Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Użytkowanie psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Użytkowanie psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Jędrzejczak <Malgorzata_Jedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 0,70,40zaliczenie
zajęcia terenoweT3 10 1,30,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii, w tym fizjologii, psów
W-2Znajomość typów użytkowych i ras psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przybliżenie praktycznych zagadnień związanych z szeroko pojętym użytkowaniem psów
C-2Wskazanie możliwości wykorzystania psów w służbie człowieka, sporcie, rekreacji oraz rehabilitacji osób niepełnosprawnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Wybrane elementy szkolenia psów użytkowych (praca psa zaganiającego i stróżującego, praca w sztucznej norze, na farbie, świeżym i zimnym tropie, w zagrodzie dziczej, w zaprzęgu, cani-crossie, agility, itp.)5
T-T-2Użytkowanie sportowe psów. Trening z grupą psów sportowych startujących w różnych dyscyplinach kynologicznych np. agility, frisbee, mondioring, flyball, obedience, IPO, PT, BH.5
10
wykłady
T-W-1Pojęcie psa użytkowego i pracującego Psy myśliwskie (gończe, wystawiające, płochacze, norowce, dzikarze, aportery) Psy pasterskie i owczarskie1
T-W-2Psy dla osób niepełnosprawnych (przewodnicy niewidomych, inwalidów, osób słabo słyszących, psy terapeuci) Psy ratownicze (psy lawinowe, ratujące z katastrof i ratownictwa wodnego)1
T-W-3Psy w służbach mundurowych. Psy w słuzbie więziennej, strazy granicznej, żandarmerii wojskowej i policji (psy patrolowe, psy do wykrywania materiałów wybuchowych i broni, tropiące, psy do wykrywania zwłok ludzkich i narkotyków)2
T-W-4Psy stróżujące i obronne Psy bojowe Psy zaprzęgowe Psy wyścigowe Psy towarzyszące Psy w sporcie i rekreakcji Psy wojny2
T-W-5Tytuły (CACIT i Res-CACIT), nagrody i wyróżnienia Asystenci i sędziowie prób pracy (zasady, organizacja, regulamin)2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2Samodzielne studiowanie pismiennictwa16
A-T-3Przygotowanie się do praktycznego zaliczenia ćwiczeń terenowych12
A-T-4Zaliczenie ćwiczeń1
39
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa8
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Pisemne zaliczenie części wykładowej2
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia terenowe z udziałem psów użytkowych
M-3Zajęcia z wykorzystaniem metod aktywizujących

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta w czasie trwania zajęć, jego zaangażowanie, stosunek do psa, dokładność i cierpliwość w wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian z z części teoretycznej i praktycznej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C05_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą kierunków użytkowania psów
Kn_1P_W03, Kn_1P_W05, Kn_1P_W08, Kn_1P_W13, Kn_1P_W19, Kn_1P_W20, Kn_1P_W22, Kn_1P_W23R1P_W01, R1P_W02, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W08, R1P_W09, R1P_W10, R1P_W11InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06C-1, C-2T-T-1, T-T-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C05_U01
Dzięki poprawnej ocenie charakteru, temperamentu i usposobienia psa student potrafi określić predyspozycje psa do kierunku szkolenia; posiada podstawowe umiejętności szkolenia psów, potrafi prawidłowo wykorzystać metody werbalne i pozawerbalne, zna techniki szkolenia, potrafi dobrać i odpowiednio wykorzystać narzędzia i instrumenty szkoleniowe
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U09, Kn_1P_U12, Kn_1P_U13R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U08, R1P_U09, R1P_U10InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U07, InzP_U08, InzP_U09, InzP_U10, InzP_U11, InzP_U12C-1, C-2T-T-1, T-T-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C05_K01
Student nabędzie wrażliwości i empatii na potrzeby psa w czasie jego szkolenia oraz użytkowania
Kn_1P_K01, Kn_1P_K03, Kn_1P_K06, Kn_1P_K07R1P_K01, R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1, C-2T-T-1, T-T-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C05_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą kierunków użytkowania psów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą kierunków użytkowania psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C05_U01
Dzięki poprawnej ocenie charakteru, temperamentu i usposobienia psa student potrafi określić predyspozycje psa do kierunku szkolenia; posiada podstawowe umiejętności szkolenia psów, potrafi prawidłowo wykorzystać metody werbalne i pozawerbalne, zna techniki szkolenia, potrafi dobrać i odpowiednio wykorzystać narzędzia i instrumenty szkoleniowe
2,0
3,0Student potrafi określić predyspozycje psa do kierunku szkolenia; posiada podstawowe umiejętności szkolenia psów, potrafi prawidłowo wykorzystać metody werbalne i pozawerbalne, zna techniki szkolenia, potrafi dobrać i odpowiednio wykorzystać narzędzia i instrumenty szkoleniowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C05_K01
Student nabędzie wrażliwości i empatii na potrzeby psa w czasie jego szkolenia oraz użytkowania
2,0
3,0Student wykazuje wrażliwość i empatię na potrzeby psa w czasie jego szkolenia oraz użytkowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Miller Pat, Nasz wierny przyjaciel pies: metody wzmocnienia psów w treningu, Książka i Wiedza, Warszawa, 2005
  2. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
  3. Horowitz Alexandra, Oczami psa. Co psy wiedzą, czują i widzą, CZARNA OWCA, 2011
  4. Räber H., Encyklopedia psów rasowych, MULTICO, Warszawa, 2000
  5. Willis M.B., Poradnik dla hodowców psów. Genetyka w praktyce, PWRiL, Warszawa, 2000
  6. b.a., Regulamin Sędziów Kynologicznych, Regulamin Wystaw Psów Rasowych, Regulamin Wystaw Championów, Wydane nakładem Związku Kynologicznego w Polsce, Warszawa, 2005
  7. Donaldson Jean, Pies i człowiek, GALAKTYKA, Łódź, 2007
  8. Mrzewińska Zofia, Po obu końcach smyczy, ERGOS, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Coren Stanley, Jak rozmawiać z psem: doskonalenie sztuki porozumiewania się, GALAKTYKA, Łódź, 2004
  2. Morris D, Dlaczego pies merda ogonem, Książka i Wiedza, Warszawa, 1995
  3. Case P.Linda, Pies zachowanie, żywienie i zdrowie, GALAKTYKA, Łódź, 2010

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Wybrane elementy szkolenia psów użytkowych (praca psa zaganiającego i stróżującego, praca w sztucznej norze, na farbie, świeżym i zimnym tropie, w zagrodzie dziczej, w zaprzęgu, cani-crossie, agility, itp.)5
T-T-2Użytkowanie sportowe psów. Trening z grupą psów sportowych startujących w różnych dyscyplinach kynologicznych np. agility, frisbee, mondioring, flyball, obedience, IPO, PT, BH.5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie psa użytkowego i pracującego Psy myśliwskie (gończe, wystawiające, płochacze, norowce, dzikarze, aportery) Psy pasterskie i owczarskie1
T-W-2Psy dla osób niepełnosprawnych (przewodnicy niewidomych, inwalidów, osób słabo słyszących, psy terapeuci) Psy ratownicze (psy lawinowe, ratujące z katastrof i ratownictwa wodnego)1
T-W-3Psy w służbach mundurowych. Psy w słuzbie więziennej, strazy granicznej, żandarmerii wojskowej i policji (psy patrolowe, psy do wykrywania materiałów wybuchowych i broni, tropiące, psy do wykrywania zwłok ludzkich i narkotyków)2
T-W-4Psy stróżujące i obronne Psy bojowe Psy zaprzęgowe Psy wyścigowe Psy towarzyszące Psy w sporcie i rekreakcji Psy wojny2
T-W-5Tytuły (CACIT i Res-CACIT), nagrody i wyróżnienia Asystenci i sędziowie prób pracy (zasady, organizacja, regulamin)2
8

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2Samodzielne studiowanie pismiennictwa16
A-T-3Przygotowanie się do praktycznego zaliczenia ćwiczeń terenowych12
A-T-4Zaliczenie ćwiczeń1
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa8
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Pisemne zaliczenie części wykładowej2
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C05_W01Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą kierunków użytkowania psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu systematyki i taksonomii Prokaryota i Eukaryota w zakresie opisu faktograficznego oraz rekonstrukcji filogenetycznej, a także ich budowy, rozwoju, rozmnażania, występowania oraz znaczenia biologicznego i gospodarczego
Kn_1P_W05Zna budowę i zastosowanie podstawowych przyrządów pomiarowych, maszyn, urządzeń oraz obiektów technicznych wykorzystywanych w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Kn_1P_W23Posiada wiedzę o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1P_W11zna i potrafi stosować uwarunkowania ekonomiczno-prawne tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie świadczenia usług z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przybliżenie praktycznych zagadnień związanych z szeroko pojętym użytkowaniem psów
C-2Wskazanie możliwości wykorzystania psów w służbie człowieka, sporcie, rekreacji oraz rehabilitacji osób niepełnosprawnych
Treści programoweT-T-1Wybrane elementy szkolenia psów użytkowych (praca psa zaganiającego i stróżującego, praca w sztucznej norze, na farbie, świeżym i zimnym tropie, w zagrodzie dziczej, w zaprzęgu, cani-crossie, agility, itp.)
T-T-2Użytkowanie sportowe psów. Trening z grupą psów sportowych startujących w różnych dyscyplinach kynologicznych np. agility, frisbee, mondioring, flyball, obedience, IPO, PT, BH.
T-W-1Pojęcie psa użytkowego i pracującego Psy myśliwskie (gończe, wystawiające, płochacze, norowce, dzikarze, aportery) Psy pasterskie i owczarskie
T-W-2Psy dla osób niepełnosprawnych (przewodnicy niewidomych, inwalidów, osób słabo słyszących, psy terapeuci) Psy ratownicze (psy lawinowe, ratujące z katastrof i ratownictwa wodnego)
T-W-3Psy w służbach mundurowych. Psy w słuzbie więziennej, strazy granicznej, żandarmerii wojskowej i policji (psy patrolowe, psy do wykrywania materiałów wybuchowych i broni, tropiące, psy do wykrywania zwłok ludzkich i narkotyków)
T-W-4Psy stróżujące i obronne Psy bojowe Psy zaprzęgowe Psy wyścigowe Psy towarzyszące Psy w sporcie i rekreakcji Psy wojny
T-W-5Tytuły (CACIT i Res-CACIT), nagrody i wyróżnienia Asystenci i sędziowie prób pracy (zasady, organizacja, regulamin)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia terenowe z udziałem psów użytkowych
M-3Zajęcia z wykorzystaniem metod aktywizujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta w czasie trwania zajęć, jego zaangażowanie, stosunek do psa, dokładność i cierpliwość w wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian z z części teoretycznej i praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą kierunków użytkowania psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C05_U01Dzięki poprawnej ocenie charakteru, temperamentu i usposobienia psa student potrafi określić predyspozycje psa do kierunku szkolenia; posiada podstawowe umiejętności szkolenia psów, potrafi prawidłowo wykorzystać metody werbalne i pozawerbalne, zna techniki szkolenia, potrafi dobrać i odpowiednio wykorzystać narzędzia i instrumenty szkoleniowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U12Potrafi przystosować środowisko zoohigieniczne do potrzeb zwierząt domowych z uwzględnieniem praw i dobrostanu zwierząt
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U09ma doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń i systemów technicznych i technologicznych typowych dla produkcji rolniczej, leśnej i przetwórstwa rolno-spożywczego odpowiednie dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U10ma doświadczenie związane z utrzymaniem obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_U12ma doświadczenie związane ze stosowaniem technologii właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zdobyte w środowiskach zajmujących się zawodowo działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przybliżenie praktycznych zagadnień związanych z szeroko pojętym użytkowaniem psów
C-2Wskazanie możliwości wykorzystania psów w służbie człowieka, sporcie, rekreacji oraz rehabilitacji osób niepełnosprawnych
Treści programoweT-T-1Wybrane elementy szkolenia psów użytkowych (praca psa zaganiającego i stróżującego, praca w sztucznej norze, na farbie, świeżym i zimnym tropie, w zagrodzie dziczej, w zaprzęgu, cani-crossie, agility, itp.)
T-T-2Użytkowanie sportowe psów. Trening z grupą psów sportowych startujących w różnych dyscyplinach kynologicznych np. agility, frisbee, mondioring, flyball, obedience, IPO, PT, BH.
T-W-2Psy dla osób niepełnosprawnych (przewodnicy niewidomych, inwalidów, osób słabo słyszących, psy terapeuci) Psy ratownicze (psy lawinowe, ratujące z katastrof i ratownictwa wodnego)
T-W-3Psy w służbach mundurowych. Psy w słuzbie więziennej, strazy granicznej, żandarmerii wojskowej i policji (psy patrolowe, psy do wykrywania materiałów wybuchowych i broni, tropiące, psy do wykrywania zwłok ludzkich i narkotyków)
T-W-4Psy stróżujące i obronne Psy bojowe Psy zaprzęgowe Psy wyścigowe Psy towarzyszące Psy w sporcie i rekreakcji Psy wojny
T-W-5Tytuły (CACIT i Res-CACIT), nagrody i wyróżnienia Asystenci i sędziowie prób pracy (zasady, organizacja, regulamin)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia terenowe z udziałem psów użytkowych
M-3Zajęcia z wykorzystaniem metod aktywizujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta w czasie trwania zajęć, jego zaangażowanie, stosunek do psa, dokładność i cierpliwość w wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian z z części teoretycznej i praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić predyspozycje psa do kierunku szkolenia; posiada podstawowe umiejętności szkolenia psów, potrafi prawidłowo wykorzystać metody werbalne i pozawerbalne, zna techniki szkolenia, potrafi dobrać i odpowiednio wykorzystać narzędzia i instrumenty szkoleniowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C05_K01Student nabędzie wrażliwości i empatii na potrzeby psa w czasie jego szkolenia oraz użytkowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przybliżenie praktycznych zagadnień związanych z szeroko pojętym użytkowaniem psów
C-2Wskazanie możliwości wykorzystania psów w służbie człowieka, sporcie, rekreacji oraz rehabilitacji osób niepełnosprawnych
Treści programoweT-T-1Wybrane elementy szkolenia psów użytkowych (praca psa zaganiającego i stróżującego, praca w sztucznej norze, na farbie, świeżym i zimnym tropie, w zagrodzie dziczej, w zaprzęgu, cani-crossie, agility, itp.)
T-T-2Użytkowanie sportowe psów. Trening z grupą psów sportowych startujących w różnych dyscyplinach kynologicznych np. agility, frisbee, mondioring, flyball, obedience, IPO, PT, BH.
T-W-2Psy dla osób niepełnosprawnych (przewodnicy niewidomych, inwalidów, osób słabo słyszących, psy terapeuci) Psy ratownicze (psy lawinowe, ratujące z katastrof i ratownictwa wodnego)
T-W-3Psy w służbach mundurowych. Psy w słuzbie więziennej, strazy granicznej, żandarmerii wojskowej i policji (psy patrolowe, psy do wykrywania materiałów wybuchowych i broni, tropiące, psy do wykrywania zwłok ludzkich i narkotyków)
T-W-4Psy stróżujące i obronne Psy bojowe Psy zaprzęgowe Psy wyścigowe Psy towarzyszące Psy w sporcie i rekreakcji Psy wojny
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia terenowe z udziałem psów użytkowych
M-3Zajęcia z wykorzystaniem metod aktywizujących
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta w czasie trwania zajęć, jego zaangażowanie, stosunek do psa, dokładność i cierpliwość w wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje wrażliwość i empatię na potrzeby psa w czasie jego szkolenia oraz użytkowania
3,5
4,0
4,5
5,0