodatków, aktualny ich wykaz.
T-W-2„Prawo paszowe” – aktualne przepisy. Kategorie i grupy funkcjonalne nowoczesnych dodatków paszowych.
Metody nauczaniaM-4wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez studentów
M-2Wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O8.1_K01student ma świadomość zastosowania naturalnych bostymulatorów służących właściwej wydajności produkcji zwierzęcej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką stosowania nowoczesnych dodatków do pasz, ich budową chemiczną oraz wpływem na organizmy ludzi i zwierząt, pprzedstawienie aktualnie stosowanych dodatków, które składają się na tzw. bezpieczną paszę, zapoznanie z głównymi grupami substancji toksycznych lub obniżających przyswajalność innych składników pasz i żywności , występujących w surowcach i produktach roślinnych
Treści programoweT-A-4Zakazane stymulatory wzrostu w krajach EU. Hormonalne stymulatory wzrostu. Antybiotyki paszowe jako stymulatory wzrostu w żywieniu zwierząt.
T-A-3Dodatki aromatyczne i smakowe. Preparaty poprawiające mikroklimat w pomieszczeniach i chroniące środowisko naturalne. Barwniki paszowe naturalne i syntetyczne w żywieniu zwierząt.
T-A-2Przeciwutleniacze w paszach a zdrowie i wyniki produkcyjne zwierząt. Zastosowanie konserwantów, zakwaszaczy i detoksykantów w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom patogennych mikroorganizmów i mykotoksyn występujących w paszach.
T-A-1Rola i znaczenie preparatów probiotycznych w żywieniu zwierząt. Zastosowanie enzymów w żywieniu zwierząt. Preparaty enzymatyczne stosowane w żywieniu drobiu i trzody chlewnej, ze szczególnym uwzględnieniem enzymów hydrolizujących NSP.
T-W-1Biostymulatory, podział na grupy. Nowe uwarunkowania prawne w stosowaniu biostymulatorów wzrostu w żywieniu zwierząt gospodarskich.
T-W-4Klasyfikacja substancji antyodżywczych występujących w stosowanych paszach roślinnych.
T-W-3Wymogi dotyczące rejestracji dodatków, aktualny ich wykaz.
T-W-2„Prawo paszowe” – aktualne przepisy. Kategorie i grupy funkcjonalne nowoczesnych dodatków paszowych.
Metody nauczaniaM-4wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez studentów
M-2Wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów