Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Szkolenie psów przewodników osób niewidomych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Szkolenie psów przewodników osób niewidomych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 4 0,40,40zaliczenie
zajęcia terenoweT7 12 0,60,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakrseie dobrostanu zwierząt, odchowu szczeniąt, psychologii psów. Znajomość ras psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapozananie studentów ze znaczeniem psa dla osób niewidomych
C-2Wykształcenie w studentach zrozumienia roli i znaczenia psów dla niewidomych
C-3Nabycie podstawowych umieętności z zakresu organizowania i szkolenia psów na przewodników niewidomych
C-4Zapoznanie studentów z organzacją i przebiegiem szkolenia psów przewodników osób niewidpmych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter.2
T-T-2Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia2
T-T-3Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja3
T-T-4Wstępna selekcja psów odchowanych podczas sprawdzianu w warunkach miejskich.3
T-T-5Sprzęt do szkolenia. Etapy szkolenia. Wymagania egzaminu komisyjnego2
12
wykłady
T-W-1Zapotrzebowanie na psy przewodniki, przepisy regulujące przyznawanie/ refundację zakupu psa przewodnika w Polsce i wybranych krajach UE. Organizacja szkoleń psów przewodników1
T-W-2Kształcenie psów przewodników. Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter. Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja1
T-W-3Proces szkolenia na psa przewodnika. Rola więzi człowiek- pies. Regulacje prawne dotyczące dostępu psów przewodników do obiektów publicznych. Kształcenie trenerów psów przewodników Pies senior- „emerytura” psów przewodników1
T-W-4Kształcenie psów przewodników. Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter. Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1Indywudualny udział w zajęciach2
A-T-2Indywidualny udział w zaęciach, przygotowanie projektu2
A-T-3Zajęcia praktyczne, wykonanie hipotycznego projektu4
A-T-4Praktyczne zajęcia w terenie5
A-T-5Zajęcia praktyczne, wykonanie projektu5
18
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Przygotowanie sie do realizacji projektu8
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład inormacyjny
M-2pokaz ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena wykonania zadań postawionych przez prowadzącego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C41_W01
Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce i wybranych krajach UE oraz jak przebiega ich szkoleni
Kn_1P_W13, Kn_1P_W20R1P_W01, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06C-4T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C41_U01
Potrafi zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych
Kn_1P_U15, Kn_1P_U08, Kn_1P_U07R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U08InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U07, InzP_U09, InzP_U12C-3T-W-4M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C41_K01
Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych zarówno w aspekcie psychicznym, jak i praktycznego funkcjonowania z codziennym życiu.
Kn_1P_K01, Kn_1P_K04R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-2T-W-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C41_W01
Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce i wybranych krajach UE oraz jak przebiega ich szkoleni
2,0
3,0Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce ioraz jak przebiega ich szkolenie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C41_U01
Potrafi zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych
2,0
3,0Wie jak zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C41_K01
Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych zarówno w aspekcie psychicznym, jak i praktycznego funkcjonowania z codziennym życiu.
2,0
3,0Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych .
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Walter H. Rupp:, Der Blindenhund - die neue Ausbildungsmethode., Verlag Müller Rüschlikon, 1987, ISBN 3-275-00913-3
  2. Georg Riederle:, Der Blindenführhund - Hilfsmittel mit Seele., Reha-Verlag GmbH, ISBN 3-88239-196-, 1991
  3. Rehmann, Sibylle:, Miejsca szkolenia i egzaminów dla psów przewodników osób niewidomych, Uniwersytet Monachium, Monachium, 2000, praca doktorska, (niemiecki)

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter.2
T-T-2Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia2
T-T-3Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja3
T-T-4Wstępna selekcja psów odchowanych podczas sprawdzianu w warunkach miejskich.3
T-T-5Sprzęt do szkolenia. Etapy szkolenia. Wymagania egzaminu komisyjnego2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapotrzebowanie na psy przewodniki, przepisy regulujące przyznawanie/ refundację zakupu psa przewodnika w Polsce i wybranych krajach UE. Organizacja szkoleń psów przewodników1
T-W-2Kształcenie psów przewodników. Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter. Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja1
T-W-3Proces szkolenia na psa przewodnika. Rola więzi człowiek- pies. Regulacje prawne dotyczące dostępu psów przewodników do obiektów publicznych. Kształcenie trenerów psów przewodników Pies senior- „emerytura” psów przewodników1
T-W-4Kształcenie psów przewodników. Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter. Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja1
4

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Indywudualny udział w zajęciach2
A-T-2Indywidualny udział w zaęciach, przygotowanie projektu2
A-T-3Zajęcia praktyczne, wykonanie hipotycznego projektu4
A-T-4Praktyczne zajęcia w terenie5
A-T-5Zajęcia praktyczne, wykonanie projektu5
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Przygotowanie sie do realizacji projektu8
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C41_W01Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce i wybranych krajach UE oraz jak przebiega ich szkoleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z organzacją i przebiegiem szkolenia psów przewodników osób niewidpmych
Treści programoweT-W-1Zapotrzebowanie na psy przewodniki, przepisy regulujące przyznawanie/ refundację zakupu psa przewodnika w Polsce i wybranych krajach UE. Organizacja szkoleń psów przewodników
Metody nauczaniaM-2pokaz ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład inormacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonania zadań postawionych przez prowadzącego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce ioraz jak przebiega ich szkolenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C41_U01Potrafi zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U15Posiada praktyczną umiejętność zastosowania norm prawnych i etycznych oraz zasad ekonomii w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów; posiada praktyczną umiejętność pracy z dokumentacją kynologiczna, w tym głównie hodowlaną i użytkową
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U12ma doświadczenie związane ze stosowaniem technologii właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zdobyte w środowiskach zajmujących się zawodowo działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-3Nabycie podstawowych umieętności z zakresu organizowania i szkolenia psów na przewodników niewidomych
Treści programoweT-W-4Kształcenie psów przewodników. Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter. Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja
Metody nauczaniaM-2pokaz ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonania zadań postawionych przez prowadzącego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie jak zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C41_K01Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych zarówno w aspekcie psychicznym, jak i praktycznego funkcjonowania z codziennym życiu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie w studentach zrozumienia roli i znaczenia psów dla niewidomych
Treści programoweT-W-1Zapotrzebowanie na psy przewodniki, przepisy regulujące przyznawanie/ refundację zakupu psa przewodnika w Polsce i wybranych krajach UE. Organizacja szkoleń psów przewodników
Metody nauczaniaM-2pokaz ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład inormacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonania zadań postawionych przez prowadzącego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych .
3,5
4,0
4,5
5,0