Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Konkursy i próby pracy psów użytkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Konkursy i próby pracy psów użytkowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 0,50,50zaliczenie
wykładyW2 10 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu hodowli psów użytkowych, podstawowych form szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego) oraz dotycząca organizacji i przeprowadzania konkursów pracy psów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z organizacją i przeprowadzaniem konkursów i prób prac psów użytkowych oraz popularyzację kynologii m.in. łowieckiej poprzez sprawdzanie jakości użytkowych, rodowodowych psów myśliwskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Regulamin Prób i konkursów pracy psów myśliwskich. Cel, organizacja imprez, warunki uczestnictwa, kryteria oceny, nagradzanie.1
T-L-2Próby i konkursy pracy posokowców z elementami oceny.1
T-L-3Konkursy pracy retrieverów (chodzenie bez smyczy, przychodzenie do nogi, pozostawanie na miejscu, aport z lądu i otwartej wody, aport z szuwarów, włóczka ptaka, włóczka królika, marking, odszukiwanie zagubionej zwierzyny, bobrowanie za żywą kaczką, aport lisa z ogrodzenia.1
T-L-4Przygotowanie psów do udziału w Konkursach pracy tropowców (po farbie w różnej odległości) – zasady oceny, kryteria. Zakładanie ścieżki tropowej, praca na otoku po zimnej i starej farbie, oznajmianie lub oszczekiwanie znalezionej zwierzyny, oszczekiwanie, oznajmianie, zachowanie się przy martwej zwierzynie, odłożenie psa, współpraca z przewodnikiem i posłuszeństwo psa).1
T-L-5Konkursy pracy psów myśliwskich (powyżej 9 miesięcy) m.in. wyżły . Regulamin Konkursów Pracy Psów Myśliwskich - organizacja konkursów: Field Triasy (próby pracy polowej wyżłów ograniczonej do klasycznego dla poszczególnych ras poszukiwania i wystawiania ptactwa łownego), konkursy pracy wyżłów – dla psów z grupy VII FCI przeprowadzane, jako konkursy wielostronne (ocena pracy w polu i na wodzie) oraz wszechstronne (ocena pracy w polu, na wodzie i w lesie). Próby pracy dzikarzy. Międzynarodowe Konkursy Pracy Dzikarzy.2
T-L-6Organizacja i przeprowadzanie egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych, testy psychiczne, bh oraz zasady przeglądu hodowlanych owczarków niemiecki.1
T-L-7Coursing (terenowe wyścigi chartów). Francuski ring (skoki) - przygotowanie do egzaminów "CSAU", "BREVET", Ring: Ring I, Ring II i Ring III. Skijoring i pulka - pies i narciarz1
T-L-8Dogtrekking.1
T-L-9Przeprowadzenie konkursu plastycznego dla uczniów szkoły podstawowej- ,,Pies moim przyjacielem”.1
10
wykłady
T-W-1Pies użytkowy. Międzynarodowy Regulamin Egzaminów Psów Użytkowych („Służbowych”) opracowany przez Komisję Psów Użytkowych FCI.2
T-W-2Podstawowe formy szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego).2
T-W-3Główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V.2
T-W-4Zasady przyznawania „Krajowego Championa Pracy", Międzynarodowego Championa Pracy".2
T-W-5Psie sporty dla każdego (mondioring, canicross, Dog-Cart Sport).2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach10
A-L-2przygotowanie konkursu2
A-L-3przeprowadzenie konkursu2
A-L-4konsultacje naukowe1
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2czytanie wskazanego piśmiennictwa4
A-W-3konsultacje naukowe1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektów - organizacja konkursu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: organizacja i przeprowadzenie konkursu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie oceny z organizacji i przeprowadzenia konkursu i oceny aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C04.3_W19
Ma wiedzę dotyczącą podstawowych form szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego), zna główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V. Posiada wiedzę z zakresu organizacji, prowadzenia prób i konkursów pracy psów myśliwskich oraz przeprowadzania egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych. Zna zasady organizowania terenowych wyścigó chartów oraz egzaminowania "CSAU", "BREVET", Ring: Ring I, Ring II i Ring III.
Kn_1P_W02, Kn_1P_W13, Kn_1P_W20, Kn_1P_W19R1P_W01, R1P_W02, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W07, R1P_W09, R1P_W10, R1P_W11InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06C-1T-W-5, T-L-6, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-4, T-L-4, T-L-7, T-L-1, T-W-1, T-L-9M-4, M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C04.3_U14
Jest przygotowany do pomocy w organizacji podstawowych form szkolenia psów; potrafi zorganizować i przeprowadzić konkurs plastyczny w szkole.
Kn_1P_U14, Kn_1P_U04, Kn_1P_U08R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U08, R1P_U09, R1P_U10, R1P_U11, R1P_U12InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U08, InzP_U09, InzP_U11, InzP_U12C-1T-L-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-L-1, T-L-9M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C04.3_K03
Student rozumie konieczność poszerzania wiedzy z zakresu organizacji, prowadzenia konkursów i próby pracy psów użytkowych. Wykazuje duże zainteresowanie i kreatywność w podejmowanych działaniach związanych z przedmiotem.
Kn_1P_K03, Kn_1P_K05, Kn_1P_K04R1P_K01, R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K06, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1T-W-1, T-L-9, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-W-2, T-L-1, T-L-8, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-L-7, T-L-4M-3, M-4, M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C04.3_W19
Ma wiedzę dotyczącą podstawowych form szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego), zna główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V. Posiada wiedzę z zakresu organizacji, prowadzenia prób i konkursów pracy psów myśliwskich oraz przeprowadzania egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych. Zna zasady organizowania terenowych wyścigó chartów oraz egzaminowania "CSAU", "BREVET", Ring: Ring I, Ring II i Ring III.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze tresci programowe, nie wykazywał chęci do kreatywnego działania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C04.3_U14
Jest przygotowany do pomocy w organizacji podstawowych form szkolenia psów; potrafi zorganizować i przeprowadzić konkurs plastyczny w szkole.
2,0
3,0Potrafi pomóc w organizacji podstawowych form szkolenia psów; potrafi zorganizować i przeprowadzić konkurs plastyczny w szkole.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C04.3_K03
Student rozumie konieczność poszerzania wiedzy z zakresu organizacji, prowadzenia konkursów i próby pracy psów użytkowych. Wykazuje duże zainteresowanie i kreatywność w podejmowanych działaniach związanych z przedmiotem.
2,0
3,0Student wykazuje słabą aktywność w zdobywaniu i poszerzaniu swojej wiedzy w zakresie studiowanego przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tresura psa - poradnik DVD Koga, http://wytresowany-pies.pl, 2010
  2. Regulaminy prób i konkursów pracy psów myśliwskich., http://jednosclowiecka.pl, 2015
  3. Regulamin prób pracy psow myśliwskich małych ras, http://konkursypsow.pl, 2014
  4. Regulamin Konkursu pracy retrieverów, http://www.goldenretriever.pl/praca/k-pracy.htm, http://www.goldenretriever.pl, 2004
  5. Polski Związek Łowiecki w Łodzi, Międzynarodowe Konkursy Pracy Tropowców i Posokowców, http://www.pzl-lodz.pl, 2015
  6. Katlog prób i konkursów psów myśliwskich, http://www.pzlow.pl, 2015
  7. http://www.zkwp-szkolenia.pl, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Regulamin Prób i konkursów pracy psów myśliwskich. Cel, organizacja imprez, warunki uczestnictwa, kryteria oceny, nagradzanie.1
T-L-2Próby i konkursy pracy posokowców z elementami oceny.1
T-L-3Konkursy pracy retrieverów (chodzenie bez smyczy, przychodzenie do nogi, pozostawanie na miejscu, aport z lądu i otwartej wody, aport z szuwarów, włóczka ptaka, włóczka królika, marking, odszukiwanie zagubionej zwierzyny, bobrowanie za żywą kaczką, aport lisa z ogrodzenia.1
T-L-4Przygotowanie psów do udziału w Konkursach pracy tropowców (po farbie w różnej odległości) – zasady oceny, kryteria. Zakładanie ścieżki tropowej, praca na otoku po zimnej i starej farbie, oznajmianie lub oszczekiwanie znalezionej zwierzyny, oszczekiwanie, oznajmianie, zachowanie się przy martwej zwierzynie, odłożenie psa, współpraca z przewodnikiem i posłuszeństwo psa).1
T-L-5Konkursy pracy psów myśliwskich (powyżej 9 miesięcy) m.in. wyżły . Regulamin Konkursów Pracy Psów Myśliwskich - organizacja konkursów: Field Triasy (próby pracy polowej wyżłów ograniczonej do klasycznego dla poszczególnych ras poszukiwania i wystawiania ptactwa łownego), konkursy pracy wyżłów – dla psów z grupy VII FCI przeprowadzane, jako konkursy wielostronne (ocena pracy w polu i na wodzie) oraz wszechstronne (ocena pracy w polu, na wodzie i w lesie). Próby pracy dzikarzy. Międzynarodowe Konkursy Pracy Dzikarzy.2
T-L-6Organizacja i przeprowadzanie egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych, testy psychiczne, bh oraz zasady przeglądu hodowlanych owczarków niemiecki.1
T-L-7Coursing (terenowe wyścigi chartów). Francuski ring (skoki) - przygotowanie do egzaminów "CSAU", "BREVET", Ring: Ring I, Ring II i Ring III. Skijoring i pulka - pies i narciarz1
T-L-8Dogtrekking.1
T-L-9Przeprowadzenie konkursu plastycznego dla uczniów szkoły podstawowej- ,,Pies moim przyjacielem”.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pies użytkowy. Międzynarodowy Regulamin Egzaminów Psów Użytkowych („Służbowych”) opracowany przez Komisję Psów Użytkowych FCI.2
T-W-2Podstawowe formy szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego).2
T-W-3Główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V.2
T-W-4Zasady przyznawania „Krajowego Championa Pracy", Międzynarodowego Championa Pracy".2
T-W-5Psie sporty dla każdego (mondioring, canicross, Dog-Cart Sport).2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach10
A-L-2przygotowanie konkursu2
A-L-3przeprowadzenie konkursu2
A-L-4konsultacje naukowe1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2czytanie wskazanego piśmiennictwa4
A-W-3konsultacje naukowe1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C04.3_W19Ma wiedzę dotyczącą podstawowych form szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego), zna główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V. Posiada wiedzę z zakresu organizacji, prowadzenia prób i konkursów pracy psów myśliwskich oraz przeprowadzania egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych. Zna zasady organizowania terenowych wyścigó chartów oraz egzaminowania "CSAU", "BREVET", Ring: Ring I, Ring II i Ring III.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W02Posiada, w zależności od zrealizowanych przedmiotów, elementarną wiedzę humanistyczną, społeczną i prawną, umożliwiającą zrozumienie zjawisk i procesów społecznych oraz gospodarczych
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Kn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1P_W11zna i potrafi stosować uwarunkowania ekonomiczno-prawne tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie świadczenia usług z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z organizacją i przeprowadzaniem konkursów i prób prac psów użytkowych oraz popularyzację kynologii m.in. łowieckiej poprzez sprawdzanie jakości użytkowych, rodowodowych psów myśliwskich.
Treści programoweT-W-5Psie sporty dla każdego (mondioring, canicross, Dog-Cart Sport).
T-L-6Organizacja i przeprowadzanie egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych, testy psychiczne, bh oraz zasady przeglądu hodowlanych owczarków niemiecki.
T-W-3Główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V.
T-L-2Próby i konkursy pracy posokowców z elementami oceny.
T-L-3Konkursy pracy retrieverów (chodzenie bez smyczy, przychodzenie do nogi, pozostawanie na miejscu, aport z lądu i otwartej wody, aport z szuwarów, włóczka ptaka, włóczka królika, marking, odszukiwanie zagubionej zwierzyny, bobrowanie za żywą kaczką, aport lisa z ogrodzenia.
T-W-2Podstawowe formy szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego).
T-W-4Zasady przyznawania „Krajowego Championa Pracy", Międzynarodowego Championa Pracy".
T-L-4Przygotowanie psów do udziału w Konkursach pracy tropowców (po farbie w różnej odległości) – zasady oceny, kryteria. Zakładanie ścieżki tropowej, praca na otoku po zimnej i starej farbie, oznajmianie lub oszczekiwanie znalezionej zwierzyny, oszczekiwanie, oznajmianie, zachowanie się przy martwej zwierzynie, odłożenie psa, współpraca z przewodnikiem i posłuszeństwo psa).
T-L-7Coursing (terenowe wyścigi chartów). Francuski ring (skoki) - przygotowanie do egzaminów "CSAU", "BREVET", Ring: Ring I, Ring II i Ring III. Skijoring i pulka - pies i narciarz
T-L-1Regulamin Prób i konkursów pracy psów myśliwskich. Cel, organizacja imprez, warunki uczestnictwa, kryteria oceny, nagradzanie.
T-W-1Pies użytkowy. Międzynarodowy Regulamin Egzaminów Psów Użytkowych („Służbowych”) opracowany przez Komisję Psów Użytkowych FCI.
T-L-9Przeprowadzenie konkursu plastycznego dla uczniów szkoły podstawowej- ,,Pies moim przyjacielem”.
Metody nauczaniaM-4metoda projektów - organizacja konkursu
M-3dyskusja dydaktyczna
M-2prezentacja multimedialna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: organizacja i przeprowadzenie konkursu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie oceny z organizacji i przeprowadzenia konkursu i oceny aktywności na zajęciach.
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze tresci programowe, nie wykazywał chęci do kreatywnego działania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C04.3_U14Jest przygotowany do pomocy w organizacji podstawowych form szkolenia psów; potrafi zorganizować i przeprowadzić konkurs plastyczny w szkole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U14Potrafi przeprowadzić pielegnację codzienną i okresową psa ze szczególnym uwzględnieniem jego szaty; posiada podstawowe umiejętności przygotowania psa do wystaw i pokazów wykorzystując odpowiednie techniki i narzędzia
Kn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U09ma doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń i systemów technicznych i technologicznych typowych dla produkcji rolniczej, leśnej i przetwórstwa rolno-spożywczego odpowiednie dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
R1P_U11posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1P_U12posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_U12ma doświadczenie związane ze stosowaniem technologii właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zdobyte w środowiskach zajmujących się zawodowo działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-1Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z organizacją i przeprowadzaniem konkursów i prób prac psów użytkowych oraz popularyzację kynologii m.in. łowieckiej poprzez sprawdzanie jakości użytkowych, rodowodowych psów myśliwskich.
Treści programoweT-L-6Organizacja i przeprowadzanie egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych, testy psychiczne, bh oraz zasady przeglądu hodowlanych owczarków niemiecki.
T-W-2Podstawowe formy szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego).
T-W-1Pies użytkowy. Międzynarodowy Regulamin Egzaminów Psów Użytkowych („Służbowych”) opracowany przez Komisję Psów Użytkowych FCI.
T-W-3Główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V.
T-L-1Regulamin Prób i konkursów pracy psów myśliwskich. Cel, organizacja imprez, warunki uczestnictwa, kryteria oceny, nagradzanie.
T-L-9Przeprowadzenie konkursu plastycznego dla uczniów szkoły podstawowej- ,,Pies moim przyjacielem”.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-4metoda projektów - organizacja konkursu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie oceny z organizacji i przeprowadzenia konkursu i oceny aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: organizacja i przeprowadzenie konkursu
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi pomóc w organizacji podstawowych form szkolenia psów; potrafi zorganizować i przeprowadzić konkurs plastyczny w szkole.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C04.3_K03Student rozumie konieczność poszerzania wiedzy z zakresu organizacji, prowadzenia konkursów i próby pracy psów użytkowych. Wykazuje duże zainteresowanie i kreatywność w podejmowanych działaniach związanych z przedmiotem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K05Jest świadomy roli sprawności psychofizycznej dla prawidłowego wykonywania zawodów związanych z kynologią
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z organizacją i przeprowadzaniem konkursów i prób prac psów użytkowych oraz popularyzację kynologii m.in. łowieckiej poprzez sprawdzanie jakości użytkowych, rodowodowych psów myśliwskich.
Treści programoweT-W-1Pies użytkowy. Międzynarodowy Regulamin Egzaminów Psów Użytkowych („Służbowych”) opracowany przez Komisję Psów Użytkowych FCI.
T-L-9Przeprowadzenie konkursu plastycznego dla uczniów szkoły podstawowej- ,,Pies moim przyjacielem”.
T-L-6Organizacja i przeprowadzanie egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych, testy psychiczne, bh oraz zasady przeglądu hodowlanych owczarków niemiecki.
T-L-3Konkursy pracy retrieverów (chodzenie bez smyczy, przychodzenie do nogi, pozostawanie na miejscu, aport z lądu i otwartej wody, aport z szuwarów, włóczka ptaka, włóczka królika, marking, odszukiwanie zagubionej zwierzyny, bobrowanie za żywą kaczką, aport lisa z ogrodzenia.
T-L-2Próby i konkursy pracy posokowców z elementami oceny.
T-L-5Konkursy pracy psów myśliwskich (powyżej 9 miesięcy) m.in. wyżły . Regulamin Konkursów Pracy Psów Myśliwskich - organizacja konkursów: Field Triasy (próby pracy polowej wyżłów ograniczonej do klasycznego dla poszczególnych ras poszukiwania i wystawiania ptactwa łownego), konkursy pracy wyżłów – dla psów z grupy VII FCI przeprowadzane, jako konkursy wielostronne (ocena pracy w polu i na wodzie) oraz wszechstronne (ocena pracy w polu, na wodzie i w lesie). Próby pracy dzikarzy. Międzynarodowe Konkursy Pracy Dzikarzy.
T-W-2Podstawowe formy szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego).
T-L-1Regulamin Prób i konkursów pracy psów myśliwskich. Cel, organizacja imprez, warunki uczestnictwa, kryteria oceny, nagradzanie.
T-L-8Dogtrekking.
T-W-4Zasady przyznawania „Krajowego Championa Pracy", Międzynarodowego Championa Pracy".
T-W-5Psie sporty dla każdego (mondioring, canicross, Dog-Cart Sport).
T-W-3Główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V.
T-L-7Coursing (terenowe wyścigi chartów). Francuski ring (skoki) - przygotowanie do egzaminów "CSAU", "BREVET", Ring: Ring I, Ring II i Ring III. Skijoring i pulka - pies i narciarz
T-L-4Przygotowanie psów do udziału w Konkursach pracy tropowców (po farbie w różnej odległości) – zasady oceny, kryteria. Zakładanie ścieżki tropowej, praca na otoku po zimnej i starej farbie, oznajmianie lub oszczekiwanie znalezionej zwierzyny, oszczekiwanie, oznajmianie, zachowanie się przy martwej zwierzynie, odłożenie psa, współpraca z przewodnikiem i posłuszeństwo psa).
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektów - organizacja konkursu
M-2prezentacja multimedialna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: organizacja i przeprowadzenie konkursu
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie oceny z organizacji i przeprowadzenia konkursu i oceny aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje słabą aktywność w zdobywaniu i poszerzaniu swojej wiedzy w zakresie studiowanego przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0