Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Profilaktyka aparatu ruchu u psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Profilaktyka aparatu ruchu u psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Akademia Rehabilitacji i Diagnostyki Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 10 0,60,60zaliczenie
wykładyW5 10 0,40,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu schorzeń związanych z aparatem ruchu, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury profilaktyczne.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami kontuzji w sportach kynologicznych.
C-3Wykształcenie umiejętności opracowania programów profilaktycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Formy profilaktyki aparatu ruchu u szczeniąt.2
T-L-2Metody profilaktyki aparatu ruchu u psów starszych.2
T-L-3Ćwiczenia wzmacniające aparat ruchu.2
T-L-4Suplementacja oraz żywienie w profilaktyce aparatu ruchu.2
T-L-5Zapobieganie kontuzjom u psów sportowych. Streching.2
10
wykłady
T-W-1Profilaktyka psa domowego od szczenięcia do psa dorosłego.2
T-W-2Wybrane schorzenia aparatu ruchu.2
T-W-3Urazy w róznych dyscyplinach sportów kynologicznych.Profilaktyka przeciwurazowa.2
T-W-4Pies geriatryczny.2
T-W-5Żywienie w profilaktyce aparatu ruchu. Suplementacja.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo studenta w laboratoriach10
A-L-2Przygotowanie studenta do ćwiczeń.8
18
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie literaturywe własnym zakresie.2
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe
S-2Ocena formująca: Aktywność studenta
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C24.4_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia związane z aparatem ruchu.
Kn_1P_W13, Kn_1P_W09, Kn_1P_W08R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W08, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06C-1, C-3, C-2T-L-3, T-L-1, T-W-2M-4, M-3, M-2, M-1S-4, S-3, S-1
Kn_1P_C24.4_W02
Student ma wiedzę z zakresu użytkowania psów oraz podstawowych schorzeń aparatu ruchu oraz jego profilaktyki.
Kn_1P_W21, Kn_1P_W23, Kn_1P_W19, Kn_1P_W08, Kn_1P_W20R1P_W01, R1P_W02, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W08, R1P_W09, R1P_W10, R1P_W11InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06C-3, C-2, C-1T-L-2, T-W-1, T-W-3, T-L-5, T-L-4, T-W-4, T-W-5M-4, M-2, M-1, M-3S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C24.4_U02
Student potrafi ułożyć program profilaktyki aparatu ruchu u psów w każdym wieku i w każdej dziedzinie użytkowania.
Kn_1P_U09, Kn_1P_U11, Kn_1P_U12, Kn_1P_U13R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U08, R1P_U09, R1P_U10InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U07, InzP_U08, InzP_U09, InzP_U10, InzP_U11, InzP_U12C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-3, T-L-3, T-L-1, T-W-5, T-L-2M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C24.4_K01
Student postępuje zgodne z podstawowymi zasadami etyki w zakresie higieny aparatu ruchu oraz posiada wrażliwość na potrzeby psa.
Kn_1P_K05, Kn_1P_K01, Kn_1P_K03, Kn_1P_K06R1P_K01, R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-2, C-1T-W-1, T-L-4, T-L-2, T-W-5, T-L-1, T-W-3M-3, M-1, M-2S-1, S-2
Kn_1P_C24.4_K02
Student ma świadomość znaczenia profilaktyki aparatu ruchu w pracy z psem młodym, starszym oraz użytkowanym sportowo i pracującym w służbie człowiekowi.
Kn_1P_K01, Kn_1P_K07, Kn_1P_K06R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06InzP_K01C-3, C-2, C-1T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-L-5M-3, M-4, M-1, M-2S-1, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C24.4_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia związane z aparatem ruchu.
2,0Student nie definiuje podstawowych pojęć związanych z aparatem ruchu.
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia związane z aparatem ruchu.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C24.4_W02
Student ma wiedzę z zakresu użytkowania psów oraz podstawowych schorzeń aparatu ruchu oraz jego profilaktyki.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu użytkowania psów oraz podstawowych schorzeń aparatu ruchu.
3,0Student ma wiedzę z zakresu użytkowania psów oraz podstawowych schorzeń aparatu ruchu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C24.4_U02
Student potrafi ułożyć program profilaktyki aparatu ruchu u psów w każdym wieku i w każdej dziedzinie użytkowania.
2,0Student nie potrafi ułożyć programu profilaktyki aparatu ruchu u psów w każdym wieku i w każdej dziedzinie użytkowania.
3,0Student potrafi ułożyć program profilaktyki aparatu ruchu u psów w każdym wieku i w każdej dziedzinie użytkowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C24.4_K01
Student postępuje zgodne z podstawowymi zasadami etyki w zakresie higieny aparatu ruchu oraz posiada wrażliwość na potrzeby psa.
2,0Student nie postępuje zgodne z podstawowymi zasadami etyki w zakresie higieny aparatu ruchu oraz nie posiada wrażliwości na potrzeby psa.
3,0Student postępuje zgodne z podstawowymi zasadami etyki w zakresie higieny aparatu ruchu oraz posiada wrażliwość na potrzeby psa.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C24.4_K02
Student ma świadomość znaczenia profilaktyki aparatu ruchu w pracy z psem młodym, starszym oraz użytkowanym sportowo i pracującym w służbie człowiekowi.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia profilaktyki aparatu ruchu w pracy z psem młodym, starszym oraz użytkowanym sportowo i pracującym w służbie człowiekowi.
3,0Student ma świadomość znaczenia profilaktyki aparatu ruchu w pracy z psem młodym, starszym oraz użytkowanym sportowo i pracującym w służbie człowiekowi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Janicki A.M., Pies-dysplazja stawów biodrowych.Prawo złotej proporcji i tetralogia panewki. Wartośći diagnostyczne i prognostyczne, Galaktyka, Łódź, 2012
  2. Dieter-Budras K., Richter R., Fricke W., Atlas anatomii psa., Galaktyka, Łódź, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Fuhrer L., Moissonnier P., Thibaud J.L., Neurologia psów i kotów wybrane przypadki kliniczne., Galaktyka, Łódź, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Formy profilaktyki aparatu ruchu u szczeniąt.2
T-L-2Metody profilaktyki aparatu ruchu u psów starszych.2
T-L-3Ćwiczenia wzmacniające aparat ruchu.2
T-L-4Suplementacja oraz żywienie w profilaktyce aparatu ruchu.2
T-L-5Zapobieganie kontuzjom u psów sportowych. Streching.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Profilaktyka psa domowego od szczenięcia do psa dorosłego.2
T-W-2Wybrane schorzenia aparatu ruchu.2
T-W-3Urazy w róznych dyscyplinach sportów kynologicznych.Profilaktyka przeciwurazowa.2
T-W-4Pies geriatryczny.2
T-W-5Żywienie w profilaktyce aparatu ruchu. Suplementacja.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo studenta w laboratoriach10
A-L-2Przygotowanie studenta do ćwiczeń.8
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie literaturywe własnym zakresie.2
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C24.4_W01Student definiuje podstawowe pojęcia związane z aparatem ruchu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu schorzeń związanych z aparatem ruchu, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury profilaktyczne.
C-3Wykształcenie umiejętności opracowania programów profilaktycznych.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami kontuzji w sportach kynologicznych.
Treści programoweT-L-3Ćwiczenia wzmacniające aparat ruchu.
T-L-1Formy profilaktyki aparatu ruchu u szczeniąt.
T-W-2Wybrane schorzenia aparatu ruchu.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-2prezentacja multimedialna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie definiuje podstawowych pojęć związanych z aparatem ruchu.
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia związane z aparatem ruchu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C24.4_W02Student ma wiedzę z zakresu użytkowania psów oraz podstawowych schorzeń aparatu ruchu oraz jego profilaktyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Kn_1P_W23Posiada wiedzę o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku
Kn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1P_W11zna i potrafi stosować uwarunkowania ekonomiczno-prawne tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie świadczenia usług z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności opracowania programów profilaktycznych.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami kontuzji w sportach kynologicznych.
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu schorzeń związanych z aparatem ruchu, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury profilaktyczne.
Treści programoweT-L-2Metody profilaktyki aparatu ruchu u psów starszych.
T-W-1Profilaktyka psa domowego od szczenięcia do psa dorosłego.
T-W-3Urazy w róznych dyscyplinach sportów kynologicznych.Profilaktyka przeciwurazowa.
T-L-5Zapobieganie kontuzjom u psów sportowych. Streching.
T-L-4Suplementacja oraz żywienie w profilaktyce aparatu ruchu.
T-W-4Pies geriatryczny.
T-W-5Żywienie w profilaktyce aparatu ruchu. Suplementacja.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-2prezentacja multimedialna
M-1wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu użytkowania psów oraz podstawowych schorzeń aparatu ruchu.
3,0Student ma wiedzę z zakresu użytkowania psów oraz podstawowych schorzeń aparatu ruchu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C24.4_U02Student potrafi ułożyć program profilaktyki aparatu ruchu u psów w każdym wieku i w każdej dziedzinie użytkowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Kn_1P_U12Potrafi przystosować środowisko zoohigieniczne do potrzeb zwierząt domowych z uwzględnieniem praw i dobrostanu zwierząt
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U09ma doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń i systemów technicznych i technologicznych typowych dla produkcji rolniczej, leśnej i przetwórstwa rolno-spożywczego odpowiednie dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U10ma doświadczenie związane z utrzymaniem obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_U12ma doświadczenie związane ze stosowaniem technologii właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zdobyte w środowiskach zajmujących się zawodowo działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami kontuzji w sportach kynologicznych.
C-3Wykształcenie umiejętności opracowania programów profilaktycznych.
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu schorzeń związanych z aparatem ruchu, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury profilaktyczne.
Treści programoweT-W-1Profilaktyka psa domowego od szczenięcia do psa dorosłego.
T-W-2Wybrane schorzenia aparatu ruchu.
T-L-4Suplementacja oraz żywienie w profilaktyce aparatu ruchu.
T-L-5Zapobieganie kontuzjom u psów sportowych. Streching.
T-W-4Pies geriatryczny.
T-W-3Urazy w róznych dyscyplinach sportów kynologicznych.Profilaktyka przeciwurazowa.
T-L-3Ćwiczenia wzmacniające aparat ruchu.
T-L-1Formy profilaktyki aparatu ruchu u szczeniąt.
T-W-5Żywienie w profilaktyce aparatu ruchu. Suplementacja.
T-L-2Metody profilaktyki aparatu ruchu u psów starszych.
Metody nauczaniaM-2prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność studenta
S-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ułożyć programu profilaktyki aparatu ruchu u psów w każdym wieku i w każdej dziedzinie użytkowania.
3,0Student potrafi ułożyć program profilaktyki aparatu ruchu u psów w każdym wieku i w każdej dziedzinie użytkowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C24.4_K01Student postępuje zgodne z podstawowymi zasadami etyki w zakresie higieny aparatu ruchu oraz posiada wrażliwość na potrzeby psa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K05Jest świadomy roli sprawności psychofizycznej dla prawidłowego wykonywania zawodów związanych z kynologią
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami kontuzji w sportach kynologicznych.
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu schorzeń związanych z aparatem ruchu, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury profilaktyczne.
Treści programoweT-W-1Profilaktyka psa domowego od szczenięcia do psa dorosłego.
T-L-4Suplementacja oraz żywienie w profilaktyce aparatu ruchu.
T-L-2Metody profilaktyki aparatu ruchu u psów starszych.
T-W-5Żywienie w profilaktyce aparatu ruchu. Suplementacja.
T-L-1Formy profilaktyki aparatu ruchu u szczeniąt.
T-W-3Urazy w róznych dyscyplinach sportów kynologicznych.Profilaktyka przeciwurazowa.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe
S-2Ocena formująca: Aktywność studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie postępuje zgodne z podstawowymi zasadami etyki w zakresie higieny aparatu ruchu oraz nie posiada wrażliwości na potrzeby psa.
3,0Student postępuje zgodne z podstawowymi zasadami etyki w zakresie higieny aparatu ruchu oraz posiada wrażliwość na potrzeby psa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C24.4_K02Student ma świadomość znaczenia profilaktyki aparatu ruchu w pracy z psem młodym, starszym oraz użytkowanym sportowo i pracującym w służbie człowiekowi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności opracowania programów profilaktycznych.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami kontuzji w sportach kynologicznych.
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu schorzeń związanych z aparatem ruchu, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury profilaktyczne.
Treści programoweT-W-2Wybrane schorzenia aparatu ruchu.
T-L-1Formy profilaktyki aparatu ruchu u szczeniąt.
T-L-2Metody profilaktyki aparatu ruchu u psów starszych.
T-L-3Ćwiczenia wzmacniające aparat ruchu.
T-W-3Urazy w róznych dyscyplinach sportów kynologicznych.Profilaktyka przeciwurazowa.
T-W-4Pies geriatryczny.
T-L-5Zapobieganie kontuzjom u psów sportowych. Streching.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia profilaktyki aparatu ruchu w pracy z psem młodym, starszym oraz użytkowanym sportowo i pracującym w służbie człowiekowi.
3,0Student ma świadomość znaczenia profilaktyki aparatu ruchu w pracy z psem młodym, starszym oraz użytkowanym sportowo i pracującym w służbie człowiekowi.
3,5
4,0
4,5
5,0