Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Układanie psów pasterskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Układanie psów pasterskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 6 0,40,40zaliczenie
zajęcia terenoweT7 18 0,60,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada wiedzę ogólną z zakresu szkolenia psów pasterskich, zna metody szkolenia psów, potrafi wymienić sposoby uczenia się, podstawowe komendy oraz wie na czym polega ocena predyspozycji psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot przeznaczony jest dla studentów, przyszłych hodowców, którzy chcieliby wykorzystać psy do ochrony swoich zwierząt. Zaproponowane na zajęciach metody pozwolą również na lepsze wychowanie pasterskich psów stróżujących, które współpracować będą z pasterzami w czasie wypasów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Ogólne zasady pracy psa pasterskiego. Kryteria wyboru odpowiedniego psa (rasa, wiek, płeć, ilość psów).3
T-T-2Wychowanie i szkolenie. Główne założenia wychowania psa. Socjalizacja szczeniaka ze zwierzętami hodowlanymi. Uczenie karności i reagowania na komendy.5
T-T-3Wytwarzanie nawyku przebywania psa ze stadem na pastwisku. Metody organizacji wypasów.3
T-T-4Ocena predyspozycji psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami.1
T-T-5Zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich. Próby Instynktu Pasterskiego (PIP). Egzamin Pracy Psa Pasterskiego (PPP): I, II, III. Zawody pasterskie w stylu angielskim oraz zawody w stylu tradycyjnym czyli tzw. farmerskim.3
T-T-6Wpływ czynników środowiskowych na szkolenie psów pasterskich.1
T-T-7Sposoby i zasady pielęgnacji psów pasterskich. Analiza kosztów związanych z zakupem, szkoleniem i utrzymaniem psa pasterskiego.2
18
wykłady
T-W-1Pasterskie psy zaganiające i pasterskie psy stróżujące.2
T-W-2Charakterystyka dobrego pasterskiego psa stróżującego w chowie bydła, owiec i kóz.1
T-W-3Wady wykluczające psy z hodowli.1
T-W-4Organizacja szkoleń psów pasterskich i zaganiających na świecie i w Polsce.1
T-W-5Popularyzacja wykorzystania pasterskich psów stróżujących wśród hodowców.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach18
18
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2czytanie wskazanego piśmiennictwa4
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia pisemnego2
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metoda praktyczna - pokaz.
M-3Metoda aktywizująca poprzez dyskusję w grupie.
M-4Metoda eksponująca - film dydaktyczny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C42_W13
Student posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia pasterskich psów stróżujących, potrafi scharakteryzować dobrego pasterskiego psa stróżującego i wymienić wady dyskwalifikujące go z hodowli. Zna zasady wyboru, wychowania i szkolenia psa, organizacji wypasów oraz zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich.
Kn_1P_W02, Kn_1P_W13, Kn_1P_W19R1P_W01, R1P_W02, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W07, R1P_W09, R1P_W10, R1P_W11InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06C-1T-W-5, T-T-5, T-T-1, T-T-6, T-W-1, T-T-4, T-W-3, T-W-4, T-T-7, T-T-2, T-W-2, T-T-3M-3, M-4, M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C42_U07
Student wykorzystuje zdobytą podczas zajęć wiedzę, potrafi ocenić predyspozycje psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami, nabył umiejętności z zakresu oceny czynników środowiskowych mogących mieć wpływ na szkolenie psów pasterskich oraz podstawowe zasady pielęgnacji psa.
Kn_1P_U03, Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U14R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U08, R1P_U09, R1P_U10InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U07, InzP_U09, InzP_U11, InzP_U12C-1T-W-2, T-T-6, T-T-4, T-T-7, T-T-2, T-T-3, T-T-1, T-W-3M-4, M-2, M-3, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C42_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole, podejmuje sam decyzje i trafnie ocenia sytuacje.
Kn_1P_K04, Kn_1P_K06, Kn_1P_K01R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1T-T-7, T-T-2, T-T-3, T-W-3, T-T-6, T-W-5, T-W-4, T-T-5, T-W-2, T-T-1, T-T-4M-1, M-3, M-4, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C42_W13
Student posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia pasterskich psów stróżujących, potrafi scharakteryzować dobrego pasterskiego psa stróżującego i wymienić wady dyskwalifikujące go z hodowli. Zna zasady wyboru, wychowania i szkolenia psa, organizacji wypasów oraz zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich.
2,0
3,0Ogólna wiedza na temat szkolenia pasterskich psów stróżujących, potrafi scharakteryzować dobrego pasterskiego psa stróżującego i wymienić wady dyskwalifikujące go z hodowli. Zna zasady wyboru, wychowania i szkolenia psa, organizacji wypasów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C42_U07
Student wykorzystuje zdobytą podczas zajęć wiedzę, potrafi ocenić predyspozycje psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami, nabył umiejętności z zakresu oceny czynników środowiskowych mogących mieć wpływ na szkolenie psów pasterskich oraz podstawowe zasady pielęgnacji psa.
2,0
3,0Student potrafi ocenić predyspozycje psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami, nabył umiejętności z zakresu oceny czynników środowiskowych mogących mieć wpływ na szkolenie psów pasterskich oraz podstawowe zasady pielęgnacji psa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C42_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole, podejmuje sam decyzje i trafnie ocenia sytuacje.
2,0
3,0Student rozumie na poziomie dostatecznym podstowowe zasady postępowania przy wyborze, wychowaniu, szkoleniu i pielęgnacji psów pasterskich. Zasady etyki stosuje w praktyce, ma świadomość zagrożeń związanych z nieprawidłowo prowadzonym szkoleniem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wojciech Śmietana, Pasterski pies stróżujący. Wychowanie i szkolenie owczarka podhalańskiego, WWF Polska, Warszawa, 2006
  2. Waldoch B., Pozytywne szkolenie psów, Werset, 2007
  3. A.M. Redliccy, Brytyjskie psy pasterskie, Mako Press, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Burner Margit, Berneński pies pasterski. Poradnik opiekuna., RM, 2009
  2. Wilson D., Złe nawyki psa. Zwalczanie, zapobieganie., PWRiL. Warszawa, 1997
  3. Nowak S. Mysłajek R. W., Ochrona zwierząt hodowlanych przed wilkami., Stowarzyszenie dla Natury „Wilk”. Godziszka, 1999
  4. Budek E., Border Collie - poradnik Wydawca: Egros Seria: Hobby 2008, Egros, 2008

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Ogólne zasady pracy psa pasterskiego. Kryteria wyboru odpowiedniego psa (rasa, wiek, płeć, ilość psów).3
T-T-2Wychowanie i szkolenie. Główne założenia wychowania psa. Socjalizacja szczeniaka ze zwierzętami hodowlanymi. Uczenie karności i reagowania na komendy.5
T-T-3Wytwarzanie nawyku przebywania psa ze stadem na pastwisku. Metody organizacji wypasów.3
T-T-4Ocena predyspozycji psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami.1
T-T-5Zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich. Próby Instynktu Pasterskiego (PIP). Egzamin Pracy Psa Pasterskiego (PPP): I, II, III. Zawody pasterskie w stylu angielskim oraz zawody w stylu tradycyjnym czyli tzw. farmerskim.3
T-T-6Wpływ czynników środowiskowych na szkolenie psów pasterskich.1
T-T-7Sposoby i zasady pielęgnacji psów pasterskich. Analiza kosztów związanych z zakupem, szkoleniem i utrzymaniem psa pasterskiego.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pasterskie psy zaganiające i pasterskie psy stróżujące.2
T-W-2Charakterystyka dobrego pasterskiego psa stróżującego w chowie bydła, owiec i kóz.1
T-W-3Wady wykluczające psy z hodowli.1
T-W-4Organizacja szkoleń psów pasterskich i zaganiających na świecie i w Polsce.1
T-W-5Popularyzacja wykorzystania pasterskich psów stróżujących wśród hodowców.1
6

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach18
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2czytanie wskazanego piśmiennictwa4
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia pisemnego2
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C42_W13Student posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia pasterskich psów stróżujących, potrafi scharakteryzować dobrego pasterskiego psa stróżującego i wymienić wady dyskwalifikujące go z hodowli. Zna zasady wyboru, wychowania i szkolenia psa, organizacji wypasów oraz zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W02Posiada, w zależności od zrealizowanych przedmiotów, elementarną wiedzę humanistyczną, społeczną i prawną, umożliwiającą zrozumienie zjawisk i procesów społecznych oraz gospodarczych
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1P_W11zna i potrafi stosować uwarunkowania ekonomiczno-prawne tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie świadczenia usług z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Przedmiot przeznaczony jest dla studentów, przyszłych hodowców, którzy chcieliby wykorzystać psy do ochrony swoich zwierząt. Zaproponowane na zajęciach metody pozwolą również na lepsze wychowanie pasterskich psów stróżujących, które współpracować będą z pasterzami w czasie wypasów.
Treści programoweT-W-5Popularyzacja wykorzystania pasterskich psów stróżujących wśród hodowców.
T-T-5Zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich. Próby Instynktu Pasterskiego (PIP). Egzamin Pracy Psa Pasterskiego (PPP): I, II, III. Zawody pasterskie w stylu angielskim oraz zawody w stylu tradycyjnym czyli tzw. farmerskim.
T-T-1Ogólne zasady pracy psa pasterskiego. Kryteria wyboru odpowiedniego psa (rasa, wiek, płeć, ilość psów).
T-T-6Wpływ czynników środowiskowych na szkolenie psów pasterskich.
T-W-1Pasterskie psy zaganiające i pasterskie psy stróżujące.
T-T-4Ocena predyspozycji psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami.
T-W-3Wady wykluczające psy z hodowli.
T-W-4Organizacja szkoleń psów pasterskich i zaganiających na świecie i w Polsce.
T-T-7Sposoby i zasady pielęgnacji psów pasterskich. Analiza kosztów związanych z zakupem, szkoleniem i utrzymaniem psa pasterskiego.
T-T-2Wychowanie i szkolenie. Główne założenia wychowania psa. Socjalizacja szczeniaka ze zwierzętami hodowlanymi. Uczenie karności i reagowania na komendy.
T-W-2Charakterystyka dobrego pasterskiego psa stróżującego w chowie bydła, owiec i kóz.
T-T-3Wytwarzanie nawyku przebywania psa ze stadem na pastwisku. Metody organizacji wypasów.
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca poprzez dyskusję w grupie.
M-4Metoda eksponująca - film dydaktyczny.
M-2Metoda praktyczna - pokaz.
M-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne.
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ogólna wiedza na temat szkolenia pasterskich psów stróżujących, potrafi scharakteryzować dobrego pasterskiego psa stróżującego i wymienić wady dyskwalifikujące go z hodowli. Zna zasady wyboru, wychowania i szkolenia psa, organizacji wypasów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C42_U07Student wykorzystuje zdobytą podczas zajęć wiedzę, potrafi ocenić predyspozycje psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami, nabył umiejętności z zakresu oceny czynników środowiskowych mogących mieć wpływ na szkolenie psów pasterskich oraz podstawowe zasady pielęgnacji psa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Kn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U14Potrafi przeprowadzić pielegnację codzienną i okresową psa ze szczególnym uwzględnieniem jego szaty; posiada podstawowe umiejętności przygotowania psa do wystaw i pokazów wykorzystując odpowiednie techniki i narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U09ma doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń i systemów technicznych i technologicznych typowych dla produkcji rolniczej, leśnej i przetwórstwa rolno-spożywczego odpowiednie dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_U12ma doświadczenie związane ze stosowaniem technologii właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zdobyte w środowiskach zajmujących się zawodowo działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-1Przedmiot przeznaczony jest dla studentów, przyszłych hodowców, którzy chcieliby wykorzystać psy do ochrony swoich zwierząt. Zaproponowane na zajęciach metody pozwolą również na lepsze wychowanie pasterskich psów stróżujących, które współpracować będą z pasterzami w czasie wypasów.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka dobrego pasterskiego psa stróżującego w chowie bydła, owiec i kóz.
T-T-6Wpływ czynników środowiskowych na szkolenie psów pasterskich.
T-T-4Ocena predyspozycji psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami.
T-T-7Sposoby i zasady pielęgnacji psów pasterskich. Analiza kosztów związanych z zakupem, szkoleniem i utrzymaniem psa pasterskiego.
T-T-2Wychowanie i szkolenie. Główne założenia wychowania psa. Socjalizacja szczeniaka ze zwierzętami hodowlanymi. Uczenie karności i reagowania na komendy.
T-T-3Wytwarzanie nawyku przebywania psa ze stadem na pastwisku. Metody organizacji wypasów.
T-T-1Ogólne zasady pracy psa pasterskiego. Kryteria wyboru odpowiedniego psa (rasa, wiek, płeć, ilość psów).
T-W-3Wady wykluczające psy z hodowli.
Metody nauczaniaM-4Metoda eksponująca - film dydaktyczny.
M-2Metoda praktyczna - pokaz.
M-3Metoda aktywizująca poprzez dyskusję w grupie.
M-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne.
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić predyspozycje psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami, nabył umiejętności z zakresu oceny czynników środowiskowych mogących mieć wpływ na szkolenie psów pasterskich oraz podstawowe zasady pielęgnacji psa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C42_K01Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole, podejmuje sam decyzje i trafnie ocenia sytuacje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przedmiot przeznaczony jest dla studentów, przyszłych hodowców, którzy chcieliby wykorzystać psy do ochrony swoich zwierząt. Zaproponowane na zajęciach metody pozwolą również na lepsze wychowanie pasterskich psów stróżujących, które współpracować będą z pasterzami w czasie wypasów.
Treści programoweT-T-7Sposoby i zasady pielęgnacji psów pasterskich. Analiza kosztów związanych z zakupem, szkoleniem i utrzymaniem psa pasterskiego.
T-T-2Wychowanie i szkolenie. Główne założenia wychowania psa. Socjalizacja szczeniaka ze zwierzętami hodowlanymi. Uczenie karności i reagowania na komendy.
T-T-3Wytwarzanie nawyku przebywania psa ze stadem na pastwisku. Metody organizacji wypasów.
T-W-3Wady wykluczające psy z hodowli.
T-T-6Wpływ czynników środowiskowych na szkolenie psów pasterskich.
T-W-5Popularyzacja wykorzystania pasterskich psów stróżujących wśród hodowców.
T-W-4Organizacja szkoleń psów pasterskich i zaganiających na świecie i w Polsce.
T-T-5Zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich. Próby Instynktu Pasterskiego (PIP). Egzamin Pracy Psa Pasterskiego (PPP): I, II, III. Zawody pasterskie w stylu angielskim oraz zawody w stylu tradycyjnym czyli tzw. farmerskim.
T-W-2Charakterystyka dobrego pasterskiego psa stróżującego w chowie bydła, owiec i kóz.
T-T-1Ogólne zasady pracy psa pasterskiego. Kryteria wyboru odpowiedniego psa (rasa, wiek, płeć, ilość psów).
T-T-4Ocena predyspozycji psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Metoda aktywizująca poprzez dyskusję w grupie.
M-4Metoda eksponująca - film dydaktyczny.
M-2Metoda praktyczna - pokaz.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej.
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie na poziomie dostatecznym podstowowe zasady postępowania przy wyborze, wychowaniu, szkoleniu i pielęgnacji psów pasterskich. Zasady etyki stosuje w praktyce, ma świadomość zagrożeń związanych z nieprawidłowo prowadzonym szkoleniem.
3,5
4,0
4,5
5,0