Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Genetyka psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Genetyka psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 14 0,80,40zaliczenie
laboratoriaL3 16 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw genetyki ogólnej oraz molekularnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciami z zakresu podstaw genetyki psów. Przedtawienie materiału dotyczącego powstawania chorób genetycznych oraz determinacji określonych cech psowatych.
C-2Przedstawienie metod badawczych polegających na wykreowaniu poszczególnych markerów genetycznych wykorzystywanych w hodowli psów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza pokrewieństwa i rodowodów w wybranych hodowlach psów rasowych4
T-L-2Wykorzystanie metod selekcyjnych pozwalających na wybór odpowiedniego zwierzęcia do dalszej hodowli2
T-L-3Izolacja kwasów nukleinowych pochodzących z różnych tkanek psów2
T-L-4Analiza i wybór do dalszych analiz markerów determinująchych podatność na określone cechy użytkowe oraz choroby u psów (np. nowotwory, umaszczenie, dysplazja)2
T-L-5Projektowanie starterów oraz wybór i optymalizacja metody laboratoryjnej2
T-L-6Wykonanie analiz molekularnych oraz analiza uzyskanych wyników badań4
16
wykłady
T-W-1Genetyka mendlowska u psów3
T-W-2Rodowód i jego znaczenie w hodowli psów3
T-W-3Metody wyboru zwierząt do hodowli2
T-W-4Dziedziczenie cech użytkowych i psychicznych u psów2
T-W-5Choroby genetyczne psów2
T-W-6Dziedziczenie ubarwienia u psów2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach16
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych7
A-L-3Dyskusja z przeprowadzonych zajęć4
A-L-4Samodzielne przygotowanie sie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych6
A-L-5Przygotowanie sprawozdań z zajeć laboratoryjnych4
37
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Studiowanie literatury3
A-W-3Konsultacje z wykładowcą4
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów3
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - informacyjny wykład z wykorzystaniem metod multimedialnych
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne i analityczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemny test
S-2Ocena formująca: Analiza poprawności wykonania zadan laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena uwzgledniająca noty formujące

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C06_W01
Student posiada wiedzę z ogólnych zagadnień związanych z genetyką psów oraz metod dziedziczenia okreslonych cech fenotypowych psów.
Kn_1P_W04, Kn_1P_W10R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05InzP_W01, InzP_W02C-1T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C06_U01
Student posiada umiejętności do wytypowania najwazniejszych z punktu widzenia hodowli cech fenotypowych psów. Potrafi wykorzystać metody analityczne do badania okreslonych markerów genetycznych psów oraz analizować uzyskane wyniki.
Kn_1P_U02R1P_U01, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U08, R1P_U10, R1P_U11InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U05, InzP_U07, InzP_U09, InzP_U11C-2T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-3M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C06_K01
Student ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy oraz potrafi kreować aktywną postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane zagadnienia.
Kn_1P_K02R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04InzP_K02C-2T-L-2, T-W-1, T-L-4, T-W-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C06_W01
Student posiada wiedzę z ogólnych zagadnień związanych z genetyką psów oraz metod dziedziczenia okreslonych cech fenotypowych psów.
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedze z genetyki psów oraz metod dziedziczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C06_U01
Student posiada umiejętności do wytypowania najwazniejszych z punktu widzenia hodowli cech fenotypowych psów. Potrafi wykorzystać metody analityczne do badania okreslonych markerów genetycznych psów oraz analizować uzyskane wyniki.
2,0
3,0Student wykonuje powierzone mu zadania wymagające dzielenia sie zdobytą wiedza z zakresu podstaw genetyki psów. Potrafi tylko ogólnie przeanalizowac wyniki badan.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C06_K01
Student ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy oraz potrafi kreować aktywną postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane zagadnienia.
2,0
3,0Student ma świadomość zdobywania wiedzy, posiada zdolność do pobieżnego spojrzenia na analizowane zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Malcolm Willis, Poradnik dla hodowców psów. Genetyka w praktyce, PWRiL, 2013
  2. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania sie psów, SGGW, Warszawa, 2002
  3. Charon K., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Jacke Isabell, Genetics: An introduction for dog breeders, Alpine Blue Ribbon Books, Richmond, TX, USA, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza pokrewieństwa i rodowodów w wybranych hodowlach psów rasowych4
T-L-2Wykorzystanie metod selekcyjnych pozwalających na wybór odpowiedniego zwierzęcia do dalszej hodowli2
T-L-3Izolacja kwasów nukleinowych pochodzących z różnych tkanek psów2
T-L-4Analiza i wybór do dalszych analiz markerów determinująchych podatność na określone cechy użytkowe oraz choroby u psów (np. nowotwory, umaszczenie, dysplazja)2
T-L-5Projektowanie starterów oraz wybór i optymalizacja metody laboratoryjnej2
T-L-6Wykonanie analiz molekularnych oraz analiza uzyskanych wyników badań4
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Genetyka mendlowska u psów3
T-W-2Rodowód i jego znaczenie w hodowli psów3
T-W-3Metody wyboru zwierząt do hodowli2
T-W-4Dziedziczenie cech użytkowych i psychicznych u psów2
T-W-5Choroby genetyczne psów2
T-W-6Dziedziczenie ubarwienia u psów2
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach16
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych7
A-L-3Dyskusja z przeprowadzonych zajęć4
A-L-4Samodzielne przygotowanie sie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych6
A-L-5Przygotowanie sprawozdań z zajeć laboratoryjnych4
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Studiowanie literatury3
A-W-3Konsultacje z wykładowcą4
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów3
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C06_W01Student posiada wiedzę z ogólnych zagadnień związanych z genetyką psów oraz metod dziedziczenia okreslonych cech fenotypowych psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W04Zna zasadnicze mechanizmy dziedziczenia cech u zwierząt, w tym podstawy genetyki populacji
Kn_1P_W10Ma wiedzę na temat procesów molekularnych zachodzących na poziomie genomu, transkryptomu, proteomu i metabolomu oraz ich wpływu na kształtowanie fenotypu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciami z zakresu podstaw genetyki psów. Przedtawienie materiału dotyczącego powstawania chorób genetycznych oraz determinacji określonych cech psowatych.
Treści programoweT-W-1Genetyka mendlowska u psów
T-W-5Choroby genetyczne psów
T-W-6Dziedziczenie ubarwienia u psów
T-W-4Dziedziczenie cech użytkowych i psychicznych u psów
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - informacyjny wykład z wykorzystaniem metod multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemny test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedze z genetyki psów oraz metod dziedziczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C06_U01Student posiada umiejętności do wytypowania najwazniejszych z punktu widzenia hodowli cech fenotypowych psów. Potrafi wykorzystać metody analityczne do badania okreslonych markerów genetycznych psów oraz analizować uzyskane wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
R1P_U11posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie metod badawczych polegających na wykreowaniu poszczególnych markerów genetycznych wykorzystywanych w hodowli psów.
Treści programoweT-L-6Wykonanie analiz molekularnych oraz analiza uzyskanych wyników badań
T-L-1Analiza pokrewieństwa i rodowodów w wybranych hodowlach psów rasowych
T-L-5Projektowanie starterów oraz wybór i optymalizacja metody laboratoryjnej
T-L-4Analiza i wybór do dalszych analiz markerów determinująchych podatność na określone cechy użytkowe oraz choroby u psów (np. nowotwory, umaszczenie, dysplazja)
T-L-3Izolacja kwasów nukleinowych pochodzących z różnych tkanek psów
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne i analityczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza poprawności wykonania zadan laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykonuje powierzone mu zadania wymagające dzielenia sie zdobytą wiedza z zakresu podstaw genetyki psów. Potrafi tylko ogólnie przeanalizowac wyniki badan.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C06_K01Student ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy oraz potrafi kreować aktywną postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane zagadnienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie metod badawczych polegających na wykreowaniu poszczególnych markerów genetycznych wykorzystywanych w hodowli psów.
Treści programoweT-L-2Wykorzystanie metod selekcyjnych pozwalających na wybór odpowiedniego zwierzęcia do dalszej hodowli
T-W-1Genetyka mendlowska u psów
T-L-4Analiza i wybór do dalszych analiz markerów determinująchych podatność na określone cechy użytkowe oraz choroby u psów (np. nowotwory, umaszczenie, dysplazja)
T-W-3Metody wyboru zwierząt do hodowli
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne i analityczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza poprawności wykonania zadan laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość zdobywania wiedzy, posiada zdolność do pobieżnego spojrzenia na analizowane zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0