Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Etyczne i prawne aspekty chowu i hodowli psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Etyczne i prawne aspekty chowu i hodowli psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajmośc podstaw chowu, hodowli i użytkowania psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami prawnymi w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów i ich praktycznym zastosowaniem
C-2Zwrócenie uwagi na etyczne aspekty chowu, hodowli i użytkowania psów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Etyczne aspekty hodowli psów rasowych cz. 1 Kodeks etyczny dobrego hodowcy psów Wpływ mody w kynologii Pseudohodowle Hodowla ras uznawanych za agresywne Nadprodukcja szczeniąt Salony dla psów - moda czy konieczność?2
T-L-2Etyczne aspekty hodowli psów rasowych cz. 2 Czy istnieje "kultura kynologiczna"? Wystawa psów rasowych - przegląd hodowlany czy show dla publiczności? Reklama w hodowli psów Wykorzystanie psów w badaniach laboratoryjnych Preselekcja psów obciążonych wadami genetycznymi2
T-L-3Pies a biznes Hodowla kennelowa vs domowa Hodowanie wg standardu rasy vs pod sukces wystawowy Kupno i sprzedaż dorosłych psów do hodowli Traktowanie chorych (niepełnosprawnych) szczeniaków Zasady sporządzanie umów między hodowcą a nabywcą Zaliczka a zadatek przy kupnie szczeniąt Angielski kodeks etyki hodowcy2
T-L-4Rozporządzenie MSWiA w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne - konsekwencje dla hodowców i słaścicieli psów2
T-L-5Analiza ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt wraz z aktami wykonawczymi - o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt; - o doświadczeniach na zwierzętach Analiza wybranych zagadnień dotyczących odpowiedzialności posiadacza psa i osób trzecich na podstawie Kodeksu Cywilnego, Kodeksu Karnego, Kodeksu Wykroczeń.2
10
wykłady
T-W-1Kulturowe zmiany w traktowaniu zwierząt Pies w kulturze Wschodu i Zachodu Etyka w hodowli amatorskiej psów Warunki hodowli „Krycie dla zdrowia” – mity a rzeczywistość Sterylizacja i kastracja Kopiowanie uszu i ogona Usypiane szczeniąt, psów starych i chorych2
T-W-2Pies pracujący czy ofiara? Los psów stróżujących, wykorzystywanie psów do walk, porzucanie, utrzymywanie w nieodpowiednich warunkach Schroniska, przytuliska, hotele dla psów i pet sitting (aspekty etyczne, organizacja, cele, zadania)2
T-W-3Etyczne aspekty szkolenia psów użytkowych. Narzędzia werbalne i poza werbalne w szkoleniu psw. Kolczatki i obroże elektryczne jako narzędzia szkoleniowe przymusu bezpośredniego Dogoterapia - dobór psów. Emerytura psów służbowych2
T-W-4Pies a prawo. Ustawa o ochronie zwierząt. Kodeks cywilny. Kodeks karny. Kodeks wykroczeń. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Odpowiedzialność właściciela psa za szkody Ubezpieczenie OC za szkody wywołane przez psa oraz ubezpieczenie psa i hodowli4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Udział w konsultacjach4
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia8
A-L-4Przygotowanie do dyskusji panelowej na zadany temat6
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie dyskusji panelowej na temat zaproponowany przez studenta lub wykładowcę10
A-W-3Przygotowane do zaliczenia wykładów8
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Dysusja panelowa
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Wykład problemowy
M-5Analiza aktów prawnych
M-6Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poprowadzonej dyskusji panelowej
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z zakresu uwarunkowań prawnych związanych z chowem, hodowla i użytkowaniem psów
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności i wystąpień w czasie zajęć
S-4Ocena formująca: Ocena zespołowej analizy orzecznictwa sądowego w zakresie zapewnienia właściwej ochrony zwierząt
S-5Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C33.5_W01
Znajomość norm etycznych oraz prawodawstwa związanego z posiadaniem i prowadzeniem hodowli psów rasowych, w tym posiadaniem psa rasy uznawanej za agresywną, obowiązków wynikających z posiadanem psa na terenie miasta i gminy
Kn_1P_W02, Kn_1P_W13, Kn_1P_W20, Kn_1P_W18, Kn_1P_W19, Kn_1P_W17, Kn_1P_W15R1P_W01, R1P_W02, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W07, R1P_W09, R1P_W10, R1P_W11InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06C-1, C-2T-W-3, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-W-2, T-L-2, T-W-1, T-W-4, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-6, M-5S-5, S-2, S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C33.5_U01
Student poprawnie interpretuje podstawowe prawodawstwo dotyczące chowu, hodowli i szkolenia psów
Kn_1P_U14, Kn_1P_U08, Kn_1P_U07, Kn_1P_U15, Kn_1P_U04, Kn_1P_U13, Kn_1P_U12R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U08, R1P_U09, R1P_U10, R1P_U11, R1P_U12InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U07, InzP_U08, InzP_U09, InzP_U10, InzP_U11, InzP_U12C-1T-L-5, T-L-4, T-W-4M-4, M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
Kn_1P_C33.5_U02
Student potrafi aktywnie uczestniczyć w w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania związane z prawnymi i etycznymi aspektami chowu, hodowli i użytkowania psów
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U11, Kn_1P_U03, Kn_1P_U13, Kn_1P_U15, Kn_1P_U04, Kn_1P_U12, Kn_1P_U09, Kn_1P_U14R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U08, R1P_U09, R1P_U10, R1P_U11, R1P_U12InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U07, InzP_U08, InzP_U09, InzP_U10, InzP_U11, InzP_U12C-1, C-2T-L-4, T-W-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2M-2, M-5, M-1, M-4, M-3, M-6S-4, S-1, S-5, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C33.5_K01
Wykazuje wrażliwość na potrzeby psów oraz ich dobrostan
Kn_1P_K07, Kn_1P_K04, Kn_1P_K01, Kn_1P_K06R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-2T-W-2, T-L-2, T-W-1, T-L-1M-4, M-6, M-1, M-2, M-3, M-5S-4, S-1, S-3
Kn_1P_C33.5_K02
Student wykazuje odpowiedzialną postawę za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w kontaktach z psami
Kn_1P_K06, Kn_1P_K01, Kn_1P_K07R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06InzP_K01C-1T-L-1, T-L-2M-6, M-2, M-4S-4, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C33.5_W01
Znajomość norm etycznych oraz prawodawstwa związanego z posiadaniem i prowadzeniem hodowli psów rasowych, w tym posiadaniem psa rasy uznawanej za agresywną, obowiązków wynikających z posiadanem psa na terenie miasta i gminy
2,0
3,0Dostateczna znajomość norm etycznych oraz prawodawstwa związanego z posiadaniem i prowadzeniem hodowli psów rasowych, w tym posiadaniem psa rasy uznawanej za agresywną, obowiązków wynikających z posiadanem psa na terenie miasta i gminy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C33.5_U01
Student poprawnie interpretuje podstawowe prawodawstwo dotyczące chowu, hodowli i szkolenia psów
2,0
3,0Student poprawnie interpretuje podstawowe prawodawstwo dotyczące chowu, hodowli i szkolenia psów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C33.5_U02
Student potrafi aktywnie uczestniczyć w w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania związane z prawnymi i etycznymi aspektami chowu, hodowli i użytkowania psów
2,0
3,0Student potrafi aktywnie uczestniczyć w w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania związane z prawnymi i etycznymi aspektami chowu, hodowli i użytkowania psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C33.5_K01
Wykazuje wrażliwość na potrzeby psów oraz ich dobrostan
2,0
3,0Wykazuje wrażliwość na potrzeby psów oraz ich dobrostan
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C33.5_K02
Student wykazuje odpowiedzialną postawę za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w kontaktach z psami
2,0
3,0Student wykazuje odpowiedzialną postawę za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w kontaktach z psami
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kancelaria Sejmu, Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt, Dz.U. 1997 nr 111 poz. 724, Warszawa, 1997, Akt prawny
  2. Kancelaria Sejmu, Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. kodeks wykroczeń, Dz.U. 1971 nr 12 poz. 114, Warszawa, 1971, Akt prawny
  3. Rada Miasta Szczecin, Rozdział 6 Uchwały Nr IV/N/692/12 Rady Miasta Szczecin z dnia 19 listopada 2012 r., Rada Miasta Szczecin, Szczecin, 2012, Akt prawny
  4. Kancelaria Sejmu, Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt oraz ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminie, Kancearia Sejmu, Warszawa, 2011, Akt prawny
  5. Kancelaria Sejmu, Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, Kancelaria Sejmu, Warszawa, 1989, Akt prawny

Literatura dodatkowa

  1. Organization, Pet Partners, https://petpartners.org/, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Etyczne aspekty hodowli psów rasowych cz. 1 Kodeks etyczny dobrego hodowcy psów Wpływ mody w kynologii Pseudohodowle Hodowla ras uznawanych za agresywne Nadprodukcja szczeniąt Salony dla psów - moda czy konieczność?2
T-L-2Etyczne aspekty hodowli psów rasowych cz. 2 Czy istnieje "kultura kynologiczna"? Wystawa psów rasowych - przegląd hodowlany czy show dla publiczności? Reklama w hodowli psów Wykorzystanie psów w badaniach laboratoryjnych Preselekcja psów obciążonych wadami genetycznymi2
T-L-3Pies a biznes Hodowla kennelowa vs domowa Hodowanie wg standardu rasy vs pod sukces wystawowy Kupno i sprzedaż dorosłych psów do hodowli Traktowanie chorych (niepełnosprawnych) szczeniaków Zasady sporządzanie umów między hodowcą a nabywcą Zaliczka a zadatek przy kupnie szczeniąt Angielski kodeks etyki hodowcy2
T-L-4Rozporządzenie MSWiA w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne - konsekwencje dla hodowców i słaścicieli psów2
T-L-5Analiza ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt wraz z aktami wykonawczymi - o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt; - o doświadczeniach na zwierzętach Analiza wybranych zagadnień dotyczących odpowiedzialności posiadacza psa i osób trzecich na podstawie Kodeksu Cywilnego, Kodeksu Karnego, Kodeksu Wykroczeń.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kulturowe zmiany w traktowaniu zwierząt Pies w kulturze Wschodu i Zachodu Etyka w hodowli amatorskiej psów Warunki hodowli „Krycie dla zdrowia” – mity a rzeczywistość Sterylizacja i kastracja Kopiowanie uszu i ogona Usypiane szczeniąt, psów starych i chorych2
T-W-2Pies pracujący czy ofiara? Los psów stróżujących, wykorzystywanie psów do walk, porzucanie, utrzymywanie w nieodpowiednich warunkach Schroniska, przytuliska, hotele dla psów i pet sitting (aspekty etyczne, organizacja, cele, zadania)2
T-W-3Etyczne aspekty szkolenia psów użytkowych. Narzędzia werbalne i poza werbalne w szkoleniu psw. Kolczatki i obroże elektryczne jako narzędzia szkoleniowe przymusu bezpośredniego Dogoterapia - dobór psów. Emerytura psów służbowych2
T-W-4Pies a prawo. Ustawa o ochronie zwierząt. Kodeks cywilny. Kodeks karny. Kodeks wykroczeń. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Odpowiedzialność właściciela psa za szkody Ubezpieczenie OC za szkody wywołane przez psa oraz ubezpieczenie psa i hodowli4
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Udział w konsultacjach4
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia8
A-L-4Przygotowanie do dyskusji panelowej na zadany temat6
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie dyskusji panelowej na temat zaproponowany przez studenta lub wykładowcę10
A-W-3Przygotowane do zaliczenia wykładów8
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C33.5_W01Znajomość norm etycznych oraz prawodawstwa związanego z posiadaniem i prowadzeniem hodowli psów rasowych, w tym posiadaniem psa rasy uznawanej za agresywną, obowiązków wynikających z posiadanem psa na terenie miasta i gminy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W02Posiada, w zależności od zrealizowanych przedmiotów, elementarną wiedzę humanistyczną, społeczną i prawną, umożliwiającą zrozumienie zjawisk i procesów społecznych oraz gospodarczych
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Kn_1P_W18Zna podstawowe zasady ekonomiki i marketingu, objaśnia funkcjonowanie przedsiębiorczości indywidualnej w zakresie studiowanego kierunku
Kn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Kn_1P_W17Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W15Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, prawa pracy, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1P_W11zna i potrafi stosować uwarunkowania ekonomiczno-prawne tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie świadczenia usług z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami prawnymi w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów i ich praktycznym zastosowaniem
C-2Zwrócenie uwagi na etyczne aspekty chowu, hodowli i użytkowania psów
Treści programoweT-W-3Etyczne aspekty szkolenia psów użytkowych. Narzędzia werbalne i poza werbalne w szkoleniu psw. Kolczatki i obroże elektryczne jako narzędzia szkoleniowe przymusu bezpośredniego Dogoterapia - dobór psów. Emerytura psów służbowych
T-L-5Analiza ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt wraz z aktami wykonawczymi - o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt; - o doświadczeniach na zwierzętach Analiza wybranych zagadnień dotyczących odpowiedzialności posiadacza psa i osób trzecich na podstawie Kodeksu Cywilnego, Kodeksu Karnego, Kodeksu Wykroczeń.
T-L-1Etyczne aspekty hodowli psów rasowych cz. 1 Kodeks etyczny dobrego hodowcy psów Wpływ mody w kynologii Pseudohodowle Hodowla ras uznawanych za agresywne Nadprodukcja szczeniąt Salony dla psów - moda czy konieczność?
T-L-3Pies a biznes Hodowla kennelowa vs domowa Hodowanie wg standardu rasy vs pod sukces wystawowy Kupno i sprzedaż dorosłych psów do hodowli Traktowanie chorych (niepełnosprawnych) szczeniaków Zasady sporządzanie umów między hodowcą a nabywcą Zaliczka a zadatek przy kupnie szczeniąt Angielski kodeks etyki hodowcy
T-W-2Pies pracujący czy ofiara? Los psów stróżujących, wykorzystywanie psów do walk, porzucanie, utrzymywanie w nieodpowiednich warunkach Schroniska, przytuliska, hotele dla psów i pet sitting (aspekty etyczne, organizacja, cele, zadania)
T-L-2Etyczne aspekty hodowli psów rasowych cz. 2 Czy istnieje "kultura kynologiczna"? Wystawa psów rasowych - przegląd hodowlany czy show dla publiczności? Reklama w hodowli psów Wykorzystanie psów w badaniach laboratoryjnych Preselekcja psów obciążonych wadami genetycznymi
T-W-1Kulturowe zmiany w traktowaniu zwierząt Pies w kulturze Wschodu i Zachodu Etyka w hodowli amatorskiej psów Warunki hodowli „Krycie dla zdrowia” – mity a rzeczywistość Sterylizacja i kastracja Kopiowanie uszu i ogona Usypiane szczeniąt, psów starych i chorych
T-W-4Pies a prawo. Ustawa o ochronie zwierząt. Kodeks cywilny. Kodeks karny. Kodeks wykroczeń. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Odpowiedzialność właściciela psa za szkody Ubezpieczenie OC za szkody wywołane przez psa oraz ubezpieczenie psa i hodowli
T-L-4Rozporządzenie MSWiA w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne - konsekwencje dla hodowców i słaścicieli psów
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Dysusja panelowa
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Wykład problemowy
M-6Metoda przypadków
M-5Analiza aktów prawnych
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z zakresu uwarunkowań prawnych związanych z chowem, hodowla i użytkowaniem psów
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności i wystąpień w czasie zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena poprowadzonej dyskusji panelowej
S-4Ocena formująca: Ocena zespołowej analizy orzecznictwa sądowego w zakresie zapewnienia właściwej ochrony zwierząt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dostateczna znajomość norm etycznych oraz prawodawstwa związanego z posiadaniem i prowadzeniem hodowli psów rasowych, w tym posiadaniem psa rasy uznawanej za agresywną, obowiązków wynikających z posiadanem psa na terenie miasta i gminy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C33.5_U01Student poprawnie interpretuje podstawowe prawodawstwo dotyczące chowu, hodowli i szkolenia psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U14Potrafi przeprowadzić pielegnację codzienną i okresową psa ze szczególnym uwzględnieniem jego szaty; posiada podstawowe umiejętności przygotowania psa do wystaw i pokazów wykorzystując odpowiednie techniki i narzędzia
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U15Posiada praktyczną umiejętność zastosowania norm prawnych i etycznych oraz zasad ekonomii w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów; posiada praktyczną umiejętność pracy z dokumentacją kynologiczna, w tym głównie hodowlaną i użytkową
Kn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Kn_1P_U12Potrafi przystosować środowisko zoohigieniczne do potrzeb zwierząt domowych z uwzględnieniem praw i dobrostanu zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U09ma doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń i systemów technicznych i technologicznych typowych dla produkcji rolniczej, leśnej i przetwórstwa rolno-spożywczego odpowiednie dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
R1P_U11posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1P_U12posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U10ma doświadczenie związane z utrzymaniem obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_U12ma doświadczenie związane ze stosowaniem technologii właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zdobyte w środowiskach zajmujących się zawodowo działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami prawnymi w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów i ich praktycznym zastosowaniem
Treści programoweT-L-5Analiza ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt wraz z aktami wykonawczymi - o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt; - o doświadczeniach na zwierzętach Analiza wybranych zagadnień dotyczących odpowiedzialności posiadacza psa i osób trzecich na podstawie Kodeksu Cywilnego, Kodeksu Karnego, Kodeksu Wykroczeń.
T-L-4Rozporządzenie MSWiA w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne - konsekwencje dla hodowców i słaścicieli psów
T-W-4Pies a prawo. Ustawa o ochronie zwierząt. Kodeks cywilny. Kodeks karny. Kodeks wykroczeń. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Odpowiedzialność właściciela psa za szkody Ubezpieczenie OC za szkody wywołane przez psa oraz ubezpieczenie psa i hodowli
Metody nauczaniaM-4Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Dysusja panelowa
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprowadzonej dyskusji panelowej
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z zakresu uwarunkowań prawnych związanych z chowem, hodowla i użytkowaniem psów
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności i wystąpień w czasie zajęć
S-4Ocena formująca: Ocena zespołowej analizy orzecznictwa sądowego w zakresie zapewnienia właściwej ochrony zwierząt
S-5Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie interpretuje podstawowe prawodawstwo dotyczące chowu, hodowli i szkolenia psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C33.5_U02Student potrafi aktywnie uczestniczyć w w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania związane z prawnymi i etycznymi aspektami chowu, hodowli i użytkowania psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Kn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Kn_1P_U15Posiada praktyczną umiejętność zastosowania norm prawnych i etycznych oraz zasad ekonomii w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów; posiada praktyczną umiejętność pracy z dokumentacją kynologiczna, w tym głównie hodowlaną i użytkową
Kn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U12Potrafi przystosować środowisko zoohigieniczne do potrzeb zwierząt domowych z uwzględnieniem praw i dobrostanu zwierząt
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U14Potrafi przeprowadzić pielegnację codzienną i okresową psa ze szczególnym uwzględnieniem jego szaty; posiada podstawowe umiejętności przygotowania psa do wystaw i pokazów wykorzystując odpowiednie techniki i narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U09ma doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń i systemów technicznych i technologicznych typowych dla produkcji rolniczej, leśnej i przetwórstwa rolno-spożywczego odpowiednie dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
R1P_U11posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1P_U12posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U10ma doświadczenie związane z utrzymaniem obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_U12ma doświadczenie związane ze stosowaniem technologii właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zdobyte w środowiskach zajmujących się zawodowo działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami prawnymi w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów i ich praktycznym zastosowaniem
C-2Zwrócenie uwagi na etyczne aspekty chowu, hodowli i użytkowania psów
Treści programoweT-L-4Rozporządzenie MSWiA w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne - konsekwencje dla hodowców i słaścicieli psów
T-W-4Pies a prawo. Ustawa o ochronie zwierząt. Kodeks cywilny. Kodeks karny. Kodeks wykroczeń. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Odpowiedzialność właściciela psa za szkody Ubezpieczenie OC za szkody wywołane przez psa oraz ubezpieczenie psa i hodowli
T-L-5Analiza ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt wraz z aktami wykonawczymi - o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt; - o doświadczeniach na zwierzętach Analiza wybranych zagadnień dotyczących odpowiedzialności posiadacza psa i osób trzecich na podstawie Kodeksu Cywilnego, Kodeksu Karnego, Kodeksu Wykroczeń.
T-L-1Etyczne aspekty hodowli psów rasowych cz. 1 Kodeks etyczny dobrego hodowcy psów Wpływ mody w kynologii Pseudohodowle Hodowla ras uznawanych za agresywne Nadprodukcja szczeniąt Salony dla psów - moda czy konieczność?
T-L-2Etyczne aspekty hodowli psów rasowych cz. 2 Czy istnieje "kultura kynologiczna"? Wystawa psów rasowych - przegląd hodowlany czy show dla publiczności? Reklama w hodowli psów Wykorzystanie psów w badaniach laboratoryjnych Preselekcja psów obciążonych wadami genetycznymi
Metody nauczaniaM-2Dysusja panelowa
M-5Analiza aktów prawnych
M-1Wykład problemowy
M-4Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-6Metoda przypadków
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena zespołowej analizy orzecznictwa sądowego w zakresie zapewnienia właściwej ochrony zwierząt
S-1Ocena formująca: Ocena poprowadzonej dyskusji panelowej
S-5Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności i wystąpień w czasie zajęć
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z zakresu uwarunkowań prawnych związanych z chowem, hodowla i użytkowaniem psów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi aktywnie uczestniczyć w w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania związane z prawnymi i etycznymi aspektami chowu, hodowli i użytkowania psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C33.5_K01Wykazuje wrażliwość na potrzeby psów oraz ich dobrostan
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zwrócenie uwagi na etyczne aspekty chowu, hodowli i użytkowania psów
Treści programoweT-W-2Pies pracujący czy ofiara? Los psów stróżujących, wykorzystywanie psów do walk, porzucanie, utrzymywanie w nieodpowiednich warunkach Schroniska, przytuliska, hotele dla psów i pet sitting (aspekty etyczne, organizacja, cele, zadania)
T-L-2Etyczne aspekty hodowli psów rasowych cz. 2 Czy istnieje "kultura kynologiczna"? Wystawa psów rasowych - przegląd hodowlany czy show dla publiczności? Reklama w hodowli psów Wykorzystanie psów w badaniach laboratoryjnych Preselekcja psów obciążonych wadami genetycznymi
T-W-1Kulturowe zmiany w traktowaniu zwierząt Pies w kulturze Wschodu i Zachodu Etyka w hodowli amatorskiej psów Warunki hodowli „Krycie dla zdrowia” – mity a rzeczywistość Sterylizacja i kastracja Kopiowanie uszu i ogona Usypiane szczeniąt, psów starych i chorych
T-L-1Etyczne aspekty hodowli psów rasowych cz. 1 Kodeks etyczny dobrego hodowcy psów Wpływ mody w kynologii Pseudohodowle Hodowla ras uznawanych za agresywne Nadprodukcja szczeniąt Salony dla psów - moda czy konieczność?
Metody nauczaniaM-4Wykład problemowy
M-6Metoda przypadków
M-1Wykład problemowy
M-2Dysusja panelowa
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-5Analiza aktów prawnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena zespołowej analizy orzecznictwa sądowego w zakresie zapewnienia właściwej ochrony zwierząt
S-1Ocena formująca: Ocena poprowadzonej dyskusji panelowej
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności i wystąpień w czasie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje wrażliwość na potrzeby psów oraz ich dobrostan
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C33.5_K02Student wykazuje odpowiedzialną postawę za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w kontaktach z psami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami prawnymi w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów i ich praktycznym zastosowaniem
Treści programoweT-L-1Etyczne aspekty hodowli psów rasowych cz. 1 Kodeks etyczny dobrego hodowcy psów Wpływ mody w kynologii Pseudohodowle Hodowla ras uznawanych za agresywne Nadprodukcja szczeniąt Salony dla psów - moda czy konieczność?
T-L-2Etyczne aspekty hodowli psów rasowych cz. 2 Czy istnieje "kultura kynologiczna"? Wystawa psów rasowych - przegląd hodowlany czy show dla publiczności? Reklama w hodowli psów Wykorzystanie psów w badaniach laboratoryjnych Preselekcja psów obciążonych wadami genetycznymi
Metody nauczaniaM-6Metoda przypadków
M-2Dysusja panelowa
M-4Wykład problemowy
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena zespołowej analizy orzecznictwa sądowego w zakresie zapewnienia właściwej ochrony zwierząt
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności i wystąpień w czasie zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena poprowadzonej dyskusji panelowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje odpowiedzialną postawę za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w kontaktach z psami
3,5
4,0
4,5
5,0