Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Psy rasowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Psy rasowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 0,50,20egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 8 0,50,20zaliczenie
laboratoriaL1 12 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z typami użytkowymi oraz współczesnymi rasami psów ze szczególnym uwzględnieniem ras polskich
C-2Przybliżenie przesłanek i historii powstawania psów rasowych
C-3Zapoznanie z najważniejszymi światowymi organizacjami kynologicznymi
C-4Wykształcenie umiejętności analizy wzorca rasy
C-5Wykształcenie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej
C-6Zwrócenie uwagi na nowe trendy w kynologii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Współczesne rasy psów Podział Ras wg Federation Cynologique Internationale (FCI) Podział ras wg United Kennel Clubs International (UCI) Podział ras wg American Kennel Club (AKC) Podział ras wg United Kennel Club (UKC)3
T-A-2Polskie rasy psów, historia i dzień dzisiejszy. Omówienie ras uznanych przez FCI (chart polski, gończy polski, ogar polski, polski owczarek nizinny, owczarek podhalański) Praktyczna analiza wzorców polskich ras psów3
T-A-3Rasy lokalne i oczekujące na zatwierdzenie. Rasy nie uznane przez FCI (m.in. alano Espanol, chodsky pes, greystery i eurodogi, louisiana catahoula, moskiewski pies stóżujący, pitbull, pražský krysařík, silken windhound, yorkshire terrier biewer a la pom pon i in.) Brytan polski i inne "rasy" psów - historia powstania, status prawny2
8
laboratoria
T-L-1Kiedy rasa, a kiedy odmiana? Groenendael, tervueren, malinois i laekenois - jedna rasa, czy cztery? Analiza wzorca jamnika, jako przykładu grupy ras o takim samym wzorcu, ale różniących się wielkością i rodzajem włosa. Analiza wzorca sznaucera miniaturowego, jako ras o takim samym wzorcu, ale różniących się umaszczeniem. Parson Russel Terrier, Jack Russel Terrier oraz owczarek niemiecki długowłosy - nowe, czy stare rasy?2
T-L-2Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe: - psy wiejskie, pasterskie i zaganiające - psy owczarskie - dogowate - pinczery - szpice - psy nordyckie - psy schensi - psy miniaturowe, pudel i dalmatyńczyk3
T-L-3Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe: - terriery, - psy gończe, - legawce i płochacze, - retrievery, - psy wodne, - charty.3
T-L-4Wzorzec rasy FCI, AKC, UCI i KC oraz jego praktyczna analiza.2
T-L-5Czarny terier rosyjski, leonberger, doberman - rasy stworzone na zamówienie. Wspólcześnie tworzone rasy psów: labradoodle, cockapoo i flyball2
12
wykłady
T-W-1Systematyka i taksonomia w biologii. Podstawowe pojęcia i jednostki systematyczne. Gatunek i podgatunek. Kryteria podziału ras: rasa geograficzna, rasa fenotypowa, rasa ekologiczna, rasa fenologiczna Rasa w zootechnice, rasa w kynologii2
T-W-2Tworzenie typów użytkowych. Typ użytkowy a rasa Historia ras psów. Naturalne i celowe kształtowanie ras psów (rasy lokalne, przejściowe, kulturalne i powstałe na skutek uszlachetniania) Znaczenie i rola mutacji genetycznych w tworzeniu ras. Mieszaniec i kundel. Wpływ udomowienia i hodowli na zachowanie się psów różnych ras3
T-W-3Współczesne rasy psów Podział Ras wg Federation Cynologique Internationale (FCI) Podział ras wg United Kennel Clubs International (UCI) Podział ras wg American Kennel Club (AKC) Podział ras wg United Kennel Club (UKC)3
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Samodzielne studiowanie pismiennictwa i przygotowanie sie do zaliczenia6
A-A-3Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Samodzielne studiowanie pismiennictwa24
A-L-3Analiza wzorców rasy12
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych2
A-L-5Konsultacje10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu5
A-W-3Egzamin z przedmiotu2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem różnych technik multimedialnych
M-2Opis poszczególnych typów użytkowaych i ras psów
M-3Dyskusja panelowa
M-4Film i pokaz wybranych ras i typów użytkowych psów
M-5Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem wzorców ras wydawanych przez różne związki i organizacje kynologiczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej, jak i grupowej
S-2Ocena formująca: Cząstkowe sprawdziany pisemne z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji (PowerPoint lub Prezi) na temat wybranej rasy lub grupy ras
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z ćwiczeń i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne rozpoznawania wybranych ras i typów użytkowych psów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C01_W01
Student zna i potrafi opisać współcześnie występujące rasy i typy użytkowe psów, ze szczególnym uwazględnieniem ras polskich, rozumie znaczenie genetyki w tworzeniu ras
Kn_1P_W03, Kn_1P_W04, Kn_1P_W06, Kn_1P_W08, Kn_1P_W09, Kn_1P_W13, Kn_1P_W19R1P_W01, R1P_W02, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W08, R1P_W09, R1P_W10, R1P_W11InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06C-1, C-2, C-4, C-6T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C01_U01
Student potrafi analizować wzorce ras oraz praktycznie określić przynależność rasową oraz kierunek użytkowania psa; potrafi przeprowadzić proste symulacje wykorzystujące prawa genetyczne
Kn_1P_U01, Kn_1P_U03, Kn_1P_U04, Kn_1P_U07, Kn_1P_U09, Kn_1P_U18R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U08, R1P_U09, R1P_U10, R1P_U11, R1P_U12InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U07, InzP_U08, InzP_U09, InzP_U10, InzP_U11, InzP_U12C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C01_K01
Student ma świadomość roli i znaczenia psów w życiu człowieka, docenia znaczenie kynologii dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K01, Kn_1P_K03, Kn_1P_K07R1P_K01, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-2M-3, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C01_W01
Student zna i potrafi opisać współcześnie występujące rasy i typy użytkowe psów, ze szczególnym uwazględnieniem ras polskich, rozumie znaczenie genetyki w tworzeniu ras
2,0
3,0Student zna i potrafi opisać współcześnie występujące rasy i typy użytkowe psów, ze szczególnym uwazględnieniem ras polskich
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C01_U01
Student potrafi analizować wzorce ras oraz praktycznie określić przynależność rasową oraz kierunek użytkowania psa; potrafi przeprowadzić proste symulacje wykorzystujące prawa genetyczne
2,0
3,0Student potrafi analizować wzorce ras oraz praktycznie określić przynależność rasową oraz kierunek użytkowania psa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C01_K01
Student ma świadomość roli i znaczenia psów w życiu człowieka, docenia znaczenie kynologii dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
2,0
3,0Student ma świadomość roli i znaczenia psów w życiu człowieka, docenia znaczenie kynologii dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
  2. Willis M.B., Poradnik dla hodowców psów. Genetyka w praktyce, PWRiL, Warszawa, 2000
  3. Räber H., Encyklopedia psów rasowych, MULTICO, Warszawa, 2000
  4. b.a., Regulamin Sędziów Kynologicznych, Regulamin Wystaw Psów Rasowych, Regulamin Wystaw Championów, Wydane nakładem Związku Kynologicznego w Polsce, Warszawa, 2005
  5. b.a., Wzorce ras, Wydane nakładem Zarządu Głównego Związku Kynologicznego w Polsce, Warszawa, 2000
  6. b.a., Statut Związku Kynologicznego w Polsce, Wydane nakładem Związku Kynologicznego w Polsce, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Morris D, Dlaczego pies merda ogonem, Książka i Wiedza, Warszawa, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Współczesne rasy psów Podział Ras wg Federation Cynologique Internationale (FCI) Podział ras wg United Kennel Clubs International (UCI) Podział ras wg American Kennel Club (AKC) Podział ras wg United Kennel Club (UKC)3
T-A-2Polskie rasy psów, historia i dzień dzisiejszy. Omówienie ras uznanych przez FCI (chart polski, gończy polski, ogar polski, polski owczarek nizinny, owczarek podhalański) Praktyczna analiza wzorców polskich ras psów3
T-A-3Rasy lokalne i oczekujące na zatwierdzenie. Rasy nie uznane przez FCI (m.in. alano Espanol, chodsky pes, greystery i eurodogi, louisiana catahoula, moskiewski pies stóżujący, pitbull, pražský krysařík, silken windhound, yorkshire terrier biewer a la pom pon i in.) Brytan polski i inne "rasy" psów - historia powstania, status prawny2
8

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kiedy rasa, a kiedy odmiana? Groenendael, tervueren, malinois i laekenois - jedna rasa, czy cztery? Analiza wzorca jamnika, jako przykładu grupy ras o takim samym wzorcu, ale różniących się wielkością i rodzajem włosa. Analiza wzorca sznaucera miniaturowego, jako ras o takim samym wzorcu, ale różniących się umaszczeniem. Parson Russel Terrier, Jack Russel Terrier oraz owczarek niemiecki długowłosy - nowe, czy stare rasy?2
T-L-2Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe: - psy wiejskie, pasterskie i zaganiające - psy owczarskie - dogowate - pinczery - szpice - psy nordyckie - psy schensi - psy miniaturowe, pudel i dalmatyńczyk3
T-L-3Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe: - terriery, - psy gończe, - legawce i płochacze, - retrievery, - psy wodne, - charty.3
T-L-4Wzorzec rasy FCI, AKC, UCI i KC oraz jego praktyczna analiza.2
T-L-5Czarny terier rosyjski, leonberger, doberman - rasy stworzone na zamówienie. Wspólcześnie tworzone rasy psów: labradoodle, cockapoo i flyball2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systematyka i taksonomia w biologii. Podstawowe pojęcia i jednostki systematyczne. Gatunek i podgatunek. Kryteria podziału ras: rasa geograficzna, rasa fenotypowa, rasa ekologiczna, rasa fenologiczna Rasa w zootechnice, rasa w kynologii2
T-W-2Tworzenie typów użytkowych. Typ użytkowy a rasa Historia ras psów. Naturalne i celowe kształtowanie ras psów (rasy lokalne, przejściowe, kulturalne i powstałe na skutek uszlachetniania) Znaczenie i rola mutacji genetycznych w tworzeniu ras. Mieszaniec i kundel. Wpływ udomowienia i hodowli na zachowanie się psów różnych ras3
T-W-3Współczesne rasy psów Podział Ras wg Federation Cynologique Internationale (FCI) Podział ras wg United Kennel Clubs International (UCI) Podział ras wg American Kennel Club (AKC) Podział ras wg United Kennel Club (UKC)3
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Samodzielne studiowanie pismiennictwa i przygotowanie sie do zaliczenia6
A-A-3Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Samodzielne studiowanie pismiennictwa24
A-L-3Analiza wzorców rasy12
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych2
A-L-5Konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu5
A-W-3Egzamin z przedmiotu2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C01_W01Student zna i potrafi opisać współcześnie występujące rasy i typy użytkowe psów, ze szczególnym uwazględnieniem ras polskich, rozumie znaczenie genetyki w tworzeniu ras
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu systematyki i taksonomii Prokaryota i Eukaryota w zakresie opisu faktograficznego oraz rekonstrukcji filogenetycznej, a także ich budowy, rozwoju, rozmnażania, występowania oraz znaczenia biologicznego i gospodarczego
Kn_1P_W04Zna zasadnicze mechanizmy dziedziczenia cech u zwierząt, w tym podstawy genetyki populacji
Kn_1P_W06Zna metody chowu, oceny wartości hodowlanej i użytkowej zwierząt oraz metody selekcji i rodzaje krzyżowania zwierząt
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1P_W11zna i potrafi stosować uwarunkowania ekonomiczno-prawne tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie świadczenia usług z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z typami użytkowymi oraz współczesnymi rasami psów ze szczególnym uwzględnieniem ras polskich
C-2Przybliżenie przesłanek i historii powstawania psów rasowych
C-4Wykształcenie umiejętności analizy wzorca rasy
C-6Zwrócenie uwagi na nowe trendy w kynologii
Treści programoweT-A-1Współczesne rasy psów Podział Ras wg Federation Cynologique Internationale (FCI) Podział ras wg United Kennel Clubs International (UCI) Podział ras wg American Kennel Club (AKC) Podział ras wg United Kennel Club (UKC)
T-A-2Polskie rasy psów, historia i dzień dzisiejszy. Omówienie ras uznanych przez FCI (chart polski, gończy polski, ogar polski, polski owczarek nizinny, owczarek podhalański) Praktyczna analiza wzorców polskich ras psów
T-A-3Rasy lokalne i oczekujące na zatwierdzenie. Rasy nie uznane przez FCI (m.in. alano Espanol, chodsky pes, greystery i eurodogi, louisiana catahoula, moskiewski pies stóżujący, pitbull, pražský krysařík, silken windhound, yorkshire terrier biewer a la pom pon i in.) Brytan polski i inne "rasy" psów - historia powstania, status prawny
T-L-1Kiedy rasa, a kiedy odmiana? Groenendael, tervueren, malinois i laekenois - jedna rasa, czy cztery? Analiza wzorca jamnika, jako przykładu grupy ras o takim samym wzorcu, ale różniących się wielkością i rodzajem włosa. Analiza wzorca sznaucera miniaturowego, jako ras o takim samym wzorcu, ale różniących się umaszczeniem. Parson Russel Terrier, Jack Russel Terrier oraz owczarek niemiecki długowłosy - nowe, czy stare rasy?
T-L-2Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe: - psy wiejskie, pasterskie i zaganiające - psy owczarskie - dogowate - pinczery - szpice - psy nordyckie - psy schensi - psy miniaturowe, pudel i dalmatyńczyk
T-L-3Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe: - terriery, - psy gończe, - legawce i płochacze, - retrievery, - psy wodne, - charty.
T-L-4Wzorzec rasy FCI, AKC, UCI i KC oraz jego praktyczna analiza.
T-L-5Czarny terier rosyjski, leonberger, doberman - rasy stworzone na zamówienie. Wspólcześnie tworzone rasy psów: labradoodle, cockapoo i flyball
T-W-2Tworzenie typów użytkowych. Typ użytkowy a rasa Historia ras psów. Naturalne i celowe kształtowanie ras psów (rasy lokalne, przejściowe, kulturalne i powstałe na skutek uszlachetniania) Znaczenie i rola mutacji genetycznych w tworzeniu ras. Mieszaniec i kundel. Wpływ udomowienia i hodowli na zachowanie się psów różnych ras
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem różnych technik multimedialnych
M-2Opis poszczególnych typów użytkowaych i ras psów
M-3Dyskusja panelowa
M-4Film i pokaz wybranych ras i typów użytkowych psów
M-5Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem wzorców ras wydawanych przez różne związki i organizacje kynologiczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Cząstkowe sprawdziany pisemne z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji (PowerPoint lub Prezi) na temat wybranej rasy lub grupy ras
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z ćwiczeń i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne rozpoznawania wybranych ras i typów użytkowych psów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i potrafi opisać współcześnie występujące rasy i typy użytkowe psów, ze szczególnym uwazględnieniem ras polskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C01_U01Student potrafi analizować wzorce ras oraz praktycznie określić przynależność rasową oraz kierunek użytkowania psa; potrafi przeprowadzić proste symulacje wykorzystujące prawa genetyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U01Potrafi analizować informacje z zakresu budowy i funkcji kwasów nukleinowych a następnie wykorzystać je w praktyce hodowlanej; posiada umiejętność oceny głównych szlaków metabolicznych oraz mechanizmy ich regulacji;
Kn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Kn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U18Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U09ma doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń i systemów technicznych i technologicznych typowych dla produkcji rolniczej, leśnej i przetwórstwa rolno-spożywczego odpowiednie dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
R1P_U11posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1P_U12posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U10ma doświadczenie związane z utrzymaniem obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_U12ma doświadczenie związane ze stosowaniem technologii właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zdobyte w środowiskach zajmujących się zawodowo działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z typami użytkowymi oraz współczesnymi rasami psów ze szczególnym uwzględnieniem ras polskich
C-2Przybliżenie przesłanek i historii powstawania psów rasowych
C-3Zapoznanie z najważniejszymi światowymi organizacjami kynologicznymi
C-4Wykształcenie umiejętności analizy wzorca rasy
C-5Wykształcenie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej
C-6Zwrócenie uwagi na nowe trendy w kynologii
Treści programoweT-A-1Współczesne rasy psów Podział Ras wg Federation Cynologique Internationale (FCI) Podział ras wg United Kennel Clubs International (UCI) Podział ras wg American Kennel Club (AKC) Podział ras wg United Kennel Club (UKC)
T-A-2Polskie rasy psów, historia i dzień dzisiejszy. Omówienie ras uznanych przez FCI (chart polski, gończy polski, ogar polski, polski owczarek nizinny, owczarek podhalański) Praktyczna analiza wzorców polskich ras psów
T-A-3Rasy lokalne i oczekujące na zatwierdzenie. Rasy nie uznane przez FCI (m.in. alano Espanol, chodsky pes, greystery i eurodogi, louisiana catahoula, moskiewski pies stóżujący, pitbull, pražský krysařík, silken windhound, yorkshire terrier biewer a la pom pon i in.) Brytan polski i inne "rasy" psów - historia powstania, status prawny
T-L-1Kiedy rasa, a kiedy odmiana? Groenendael, tervueren, malinois i laekenois - jedna rasa, czy cztery? Analiza wzorca jamnika, jako przykładu grupy ras o takim samym wzorcu, ale różniących się wielkością i rodzajem włosa. Analiza wzorca sznaucera miniaturowego, jako ras o takim samym wzorcu, ale różniących się umaszczeniem. Parson Russel Terrier, Jack Russel Terrier oraz owczarek niemiecki długowłosy - nowe, czy stare rasy?
T-L-2Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe: - psy wiejskie, pasterskie i zaganiające - psy owczarskie - dogowate - pinczery - szpice - psy nordyckie - psy schensi - psy miniaturowe, pudel i dalmatyńczyk
T-L-3Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe: - terriery, - psy gończe, - legawce i płochacze, - retrievery, - psy wodne, - charty.
T-L-4Wzorzec rasy FCI, AKC, UCI i KC oraz jego praktyczna analiza.
T-L-5Czarny terier rosyjski, leonberger, doberman - rasy stworzone na zamówienie. Wspólcześnie tworzone rasy psów: labradoodle, cockapoo i flyball
T-W-2Tworzenie typów użytkowych. Typ użytkowy a rasa Historia ras psów. Naturalne i celowe kształtowanie ras psów (rasy lokalne, przejściowe, kulturalne i powstałe na skutek uszlachetniania) Znaczenie i rola mutacji genetycznych w tworzeniu ras. Mieszaniec i kundel. Wpływ udomowienia i hodowli na zachowanie się psów różnych ras
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem różnych technik multimedialnych
M-2Opis poszczególnych typów użytkowaych i ras psów
M-3Dyskusja panelowa
M-4Film i pokaz wybranych ras i typów użytkowych psów
M-5Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem wzorców ras wydawanych przez różne związki i organizacje kynologiczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej, jak i grupowej
S-2Ocena formująca: Cząstkowe sprawdziany pisemne z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji (PowerPoint lub Prezi) na temat wybranej rasy lub grupy ras
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z ćwiczeń i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne rozpoznawania wybranych ras i typów użytkowych psów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi analizować wzorce ras oraz praktycznie określić przynależność rasową oraz kierunek użytkowania psa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C01_K01Student ma świadomość roli i znaczenia psów w życiu człowieka, docenia znaczenie kynologii dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z typami użytkowymi oraz współczesnymi rasami psów ze szczególnym uwzględnieniem ras polskich
C-3Zapoznanie z najważniejszymi światowymi organizacjami kynologicznymi
C-4Wykształcenie umiejętności analizy wzorca rasy
C-5Wykształcenie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej
C-6Zwrócenie uwagi na nowe trendy w kynologii
Treści programoweT-W-2Tworzenie typów użytkowych. Typ użytkowy a rasa Historia ras psów. Naturalne i celowe kształtowanie ras psów (rasy lokalne, przejściowe, kulturalne i powstałe na skutek uszlachetniania) Znaczenie i rola mutacji genetycznych w tworzeniu ras. Mieszaniec i kundel. Wpływ udomowienia i hodowli na zachowanie się psów różnych ras
Metody nauczaniaM-3Dyskusja panelowa
M-5Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem wzorców ras wydawanych przez różne związki i organizacje kynologiczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej, jak i grupowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość roli i znaczenia psów w życiu człowieka, docenia znaczenie kynologii dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
3,5
4,0
4,5
5,0