Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy toksykologii weterynaryjnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Podstawy toksykologii weterynaryjnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 20 1,20,60zaliczenie
wykładyW5 10 0,80,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw fizjologii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z przemianami trucizn w organizmie
C-2zapoznanie studentów z najczęściej występującymi zatruciami u zwierząt
C-3zapoznanie studentów z zasadami przeprowadzenia wywiadu toksykologicznego i prawidłowego doboru materiału biologicznego do badań toksykologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Diagnostyka zatruć - ocena zmian anatomopatologicznych, zasady pobierania materiału do badań toksykologicznych od różnych gatunków zwierząt, elementy wywiadu.2
T-L-2Analiza struktury i przyczyn zatruć u poszczególnych gatunków zwierząt.2
T-L-3Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych). Klasyfikacja toksykologiczna pestycydów. Zatrucia pestycydami – przyczyny zatruć, objawy zatrucia.4
T-L-4Zatrucia lekami u różnych grup zwierząt - przyczyny zatruć, objawy.2
T-L-5Zatrucia zwierząt substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego (glikozydy, alkaloidy, olejki eteryczne).2
T-L-6Zatrucia zwierząt azotanami, mocznikiem i innymi związkami nieorganicznymi.2
T-L-7Zmiany toksyczność substancji pod wpływem różnych czynników. Interakcje toksykologiczne.2
T-L-8Podstawy analizy toksykologicznej4
20
wykłady
T-W-1Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Kierunki badań toksykologicznych. Trucizny i ich klasyfikacja. Rodzaje zatruć.2
T-W-2Losy trucizn w organizmie. Mechanizmy działania toksycznego substancji chemicznych.4
T-W-3Biochemiczne skutki działania trucizn - różnice międzygatunkowe. Fizjologiczne skutki działania trucizn (zaburzenia osmoregulacji, metaboliczne, neurologiczne, behawioralne).2
T-W-4Schemat postępowania przy zatruciach różnych grup zwierząt.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu8
A-L-3studiowanie literatury8
36
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia7
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2duskusja
M-3zajęcia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C18.3_W01
zna podstawowe pojęcia; omawia losy i przemiany trucizn w organizmie
Kn_1P_W07R1P_W01, R1P_W04, R1P_W05InzP_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-7M-1S-1, S-2
Kn_1P_C18.3_W02
zna najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt, ich przyczyny i objawy
Kn_1P_W21R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04C-2T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-W-4M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C18.3_U01
umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
Kn_1P_U09, Kn_1P_U11R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U10InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U07, InzP_U11C-3T-W-4, T-L-8, T-L-1M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C18.3_K01
Rozumie potrzebę poszerzania wiedza z zakresu czynników szkodliwych stanowiących zagrożenie dla zdowia i życia zwierząt.
Kn_1P_K03R1P_K01, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-3, T-L-8, T-L-5, T-W-4, T-L-4, T-L-2, T-L-6M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C18.3_W01
zna podstawowe pojęcia; omawia losy i przemiany trucizn w organizmie
2,0
3,0Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojecia. Student w podstawowym zakresie potrafi wyjaśnić jakim przemianom podlegają trucizny w organizmie.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C18.3_W02
zna najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt, ich przyczyny i objawy
2,0
3,0Student wymienia najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt. Wskazuje najważniejsze przyczyny zatruć i ich objawy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C18.3_U01
umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
2,0
3,0student umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C18.3_K01
Rozumie potrzebę poszerzania wiedza z zakresu czynników szkodliwych stanowiących zagrożenie dla zdowia i życia zwierząt.
2,0
3,0Student wykazuje słabą aktywnosć w zdobywaniu i poszerzaniu swojej wiedzy w zakresie studiowanego przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zasadowski A., Garwacki S., Weterynaryjne aspekty zatruć pestycydami, SGGW, Warszawa, 1994
  2. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PWZL, Warszawa, 2006
  3. Garwacki S., Wiechetek M., Weterynaryjna Toksykologia Ogólna, SGGW, Warszawa, 1994
  4. Barski D., Spodniewska A., Toksykologia weterynaryjna wybrane zagadnienia. Skrypt dla studentów weterynarii., UWM Olsztyn, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Diagnostyka zatruć - ocena zmian anatomopatologicznych, zasady pobierania materiału do badań toksykologicznych od różnych gatunków zwierząt, elementy wywiadu.2
T-L-2Analiza struktury i przyczyn zatruć u poszczególnych gatunków zwierząt.2
T-L-3Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych). Klasyfikacja toksykologiczna pestycydów. Zatrucia pestycydami – przyczyny zatruć, objawy zatrucia.4
T-L-4Zatrucia lekami u różnych grup zwierząt - przyczyny zatruć, objawy.2
T-L-5Zatrucia zwierząt substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego (glikozydy, alkaloidy, olejki eteryczne).2
T-L-6Zatrucia zwierząt azotanami, mocznikiem i innymi związkami nieorganicznymi.2
T-L-7Zmiany toksyczność substancji pod wpływem różnych czynników. Interakcje toksykologiczne.2
T-L-8Podstawy analizy toksykologicznej4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Kierunki badań toksykologicznych. Trucizny i ich klasyfikacja. Rodzaje zatruć.2
T-W-2Losy trucizn w organizmie. Mechanizmy działania toksycznego substancji chemicznych.4
T-W-3Biochemiczne skutki działania trucizn - różnice międzygatunkowe. Fizjologiczne skutki działania trucizn (zaburzenia osmoregulacji, metaboliczne, neurologiczne, behawioralne).2
T-W-4Schemat postępowania przy zatruciach różnych grup zwierząt.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu8
A-L-3studiowanie literatury8
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia7
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C18.3_W01zna podstawowe pojęcia; omawia losy i przemiany trucizn w organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z przemianami trucizn w organizmie
Treści programoweT-W-1Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Kierunki badań toksykologicznych. Trucizny i ich klasyfikacja. Rodzaje zatruć.
T-W-2Losy trucizn w organizmie. Mechanizmy działania toksycznego substancji chemicznych.
T-W-3Biochemiczne skutki działania trucizn - różnice międzygatunkowe. Fizjologiczne skutki działania trucizn (zaburzenia osmoregulacji, metaboliczne, neurologiczne, behawioralne).
T-L-7Zmiany toksyczność substancji pod wpływem różnych czynników. Interakcje toksykologiczne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojecia. Student w podstawowym zakresie potrafi wyjaśnić jakim przemianom podlegają trucizny w organizmie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C18.3_W02zna najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt, ich przyczyny i objawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z najczęściej występującymi zatruciami u zwierząt
Treści programoweT-L-3Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych). Klasyfikacja toksykologiczna pestycydów. Zatrucia pestycydami – przyczyny zatruć, objawy zatrucia.
T-L-2Analiza struktury i przyczyn zatruć u poszczególnych gatunków zwierząt.
T-L-5Zatrucia zwierząt substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego (glikozydy, alkaloidy, olejki eteryczne).
T-L-4Zatrucia lekami u różnych grup zwierząt - przyczyny zatruć, objawy.
T-L-6Zatrucia zwierząt azotanami, mocznikiem i innymi związkami nieorganicznymi.
T-W-4Schemat postępowania przy zatruciach różnych grup zwierząt.
Metody nauczaniaM-2duskusja
M-3zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt. Wskazuje najważniejsze przyczyny zatruć i ich objawy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C18.3_U01umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z zasadami przeprowadzenia wywiadu toksykologicznego i prawidłowego doboru materiału biologicznego do badań toksykologicznych
Treści programoweT-W-4Schemat postępowania przy zatruciach różnych grup zwierząt.
T-L-8Podstawy analizy toksykologicznej
T-L-1Diagnostyka zatruć - ocena zmian anatomopatologicznych, zasady pobierania materiału do badań toksykologicznych od różnych gatunków zwierząt, elementy wywiadu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2duskusja
M-3zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C18.3_K01Rozumie potrzebę poszerzania wiedza z zakresu czynników szkodliwych stanowiących zagrożenie dla zdowia i życia zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z przemianami trucizn w organizmie
C-2zapoznanie studentów z najczęściej występującymi zatruciami u zwierząt
C-3zapoznanie studentów z zasadami przeprowadzenia wywiadu toksykologicznego i prawidłowego doboru materiału biologicznego do badań toksykologicznych
Treści programoweT-L-1Diagnostyka zatruć - ocena zmian anatomopatologicznych, zasady pobierania materiału do badań toksykologicznych od różnych gatunków zwierząt, elementy wywiadu.
T-L-7Zmiany toksyczność substancji pod wpływem różnych czynników. Interakcje toksykologiczne.
T-W-2Losy trucizn w organizmie. Mechanizmy działania toksycznego substancji chemicznych.
T-W-3Biochemiczne skutki działania trucizn - różnice międzygatunkowe. Fizjologiczne skutki działania trucizn (zaburzenia osmoregulacji, metaboliczne, neurologiczne, behawioralne).
T-W-1Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Kierunki badań toksykologicznych. Trucizny i ich klasyfikacja. Rodzaje zatruć.
T-L-3Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych). Klasyfikacja toksykologiczna pestycydów. Zatrucia pestycydami – przyczyny zatruć, objawy zatrucia.
T-L-8Podstawy analizy toksykologicznej
T-L-5Zatrucia zwierząt substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego (glikozydy, alkaloidy, olejki eteryczne).
T-W-4Schemat postępowania przy zatruciach różnych grup zwierząt.
T-L-4Zatrucia lekami u różnych grup zwierząt - przyczyny zatruć, objawy.
T-L-2Analiza struktury i przyczyn zatruć u poszczególnych gatunków zwierząt.
T-L-6Zatrucia zwierząt azotanami, mocznikiem i innymi związkami nieorganicznymi.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2duskusja
M-3zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje słabą aktywnosć w zdobywaniu i poszerzaniu swojej wiedzy w zakresie studiowanego przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0