Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy biochemii klinicznej psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Podstawy biochemii klinicznej psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 8 0,70,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 6 0,30,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii, biochemii oraz anatomii i fizjologii psa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem podstawowym przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi, najważniejszymi parametrami w wskaźnikami hematologicznymi i biochemicznymi służącymi ocenie stanu zdrowia psów, a tym samym nabycie przez niego umiejętności prawidłowego interpretowania wyników najczęściej wykonywanych u nich laboratoryjnych badań diagnostycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wartości referencyjne w podstawowych badaniach kontrolnych krwi obwodowej psów: morfologia, OB, wskaźniki czerwonokrwinkowe, leukogram. Podstawowa interpretacja potencjalnych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.2
T-A-2Homeostaza wapniowo-fosforanowo-magnezowa u psów, podstawowe wskaźniki i ich wartości referencyjne, Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych2
T-A-3Wartości referencyjne dla wskaźników biochemicznych i fizjologicznych stanu gospodarki węglowodanowo-lipidowej organizmu psa. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.2
6
wykłady
T-W-1Każde zaburzenie i każda choroba maja biochemiczne podłoze. Rola i miejsce biochemii klinicznej w weterynaryjnej diagnostyce laboratoryjnej, terapii i profilaktyce chorób psów. Podstawowe wskaźniki hematologiczne i biochemiczne używane w rutynowej diagnostyce weterynaryjnej. Profil ogólny i profile narządowe oraz ich wartość diagnostyczna.1
T-W-2Podstawowe prawa i mechanizmy regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej. Przestrzenie wodne organizmu psa, główne elektrolity płynu poza- i wewnątrzkomórkowego, ciśnienie osmotyczne, osmolalność – wartości referencyjne, znaczenie diagnostyczne. Odwodnienia przewodnienia - rodzaje, diagnostyka, przyczyny i następstwa.3
T-W-3Homeostaza kwasowo-zasadowa u psów, najważniejsze układy buforowe zewnątrz- i wewnątrzkomórkowe. Regulacja rkz narządowa (nerkowa i płucna) i ogólnoustrojowa. Podstawowe wskaźniki stosowane w ocenie homeostazy kwasowo-zasadowej i ich wartości referencyjne u psów. Zaburzenia rkz – rodzaje, objawy, przyczyny i diagnoza. Mechanizmy kompensacyjne.2
T-W-4Wartości referencyjne dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów w okresie noworodkowym, w wieku podeszłym oraz w okresie ciąży i laktacji.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach6
A-A-2Przygotowanie prezentacji2
A-A-3Zaliczenie ćwiczeń1
9
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach8
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wyklady1
A-W-3Przygorowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykladów11
A-W-4Zaliczenie wykladow1
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z przedstawieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-4Praca w zespołach przy przygotowaniu prezentacji i jej omówienia
M-5Dyskusja dydaktyczna i problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta i przygotowania do dyskusji na ćwiczeniach oraz przedstawionej prezentacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C25_W01
Student potrafi wykazać znaczenie diagnostyczne ustalonych wartości referencyjnych w monitoringu stanu zdrowia psów. Zna wartości prawidłowe dla powszechnie stosowanych w weterynaryjnej diagnostyce laboratoryjnej wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów.. Wymienia najczęstsze przyczyny mogące powodować wyraźne ich zmiany powyżej i poniżej ustalonych granic norm.
Kn_1P_W01, Kn_1P_W21R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C25_U01
Student potrafi wymienić podstawowe wskaźniki biochemiczne stosowane w monitoringu stanu zdrowia psów oraz ma umiejętność rozróżniania ich wartości fizjologicznych od patologicznych.
Kn_1P_U03, Kn_1P_U11R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U10InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U07, InzP_U11C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-3, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C25_K01
Student jako członek zespołu ma poczucie odpowiedzialności za końcowy efekt pracy wszystkich osób tworzących zespół, stad też rzetelnie wykonuje swą część zadania. Ma świadomość konieczności poddawania swoich podopiecznych okresowym badaniom diagnostycznym.
Kn_1P_K02, Kn_1P_K04R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K06, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2M-5, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C25_W01
Student potrafi wykazać znaczenie diagnostyczne ustalonych wartości referencyjnych w monitoringu stanu zdrowia psów. Zna wartości prawidłowe dla powszechnie stosowanych w weterynaryjnej diagnostyce laboratoryjnej wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów.. Wymienia najczęstsze przyczyny mogące powodować wyraźne ich zmiany powyżej i poniżej ustalonych granic norm.
2,0
3,0Student charakteryzuje w sposób mocno uproszczony tylko niektóre z podstawowych zaburzeń w gospodarce wodno-mineralnej, kwasowo-zasadowej, lipidowej i ergetycznej u psów. Wybiórczo zna główne przyczyny tych zaburzeń i podstawowe wskaźniki fizjologiczne oraz biochemiczne służące do oceny stopnia ich nasilenia. W bardzo ograniczonym zakresie potrafi wykazać związek przyczynowo-skutkowy między tymi zaburzeniam a konkretnymi jednostkami chorobowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C25_U01
Student potrafi wymienić podstawowe wskaźniki biochemiczne stosowane w monitoringu stanu zdrowia psów oraz ma umiejętność rozróżniania ich wartości fizjologicznych od patologicznych.
2,0
3,0Student tylko wybiórczo potrafi przeprowadzić podstawową analizę i interpretację wybranych wyników wyników rutynowych kontrolnych badań laboratoryjnych oraz niektorych profili narzadowych u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C25_K01
Student jako członek zespołu ma poczucie odpowiedzialności za końcowy efekt pracy wszystkich osób tworzących zespół, stad też rzetelnie wykonuje swą część zadania. Ma świadomość konieczności poddawania swoich podopiecznych okresowym badaniom diagnostycznym.
2,0
3,0student poprawnie wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie, mało dba jednak o spójność swej części z całością zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Angielski S., Rogulski J., Zarys biochemii klinicznej i analityki, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 1988
  2. Dembińska-Kieć A., Noskalski J.W, Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Wydawnictwo Urban i Partner, Wrocław, 2009
  3. Winnicka A, Wartości referencyjne podstawowych badań laboratoryjnych w weterynarii, SGGW, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Kokot F., Kokot S., Badania laboratoryjne. Zakres norm i interpretacja, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wartości referencyjne w podstawowych badaniach kontrolnych krwi obwodowej psów: morfologia, OB, wskaźniki czerwonokrwinkowe, leukogram. Podstawowa interpretacja potencjalnych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.2
T-A-2Homeostaza wapniowo-fosforanowo-magnezowa u psów, podstawowe wskaźniki i ich wartości referencyjne, Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych2
T-A-3Wartości referencyjne dla wskaźników biochemicznych i fizjologicznych stanu gospodarki węglowodanowo-lipidowej organizmu psa. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Każde zaburzenie i każda choroba maja biochemiczne podłoze. Rola i miejsce biochemii klinicznej w weterynaryjnej diagnostyce laboratoryjnej, terapii i profilaktyce chorób psów. Podstawowe wskaźniki hematologiczne i biochemiczne używane w rutynowej diagnostyce weterynaryjnej. Profil ogólny i profile narządowe oraz ich wartość diagnostyczna.1
T-W-2Podstawowe prawa i mechanizmy regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej. Przestrzenie wodne organizmu psa, główne elektrolity płynu poza- i wewnątrzkomórkowego, ciśnienie osmotyczne, osmolalność – wartości referencyjne, znaczenie diagnostyczne. Odwodnienia przewodnienia - rodzaje, diagnostyka, przyczyny i następstwa.3
T-W-3Homeostaza kwasowo-zasadowa u psów, najważniejsze układy buforowe zewnątrz- i wewnątrzkomórkowe. Regulacja rkz narządowa (nerkowa i płucna) i ogólnoustrojowa. Podstawowe wskaźniki stosowane w ocenie homeostazy kwasowo-zasadowej i ich wartości referencyjne u psów. Zaburzenia rkz – rodzaje, objawy, przyczyny i diagnoza. Mechanizmy kompensacyjne.2
T-W-4Wartości referencyjne dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów w okresie noworodkowym, w wieku podeszłym oraz w okresie ciąży i laktacji.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach6
A-A-2Przygotowanie prezentacji2
A-A-3Zaliczenie ćwiczeń1
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach8
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wyklady1
A-W-3Przygorowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykladów11
A-W-4Zaliczenie wykladow1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C25_W01Student potrafi wykazać znaczenie diagnostyczne ustalonych wartości referencyjnych w monitoringu stanu zdrowia psów. Zna wartości prawidłowe dla powszechnie stosowanych w weterynaryjnej diagnostyce laboratoryjnej wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów.. Wymienia najczęstsze przyczyny mogące powodować wyraźne ich zmiany powyżej i poniżej ustalonych granic norm.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Kn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem podstawowym przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi, najważniejszymi parametrami w wskaźnikami hematologicznymi i biochemicznymi służącymi ocenie stanu zdrowia psów, a tym samym nabycie przez niego umiejętności prawidłowego interpretowania wyników najczęściej wykonywanych u nich laboratoryjnych badań diagnostycznych.
Treści programoweT-A-1Wartości referencyjne w podstawowych badaniach kontrolnych krwi obwodowej psów: morfologia, OB, wskaźniki czerwonokrwinkowe, leukogram. Podstawowa interpretacja potencjalnych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.
T-A-2Homeostaza wapniowo-fosforanowo-magnezowa u psów, podstawowe wskaźniki i ich wartości referencyjne, Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych
T-A-3Wartości referencyjne dla wskaźników biochemicznych i fizjologicznych stanu gospodarki węglowodanowo-lipidowej organizmu psa. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.
T-W-1Każde zaburzenie i każda choroba maja biochemiczne podłoze. Rola i miejsce biochemii klinicznej w weterynaryjnej diagnostyce laboratoryjnej, terapii i profilaktyce chorób psów. Podstawowe wskaźniki hematologiczne i biochemiczne używane w rutynowej diagnostyce weterynaryjnej. Profil ogólny i profile narządowe oraz ich wartość diagnostyczna.
T-W-2Podstawowe prawa i mechanizmy regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej. Przestrzenie wodne organizmu psa, główne elektrolity płynu poza- i wewnątrzkomórkowego, ciśnienie osmotyczne, osmolalność – wartości referencyjne, znaczenie diagnostyczne. Odwodnienia przewodnienia - rodzaje, diagnostyka, przyczyny i następstwa.
T-W-3Homeostaza kwasowo-zasadowa u psów, najważniejsze układy buforowe zewnątrz- i wewnątrzkomórkowe. Regulacja rkz narządowa (nerkowa i płucna) i ogólnoustrojowa. Podstawowe wskaźniki stosowane w ocenie homeostazy kwasowo-zasadowej i ich wartości referencyjne u psów. Zaburzenia rkz – rodzaje, objawy, przyczyny i diagnoza. Mechanizmy kompensacyjne.
T-W-4Wartości referencyjne dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów w okresie noworodkowym, w wieku podeszłym oraz w okresie ciąży i laktacji.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-5Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta i przygotowania do dyskusji na ćwiczeniach oraz przedstawionej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student charakteryzuje w sposób mocno uproszczony tylko niektóre z podstawowych zaburzeń w gospodarce wodno-mineralnej, kwasowo-zasadowej, lipidowej i ergetycznej u psów. Wybiórczo zna główne przyczyny tych zaburzeń i podstawowe wskaźniki fizjologiczne oraz biochemiczne służące do oceny stopnia ich nasilenia. W bardzo ograniczonym zakresie potrafi wykazać związek przyczynowo-skutkowy między tymi zaburzeniam a konkretnymi jednostkami chorobowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C25_U01Student potrafi wymienić podstawowe wskaźniki biochemiczne stosowane w monitoringu stanu zdrowia psów oraz ma umiejętność rozróżniania ich wartości fizjologicznych od patologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem podstawowym przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi, najważniejszymi parametrami w wskaźnikami hematologicznymi i biochemicznymi służącymi ocenie stanu zdrowia psów, a tym samym nabycie przez niego umiejętności prawidłowego interpretowania wyników najczęściej wykonywanych u nich laboratoryjnych badań diagnostycznych.
Treści programoweT-A-1Wartości referencyjne w podstawowych badaniach kontrolnych krwi obwodowej psów: morfologia, OB, wskaźniki czerwonokrwinkowe, leukogram. Podstawowa interpretacja potencjalnych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.
T-A-2Homeostaza wapniowo-fosforanowo-magnezowa u psów, podstawowe wskaźniki i ich wartości referencyjne, Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych
T-A-3Wartości referencyjne dla wskaźników biochemicznych i fizjologicznych stanu gospodarki węglowodanowo-lipidowej organizmu psa. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.
T-W-2Podstawowe prawa i mechanizmy regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej. Przestrzenie wodne organizmu psa, główne elektrolity płynu poza- i wewnątrzkomórkowego, ciśnienie osmotyczne, osmolalność – wartości referencyjne, znaczenie diagnostyczne. Odwodnienia przewodnienia - rodzaje, diagnostyka, przyczyny i następstwa.
T-W-3Homeostaza kwasowo-zasadowa u psów, najważniejsze układy buforowe zewnątrz- i wewnątrzkomórkowe. Regulacja rkz narządowa (nerkowa i płucna) i ogólnoustrojowa. Podstawowe wskaźniki stosowane w ocenie homeostazy kwasowo-zasadowej i ich wartości referencyjne u psów. Zaburzenia rkz – rodzaje, objawy, przyczyny i diagnoza. Mechanizmy kompensacyjne.
T-W-4Wartości referencyjne dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów w okresie noworodkowym, w wieku podeszłym oraz w okresie ciąży i laktacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przedstawieniem zagadnień teoretycznych
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-5Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tylko wybiórczo potrafi przeprowadzić podstawową analizę i interpretację wybranych wyników wyników rutynowych kontrolnych badań laboratoryjnych oraz niektorych profili narzadowych u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C25_K01Student jako członek zespołu ma poczucie odpowiedzialności za końcowy efekt pracy wszystkich osób tworzących zespół, stad też rzetelnie wykonuje swą część zadania. Ma świadomość konieczności poddawania swoich podopiecznych okresowym badaniom diagnostycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem podstawowym przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi, najważniejszymi parametrami w wskaźnikami hematologicznymi i biochemicznymi służącymi ocenie stanu zdrowia psów, a tym samym nabycie przez niego umiejętności prawidłowego interpretowania wyników najczęściej wykonywanych u nich laboratoryjnych badań diagnostycznych.
Treści programoweT-A-3Wartości referencyjne dla wskaźników biochemicznych i fizjologicznych stanu gospodarki węglowodanowo-lipidowej organizmu psa. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.
T-A-1Wartości referencyjne w podstawowych badaniach kontrolnych krwi obwodowej psów: morfologia, OB, wskaźniki czerwonokrwinkowe, leukogram. Podstawowa interpretacja potencjalnych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.
T-A-2Homeostaza wapniowo-fosforanowo-magnezowa u psów, podstawowe wskaźniki i ich wartości referencyjne, Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych
Metody nauczaniaM-5Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-4Praca w zespołach przy przygotowaniu prezentacji i jej omówienia
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student poprawnie wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie, mało dba jednak o spójność swej części z całością zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0