Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Wybrane zaburzenia zachowania psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Wybrane zaburzenia zachowania psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 0,50,50zaliczenie
laboratoriaL2 10 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotu "Psy rasowe", podstawowa wiedza z zakresu utrzymania i użytkowania psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student nabędzie wiedzę dotyczącą rozpoznawania wybranych zaburzeń zachowania psów, zasad diagnostyki i zastosowania terapii tradycyjnych i wspomagających.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Kanały komunikacji psów, komunikacja werbalna i niewerbalna. Rozpoznawanie stanów emocjonalnych i znaczenie znajomości komunikacji w ocenie zachowania psa.2
T-L-2Kiedy zachowanie psa staje się problemem? Prawidłowe i patologiczne zachowania psa. Objawy problemów z zachowaniem psów.2
T-L-3Konsultacja psychologiczna/behawioralna w zaburzeniach zachowania psów. Ocena zaburzeń odżywiania, pobierania wody, zaburzeń snu (insomnia, hipersomnia, hyposomnia) i wydalania, zachowań agresywnych, zachowań eksploracyjnych i mieszanych2
T-L-4Znaczenie badań weterynaryjnych w leczeniu zaburzeń zachowania. Diagnostyka wybranych chorób somatycznych i psychosomatycznych powodujących zaburzenia zachowania.2
T-L-5Najważniejsze metody postępowania w zaburzeniach zachowania. Podstawowe terapie behawioralne i poznawcze. Terapie farmakologiczne i wspomagające.2
10
wykłady
T-W-1Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Zachowania nabyte i wrodzone. Znaczenie popędów i instynktów w zachowaniu psów.2
T-W-2Życie społeczne i hierarchia społeczna psa. Rozwój psychiczny szczeniąt. Rola socjalizacji psów w kształtowaniu prawidłowego wzorca zachowania.2
T-W-3zaburzenia zachowania psów wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.2
T-W-4Stan fobiczny, stan lękowy, stan depresyjny, stan dystymiczny, stereotypie behawioralne – objawy, przyczyny, postępowanie.2
T-W-5Enurezja młodych psów, szczenięce depresje reaktywne, dyscojalizacja pierwotna, lęk derytualizacyjny, fobie społeczne, socjopatie w grupie psów i w grupie pies-człowiek.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2praca własna studenta5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2praca własna studenta5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2preznetacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.2_W01
student zna i opisuje najczęstsze zaburzenia zachowania psów, charakteryzuje ich przyczyny i objawy
Kn_1P_W08, Kn_1P_W20R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06InzP_W02C-1T-L-5, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-L-4, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.2_U01
student potrafi ocenić prawidłowe zachowania psów i zaburzenia zachowania oraz zaproponować różne formy terapii
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U11R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U10InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U07, InzP_U09, InzP_U11, InzP_U12C-1T-L-4, T-L-5, T-W-3, T-W-5, T-L-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.2_K01
student ma świadomość znaczenia psów w życiu człowieka i zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowego postępowania z psami oraz roli jaką odgrywają właściwe warunki odchowu i utrzymania psów
Kn_1P_K01, Kn_1P_K06R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06InzP_K01C-1T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.2_W01
student zna i opisuje najczęstsze zaburzenia zachowania psów, charakteryzuje ich przyczyny i objawy
2,0
3,0student zna i w stopniu podstawowym opisuje najczęstsze zaburzenia zachowania psów, charakteryzuje ich przyczyny i objawy, unikając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.2_U01
student potrafi ocenić prawidłowe zachowania psów i zaburzenia zachowania oraz zaproponować różne formy terapii
2,0
3,0student potrafi w stopniu podstawowym ocenić prawidłowe zachowania psów i zaburzenia zachowania oraz zaproponować różne formy terapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.2_K01
student ma świadomość znaczenia psów w życiu człowieka i zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowego postępowania z psami oraz roli jaką odgrywają właściwe warunki odchowu i utrzymania psów
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia psów w życiu człowieka i zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowego postępowania z psami oraz roli jaką odgrywają właściwe warunki odchowu i utrzymania psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. periodyki tematyczne z zakresu hodowli i użytkowania psów

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kanały komunikacji psów, komunikacja werbalna i niewerbalna. Rozpoznawanie stanów emocjonalnych i znaczenie znajomości komunikacji w ocenie zachowania psa.2
T-L-2Kiedy zachowanie psa staje się problemem? Prawidłowe i patologiczne zachowania psa. Objawy problemów z zachowaniem psów.2
T-L-3Konsultacja psychologiczna/behawioralna w zaburzeniach zachowania psów. Ocena zaburzeń odżywiania, pobierania wody, zaburzeń snu (insomnia, hipersomnia, hyposomnia) i wydalania, zachowań agresywnych, zachowań eksploracyjnych i mieszanych2
T-L-4Znaczenie badań weterynaryjnych w leczeniu zaburzeń zachowania. Diagnostyka wybranych chorób somatycznych i psychosomatycznych powodujących zaburzenia zachowania.2
T-L-5Najważniejsze metody postępowania w zaburzeniach zachowania. Podstawowe terapie behawioralne i poznawcze. Terapie farmakologiczne i wspomagające.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Zachowania nabyte i wrodzone. Znaczenie popędów i instynktów w zachowaniu psów.2
T-W-2Życie społeczne i hierarchia społeczna psa. Rozwój psychiczny szczeniąt. Rola socjalizacji psów w kształtowaniu prawidłowego wzorca zachowania.2
T-W-3zaburzenia zachowania psów wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.2
T-W-4Stan fobiczny, stan lękowy, stan depresyjny, stan dystymiczny, stereotypie behawioralne – objawy, przyczyny, postępowanie.2
T-W-5Enurezja młodych psów, szczenięce depresje reaktywne, dyscojalizacja pierwotna, lęk derytualizacyjny, fobie społeczne, socjopatie w grupie psów i w grupie pies-człowiek.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2praca własna studenta5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2praca własna studenta5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C03.2_W01student zna i opisuje najczęstsze zaburzenia zachowania psów, charakteryzuje ich przyczyny i objawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student nabędzie wiedzę dotyczącą rozpoznawania wybranych zaburzeń zachowania psów, zasad diagnostyki i zastosowania terapii tradycyjnych i wspomagających.
Treści programoweT-L-5Najważniejsze metody postępowania w zaburzeniach zachowania. Podstawowe terapie behawioralne i poznawcze. Terapie farmakologiczne i wspomagające.
T-W-5Enurezja młodych psów, szczenięce depresje reaktywne, dyscojalizacja pierwotna, lęk derytualizacyjny, fobie społeczne, socjopatie w grupie psów i w grupie pies-człowiek.
T-L-2Kiedy zachowanie psa staje się problemem? Prawidłowe i patologiczne zachowania psa. Objawy problemów z zachowaniem psów.
T-L-3Konsultacja psychologiczna/behawioralna w zaburzeniach zachowania psów. Ocena zaburzeń odżywiania, pobierania wody, zaburzeń snu (insomnia, hipersomnia, hyposomnia) i wydalania, zachowań agresywnych, zachowań eksploracyjnych i mieszanych
T-W-3zaburzenia zachowania psów wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.
T-W-2Życie społeczne i hierarchia społeczna psa. Rozwój psychiczny szczeniąt. Rola socjalizacji psów w kształtowaniu prawidłowego wzorca zachowania.
T-W-1Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Zachowania nabyte i wrodzone. Znaczenie popędów i instynktów w zachowaniu psów.
T-L-1Kanały komunikacji psów, komunikacja werbalna i niewerbalna. Rozpoznawanie stanów emocjonalnych i znaczenie znajomości komunikacji w ocenie zachowania psa.
T-L-4Znaczenie badań weterynaryjnych w leczeniu zaburzeń zachowania. Diagnostyka wybranych chorób somatycznych i psychosomatycznych powodujących zaburzenia zachowania.
T-W-4Stan fobiczny, stan lękowy, stan depresyjny, stan dystymiczny, stereotypie behawioralne – objawy, przyczyny, postępowanie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2preznetacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna i w stopniu podstawowym opisuje najczęstsze zaburzenia zachowania psów, charakteryzuje ich przyczyny i objawy, unikając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C03.2_U01student potrafi ocenić prawidłowe zachowania psów i zaburzenia zachowania oraz zaproponować różne formy terapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_U12ma doświadczenie związane ze stosowaniem technologii właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zdobyte w środowiskach zajmujących się zawodowo działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-1Student nabędzie wiedzę dotyczącą rozpoznawania wybranych zaburzeń zachowania psów, zasad diagnostyki i zastosowania terapii tradycyjnych i wspomagających.
Treści programoweT-L-4Znaczenie badań weterynaryjnych w leczeniu zaburzeń zachowania. Diagnostyka wybranych chorób somatycznych i psychosomatycznych powodujących zaburzenia zachowania.
T-L-5Najważniejsze metody postępowania w zaburzeniach zachowania. Podstawowe terapie behawioralne i poznawcze. Terapie farmakologiczne i wspomagające.
T-W-3zaburzenia zachowania psów wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.
T-W-5Enurezja młodych psów, szczenięce depresje reaktywne, dyscojalizacja pierwotna, lęk derytualizacyjny, fobie społeczne, socjopatie w grupie psów i w grupie pies-człowiek.
T-L-3Konsultacja psychologiczna/behawioralna w zaburzeniach zachowania psów. Ocena zaburzeń odżywiania, pobierania wody, zaburzeń snu (insomnia, hipersomnia, hyposomnia) i wydalania, zachowań agresywnych, zachowań eksploracyjnych i mieszanych
T-W-4Stan fobiczny, stan lękowy, stan depresyjny, stan dystymiczny, stereotypie behawioralne – objawy, przyczyny, postępowanie.
T-W-1Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Zachowania nabyte i wrodzone. Znaczenie popędów i instynktów w zachowaniu psów.
T-W-2Życie społeczne i hierarchia społeczna psa. Rozwój psychiczny szczeniąt. Rola socjalizacji psów w kształtowaniu prawidłowego wzorca zachowania.
T-L-1Kanały komunikacji psów, komunikacja werbalna i niewerbalna. Rozpoznawanie stanów emocjonalnych i znaczenie znajomości komunikacji w ocenie zachowania psa.
T-L-2Kiedy zachowanie psa staje się problemem? Prawidłowe i patologiczne zachowania psa. Objawy problemów z zachowaniem psów.
Metody nauczaniaM-2preznetacja multimedialna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w stopniu podstawowym ocenić prawidłowe zachowania psów i zaburzenia zachowania oraz zaproponować różne formy terapii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C03.2_K01student ma świadomość znaczenia psów w życiu człowieka i zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowego postępowania z psami oraz roli jaką odgrywają właściwe warunki odchowu i utrzymania psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student nabędzie wiedzę dotyczącą rozpoznawania wybranych zaburzeń zachowania psów, zasad diagnostyki i zastosowania terapii tradycyjnych i wspomagających.
Treści programoweT-W-3zaburzenia zachowania psów wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.
T-L-1Kanały komunikacji psów, komunikacja werbalna i niewerbalna. Rozpoznawanie stanów emocjonalnych i znaczenie znajomości komunikacji w ocenie zachowania psa.
T-L-2Kiedy zachowanie psa staje się problemem? Prawidłowe i patologiczne zachowania psa. Objawy problemów z zachowaniem psów.
T-W-1Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Zachowania nabyte i wrodzone. Znaczenie popędów i instynktów w zachowaniu psów.
T-W-2Życie społeczne i hierarchia społeczna psa. Rozwój psychiczny szczeniąt. Rola socjalizacji psów w kształtowaniu prawidłowego wzorca zachowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2preznetacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia psów w życiu człowieka i zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowego postępowania z psami oraz roli jaką odgrywają właściwe warunki odchowu i utrzymania psów
3,5
4,0
4,5
5,0