Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Biologia komórki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Biologia komórki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 0,60,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,40,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z biologi na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek a także z budową i funkcją błon komórkowych oraz z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizmy jedno- i wielokomórkowe. Komórki pro- i eukariotyczne. Charakterystyka komórek i tkanek zwierzęcych. Struktura a funkcja – specjalizacja komórek.2
T-A-2Błona komórkowa jako bariera między dwoma środowiskami. Składniki błony komórkowej. Asymetria błony komórkowej i jej znaczenie. Charakterystyka i znaczenie kory komórki i glikokaliksu. Znaczenie czynnościowe “płynności” błony komórkowej.2
T-A-3Skład i struktura molekularna elementów cytoszkieletu. Mukrotubule - podział i funkcje. Rola białek motorycznych. Struktura i funkcja filamentów aktynowych i pośrednich.2
T-A-4Gładka i szorstka siateczka śródplazmatyczna i ich rola. Lizosomy pierwotne i wtórne i ich rola. Struktura i rola aparatu Golgiego i mitochondrów.2
T-A-5Mechanizm endo- i egzocytozy.2
T-A-6Łączność pomiędzy komórkami. Połączenia komórkowe jako bariery. Znaczenie połączeń w przekazywaniu informacji.2
T-A-7Rozmnażanie komórek. Przebieg cyklu komórkowego, interfaza, mitoza, cytokineza.2
T-A-8Ogólna charakterystyka podziału mejotycznego. Biologiczne uzasadnienie rozmnażania płciowego. Regulacja cyklu komórkowego.2
T-A-9Dyskusja panelowa: Komórka – tkanka – narząd – układ – organizm.2
T-A-10Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń.2
20
wykłady
T-W-1Budowa i specjalizacja komórek. Komórkowa teoria życia. Organizacja komórek. Zróżnicowanie komórek. Błona komórkowa – rys historyczny. Model płynno-mozaikowy. Białka błonowe.2
T-W-2Ogólna charakterystyka transportu przez błonę komórkową. Źródła energii dla transportu błonowego. Pobudzenie i hamowanie. Ogólne zasady i strategia przekazywania informacji między komórkami.2
T-W-3Rola białek w komórce. Zarys budowy białek – struktura I, II, III i IV rzędowa. Mechanizm sortowania i adresowania białek w komórce. Degradacja białek, rola lizosomów, proteosomów i ubikwityny. Proteomika.2
T-W-4Komórki macierzyste w odnowie i przebudowie tkanek i narządów. Cechy i typy komórek macierzystych. Źródła komórek macierzystych. Wykorzystanie. Aspekt społeczny i etyczny.2
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.20
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.17
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i jego omówienie podczas zajęć audytoryjnych.5
42
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.4
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B24.3_W01
Student zna podstawową strukturę różnicująca komórki podstawowych typów tkanek oraz ich funkcje w organizmie.
Kn_1P_W07, Kn_1P_W08R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06InzP_W02C-1T-A-1, T-W-1, T-A-9, T-W-5, T-A-10M-3, M-1, M-2S-1, S-4, S-3, S-2
Kn_1P_B24.3_W02
Student zna i opisuje podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych.
Kn_1P_W07, Kn_1P_W08R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06InzP_W02C-1T-A-5, T-W-4, T-W-3, T-A-8, T-A-2, T-A-9, T-W-2, T-A-6, T-A-7, T-W-5, T-A-10M-2, M-1, M-3S-4, S-3, S-2, S-1
Kn_1P_B24.3_W03
Student zna i objaśnia znaczenie organelli komórkowych oraz podstawowe procesy w nich zachodzące.
Kn_1P_W07, Kn_1P_W08R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06InzP_W02C-1T-W-3, T-A-4, T-A-3, T-A-10, T-W-5M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B24.3_U01
Zna i objaśnia budowę komórek wybranych tkanek oraz charakterystyczne dla nich procesy.
Kn_1P_U01, Kn_1P_U03R1P_U01, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U07InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U07, InzP_U11C-1T-W-2, T-A-9, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-6, T-W-1, T-W-4, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-8M-3, M-2, M-1S-4, S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B24.3_K01
Wykazuje chęć poszerzania wiedzy i zaangażowanie w merytoryczną dyskusję.
Kn_1P_K02, Kn_1P_K03R1P_K01, R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1T-W-4, T-W-3, T-A-9M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B24.3_W01
Student zna podstawową strukturę różnicująca komórki podstawowych typów tkanek oraz ich funkcje w organizmie.
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_B24.3_W02
Student zna i opisuje podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych.
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_B24.3_W03
Student zna i objaśnia znaczenie organelli komórkowych oraz podstawowe procesy w nich zachodzące.
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B24.3_U01
Zna i objaśnia budowę komórek wybranych tkanek oraz charakterystyczne dla nich procesy.
2,0
3,0Student radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B24.3_K01
Wykazuje chęć poszerzania wiedzy i zaangażowanie w merytoryczną dyskusję.
2,0
3,0Student wykazuje słabą chęć poszerzania wiedzy i słabo angażuje się w merytoryczną dyskusję.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alberts B. i wsp., Podstawy biologii komórki (tom 1. i 2.), Naukowe PWN, Warszawa, 2005, wyd. II

Literatura dodatkowa

  1. Kilarski W., Strukturalne podstawy biologii komórki, Naukowe PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizmy jedno- i wielokomórkowe. Komórki pro- i eukariotyczne. Charakterystyka komórek i tkanek zwierzęcych. Struktura a funkcja – specjalizacja komórek.2
T-A-2Błona komórkowa jako bariera między dwoma środowiskami. Składniki błony komórkowej. Asymetria błony komórkowej i jej znaczenie. Charakterystyka i znaczenie kory komórki i glikokaliksu. Znaczenie czynnościowe “płynności” błony komórkowej.2
T-A-3Skład i struktura molekularna elementów cytoszkieletu. Mukrotubule - podział i funkcje. Rola białek motorycznych. Struktura i funkcja filamentów aktynowych i pośrednich.2
T-A-4Gładka i szorstka siateczka śródplazmatyczna i ich rola. Lizosomy pierwotne i wtórne i ich rola. Struktura i rola aparatu Golgiego i mitochondrów.2
T-A-5Mechanizm endo- i egzocytozy.2
T-A-6Łączność pomiędzy komórkami. Połączenia komórkowe jako bariery. Znaczenie połączeń w przekazywaniu informacji.2
T-A-7Rozmnażanie komórek. Przebieg cyklu komórkowego, interfaza, mitoza, cytokineza.2
T-A-8Ogólna charakterystyka podziału mejotycznego. Biologiczne uzasadnienie rozmnażania płciowego. Regulacja cyklu komórkowego.2
T-A-9Dyskusja panelowa: Komórka – tkanka – narząd – układ – organizm.2
T-A-10Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i specjalizacja komórek. Komórkowa teoria życia. Organizacja komórek. Zróżnicowanie komórek. Błona komórkowa – rys historyczny. Model płynno-mozaikowy. Białka błonowe.2
T-W-2Ogólna charakterystyka transportu przez błonę komórkową. Źródła energii dla transportu błonowego. Pobudzenie i hamowanie. Ogólne zasady i strategia przekazywania informacji między komórkami.2
T-W-3Rola białek w komórce. Zarys budowy białek – struktura I, II, III i IV rzędowa. Mechanizm sortowania i adresowania białek w komórce. Degradacja białek, rola lizosomów, proteosomów i ubikwityny. Proteomika.2
T-W-4Komórki macierzyste w odnowie i przebudowie tkanek i narządów. Cechy i typy komórek macierzystych. Źródła komórek macierzystych. Wykorzystanie. Aspekt społeczny i etyczny.2
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.20
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.17
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i jego omówienie podczas zajęć audytoryjnych.5
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.4
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B24.3_W01Student zna podstawową strukturę różnicująca komórki podstawowych typów tkanek oraz ich funkcje w organizmie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek a także z budową i funkcją błon komórkowych oraz z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek.
Treści programoweT-A-1Organizmy jedno- i wielokomórkowe. Komórki pro- i eukariotyczne. Charakterystyka komórek i tkanek zwierzęcych. Struktura a funkcja – specjalizacja komórek.
T-W-1Budowa i specjalizacja komórek. Komórkowa teoria życia. Organizacja komórek. Zróżnicowanie komórek. Błona komórkowa – rys historyczny. Model płynno-mozaikowy. Białka błonowe.
T-A-9Dyskusja panelowa: Komórka – tkanka – narząd – układ – organizm.
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-A-10Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B24.3_W02Student zna i opisuje podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek a także z budową i funkcją błon komórkowych oraz z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek.
Treści programoweT-A-5Mechanizm endo- i egzocytozy.
T-W-4Komórki macierzyste w odnowie i przebudowie tkanek i narządów. Cechy i typy komórek macierzystych. Źródła komórek macierzystych. Wykorzystanie. Aspekt społeczny i etyczny.
T-W-3Rola białek w komórce. Zarys budowy białek – struktura I, II, III i IV rzędowa. Mechanizm sortowania i adresowania białek w komórce. Degradacja białek, rola lizosomów, proteosomów i ubikwityny. Proteomika.
T-A-8Ogólna charakterystyka podziału mejotycznego. Biologiczne uzasadnienie rozmnażania płciowego. Regulacja cyklu komórkowego.
T-A-2Błona komórkowa jako bariera między dwoma środowiskami. Składniki błony komórkowej. Asymetria błony komórkowej i jej znaczenie. Charakterystyka i znaczenie kory komórki i glikokaliksu. Znaczenie czynnościowe “płynności” błony komórkowej.
T-A-9Dyskusja panelowa: Komórka – tkanka – narząd – układ – organizm.
T-W-2Ogólna charakterystyka transportu przez błonę komórkową. Źródła energii dla transportu błonowego. Pobudzenie i hamowanie. Ogólne zasady i strategia przekazywania informacji między komórkami.
T-A-6Łączność pomiędzy komórkami. Połączenia komórkowe jako bariery. Znaczenie połączeń w przekazywaniu informacji.
T-A-7Rozmnażanie komórek. Przebieg cyklu komórkowego, interfaza, mitoza, cytokineza.
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-A-10Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B24.3_W03Student zna i objaśnia znaczenie organelli komórkowych oraz podstawowe procesy w nich zachodzące.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek a także z budową i funkcją błon komórkowych oraz z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek.
Treści programoweT-W-3Rola białek w komórce. Zarys budowy białek – struktura I, II, III i IV rzędowa. Mechanizm sortowania i adresowania białek w komórce. Degradacja białek, rola lizosomów, proteosomów i ubikwityny. Proteomika.
T-A-4Gładka i szorstka siateczka śródplazmatyczna i ich rola. Lizosomy pierwotne i wtórne i ich rola. Struktura i rola aparatu Golgiego i mitochondrów.
T-A-3Skład i struktura molekularna elementów cytoszkieletu. Mukrotubule - podział i funkcje. Rola białek motorycznych. Struktura i funkcja filamentów aktynowych i pośrednich.
T-A-10Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń.
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B24.3_U01Zna i objaśnia budowę komórek wybranych tkanek oraz charakterystyczne dla nich procesy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U01Potrafi analizować informacje z zakresu budowy i funkcji kwasów nukleinowych a następnie wykorzystać je w praktyce hodowlanej; posiada umiejętność oceny głównych szlaków metabolicznych oraz mechanizmy ich regulacji;
Kn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek a także z budową i funkcją błon komórkowych oraz z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek.
Treści programoweT-W-2Ogólna charakterystyka transportu przez błonę komórkową. Źródła energii dla transportu błonowego. Pobudzenie i hamowanie. Ogólne zasady i strategia przekazywania informacji między komórkami.
T-A-9Dyskusja panelowa: Komórka – tkanka – narząd – układ – organizm.
T-W-3Rola białek w komórce. Zarys budowy białek – struktura I, II, III i IV rzędowa. Mechanizm sortowania i adresowania białek w komórce. Degradacja białek, rola lizosomów, proteosomów i ubikwityny. Proteomika.
T-A-3Skład i struktura molekularna elementów cytoszkieletu. Mukrotubule - podział i funkcje. Rola białek motorycznych. Struktura i funkcja filamentów aktynowych i pośrednich.
T-A-4Gładka i szorstka siateczka śródplazmatyczna i ich rola. Lizosomy pierwotne i wtórne i ich rola. Struktura i rola aparatu Golgiego i mitochondrów.
T-A-1Organizmy jedno- i wielokomórkowe. Komórki pro- i eukariotyczne. Charakterystyka komórek i tkanek zwierzęcych. Struktura a funkcja – specjalizacja komórek.
T-A-6Łączność pomiędzy komórkami. Połączenia komórkowe jako bariery. Znaczenie połączeń w przekazywaniu informacji.
T-W-1Budowa i specjalizacja komórek. Komórkowa teoria życia. Organizacja komórek. Zróżnicowanie komórek. Błona komórkowa – rys historyczny. Model płynno-mozaikowy. Białka błonowe.
T-W-4Komórki macierzyste w odnowie i przebudowie tkanek i narządów. Cechy i typy komórek macierzystych. Źródła komórek macierzystych. Wykorzystanie. Aspekt społeczny i etyczny.
T-A-5Mechanizm endo- i egzocytozy.
T-A-7Rozmnażanie komórek. Przebieg cyklu komórkowego, interfaza, mitoza, cytokineza.
T-A-2Błona komórkowa jako bariera między dwoma środowiskami. Składniki błony komórkowej. Asymetria błony komórkowej i jej znaczenie. Charakterystyka i znaczenie kory komórki i glikokaliksu. Znaczenie czynnościowe “płynności” błony komórkowej.
T-A-8Ogólna charakterystyka podziału mejotycznego. Biologiczne uzasadnienie rozmnażania płciowego. Regulacja cyklu komórkowego.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B24.3_K01Wykazuje chęć poszerzania wiedzy i zaangażowanie w merytoryczną dyskusję.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek a także z budową i funkcją błon komórkowych oraz z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek.
Treści programoweT-W-4Komórki macierzyste w odnowie i przebudowie tkanek i narządów. Cechy i typy komórek macierzystych. Źródła komórek macierzystych. Wykorzystanie. Aspekt społeczny i etyczny.
T-W-3Rola białek w komórce. Zarys budowy białek – struktura I, II, III i IV rzędowa. Mechanizm sortowania i adresowania białek w komórce. Degradacja białek, rola lizosomów, proteosomów i ubikwityny. Proteomika.
T-A-9Dyskusja panelowa: Komórka – tkanka – narząd – układ – organizm.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje słabą chęć poszerzania wiedzy i słabo angażuje się w merytoryczną dyskusję.
3,5
4,0
4,5
5,0