Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Wybrane choroby psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Wybrane choroby psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 0,40,40zaliczenie
laboratoriaL5 10 0,60,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość fizjologii i biochemii zwierząt
W-2znajomość podstawowych metod diagnostycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1- zapoznanie studentów z najcześciej występującymi chorobami psów i zasadami ich rozpoznawania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Choroby układu moczowego - interpretacja wyników badani ogólnego moczu, rozpoznawanie kryształków i kamieni nerkowych. Czynniki wpływające na rozwój niewydolności nerek u psów.2
T-L-2Zaburzenia metaboliczne. Analiza parametrów biochemicznych. Zasady postępowania dietetycznego.4
T-L-3Wybrane choroby wirusowe i bakteryjne psów.2
T-L-4Choroby skóry (alergie, wypadanie włosów, choroby skóry na tle zaburzeń hormonalnych, łojotok, egzema, owrzodzenia, grzybice, pasożyty).2
10
wykłady
T-W-1Najczęściej spotykane choroby psów (gorączka, biegunka, brak apetytu, zapalenie uszu, zapalnie gruczołów przyodbytowych)2
T-W-2Choroby układu oddechowego o różnej etiologii2
T-W-3Choroby układu pokarmowego2
T-W-4Choroby oczu (urazy, zapalenie spojówek i rogówki, entropium i ectropium, zaćma)2
T-W-5Choroby układu mięśniowo-szkieletowego i nerwowego2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie się do zajęć8
18
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia2
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2zajęcia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C19.4_W01
Student wymienia i opisuje najczęstsze schorzenia występujące u różnych ras psów
Kn_1P_W21R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-L-1, T-L-4, T-W-4, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C19.4_U01
Student potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań laboratoryjnych.
Kn_1P_U02R1P_U01, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U08, R1P_U10, R1P_U11InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U05, InzP_U07, InzP_U09, InzP_U11C-1T-L-4, T-L-2, T-L-1M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C24.3_K01
Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy na temat najczęściej wystepujących schorzeń u psów.
Kn_1P_K03R1P_K01, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-4, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C19.4_W01
Student wymienia i opisuje najczęstsze schorzenia występujące u różnych ras psów
2,0
3,0Student wymienia ważniejsze schorzenia psów i omawia ogólnie podstawowe objawy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C19.4_U01
Student potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań laboratoryjnych.
2,0
3,0Student w miarę samodzielnie interpretuje wyniki podstaowych badań laboratoryjnych i wyciąga wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C24.3_K01
Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy na temat najczęściej wystepujących schorzeń u psów.
2,0
3,0Student wykazuje słabą aktywność w zdobywaniu i poszerzaniu swojej wiedzy dotyczącej studiowanego przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hall E., Murphy K., Darke P., Choroby wewnętrzne psów, SIMA WLW, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Lenarcik M., Lechowski R., Choroby układu pokarmowego psów i kotów, SGGW-AR, Warszawa, 1991

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Choroby układu moczowego - interpretacja wyników badani ogólnego moczu, rozpoznawanie kryształków i kamieni nerkowych. Czynniki wpływające na rozwój niewydolności nerek u psów.2
T-L-2Zaburzenia metaboliczne. Analiza parametrów biochemicznych. Zasady postępowania dietetycznego.4
T-L-3Wybrane choroby wirusowe i bakteryjne psów.2
T-L-4Choroby skóry (alergie, wypadanie włosów, choroby skóry na tle zaburzeń hormonalnych, łojotok, egzema, owrzodzenia, grzybice, pasożyty).2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Najczęściej spotykane choroby psów (gorączka, biegunka, brak apetytu, zapalenie uszu, zapalnie gruczołów przyodbytowych)2
T-W-2Choroby układu oddechowego o różnej etiologii2
T-W-3Choroby układu pokarmowego2
T-W-4Choroby oczu (urazy, zapalenie spojówek i rogówki, entropium i ectropium, zaćma)2
T-W-5Choroby układu mięśniowo-szkieletowego i nerwowego2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie się do zajęć8
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia2
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C19.4_W01Student wymienia i opisuje najczęstsze schorzenia występujące u różnych ras psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1- zapoznanie studentów z najcześciej występującymi chorobami psów i zasadami ich rozpoznawania
Treści programoweT-W-3Choroby układu pokarmowego
T-W-1Najczęściej spotykane choroby psów (gorączka, biegunka, brak apetytu, zapalenie uszu, zapalnie gruczołów przyodbytowych)
T-W-2Choroby układu oddechowego o różnej etiologii
T-W-5Choroby układu mięśniowo-szkieletowego i nerwowego
T-L-1Choroby układu moczowego - interpretacja wyników badani ogólnego moczu, rozpoznawanie kryształków i kamieni nerkowych. Czynniki wpływające na rozwój niewydolności nerek u psów.
T-L-4Choroby skóry (alergie, wypadanie włosów, choroby skóry na tle zaburzeń hormonalnych, łojotok, egzema, owrzodzenia, grzybice, pasożyty).
T-W-4Choroby oczu (urazy, zapalenie spojówek i rogówki, entropium i ectropium, zaćma)
T-L-3Wybrane choroby wirusowe i bakteryjne psów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia ważniejsze schorzenia psów i omawia ogólnie podstawowe objawy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C19.4_U01Student potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań laboratoryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
R1P_U11posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1- zapoznanie studentów z najcześciej występującymi chorobami psów i zasadami ich rozpoznawania
Treści programoweT-L-4Choroby skóry (alergie, wypadanie włosów, choroby skóry na tle zaburzeń hormonalnych, łojotok, egzema, owrzodzenia, grzybice, pasożyty).
T-L-2Zaburzenia metaboliczne. Analiza parametrów biochemicznych. Zasady postępowania dietetycznego.
T-L-1Choroby układu moczowego - interpretacja wyników badani ogólnego moczu, rozpoznawanie kryształków i kamieni nerkowych. Czynniki wpływające na rozwój niewydolności nerek u psów.
Metody nauczaniaM-2zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w miarę samodzielnie interpretuje wyniki podstaowych badań laboratoryjnych i wyciąga wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C24.3_K01Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy na temat najczęściej wystepujących schorzeń u psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1- zapoznanie studentów z najcześciej występującymi chorobami psów i zasadami ich rozpoznawania
Treści programoweT-W-2Choroby układu oddechowego o różnej etiologii
T-W-1Najczęściej spotykane choroby psów (gorączka, biegunka, brak apetytu, zapalenie uszu, zapalnie gruczołów przyodbytowych)
T-L-1Choroby układu moczowego - interpretacja wyników badani ogólnego moczu, rozpoznawanie kryształków i kamieni nerkowych. Czynniki wpływające na rozwój niewydolności nerek u psów.
T-L-2Zaburzenia metaboliczne. Analiza parametrów biochemicznych. Zasady postępowania dietetycznego.
T-W-4Choroby oczu (urazy, zapalenie spojówek i rogówki, entropium i ectropium, zaćma)
T-W-3Choroby układu pokarmowego
T-L-3Wybrane choroby wirusowe i bakteryjne psów.
T-L-4Choroby skóry (alergie, wypadanie włosów, choroby skóry na tle zaburzeń hormonalnych, łojotok, egzema, owrzodzenia, grzybice, pasożyty).
T-W-5Choroby układu mięśniowo-szkieletowego i nerwowego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje słabą aktywność w zdobywaniu i poszerzaniu swojej wiedzy dotyczącej studiowanego przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0