Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Układanie psów myśliwskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Układanie psów myśliwskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 4 0,40,40zaliczenie
zajęcia terenoweT7 12 0,60,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę o gatunku, rasach oraz ich przydatności. Potrafi wybrać rasę do specjalistycznego wykorzystania w myślistwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podstaw układania i prowadzenia psów myśliwskich różnych klas użytkowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Szkolenie wyżłów.3
T-T-2Szkolenie dzikarzy.2
T-T-3Układanie norowców.2
T-T-4Szkolenie posokowców.3
T-T-5Szkolenie tropowców.2
12
wykłady
T-W-1Rys historyczny kynologii myśliwskiej w Polsce i na świecie. Zadania psów myśliwskich.1
T-W-2Podstawy układania psa. Elementy szkolenia i prowadzenia psa.1
T-W-3Bezpieczeństwo i poszukiwanie zaginionych psów. Wady psów myśliwskich.1
T-W-4Charakterystyka klas użytkowych psów.1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1Przygotowanie się do zajęć terenowych.10
A-T-2Studiowanie wskazanej literatury.4
A-T-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.4
18
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.6
A-W-2Przygotowanie do kolokwium.2
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury.4
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Pokaz
M-4Film
M-5Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności praktycznych ułożenia pasa.
S-4Ocena formująca: Zaliczenie końcowe na podstawie kolokwiów, umiejętności praktycznych i aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C40_W01
Student zna zadania psów myśliwskich i rozumie konieczność ich wykorzystania w różnych rodzajach polowań.
Kn_1P_W13, Kn_1P_W19R1P_W01, R1P_W02, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W09, R1P_W10, R1P_W11InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06C-1T-W-4, T-T-4, T-T-2, T-T-3, T-W-3, T-T-1, T-T-5, T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C40_U01
Student potrafi scharakteryzować klasy użytkowe psów różnych ras oraz zna zasady szkolenia i przeprowadzania prób polowych i konkursów.
Kn_1P_U07R1P_U01, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U06, R1P_U07InzP_U02, InzP_U03, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U07, InzP_U12C-1T-T-4, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-T-1, T-W-1, T-T-2, T-T-3, T-T-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C40_K01
Ma świadomość roli i znaczenia psa myśliwskiego w wykonywaniu różnego rodzaju polowań, a szczególnie w poszukiwaniu postrzałków.
Kn_1P_K01, Kn_1P_K03R1P_K01, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1T-W-4, T-T-1, T-W-1, T-T-3, T-W-2, T-T-4, T-T-5, T-W-3, T-T-2M-1, M-5, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C40_W01
Student zna zadania psów myśliwskich i rozumie konieczność ich wykorzystania w różnych rodzajach polowań.
2,0
3,0Student zna rasy, typy użytkowe i zadania psów myśliwskich oraz przydatność do różnych rodzajów polowań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C40_U01
Student potrafi scharakteryzować klasy użytkowe psów różnych ras oraz zna zasady szkolenia i przeprowadzania prób polowych i konkursów.
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić szkolenie psa z uwzględnieniem różnych rodzajów polowań i ocenić jego umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C40_K01
Ma świadomość roli i znaczenia psa myśliwskiego w wykonywaniu różnego rodzaju polowań, a szczególnie w poszukiwaniu postrzałków.
2,0
3,0Ma świadomość roli i znaczenia psa myśliwskiego w wykonywaniu różnego rodzaju polowań, a szczególnie w poszukiwaniu postrzałków w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Łęski P., Podstawowe szkolenie psów myśliwskich, Wydawnictwo Świat, 2011
  2. Gembarzewski A., Konnak Z., Matuszewski G., Układanie posokowca i praca na tropie, Wydawnictwo Świat, Warszawa, 2011
  3. Łęski P., Szkolenie psów myśliwskich do pracy w polu i w wodzie, Wydawnictwo Świat, 2011
  4. Woźniak J., Szkolenie psów porady praktyczne, Wydawnictwo Łowiec Polski, 2011

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Szkolenie wyżłów.3
T-T-2Szkolenie dzikarzy.2
T-T-3Układanie norowców.2
T-T-4Szkolenie posokowców.3
T-T-5Szkolenie tropowców.2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny kynologii myśliwskiej w Polsce i na świecie. Zadania psów myśliwskich.1
T-W-2Podstawy układania psa. Elementy szkolenia i prowadzenia psa.1
T-W-3Bezpieczeństwo i poszukiwanie zaginionych psów. Wady psów myśliwskich.1
T-W-4Charakterystyka klas użytkowych psów.1
4

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Przygotowanie się do zajęć terenowych.10
A-T-2Studiowanie wskazanej literatury.4
A-T-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.4
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.6
A-W-2Przygotowanie do kolokwium.2
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury.4
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C40_W01Student zna zadania psów myśliwskich i rozumie konieczność ich wykorzystania w różnych rodzajach polowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1P_W11zna i potrafi stosować uwarunkowania ekonomiczno-prawne tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie świadczenia usług z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podstaw układania i prowadzenia psów myśliwskich różnych klas użytkowych.
Treści programoweT-W-4Charakterystyka klas użytkowych psów.
T-T-4Szkolenie posokowców.
T-T-2Szkolenie dzikarzy.
T-T-3Układanie norowców.
T-W-3Bezpieczeństwo i poszukiwanie zaginionych psów. Wady psów myśliwskich.
T-T-1Szkolenie wyżłów.
T-T-5Szkolenie tropowców.
T-W-2Podstawy układania psa. Elementy szkolenia i prowadzenia psa.
T-W-1Rys historyczny kynologii myśliwskiej w Polsce i na świecie. Zadania psów myśliwskich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Pokaz
M-4Film
M-5Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-4Ocena formująca: Zaliczenie końcowe na podstawie kolokwiów, umiejętności praktycznych i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna rasy, typy użytkowe i zadania psów myśliwskich oraz przydatność do różnych rodzajów polowań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C40_U01Student potrafi scharakteryzować klasy użytkowe psów różnych ras oraz zna zasady szkolenia i przeprowadzania prób polowych i konkursów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U12ma doświadczenie związane ze stosowaniem technologii właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zdobyte w środowiskach zajmujących się zawodowo działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podstaw układania i prowadzenia psów myśliwskich różnych klas użytkowych.
Treści programoweT-T-4Szkolenie posokowców.
T-W-3Bezpieczeństwo i poszukiwanie zaginionych psów. Wady psów myśliwskich.
T-W-4Charakterystyka klas użytkowych psów.
T-W-2Podstawy układania psa. Elementy szkolenia i prowadzenia psa.
T-T-1Szkolenie wyżłów.
T-W-1Rys historyczny kynologii myśliwskiej w Polsce i na świecie. Zadania psów myśliwskich.
T-T-2Szkolenie dzikarzy.
T-T-3Układanie norowców.
T-T-5Szkolenie tropowców.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Pokaz
M-4Film
M-5Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności praktycznych ułożenia pasa.
S-4Ocena formująca: Zaliczenie końcowe na podstawie kolokwiów, umiejętności praktycznych i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić szkolenie psa z uwzględnieniem różnych rodzajów polowań i ocenić jego umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C40_K01Ma świadomość roli i znaczenia psa myśliwskiego w wykonywaniu różnego rodzaju polowań, a szczególnie w poszukiwaniu postrzałków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podstaw układania i prowadzenia psów myśliwskich różnych klas użytkowych.
Treści programoweT-W-4Charakterystyka klas użytkowych psów.
T-T-1Szkolenie wyżłów.
T-W-1Rys historyczny kynologii myśliwskiej w Polsce i na świecie. Zadania psów myśliwskich.
T-T-3Układanie norowców.
T-W-2Podstawy układania psa. Elementy szkolenia i prowadzenia psa.
T-T-4Szkolenie posokowców.
T-T-5Szkolenie tropowców.
T-W-3Bezpieczeństwo i poszukiwanie zaginionych psów. Wady psów myśliwskich.
T-T-2Szkolenie dzikarzy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-5Dyskusja dydaktyczna.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-4Film
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość roli i znaczenia psa myśliwskiego w wykonywaniu różnego rodzaju polowań, a szczególnie w poszukiwaniu postrzałków w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0