Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 0,70,40zaliczenie
laboratoriaL2 10 1,30,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu botaniki, zoologii, geografii, fizyki, chemii w zakresie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z obiegiem materii i przepływem energii w układach ekologicznych, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe;2
T-L-2pasożytnictwo1
T-L-3drapieżnictwo1
T-L-4konkurencja1
T-L-5roślinożerność1
T-L-6granice tolerancji organizmów2
T-L-7ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych.2
10
wykłady
T-W-1Ekologia – zakres, historia, podstawowe pojęcia;1
T-W-2energia i materia – prawa rządzące ich przemianami w układach ekologicznych;1
T-W-3struktura i organizacja populacji2
T-W-4struktura, organizacja i dynamika biocenozy2
T-W-5ekosystemy morskie i słodkowodne2
T-W-6biomy lądowe2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1studiowanie literatury15
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów15
A-L-3uczestnictwo w zajęciach8
38
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie zalecanej literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczeń5
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne, dyskusja dydaktyczna, film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B16_W01
Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą praw rządzących przemianami materii i energii w układach ekologicznych, funkcjonowania populacji i biocenozy, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy Ziemi. Powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, potrzebę i sposoby jej ochrony.
Kn_1P_W08R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06InzP_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B16_U01
Student powinien prawidłowo analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze mające charakter ekologiczny. Powinien prawidłowo rozpoznawać formy funkcjonowania organizmów na różnym poziomie jej organizacji, począwszy od gatunku a skończywszy na biosferze.
Kn_1P_U03R1P_U01, R1P_U03, R1P_U05, R1P_U07InzP_U01, InzP_U03, InzP_U11C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B16_K01
Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji.
Kn_1P_K06R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05InzP_K01C-1T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-W-5, T-L-4, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-L-2, T-L-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B16_W01
Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą praw rządzących przemianami materii i energii w układach ekologicznych, funkcjonowania populacji i biocenozy, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy Ziemi. Powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, potrzebę i sposoby jej ochrony.
2,0
3,0wiedza z zakresu ćwiczeń i wykładów opanowana w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B16_U01
Student powinien prawidłowo analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze mające charakter ekologiczny. Powinien prawidłowo rozpoznawać formy funkcjonowania organizmów na różnym poziomie jej organizacji, począwszy od gatunku a skończywszy na biosferze.
2,0
3,0umiejętność analizy i interpretacji zjawisk ekologicznych na poziomie dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B16_K01
Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji.
2,0
3,0Umiejętność oceny zagrożeń środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krebs J., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., PWN, Warszawa, 1997
  2. Odum E. P, Podstawy ekologii, PW Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1977
  3. Weiner, Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1999
  4. Trojan P., Ekologia ogólna., PWN, Warszawa, 1981
  5. Więckowski S., Ekologia ogólna, 2011
  6. Więckowski S., Ekologia ogólna, Oficyna Wydawnicza „Branta”, Bydgoszcz, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Łabno G., Ekologia. Słownik encyklopedyczny, Wydawnictwo „Europa”, Warszawa, 2007
  2. Głowniak B., Kempa E., Winnicki T., Podstawy ochrony środowiska, PWN, Warszawa, 1985
  3. Strzałko J., Mossor- Pietrzakowska T., Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Warszawa-Poznań., 1999
  4. Umiński T., Ekologia, środowisko, przyroda, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe;2
T-L-2pasożytnictwo1
T-L-3drapieżnictwo1
T-L-4konkurencja1
T-L-5roślinożerność1
T-L-6granice tolerancji organizmów2
T-L-7ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia – zakres, historia, podstawowe pojęcia;1
T-W-2energia i materia – prawa rządzące ich przemianami w układach ekologicznych;1
T-W-3struktura i organizacja populacji2
T-W-4struktura, organizacja i dynamika biocenozy2
T-W-5ekosystemy morskie i słodkowodne2
T-W-6biomy lądowe2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1studiowanie literatury15
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów15
A-L-3uczestnictwo w zajęciach8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie zalecanej literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczeń5
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B16_W01Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą praw rządzących przemianami materii i energii w układach ekologicznych, funkcjonowania populacji i biocenozy, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy Ziemi. Powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, potrzebę i sposoby jej ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z obiegiem materii i przepływem energii w układach ekologicznych, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-W-1Ekologia – zakres, historia, podstawowe pojęcia;
T-W-2energia i materia – prawa rządzące ich przemianami w układach ekologicznych;
T-W-3struktura i organizacja populacji
T-W-4struktura, organizacja i dynamika biocenozy
T-W-5ekosystemy morskie i słodkowodne
T-W-6biomy lądowe
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne, dyskusja dydaktyczna, film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wiedza z zakresu ćwiczeń i wykładów opanowana w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B16_U01Student powinien prawidłowo analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze mające charakter ekologiczny. Powinien prawidłowo rozpoznawać formy funkcjonowania organizmów na różnym poziomie jej organizacji, począwszy od gatunku a skończywszy na biosferze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z obiegiem materii i przepływem energii w układach ekologicznych, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-L-1nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe;
T-L-2pasożytnictwo
T-L-3drapieżnictwo
T-L-4konkurencja
T-L-5roślinożerność
T-L-6granice tolerancji organizmów
T-L-7ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne, dyskusja dydaktyczna, film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umiejętność analizy i interpretacji zjawisk ekologicznych na poziomie dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B16_K01Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z obiegiem materii i przepływem energii w układach ekologicznych, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-W-1Ekologia – zakres, historia, podstawowe pojęcia;
T-W-6biomy lądowe
T-W-2energia i materia – prawa rządzące ich przemianami w układach ekologicznych;
T-W-3struktura i organizacja populacji
T-L-3drapieżnictwo
T-W-4struktura, organizacja i dynamika biocenozy
T-W-5ekosystemy morskie i słodkowodne
T-L-4konkurencja
T-L-1nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe;
T-L-7ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych.
T-L-6granice tolerancji organizmów
T-L-2pasożytnictwo
T-L-5roślinożerność
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne, dyskusja dydaktyczna, film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność oceny zagrożeń środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0