Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy chowu i hodowli świń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Podstawy chowu i hodowli świń
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>, Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>, Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 12 1,20,60zaliczenie
wykładyW3 8 0,80,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu genetyki, fizjologii i żywienia zwierząt oraz paszoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom gruntownej wiedzy z zakresu chowu i hodowli swiń. W ramach przedmiotu studenci poznają cechy związane z użytkowaniem świń, charakterystykę ras świń hodowanych w kraju, formy organizacyjne produkcji świń, metody oceny oraz doskonalenia cech użytkowych świń, korzyści wynikające z krzyżowania towarowego (hybrydyzacja), systemy utrzymania oraz zasady i praktyczne aspekty żywienia różnych grup produkcyjnych trzody chlewnej. Rozwjanie umiejętności programowania w zakresie organizacji technologii produkcji na fermach świń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyliczanie i interpretacja wyników dotyczących wskaźników intensywności produkcji świń, produkcji obornika oraz nawożenia gruntów ornych.2
T-L-2Wykonanie harmonogramu produkcji świń w gospodarstwie drobnotowarowym oraz obliczenie powierzchni chlewni, płyty gnojowej, pojemności zbiornika na gnojówkę, zapotrzebowania na paszę i wodę oraz niezbędną powierzchnię gruntów ornych stanowiących bazę paszową dla stada.2
T-L-3Ocena użytkowości rozpłodowej loch. Obliczanie rocznego zestawienia wyników oceny użytkowości rozpłodowej dla stada świń.2
T-L-4Ocena użytkowości tucznej i rzeźnej. Obliczanie parametrów użytkowści tucznej.2
T-L-5Ocena użytkowości rzeźnej metodą przyżyciową i poubojową - wyliczenie wskaźników.3
T-L-6Podsumowanie nabytych wiadomości i zaliczenie cwiczeń.1
12
wykłady
T-W-1Charakterystyka cech związanych z użytkowaniem świń1
T-W-2Wskaźniki produkcyjne świń. Formy orgnizacyjne produkcji świń.1
T-W-3Pochodzenie, typy użytkowe oraz rasy świń.1
T-W-4Organizacja hodowli i chowu świń w Polsce.1
T-W-5Cechy użytkowe trzody chlewnej.1
T-W-6Metody krzyżowania towarowego.2
T-W-7Wychów prosiąt.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach12
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń11
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
35
wykłady
A-W-1Udział studentów w wykładach14
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Filmy tematyczne
M-6Objaśnienia wykonania zadań na ćwiczeniach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
S-2Ocena formująca: ocena po zakończeniu kolejnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C07.2_W01
Student zna i potrafi scharakteryzować cechy związane z użytkowaniem świń, metody ich oceny, wymienia i charakteryzuje rasy świń, zna zasady krzyżowania towarowego. Zna organizację hodowli i chowu świń, ich cele i zadania.
Kn_1P_W01R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04InzP_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1, M-2, M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C07.2_U01
Student potrafi zaplanować produkcję trzody chlewnej prowadzoną w gospodarstwie drobnotowarowym oraz wielkotowarowym. Potrafi analizować i interpretować wyniki oceny użytkowości rozpłodowej, tucznej i rzeźnej.
Kn_1P_U09R1P_U01, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U10InzP_U02, InzP_U03, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U11C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3, M-6S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C07.2_K01
Student nabywa kompetencje menadżerskie umożliwiające zaplanowanie produkcji świń z uwzględnieniem uwarunkowań rynkowych.
Kn_1P_K04R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K06, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-4, M-6S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C07.2_W01
Student zna i potrafi scharakteryzować cechy związane z użytkowaniem świń, metody ich oceny, wymienia i charakteryzuje rasy świń, zna zasady krzyżowania towarowego. Zna organizację hodowli i chowu świń, ich cele i zadania.
2,0Student nie zna i nie potrafi objaśnić cech związanych z użytkowaniem świń i metod ich oceny, nie potrafi scharakteryzować ras świń i korzyści wynikających z krzyżowania towarowego, nie zna praktycznych aspektyów oraz zasad programowania produkcji stada świń.
3,0Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, nie potrafi scharakteryzować korzyści wynikających z krzyżowania towarowego, nie zna praktycznych aspektyów oraz zasad programowania produkcji stada świń.
3,5Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dostatecznie scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dostatecznie praktyczne zasady programowania produkcji stada świń.
4,0Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dobrze scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dobrze praktyczne zasady programowania produkcji stada świń.
4,5Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dobrze scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dobrze praktyczne zasady programowania produkcji stada świń. Bierze aktywny udział w dyskusji.
5,0Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi znakomicie scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna doskonale praktyczne zasady programowania produkcji stada świń.Bierze aktywny udział w dyskusji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C07.2_U01
Student potrafi zaplanować produkcję trzody chlewnej prowadzoną w gospodarstwie drobnotowarowym oraz wielkotowarowym. Potrafi analizować i interpretować wyniki oceny użytkowości rozpłodowej, tucznej i rzeźnej.
2,0Student nie potrafi opracować planu produkcji świń oraz opisać cech użytkowych świń
3,0Student potrafi opracować planu produkcji świń oraz opisać cechy użytkowe świń w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi opracować planu produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi analizować i opracować plan produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń w stopniu dobrym
4,5Student potrafi analizować i opracować plan produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń i ich wykorzystanie
5,0Student potrafi analizować i opracować plan produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń i ich wykorzystanie oraz posługuje się w sposób umiejętny literatura

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C07.2_K01
Student nabywa kompetencje menadżerskie umożliwiające zaplanowanie produkcji świń z uwzględnieniem uwarunkowań rynkowych.
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider j jest kreatywny

Literatura podstawowa

  1. pod. red. Grudniewska B., Hodowla i użytkowanie świń, ART, Olsztyn, 1998
  2. pod red. Czarnecki R., Hodowla i technologia produkcji trzody chlewnej, AR, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. pod red. Grodzki H, Hodowla i użytkowanie zwierząt gospodarskich, SGGW, Warszawa, 2005
  2. Ogólnopolskie czasopismo specjalistycze dla hodowców i producentów świń, Trzoda chlewna, Wielkopolskie Wydawnictwo Rolnicze sp. z o.o., Poznań, 2011, miesięcznik - wykorzystanie w kolejnych latach
  3. Babicz i in., Hodowla i chów świń, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyliczanie i interpretacja wyników dotyczących wskaźników intensywności produkcji świń, produkcji obornika oraz nawożenia gruntów ornych.2
T-L-2Wykonanie harmonogramu produkcji świń w gospodarstwie drobnotowarowym oraz obliczenie powierzchni chlewni, płyty gnojowej, pojemności zbiornika na gnojówkę, zapotrzebowania na paszę i wodę oraz niezbędną powierzchnię gruntów ornych stanowiących bazę paszową dla stada.2
T-L-3Ocena użytkowości rozpłodowej loch. Obliczanie rocznego zestawienia wyników oceny użytkowości rozpłodowej dla stada świń.2
T-L-4Ocena użytkowości tucznej i rzeźnej. Obliczanie parametrów użytkowści tucznej.2
T-L-5Ocena użytkowości rzeźnej metodą przyżyciową i poubojową - wyliczenie wskaźników.3
T-L-6Podsumowanie nabytych wiadomości i zaliczenie cwiczeń.1
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka cech związanych z użytkowaniem świń1
T-W-2Wskaźniki produkcyjne świń. Formy orgnizacyjne produkcji świń.1
T-W-3Pochodzenie, typy użytkowe oraz rasy świń.1
T-W-4Organizacja hodowli i chowu świń w Polsce.1
T-W-5Cechy użytkowe trzody chlewnej.1
T-W-6Metody krzyżowania towarowego.2
T-W-7Wychów prosiąt.1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach12
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń11
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studentów w wykładach14
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07.2_W01Student zna i potrafi scharakteryzować cechy związane z użytkowaniem świń, metody ich oceny, wymienia i charakteryzuje rasy świń, zna zasady krzyżowania towarowego. Zna organizację hodowli i chowu świń, ich cele i zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom gruntownej wiedzy z zakresu chowu i hodowli swiń. W ramach przedmiotu studenci poznają cechy związane z użytkowaniem świń, charakterystykę ras świń hodowanych w kraju, formy organizacyjne produkcji świń, metody oceny oraz doskonalenia cech użytkowych świń, korzyści wynikające z krzyżowania towarowego (hybrydyzacja), systemy utrzymania oraz zasady i praktyczne aspekty żywienia różnych grup produkcyjnych trzody chlewnej. Rozwjanie umiejętności programowania w zakresie organizacji technologii produkcji na fermach świń.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka cech związanych z użytkowaniem świń
T-W-2Wskaźniki produkcyjne świń. Formy orgnizacyjne produkcji świń.
T-W-3Pochodzenie, typy użytkowe oraz rasy świń.
T-W-4Organizacja hodowli i chowu świń w Polsce.
T-W-5Cechy użytkowe trzody chlewnej.
T-W-7Wychów prosiąt.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-5Filmy tematyczne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie potrafi objaśnić cech związanych z użytkowaniem świń i metod ich oceny, nie potrafi scharakteryzować ras świń i korzyści wynikających z krzyżowania towarowego, nie zna praktycznych aspektyów oraz zasad programowania produkcji stada świń.
3,0Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, nie potrafi scharakteryzować korzyści wynikających z krzyżowania towarowego, nie zna praktycznych aspektyów oraz zasad programowania produkcji stada świń.
3,5Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dostatecznie scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dostatecznie praktyczne zasady programowania produkcji stada świń.
4,0Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dobrze scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dobrze praktyczne zasady programowania produkcji stada świń.
4,5Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dobrze scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dobrze praktyczne zasady programowania produkcji stada świń. Bierze aktywny udział w dyskusji.
5,0Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi znakomicie scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna doskonale praktyczne zasady programowania produkcji stada świń.Bierze aktywny udział w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07.2_U01Student potrafi zaplanować produkcję trzody chlewnej prowadzoną w gospodarstwie drobnotowarowym oraz wielkotowarowym. Potrafi analizować i interpretować wyniki oceny użytkowości rozpłodowej, tucznej i rzeźnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom gruntownej wiedzy z zakresu chowu i hodowli swiń. W ramach przedmiotu studenci poznają cechy związane z użytkowaniem świń, charakterystykę ras świń hodowanych w kraju, formy organizacyjne produkcji świń, metody oceny oraz doskonalenia cech użytkowych świń, korzyści wynikające z krzyżowania towarowego (hybrydyzacja), systemy utrzymania oraz zasady i praktyczne aspekty żywienia różnych grup produkcyjnych trzody chlewnej. Rozwjanie umiejętności programowania w zakresie organizacji technologii produkcji na fermach świń.
Treści programoweT-L-1Wyliczanie i interpretacja wyników dotyczących wskaźników intensywności produkcji świń, produkcji obornika oraz nawożenia gruntów ornych.
T-L-2Wykonanie harmonogramu produkcji świń w gospodarstwie drobnotowarowym oraz obliczenie powierzchni chlewni, płyty gnojowej, pojemności zbiornika na gnojówkę, zapotrzebowania na paszę i wodę oraz niezbędną powierzchnię gruntów ornych stanowiących bazę paszową dla stada.
T-L-3Ocena użytkowości rozpłodowej loch. Obliczanie rocznego zestawienia wyników oceny użytkowości rozpłodowej dla stada świń.
T-L-4Ocena użytkowości tucznej i rzeźnej. Obliczanie parametrów użytkowści tucznej.
T-L-5Ocena użytkowości rzeźnej metodą przyżyciową i poubojową - wyliczenie wskaźników.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-6Objaśnienia wykonania zadań na ćwiczeniach
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować planu produkcji świń oraz opisać cech użytkowych świń
3,0Student potrafi opracować planu produkcji świń oraz opisać cechy użytkowe świń w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi opracować planu produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi analizować i opracować plan produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń w stopniu dobrym
4,5Student potrafi analizować i opracować plan produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń i ich wykorzystanie
5,0Student potrafi analizować i opracować plan produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń i ich wykorzystanie oraz posługuje się w sposób umiejętny literatura
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07.2_K01Student nabywa kompetencje menadżerskie umożliwiające zaplanowanie produkcji świń z uwzględnieniem uwarunkowań rynkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom gruntownej wiedzy z zakresu chowu i hodowli swiń. W ramach przedmiotu studenci poznają cechy związane z użytkowaniem świń, charakterystykę ras świń hodowanych w kraju, formy organizacyjne produkcji świń, metody oceny oraz doskonalenia cech użytkowych świń, korzyści wynikające z krzyżowania towarowego (hybrydyzacja), systemy utrzymania oraz zasady i praktyczne aspekty żywienia różnych grup produkcyjnych trzody chlewnej. Rozwjanie umiejętności programowania w zakresie organizacji technologii produkcji na fermach świń.
Treści programoweT-L-1Wyliczanie i interpretacja wyników dotyczących wskaźników intensywności produkcji świń, produkcji obornika oraz nawożenia gruntów ornych.
T-L-2Wykonanie harmonogramu produkcji świń w gospodarstwie drobnotowarowym oraz obliczenie powierzchni chlewni, płyty gnojowej, pojemności zbiornika na gnojówkę, zapotrzebowania na paszę i wodę oraz niezbędną powierzchnię gruntów ornych stanowiących bazę paszową dla stada.
T-L-3Ocena użytkowości rozpłodowej loch. Obliczanie rocznego zestawienia wyników oceny użytkowości rozpłodowej dla stada świń.
T-L-4Ocena użytkowości tucznej i rzeźnej. Obliczanie parametrów użytkowści tucznej.
T-L-5Ocena użytkowości rzeźnej metodą przyżyciową i poubojową - wyliczenie wskaźników.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-6Objaśnienia wykonania zadań na ćwiczeniach
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider j jest kreatywny