Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Hodowla owadów użytkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Hodowla owadów użytkowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 0,80,40zaliczenie
laboratoriaL3 12 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zoologia, botanika, chemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenów z biologią i metodami chowu trzmieli do zapylania roślin entomofilnych
C-2zapoznanie studentów z biologią i metodą chowu pszczoły samotnicy - murarki ogrodowej wykorzystywanej do zapylania roślin entomofilnych.
C-3poznanie podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju, biologii rodziny pszczelej
C-4poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,
C-5zapoznanie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczoły miodnej
C-6poznanie biologii i zasad prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pszczoły samotnice: murarka ogrodowa - budowa gniazda, dymorfizm płciowy struktura płci w gniazdach.1
T-L-2Inkubacja oprzędów murarki ogrodowej, przygotowanie sztucznych gniazd do chowu murarki.1
T-L-3Budowa morfologiczna i sekcja pszczoły miodnej1
T-L-4Różnice w budowie morfologicznej trzech postaci w rodzinie pszczelej. Rozwój osobniczy pszczoły miodnej. Budowa gniazda pszczół1
T-L-5Porozumiewanie się pszczoły miodnej1
T-L-6Budowa i systemy uli1
T-L-7Główny przeglad wiosenny rodzin w pasiece2
T-L-8Choroby pszczół - nosemoza, warroza; pobieranie prób z rodzin do badań i diagnostyka2
T-L-9Prace w pasiecze: poszerzanie gniazd, wprawianie węzy, midobranie2
12
wykłady
T-W-1Trzmiele: biologia i rozród, metody chowu1
T-W-2Pszczoły samotnice: biologia i rozród1
T-W-3Podgatunki pszczoły miodnej uzytkowane w kraju1
T-W-4Biologia rodziny pszczelej,1
T-W-5Życie rodziny pszczoły miodnej na przestrzeni roku1
T-W-6Prace pasieczne w sezonie1
T-W-7Przeglad najważniejszych chorób pszczoły miodnej2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach12
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów, studiowanie literatury24
36
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia, studiowanie literatury16
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład - prezentacja multimedialna
M-2objaśnienie
M-3cwiczenia laboratoryjne
M-4zajęcia praktyczne w pasiece

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: wykonanie zadań
S-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C07.1_W01
student zna biologię trzmieli, znaczenie trzmieli jako zapylacza rośłin
Kn_1P_W03, Kn_1P_W08R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06InzP_W02C-1T-W-1M-1S-3
Kn_1P_C07.1_W02
zna biologie i rozród wybranych gatunków pszczół samotnic
Kn_1P_W08R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06InzP_W02C-2T-W-2, T-L-1M-1, M-3S-3
Kn_1P_C07.1_W03
potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku , scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą
Kn_1P_W08R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06InzP_W02C-3T-W-5, T-W-4, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-W-3M-4, M-1, M-3, M-2S-2, S-3
Kn_1P_C07.1_W04
ma wiedzę z zakresu podstawowych jednostek chorobowych pszczoły miodnej
Kn_1P_W08R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06InzP_W02C-5T-W-7, T-L-8M-4, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C07.1_U01
potrafi założyć sztuczny chów rodzinek trzmieli
Kn_1P_U18R1P_U03, R1P_U05, R1P_U09, R1P_U10InzP_U02, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U07, InzP_U10, InzP_U11C-1T-W-1M-1S-3
Kn_1P_C07.1_U02
potrafi załozyć i poprowadzić chów wybranych gatunków pszczół samotnic
Kn_1P_U18R1P_U03, R1P_U05, R1P_U09, R1P_U10InzP_U02, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U07, InzP_U10, InzP_U11C-2T-L-2M-1, M-4S-1, S-3
Kn_1P_C07.1_U03
umie wykonywać podstawowe prace zwiazane z prowadzeniem rodzin pszczelich w sezonie
Kn_1P_U18, Kn_1P_U08R1P_U01, R1P_U03, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U09, R1P_U10InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U07, InzP_U09, InzP_U10, InzP_U11C-6T-W-6, T-L-9, T-L-6, T-L-7M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C07.1_K01
nabiera umiejetności pracy w grupie
Kn_1P_K04R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K06, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1, C-2, C-6T-L-2, T-L-7, T-L-9M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C07.1_W01
student zna biologię trzmieli, znaczenie trzmieli jako zapylacza rośłin
2,0student nie zna biologii trzmieli i ich znaczenia jako zapylaczy roślin
3,0student zna w stopniu podstawowym biologię i znaczenie trzmieli jako zapylaczy rośłin
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C07.1_W02
zna biologie i rozród wybranych gatunków pszczół samotnic
2,0brak wiedzy o biologii i rozrodu omawianych gatunków pszczół samotnic
3,0podstawowa wiedza o biologii i rozrodzie omawinych gatunków pszczól samotnic
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C07.1_W03
potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku , scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą
2,0
3,0potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku , scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C07.1_W04
ma wiedzę z zakresu podstawowych jednostek chorobowych pszczoły miodnej
2,0brak wiedzy o podstawowych jednostkach chorobowych pszczoły miodnej
3,0wiedza w stopnu dostatecznym o podstawowych jednostkach chorobowych pszczoły miodnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C07.1_U01
potrafi założyć sztuczny chów rodzinek trzmieli
2,0nie potrafi założyć sztucznego chowu trzmieli
3,0w stopniu podstawowym ma umiejętność założenia sztucznego chowu trzmieli
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C07.1_U02
potrafi załozyć i poprowadzić chów wybranych gatunków pszczół samotnic
2,0nie potrafi założyć chowu omawianych gatunków pszczół samotnic
3,0umie założyć sztuczny chów jednego z omawianych gatunków pszczół samotnic
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C07.1_U03
umie wykonywać podstawowe prace zwiazane z prowadzeniem rodzin pszczelich w sezonie
2,0nie umie wykonywać podstawowych prac przy prowadzeniu rodzin pszcelich w sezonie
3,0umie wykonać 1-2 podstawowe prace zwiazane z prowadzeniem rodzin w sezonie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C07.1_K01
nabiera umiejetności pracy w grupie
2,0nie posiadł umiejetności pracy w grupie
3,0posiadł w stopniu dostatecznym umiejetność pracy w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Prabucki J. red., Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, pierwsze
  2. Wilkaniec Z. red., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, Akademia Rolnicza, Poznań, 2002, pierwsze
  3. WildeJ., Prabucki J. red., Hodowla pszczół, PWRiL, Warszawa, 2009, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. WildeJ. red., Encyklopedia pszczelarska, PWRiL, Warszawa, 2013, pierwsze
  2. Banaszak J., Ekologia pszczół, PWN, Warszawa, 1993, pierwsze
  3. Dylewska M., Nasze trzmiele, Ośrodek Doradztwa Rolniczego, APW Karniowice, 1998, pierwsze
  4. Flaga S., Pszczoła murarka ogrodowa, Polski Klub Ekologiczny, Kraków, 2002, pierwsze

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pszczoły samotnice: murarka ogrodowa - budowa gniazda, dymorfizm płciowy struktura płci w gniazdach.1
T-L-2Inkubacja oprzędów murarki ogrodowej, przygotowanie sztucznych gniazd do chowu murarki.1
T-L-3Budowa morfologiczna i sekcja pszczoły miodnej1
T-L-4Różnice w budowie morfologicznej trzech postaci w rodzinie pszczelej. Rozwój osobniczy pszczoły miodnej. Budowa gniazda pszczół1
T-L-5Porozumiewanie się pszczoły miodnej1
T-L-6Budowa i systemy uli1
T-L-7Główny przeglad wiosenny rodzin w pasiece2
T-L-8Choroby pszczół - nosemoza, warroza; pobieranie prób z rodzin do badań i diagnostyka2
T-L-9Prace w pasiecze: poszerzanie gniazd, wprawianie węzy, midobranie2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Trzmiele: biologia i rozród, metody chowu1
T-W-2Pszczoły samotnice: biologia i rozród1
T-W-3Podgatunki pszczoły miodnej uzytkowane w kraju1
T-W-4Biologia rodziny pszczelej,1
T-W-5Życie rodziny pszczoły miodnej na przestrzeni roku1
T-W-6Prace pasieczne w sezonie1
T-W-7Przeglad najważniejszych chorób pszczoły miodnej2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach12
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów, studiowanie literatury24
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia, studiowanie literatury16
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07.1_W01student zna biologię trzmieli, znaczenie trzmieli jako zapylacza rośłin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu systematyki i taksonomii Prokaryota i Eukaryota w zakresie opisu faktograficznego oraz rekonstrukcji filogenetycznej, a także ich budowy, rozwoju, rozmnażania, występowania oraz znaczenia biologicznego i gospodarczego
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenów z biologią i metodami chowu trzmieli do zapylania roślin entomofilnych
Treści programoweT-W-1Trzmiele: biologia i rozród, metody chowu
Metody nauczaniaM-1wykład - prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna biologii trzmieli i ich znaczenia jako zapylaczy roślin
3,0student zna w stopniu podstawowym biologię i znaczenie trzmieli jako zapylaczy rośłin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07.1_W02zna biologie i rozród wybranych gatunków pszczół samotnic
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z biologią i metodą chowu pszczoły samotnicy - murarki ogrodowej wykorzystywanej do zapylania roślin entomofilnych.
Treści programoweT-W-2Pszczoły samotnice: biologia i rozród
T-L-1Pszczoły samotnice: murarka ogrodowa - budowa gniazda, dymorfizm płciowy struktura płci w gniazdach.
Metody nauczaniaM-1wykład - prezentacja multimedialna
M-3cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak wiedzy o biologii i rozrodu omawianych gatunków pszczół samotnic
3,0podstawowa wiedza o biologii i rozrodzie omawinych gatunków pszczól samotnic
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07.1_W03potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku , scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3poznanie podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju, biologii rodziny pszczelej
Treści programoweT-W-5Życie rodziny pszczoły miodnej na przestrzeni roku
T-W-4Biologia rodziny pszczelej,
T-L-5Porozumiewanie się pszczoły miodnej
T-L-3Budowa morfologiczna i sekcja pszczoły miodnej
T-L-4Różnice w budowie morfologicznej trzech postaci w rodzinie pszczelej. Rozwój osobniczy pszczoły miodnej. Budowa gniazda pszczół
T-W-3Podgatunki pszczoły miodnej uzytkowane w kraju
Metody nauczaniaM-4zajęcia praktyczne w pasiece
M-1wykład - prezentacja multimedialna
M-3cwiczenia laboratoryjne
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku , scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07.1_W04ma wiedzę z zakresu podstawowych jednostek chorobowych pszczoły miodnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5zapoznanie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczoły miodnej
Treści programoweT-W-7Przeglad najważniejszych chorób pszczoły miodnej
T-L-8Choroby pszczół - nosemoza, warroza; pobieranie prób z rodzin do badań i diagnostyka
Metody nauczaniaM-4zajęcia praktyczne w pasiece
M-3cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak wiedzy o podstawowych jednostkach chorobowych pszczoły miodnej
3,0wiedza w stopnu dostatecznym o podstawowych jednostkach chorobowych pszczoły miodnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07.1_U01potrafi założyć sztuczny chów rodzinek trzmieli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U18Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U09ma doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń i systemów technicznych i technologicznych typowych dla produkcji rolniczej, leśnej i przetwórstwa rolno-spożywczego odpowiednie dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U10ma doświadczenie związane z utrzymaniem obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenów z biologią i metodami chowu trzmieli do zapylania roślin entomofilnych
Treści programoweT-W-1Trzmiele: biologia i rozród, metody chowu
Metody nauczaniaM-1wykład - prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi założyć sztucznego chowu trzmieli
3,0w stopniu podstawowym ma umiejętność założenia sztucznego chowu trzmieli
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07.1_U02potrafi załozyć i poprowadzić chów wybranych gatunków pszczół samotnic
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U18Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U09ma doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń i systemów technicznych i technologicznych typowych dla produkcji rolniczej, leśnej i przetwórstwa rolno-spożywczego odpowiednie dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U10ma doświadczenie związane z utrzymaniem obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z biologią i metodą chowu pszczoły samotnicy - murarki ogrodowej wykorzystywanej do zapylania roślin entomofilnych.
Treści programoweT-L-2Inkubacja oprzędów murarki ogrodowej, przygotowanie sztucznych gniazd do chowu murarki.
Metody nauczaniaM-1wykład - prezentacja multimedialna
M-4zajęcia praktyczne w pasiece
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: wykonanie zadań
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi założyć chowu omawianych gatunków pszczół samotnic
3,0umie założyć sztuczny chów jednego z omawianych gatunków pszczół samotnic
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07.1_U03umie wykonywać podstawowe prace zwiazane z prowadzeniem rodzin pszczelich w sezonie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U18Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U09ma doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń i systemów technicznych i technologicznych typowych dla produkcji rolniczej, leśnej i przetwórstwa rolno-spożywczego odpowiednie dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U10ma doświadczenie związane z utrzymaniem obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-6poznanie biologii i zasad prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,
Treści programoweT-W-6Prace pasieczne w sezonie
T-L-9Prace w pasiecze: poszerzanie gniazd, wprawianie węzy, midobranie
T-L-6Budowa i systemy uli
T-L-7Główny przeglad wiosenny rodzin w pasiece
Metody nauczaniaM-4zajęcia praktyczne w pasiece
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wykonywać podstawowych prac przy prowadzeniu rodzin pszcelich w sezonie
3,0umie wykonać 1-2 podstawowe prace zwiazane z prowadzeniem rodzin w sezonie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07.1_K01nabiera umiejetności pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenów z biologią i metodami chowu trzmieli do zapylania roślin entomofilnych
C-2zapoznanie studentów z biologią i metodą chowu pszczoły samotnicy - murarki ogrodowej wykorzystywanej do zapylania roślin entomofilnych.
C-6poznanie biologii i zasad prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,
Treści programoweT-L-2Inkubacja oprzędów murarki ogrodowej, przygotowanie sztucznych gniazd do chowu murarki.
T-L-7Główny przeglad wiosenny rodzin w pasiece
T-L-9Prace w pasiecze: poszerzanie gniazd, wprawianie węzy, midobranie
Metody nauczaniaM-3cwiczenia laboratoryjne
M-4zajęcia praktyczne w pasiece
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiadł umiejetności pracy w grupie
3,0posiadł w stopniu dostatecznym umiejetność pracy w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0