Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Podstawy żywienia człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy żywienia człowieka
Specjalność Zootechnika
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 7 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 7 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe informacje z fizjologii żywienia człowieka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania jest przedstawienie studentom zintegrowanej wiedzy o żywności i jej wartości odżywczej, roli składników pokarmowych w profilaktyce zdrowia oraz prawidłowego wzrostu i rozwoju

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wartość energetyczna pożywienia. Bilans energii i masy ciała.2
T-A-2Wartość odżywcza pokarmu. Składniki mineralne, witaminy – funkcje w organizmie, zapotrzebowanie i źródła. Podaż błonnika pokarmowego i cholesterolu. Rola wody w organizmie. Procesy przemiany materii, bilans energetyczny ustroju. Źródła energii.3
T-A-3Podział produktów spożywczych-modelowe racje pokarmowe. Podstawowe zasady planowania jadłospisów.2
7
wykłady
T-W-1Ewolucji sposobu żywienia. Budowa i skład organizmu człowieka. Wpływ żywienia na rozwój osobniczy. Podstawowe pojęcia i definicje związane z żywieniem. Potrzeby energetyczne organizmu. Podstawowa przemiana materii.2
T-W-2Składniki odżywcze; przemiany metaboliczne, źródła, biodostępność i znaczenie dla zdrowia człowieka.2
T-W-3Normy żywienia i wyżywienia. Wartość odżywcza produktów spożywczych, zmiany podczas przechowywania i przetwarzania żywności.3
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Indywidualne przygotowanie zadania6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń7
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów7
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Indywidualna praca w grupach
M-4Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: wejściówki
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.1_W01
student potrafi objaśnić problematykę związaną z właściwym żywieniem człowieka
ZO_1A_W13R1A_W05C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-3, M-4, M-2S-4, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.1_K01
student postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki zakresie produkcji żywności
ZO_1A_K02R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.1_W01
student potrafi objaśnić problematykę związaną z właściwym żywieniem człowieka
2,0student nie potrafi wymienić podstawowych składników pokarmowych i odżywczych
3,0student jest w stanie wymienić podstawowe składniki pokarmowe i odżywcze i zna ich rolę dla organizmu w 30% oraz zna podstawowe pojęcia z zakresu żywienia człowieka
3,5student jest w stanie wymienić podstawowe składniki pokarmowe i odżywcze i zna ich rolę dla organizmu w 60% oraz zna podstawowe pojęcia z zakresu żywienia człowieka
4,0student potrafi przedstawić podstawowe potrzeby żywieniowe różnych grup ludności oraz potrafi wymienić składniki żywności zwiększające ryzyko chorób cywilizacyjnych
4,5student potrafi omówić wpływ żywienia na prawidłowe funkcjonowanie organizmu
5,0student rozumie związek między odżywianiem a zdrowiem i potrafi właściwie zbilansować całodzienny jadłospis zgodnie z zapotrzebowaniem oraz umie przedstawić współczesne trendy w dietetyce

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki, J., Hryniewiecki, L., Żywienie człowieka. T. I. Podstawy nauki o żywieniu., PWN, Warszawa, 1998
  2. Gawęcki J., Jeszka J., Żywienie ludzi - ćwiczenia, PWN, Warszawa, 1995
  3. Gertig H., Żywność a zdrowie, PZWL, Warszawa, 1996
  4. Ziemiański Ś., Normy żywienia człowieka. Fizjologiczne podstawy., PWN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Hasik J., Gawęcki J., Żywienie człowieka zdrowego i chorego, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wartość energetyczna pożywienia. Bilans energii i masy ciała.2
T-A-2Wartość odżywcza pokarmu. Składniki mineralne, witaminy – funkcje w organizmie, zapotrzebowanie i źródła. Podaż błonnika pokarmowego i cholesterolu. Rola wody w organizmie. Procesy przemiany materii, bilans energetyczny ustroju. Źródła energii.3
T-A-3Podział produktów spożywczych-modelowe racje pokarmowe. Podstawowe zasady planowania jadłospisów.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucji sposobu żywienia. Budowa i skład organizmu człowieka. Wpływ żywienia na rozwój osobniczy. Podstawowe pojęcia i definicje związane z żywieniem. Potrzeby energetyczne organizmu. Podstawowa przemiana materii.2
T-W-2Składniki odżywcze; przemiany metaboliczne, źródła, biodostępność i znaczenie dla zdrowia człowieka.2
T-W-3Normy żywienia i wyżywienia. Wartość odżywcza produktów spożywczych, zmiany podczas przechowywania i przetwarzania żywności.3
7

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Indywidualne przygotowanie zadania6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń7
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów7
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O7.1_W01student potrafi objaśnić problematykę związaną z właściwym żywieniem człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest przedstawienie studentom zintegrowanej wiedzy o żywności i jej wartości odżywczej, roli składników pokarmowych w profilaktyce zdrowia oraz prawidłowego wzrostu i rozwoju
Treści programoweT-A-1Wartość energetyczna pożywienia. Bilans energii i masy ciała.
T-A-3Podział produktów spożywczych-modelowe racje pokarmowe. Podstawowe zasady planowania jadłospisów.
T-A-2Wartość odżywcza pokarmu. Składniki mineralne, witaminy – funkcje w organizmie, zapotrzebowanie i źródła. Podaż błonnika pokarmowego i cholesterolu. Rola wody w organizmie. Procesy przemiany materii, bilans energetyczny ustroju. Źródła energii.
T-W-1Ewolucji sposobu żywienia. Budowa i skład organizmu człowieka. Wpływ żywienia na rozwój osobniczy. Podstawowe pojęcia i definicje związane z żywieniem. Potrzeby energetyczne organizmu. Podstawowa przemiana materii.
T-W-3Normy żywienia i wyżywienia. Wartość odżywcza produktów spożywczych, zmiany podczas przechowywania i przetwarzania żywności.
T-W-2Składniki odżywcze; przemiany metaboliczne, źródła, biodostępność i znaczenie dla zdrowia człowieka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-3Indywidualna praca w grupach
M-4Film dydaktyczny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: wejściówki
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wymienić podstawowych składników pokarmowych i odżywczych
3,0student jest w stanie wymienić podstawowe składniki pokarmowe i odżywcze i zna ich rolę dla organizmu w 30% oraz zna podstawowe pojęcia z zakresu żywienia człowieka
3,5student jest w stanie wymienić podstawowe składniki pokarmowe i odżywcze i zna ich rolę dla organizmu w 60% oraz zna podstawowe pojęcia z zakresu żywienia człowieka
4,0student potrafi przedstawić podstawowe potrzeby żywieniowe różnych grup ludności oraz potrafi wymienić składniki żywności zwiększające ryzyko chorób cywilizacyjnych
4,5student potrafi omówić wpływ żywienia na prawidłowe funkcjonowanie organizmu
5,0student rozumie związek między odżywianiem a zdrowiem i potrafi właściwie zbilansować całodzienny jadłospis zgodnie z zapotrzebowaniem oraz umie przedstawić współczesne trendy w dietetyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O7.1_K01student postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki zakresie produkcji żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje