Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Mutacje genetyczne u psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Mutacje genetyczne u psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 16 1,00,40zaliczenie
laboratoriaL3 24 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu genetyki oraz biologii molekularnej. Podstawowa umiejętność zasad pracy w laboratorium oraz obsługi podstawowego sprzętu laboratoryjnego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu mutacji będących podstawą utrwalania w populacji jako metody tworzenia ras psów. Poznanie metod umożliwaj,ących identyfikację mutacji genowych psów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady pracy w laboratorium PCR.3
T-L-2Izolacja DNA z pełnej krwi psów.3
T-L-3Izolacja DNA z tkanek stałych-śródbłonka, śluzówki jamy ustnej, cebulek włosowych.3
T-L-4Podstawy metodyczne metody PCR. Idea projektowania specyficznych starterów dla identyfikacji mutacji genowych.3
T-L-5Analiza genotypowa psów z albinizmem wrodzonym uogólnionym.3
T-L-6Analiza genotypowa psów z hiperdystrofią mięśniową o podłożu mutacji w genie GDF8.3
T-L-7Analiza genotypowa psów z nieprawidłowościami w determinacji i różnicowaniu płci.3
T-L-8Analiza genotypowa psów z achondroplazją.3
24
wykłady
T-W-1Podział mutacji genowych oraz ich potencjalne skutki fenotypowe.Ogólna idea utrwalania mutacji genowych w tworzeniu ras psów.2
T-W-2Kolagenopatie.2
T-W-3Achondroplazje.2
T-W-4Brak owłosienia.2
T-W-5Mutacje genów zaangażowanych w determinację płci.2
T-W-6Hiperdystrofie mięśniowe.2
T-W-7Albinizm.2
T-W-8Skutki fenotypowe mutacji stanowiących podstawę tworzenia ras psów.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach24
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.16
A-L-3Powtórzenie materiału i przygtowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego.20
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.16
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.8
A-W-3Powtórzenie materiału, przygotowanie do zaliczenia.6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocen pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C12_W01
Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podsawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych psów, potrafi opisać i scharakteryzować ich przyczyny oraz skutki fenotypowe.
Kn_1P_W10R1P_W01, R1P_W04, R1P_W05InzP_W01, InzP_W02C-1T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C12_U01
Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę wykrywania mutacji i zinterpretować wyniki.
Kn_1P_U02R1P_U01, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U08, R1P_U10, R1P_U11InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U05, InzP_U07, InzP_U09, InzP_U11C-1T-L-3, T-L-8, T-L-7, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C12_K01
Student potrafi sobie zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynnści niezbędne do analiz molekularnych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
Kn_1P_K04R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K06, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1T-W-1, T-L-5, T-L-4, T-W-6, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-W-7, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-L-6, T-L-8M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C12_W01
Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podsawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych psów, potrafi opisać i scharakteryzować ich przyczyny oraz skutki fenotypowe.
2,0Student nie posiada wiedzy pozwalającej na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, nie potrasi scharakteryzować i opisać ich skutków fenotypowyc.
3,0Student ma elementarną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, ale nie potrafi poprawnie opisać ich przyczyn oraz skutków fenotypowych.
3,5Student ma podstawową wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, potrafi opisać i scharakteryzować ich skutki fenotypowe, ale nie potrafi wytłumaczyć przyczyn ich powstawania.
4,0Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, potrafi opisać ich skutki fenotypowe raz przyczyny powstawania.
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstwowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, potrafi ogólnie opisać i scharakteryzować ich przyczyny oraz skutki fenotypowe.
5,0Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, potrafi dokładnie opisać i scharakteryzować ich przyczyn oraz skutki fenotypowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C12_U01
Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę wykrywania mutacji i zinterpretować wyniki.
2,0Student nie potrafi wykonać podstawowe badania molekularne. Nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy wykrywania mutacji.
3,0Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne, ale nie potrafi przeprowadzić poprawnej ich analizy.
3,5Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne, potrafi częściowo przeprowadzić ich analizę.
4,0Student potrafi wykonać podstwowe badania molekularne, potrafi w stopniu podstawowym przeprowadić ich analizę.
4,5Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne, potrafi przeprowadzić ich analizę i zinterpretować wyniki.
5,0Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne, potrafi przeprowadzić ich analizę i bardzo dobrze zinterpretować wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C12_K01
Student potrafi sobie zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynnści niezbędne do analiz molekularnych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
2,0Student nie potrafi zorganizować sobie stanowiska pracy w laboratorium i wykonać czynności niezbędnych do analiz molekularnych.
3,0Student potrafi zorganizować sobie indywidualne staowisko pracy w laboratorium i względnie poprawnie wykonać czynności niezbędne do analiz molekularnych.
3,5Studt potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do analiz molekularnych.
4,0Student dobrze potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do analiz molekularnych. Wzglęnie dobrze planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
4,5Student barzo dobrze potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do analiz molekularnych. Kreatywnie planje i realizuje działania wykonywane w grupach.
5,0Student doskonale potrafi zoranizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium. Bardzo kreatywnie planuje i realizuje ziałania wykonywane w grupach.

Literatura podstawowa

  1. Brown TA, Genomy, PWN, Warszawa, 2009, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady pracy w laboratorium PCR.3
T-L-2Izolacja DNA z pełnej krwi psów.3
T-L-3Izolacja DNA z tkanek stałych-śródbłonka, śluzówki jamy ustnej, cebulek włosowych.3
T-L-4Podstawy metodyczne metody PCR. Idea projektowania specyficznych starterów dla identyfikacji mutacji genowych.3
T-L-5Analiza genotypowa psów z albinizmem wrodzonym uogólnionym.3
T-L-6Analiza genotypowa psów z hiperdystrofią mięśniową o podłożu mutacji w genie GDF8.3
T-L-7Analiza genotypowa psów z nieprawidłowościami w determinacji i różnicowaniu płci.3
T-L-8Analiza genotypowa psów z achondroplazją.3
24

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział mutacji genowych oraz ich potencjalne skutki fenotypowe.Ogólna idea utrwalania mutacji genowych w tworzeniu ras psów.2
T-W-2Kolagenopatie.2
T-W-3Achondroplazje.2
T-W-4Brak owłosienia.2
T-W-5Mutacje genów zaangażowanych w determinację płci.2
T-W-6Hiperdystrofie mięśniowe.2
T-W-7Albinizm.2
T-W-8Skutki fenotypowe mutacji stanowiących podstawę tworzenia ras psów.2
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach24
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.16
A-L-3Powtórzenie materiału i przygtowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.16
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.8
A-W-3Powtórzenie materiału, przygotowanie do zaliczenia.6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C12_W01Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podsawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych psów, potrafi opisać i scharakteryzować ich przyczyny oraz skutki fenotypowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W10Ma wiedzę na temat procesów molekularnych zachodzących na poziomie genomu, transkryptomu, proteomu i metabolomu oraz ich wpływu na kształtowanie fenotypu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu mutacji będących podstawą utrwalania w populacji jako metody tworzenia ras psów. Poznanie metod umożliwaj,ących identyfikację mutacji genowych psów.
Treści programoweT-W-7Albinizm.
T-W-8Skutki fenotypowe mutacji stanowiących podstawę tworzenia ras psów.
T-W-4Brak owłosienia.
T-W-1Podział mutacji genowych oraz ich potencjalne skutki fenotypowe.Ogólna idea utrwalania mutacji genowych w tworzeniu ras psów.
T-W-2Kolagenopatie.
T-W-6Hiperdystrofie mięśniowe.
T-W-3Achondroplazje.
T-W-5Mutacje genów zaangażowanych w determinację płci.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy pozwalającej na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, nie potrasi scharakteryzować i opisać ich skutków fenotypowyc.
3,0Student ma elementarną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, ale nie potrafi poprawnie opisać ich przyczyn oraz skutków fenotypowych.
3,5Student ma podstawową wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, potrafi opisać i scharakteryzować ich skutki fenotypowe, ale nie potrafi wytłumaczyć przyczyn ich powstawania.
4,0Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, potrafi opisać ich skutki fenotypowe raz przyczyny powstawania.
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstwowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, potrafi ogólnie opisać i scharakteryzować ich przyczyny oraz skutki fenotypowe.
5,0Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, potrafi dokładnie opisać i scharakteryzować ich przyczyn oraz skutki fenotypowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C12_U01Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę wykrywania mutacji i zinterpretować wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
R1P_U11posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu mutacji będących podstawą utrwalania w populacji jako metody tworzenia ras psów. Poznanie metod umożliwaj,ących identyfikację mutacji genowych psów.
Treści programoweT-L-3Izolacja DNA z tkanek stałych-śródbłonka, śluzówki jamy ustnej, cebulek włosowych.
T-L-8Analiza genotypowa psów z achondroplazją.
T-L-7Analiza genotypowa psów z nieprawidłowościami w determinacji i różnicowaniu płci.
T-L-2Izolacja DNA z pełnej krwi psów.
T-L-6Analiza genotypowa psów z hiperdystrofią mięśniową o podłożu mutacji w genie GDF8.
T-L-4Podstawy metodyczne metody PCR. Idea projektowania specyficznych starterów dla identyfikacji mutacji genowych.
T-L-1Zasady pracy w laboratorium PCR.
T-L-5Analiza genotypowa psów z albinizmem wrodzonym uogólnionym.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać podstawowe badania molekularne. Nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy wykrywania mutacji.
3,0Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne, ale nie potrafi przeprowadzić poprawnej ich analizy.
3,5Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne, potrafi częściowo przeprowadzić ich analizę.
4,0Student potrafi wykonać podstwowe badania molekularne, potrafi w stopniu podstawowym przeprowadić ich analizę.
4,5Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne, potrafi przeprowadzić ich analizę i zinterpretować wyniki.
5,0Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne, potrafi przeprowadzić ich analizę i bardzo dobrze zinterpretować wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C12_K01Student potrafi sobie zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynnści niezbędne do analiz molekularnych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu mutacji będących podstawą utrwalania w populacji jako metody tworzenia ras psów. Poznanie metod umożliwaj,ących identyfikację mutacji genowych psów.
Treści programoweT-W-1Podział mutacji genowych oraz ich potencjalne skutki fenotypowe.Ogólna idea utrwalania mutacji genowych w tworzeniu ras psów.
T-L-5Analiza genotypowa psów z albinizmem wrodzonym uogólnionym.
T-L-4Podstawy metodyczne metody PCR. Idea projektowania specyficznych starterów dla identyfikacji mutacji genowych.
T-W-6Hiperdystrofie mięśniowe.
T-L-7Analiza genotypowa psów z nieprawidłowościami w determinacji i różnicowaniu płci.
T-L-1Zasady pracy w laboratorium PCR.
T-L-2Izolacja DNA z pełnej krwi psów.
T-W-7Albinizm.
T-L-3Izolacja DNA z tkanek stałych-śródbłonka, śluzówki jamy ustnej, cebulek włosowych.
T-W-3Achondroplazje.
T-W-4Brak owłosienia.
T-W-5Mutacje genów zaangażowanych w determinację płci.
T-W-8Skutki fenotypowe mutacji stanowiących podstawę tworzenia ras psów.
T-W-2Kolagenopatie.
T-L-6Analiza genotypowa psów z hiperdystrofią mięśniową o podłożu mutacji w genie GDF8.
T-L-8Analiza genotypowa psów z achondroplazją.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocen pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować sobie stanowiska pracy w laboratorium i wykonać czynności niezbędnych do analiz molekularnych.
3,0Student potrafi zorganizować sobie indywidualne staowisko pracy w laboratorium i względnie poprawnie wykonać czynności niezbędne do analiz molekularnych.
3,5Studt potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do analiz molekularnych.
4,0Student dobrze potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do analiz molekularnych. Wzglęnie dobrze planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
4,5Student barzo dobrze potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do analiz molekularnych. Kreatywnie planje i realizuje działania wykonywane w grupach.
5,0Student doskonale potrafi zoranizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium. Bardzo kreatywnie planuje i realizuje ziałania wykonywane w grupach.