Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Pies w sporcie i rekreacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Pies w sporcie i rekreacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Ośrodek szkolenia psów UniwerPSYtet
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jędrzejczak <Malgorzata_Jedrzejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 4 0,40,40zaliczenie
zajęcia terenoweT6 14 0,60,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe rasy psów i ich użytkowanie
W-2Student zna i rozumie korzyści wynikające z uprawiania aktywności fizycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z możliwościami wykorzystania psa w sporcie kynologicznym i rekreacji, popularyzacja aktywności ruchowej z psem oraz praktyczne uczestnictwo w szkoleniach psów sportowych startujących w zawodach FCI w różnych dyscyplinach oraz psów szkolonych do rekreacji codziennej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Ocena i wstępna selekcja psów do sportu i rekreacji Podstawy motywacji, budowanie elementarnych podstaw pracy ze szczeniakiem2
T-T-2Rozgrzewka przed treningiem oraz prawidłowe zakończenie treningu - zajęcia praktyczna2
T-T-3Trening z grupą psów sportowych startujących w różnych dyscyplinach kynologicznych np. agility, frisbee, mondioring, flyball, obedience, IPO, PT, BH.4
T-T-4Uczestnictwo w zawodach kynologicznych6
14
wykłady
T-W-1Wprowadzenie, pies w sporcie a pies w rekreacji, rodzaje sportów kynologicznych.1
T-W-2Regulamin zawodów sportowych FCI i konkursów amatorskich wybranych dyscyplin sportowych1
T-W-3Kryteria doboru psa do sportu i rekreacji. Porozumiewanie się z psem w sporcie i rekreacji, motywacja, koncentracja, stres w pracy z psem.1
T-W-4Rozgrzewka, trening, wypoczynek w szkoleniu sportowym i w rekreacji. Zdrowie, żywienie, higiena psa sportowego i do rekreacji.1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach14
A-T-2przygotowanie do zaliczenia4
18
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2przygotowanie do zaliczenia5
A-W-3studiowanie piśmiennictwa3
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2metoda praktyczna - pokaz
M-3Metoda eksponujaca - film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-4Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-5Ocena formująca: konsultacje

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C26_W01
Uczeń poprawnie definiuje pojęcia sportu kynologicznego i rekreacji z psem, zna podstawowe dyscypliny sportów kynologicznych i potrafi je scharakteryzować, zna znaczenie rozgrzewki i wypoczynku w treningu z psem. Uczeń zna podstawowe zasady dotyczące zdrowia, żywienia, higieny, komunikacji z pse sportowym i psem do rekreacji.
Kn_1P_W13, Kn_1P_W19, Kn_1P_W20R1P_W01, R1P_W02, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W09, R1P_W10, R1P_W11InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06C-1T-T-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C26_U01
Uczeń potrafi dokonać selekcji psów do sportu i rekreacji, umie zmotywować i utrzymać koncentrację szczeniaka podczas nauki elementarnych podstaw szkoleniowych, potrafi wypełnić formularz zgłoszeniowy na zawody kynologiczne
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U15, Kn_1P_U16R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U08, R1P_U11, R1P_U12, R1P_U13InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U07, InzP_U09, InzP_U12C-1T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C26_K01
Uczeń posiada świadomość potrzeby popularyzacji aktywności z psem w ujęciu sportowym i rekreacyjnym, zachowuje ostrożność w ocenie sposobów użytkowania i hodowli psów
Kn_1P_K01, Kn_1P_K06, Kn_1P_K07R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06InzP_K01C-1T-T-4, T-W-1M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C26_W01
Uczeń poprawnie definiuje pojęcia sportu kynologicznego i rekreacji z psem, zna podstawowe dyscypliny sportów kynologicznych i potrafi je scharakteryzować, zna znaczenie rozgrzewki i wypoczynku w treningu z psem. Uczeń zna podstawowe zasady dotyczące zdrowia, żywienia, higieny, komunikacji z pse sportowym i psem do rekreacji.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C26_U01
Uczeń potrafi dokonać selekcji psów do sportu i rekreacji, umie zmotywować i utrzymać koncentrację szczeniaka podczas nauki elementarnych podstaw szkoleniowych, potrafi wypełnić formularz zgłoszeniowy na zawody kynologiczne
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C26_K01
Uczeń posiada świadomość potrzeby popularyzacji aktywności z psem w ujęciu sportowym i rekreacyjnym, zachowuje ostrożność w ocenie sposobów użytkowania i hodowli psów
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Joel Herrereos, Każdy pies to potrafi. Sport z psem., DELTA, Warszawa, 1995
  2. Inki Sjosten, Obedience, GALAKTYKA, Łódź, 2000
  3. Coren Stanley, Tajemnice psiego umysłu, GALAKTYKA, Łodź, 2005
  4. McConnell Patricia, Drugi koniec smyczy", GALAKTYKA, Łodź, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Sjosten Inki, Posłuszeństwo na co dzień, GALAKTYKA, 2007
  2. Horowitz Alexandra, Oczami psa. Co psy wiedzą, czują i widzą, CZARNA OWCA, 2011

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Ocena i wstępna selekcja psów do sportu i rekreacji Podstawy motywacji, budowanie elementarnych podstaw pracy ze szczeniakiem2
T-T-2Rozgrzewka przed treningiem oraz prawidłowe zakończenie treningu - zajęcia praktyczna2
T-T-3Trening z grupą psów sportowych startujących w różnych dyscyplinach kynologicznych np. agility, frisbee, mondioring, flyball, obedience, IPO, PT, BH.4
T-T-4Uczestnictwo w zawodach kynologicznych6
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie, pies w sporcie a pies w rekreacji, rodzaje sportów kynologicznych.1
T-W-2Regulamin zawodów sportowych FCI i konkursów amatorskich wybranych dyscyplin sportowych1
T-W-3Kryteria doboru psa do sportu i rekreacji. Porozumiewanie się z psem w sporcie i rekreacji, motywacja, koncentracja, stres w pracy z psem.1
T-W-4Rozgrzewka, trening, wypoczynek w szkoleniu sportowym i w rekreacji. Zdrowie, żywienie, higiena psa sportowego i do rekreacji.1
4

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach14
A-T-2przygotowanie do zaliczenia4
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2przygotowanie do zaliczenia5
A-W-3studiowanie piśmiennictwa3
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C26_W01Uczeń poprawnie definiuje pojęcia sportu kynologicznego i rekreacji z psem, zna podstawowe dyscypliny sportów kynologicznych i potrafi je scharakteryzować, zna znaczenie rozgrzewki i wypoczynku w treningu z psem. Uczeń zna podstawowe zasady dotyczące zdrowia, żywienia, higieny, komunikacji z pse sportowym i psem do rekreacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1P_W11zna i potrafi stosować uwarunkowania ekonomiczno-prawne tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie świadczenia usług z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z możliwościami wykorzystania psa w sporcie kynologicznym i rekreacji, popularyzacja aktywności ruchowej z psem oraz praktyczne uczestnictwo w szkoleniach psów sportowych startujących w zawodach FCI w różnych dyscyplinach oraz psów szkolonych do rekreacji codziennej.
Treści programoweT-T-1Ocena i wstępna selekcja psów do sportu i rekreacji Podstawy motywacji, budowanie elementarnych podstaw pracy ze szczeniakiem
T-W-1Wprowadzenie, pies w sporcie a pies w rekreacji, rodzaje sportów kynologicznych.
T-W-2Regulamin zawodów sportowych FCI i konkursów amatorskich wybranych dyscyplin sportowych
T-W-3Kryteria doboru psa do sportu i rekreacji. Porozumiewanie się z psem w sporcie i rekreacji, motywacja, koncentracja, stres w pracy z psem.
T-W-4Rozgrzewka, trening, wypoczynek w szkoleniu sportowym i w rekreacji. Zdrowie, żywienie, higiena psa sportowego i do rekreacji.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2metoda praktyczna - pokaz
M-3Metoda eksponujaca - film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-4Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C26_U01Uczeń potrafi dokonać selekcji psów do sportu i rekreacji, umie zmotywować i utrzymać koncentrację szczeniaka podczas nauki elementarnych podstaw szkoleniowych, potrafi wypełnić formularz zgłoszeniowy na zawody kynologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U15Posiada praktyczną umiejętność zastosowania norm prawnych i etycznych oraz zasad ekonomii w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów; posiada praktyczną umiejętność pracy z dokumentacją kynologiczna, w tym głównie hodowlaną i użytkową
Kn_1P_U16Posiada umiejętność posługiwania się językiem obcym w formie werbalnej i pisemnej na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U11posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1P_U12posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1P_U13ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U12ma doświadczenie związane ze stosowaniem technologii właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zdobyte w środowiskach zajmujących się zawodowo działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z możliwościami wykorzystania psa w sporcie kynologicznym i rekreacji, popularyzacja aktywności ruchowej z psem oraz praktyczne uczestnictwo w szkoleniach psów sportowych startujących w zawodach FCI w różnych dyscyplinach oraz psów szkolonych do rekreacji codziennej.
Treści programoweT-T-1Ocena i wstępna selekcja psów do sportu i rekreacji Podstawy motywacji, budowanie elementarnych podstaw pracy ze szczeniakiem
T-T-2Rozgrzewka przed treningiem oraz prawidłowe zakończenie treningu - zajęcia praktyczna
T-T-3Trening z grupą psów sportowych startujących w różnych dyscyplinach kynologicznych np. agility, frisbee, mondioring, flyball, obedience, IPO, PT, BH.
T-T-4Uczestnictwo w zawodach kynologicznych
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2metoda praktyczna - pokaz
M-3Metoda eksponujaca - film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-4Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-5Ocena formująca: konsultacje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C26_K01Uczeń posiada świadomość potrzeby popularyzacji aktywności z psem w ujęciu sportowym i rekreacyjnym, zachowuje ostrożność w ocenie sposobów użytkowania i hodowli psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z możliwościami wykorzystania psa w sporcie kynologicznym i rekreacji, popularyzacja aktywności ruchowej z psem oraz praktyczne uczestnictwo w szkoleniach psów sportowych startujących w zawodach FCI w różnych dyscyplinach oraz psów szkolonych do rekreacji codziennej.
Treści programoweT-T-4Uczestnictwo w zawodach kynologicznych
T-W-1Wprowadzenie, pies w sporcie a pies w rekreacji, rodzaje sportów kynologicznych.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0