Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie zwierząt w służbach mundurowych i ratunkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie zwierząt w służbach mundurowych i ratunkowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna wiedza humanistyczno-społeczna na poziomie adekwatnym do roku studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce, zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Kryteria doboru, predyspozycje, szkolenie, umiejętności psów ratowniczych i w służbach mundurowych2
T-L-2Plan szkolenia psów do ratownictwa wodnego i lądowego. Pokazy ratownictwa wodnego/lądowego z udziałem psów.2
T-L-3Kryteria doboru, predyspozycje, trening, umiejętności koni służbowych.2
T-L-4Szkolenie koni do pracy policyjnej. Metody treningu, etapy kwalifikacji koni policyjnej.2
T-L-5Policyjne formacje konne na świecie.2
10
wykłady
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.2
T-W-2Akty prawne w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Psy w ratownictwie wodnym2
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.2
T-W-4Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych. Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce.2
T-W-5Charakterystyka ras psów i koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych/ratownictwie.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2praca własna studenta13
A-L-3udział w konsultacjach2
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2praca własna studenta13
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C44.3_W01
student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych,
Kn_1P_W13, Kn_1P_W17R1P_W01, R1P_W02, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W09, R1P_W11InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06C-1T-W-2, T-W-5, T-L-1, T-W-3, T-L-2, T-W-1M-2, M-3, M-1S-1
Kn_1P_C44.3_W02
student charakteryzuje przydatność koni do pracy w służbach mundurowych, wskazuje i opisuje cechy predysponujące konie do tej formy użytkowania
Kn_1P_W06, Kn_1P_W17, Kn_1P_W20R1P_W01, R1P_W02, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W11InzP_W02, InzP_W05C-1T-L-4, T-L-3, T-W-4, T-W-1, T-L-5, T-W-5M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C44.3_U01
student analizuje i interpretuje cechy eksterieru i interieru psów i koni pod względem przydatności do pracy w służbach mundurowych i ratowniczych ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych zwierząt
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08R1P_U01, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07InzP_U02, InzP_U03, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U07, InzP_U09, InzP_U12C-1T-L-3, T-W-5, T-L-1M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C44.3_K01
student ma świadomość znaczenia i przydatności koni i psów użytkowanych w służbach mundurowych i ratowniczych
Kn_1P_K01R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06InzP_K01C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2M-2, M-3, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C44.3_W01
student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych,
2,0
3,0student w stopniu podstawowym wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje cechy określające przydatność psów do ww. pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C44.3_W02
student charakteryzuje przydatność koni do pracy w służbach mundurowych, wskazuje i opisuje cechy predysponujące konie do tej formy użytkowania
2,0
3,0student w stopniu podstawowym charakteryzuje przydatność koni do pracy w służbach mundurowych, wskazuje i opisuje cechy predysponujące konie do tej formy użytkowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C44.3_U01
student analizuje i interpretuje cechy eksterieru i interieru psów i koni pod względem przydatności do pracy w służbach mundurowych i ratowniczych ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych zwierząt
2,0
3,0student analizuje i interpretuje cechy eksterieru i interieru psów i koni pod względem przydatności do pracy w służbach mundurowych i ratowniczych ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C44.3_K01
student ma świadomość znaczenia i przydatności koni i psów użytkowanych w służbach mundurowych i ratowniczych
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia i przydatności koni i psów użytkowanych w służbach mundurowych i ratowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. periodyki tematyczne z zakresu hodowli i użytkowania koni i psów

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kryteria doboru, predyspozycje, szkolenie, umiejętności psów ratowniczych i w służbach mundurowych2
T-L-2Plan szkolenia psów do ratownictwa wodnego i lądowego. Pokazy ratownictwa wodnego/lądowego z udziałem psów.2
T-L-3Kryteria doboru, predyspozycje, trening, umiejętności koni służbowych.2
T-L-4Szkolenie koni do pracy policyjnej. Metody treningu, etapy kwalifikacji koni policyjnej.2
T-L-5Policyjne formacje konne na świecie.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.2
T-W-2Akty prawne w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Psy w ratownictwie wodnym2
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.2
T-W-4Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych. Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce.2
T-W-5Charakterystyka ras psów i koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych/ratownictwie.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2praca własna studenta13
A-L-3udział w konsultacjach2
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2praca własna studenta13
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C44.3_W01student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W17Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_W11zna i potrafi stosować uwarunkowania ekonomiczno-prawne tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie świadczenia usług z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Student potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce, zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych
Treści programoweT-W-2Akty prawne w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Psy w ratownictwie wodnym
T-W-5Charakterystyka ras psów i koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych/ratownictwie.
T-L-1Kryteria doboru, predyspozycje, szkolenie, umiejętności psów ratowniczych i w służbach mundurowych
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.
T-L-2Plan szkolenia psów do ratownictwa wodnego i lądowego. Pokazy ratownictwa wodnego/lądowego z udziałem psów.
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.
Metody nauczaniaM-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje cechy określające przydatność psów do ww. pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C44.3_W02student charakteryzuje przydatność koni do pracy w służbach mundurowych, wskazuje i opisuje cechy predysponujące konie do tej formy użytkowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W06Zna metody chowu, oceny wartości hodowlanej i użytkowej zwierząt oraz metody selekcji i rodzaje krzyżowania zwierząt
Kn_1P_W17Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W11zna i potrafi stosować uwarunkowania ekonomiczno-prawne tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie świadczenia usług z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Student potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce, zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych
Treści programoweT-L-4Szkolenie koni do pracy policyjnej. Metody treningu, etapy kwalifikacji koni policyjnej.
T-L-3Kryteria doboru, predyspozycje, trening, umiejętności koni służbowych.
T-W-4Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych. Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce.
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.
T-L-5Policyjne formacje konne na świecie.
T-W-5Charakterystyka ras psów i koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych/ratownictwie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3pokaz
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym charakteryzuje przydatność koni do pracy w służbach mundurowych, wskazuje i opisuje cechy predysponujące konie do tej formy użytkowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C44.3_U01student analizuje i interpretuje cechy eksterieru i interieru psów i koni pod względem przydatności do pracy w służbach mundurowych i ratowniczych ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U12ma doświadczenie związane ze stosowaniem technologii właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zdobyte w środowiskach zajmujących się zawodowo działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-1Student potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce, zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych
Treści programoweT-L-3Kryteria doboru, predyspozycje, trening, umiejętności koni służbowych.
T-W-5Charakterystyka ras psów i koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych/ratownictwie.
T-L-1Kryteria doboru, predyspozycje, szkolenie, umiejętności psów ratowniczych i w służbach mundurowych
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-2prezentacja multimedialna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student analizuje i interpretuje cechy eksterieru i interieru psów i koni pod względem przydatności do pracy w służbach mundurowych i ratowniczych ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C44.3_K01student ma świadomość znaczenia i przydatności koni i psów użytkowanych w służbach mundurowych i ratowniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce, zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych
Treści programoweT-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.
T-W-4Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych. Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce.
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.
T-W-5Charakterystyka ras psów i koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych/ratownictwie.
T-W-2Akty prawne w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Psy w ratownictwie wodnym
Metody nauczaniaM-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia i przydatności koni i psów użytkowanych w służbach mundurowych i ratowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0