Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Terapie z udziałem zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Terapie z udziałem zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 6 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna wiedza humanistyczno-społeczna na poziomie adekwatnym do roku studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie z możliwościami terapeutycznego oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Poznanie poszczególnych rodzajów animaloterapii. Znajomość kryteriów doboru zwierząt do terapii, warunków jakie musi spełniać wolontariusz/terapeuta. Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora-terapeuty, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Charakterystyka rozwoju neurofizjologicznego człowieka i znaczenie tej wiedzy dla terapeuty. Najważniejsze wskazania do animaloterapii: mózgowe porażenie dziecięce, upośledzenie umysłowe, ADHD.1
T-L-2Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Specyfika doboru koni do hipoterapii: pokrój, rasa, wiek, płeć, szczególne umiejętności i szkolenie koni do terapii . Podstawowe zasady prowadzenia zajęć i organizacja ośrodka hipoterapii2
T-L-3Dogoterapia. Dobór i szkolenie psów. Testy psychiczne szczeniąt i ocena predyspozycji do dogoterapii, testy psów dorosłych. Budowanie scenariuszy zajęć z psem.1
T-L-4Felinoterapia – kot jako terapeuta. Dobór kota do terapii – testy oceny przydatności kota. Specyfika prowadzenia zajęć z udziałem kota i placówek, w których jest szczególnie przydatny.1
T-L-5Specyfika terapii z udziałem zwierząt w zależności od potrzeb pacjentów. Charakterystyka placówek i dobór zwierząt. Zwierzęta w programach typu „Visiting pets”, w resocjalizacji i terapii uzależnień. Animaloterapia w opiece paliatywnej.1
6
wykłady
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy ze zwierzętami.1
T-W-2Animaloterapia czy terapia z udziałem zwierząt? Definicja i podział terapii z udziałem zwierząt. Cele i zadania poszczególnych form zajęć. Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć.2
T-W-3Hipoterapia-definicja, podział, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie i w Polsce. Specyficzne oddziaływanie hipoterapii na sfery: ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Rasy koni przydatne do hipoterapii.1
T-W-4Dogoterapia i felinoterapia. Definicja i specyfika zajęć z udziałem psów i kotów. Cechy psychiczne i charakterystyka ras przydatnych do terapii. Kodeks dogoterapeuty.1
T-W-5Delfinoterapia – specyfika zajęć z delfinami. Oddziaływanie delfinoterapii i zajęć w wodzie na człowieka. Wskazania i przeciwwskazania. Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. pozostałe koniowate (onoterapia), kozy, owce, lamy i alpaki, króliki, inne.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2praca własna studenta16
A-L-3udział w konsultacjach3
A-L-4przygotowanie do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2praca własna studenta16
A-W-3udział w konsultacjach3
A-W-4przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C44.1_W01
student wymienia i opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami, wymienia i opisuje rodzaje i formy terapii z udziałem zwierząt
Kn_1P_W17R1P_W02, R1P_W11InzP_W05C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-1M-1, M-3, M-4, M-2S-1
Kn_1P_C44.1_W02
student wymienia i charakteryzuje kryteria doboru zwierząt do poszczególnych form terapii
Kn_1P_W06, Kn_1P_W20R1P_W01, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06InzP_W02C-1T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-5, T-L-4, T-W-4M-1, M-3, M-4, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C44.1_U01
student potrafi ocenić cechy psychiczne psa/konia/kota pod względem jego przydatności do różnych form terapii z udziałem zwierząt
Kn_1P_U08R1P_U01, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07InzP_U02, InzP_U03, InzP_U06, InzP_U09C-1T-L-2, T-L-4, T-W-3, T-L-3, T-W-2, T-W-4, T-L-5M-3, M-4, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C44.1_K01
student jest wrażliwy na potrzeby osób niepełnosprawnych i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą terapii z udziałem zwierząt
Kn_1P_K01, Kn_1P_K06, Kn_1P_K07R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06InzP_K01C-1T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-L-5M-2, M-4, M-3, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C44.1_W01
student wymienia i opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami, wymienia i opisuje rodzaje i formy terapii z udziałem zwierząt
2,0
3,0student w stopniu podstawowym wymienia i opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami, wymienia i opisuje rodzaje i formy terapii z udziałem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C44.1_W02
student wymienia i charakteryzuje kryteria doboru zwierząt do poszczególnych form terapii
2,0
3,0student w stopniu podstawowym wymienia i charakteryzuje kryteria doboru zwierząt do poszczególnych form terapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C44.1_U01
student potrafi ocenić cechy psychiczne psa/konia/kota pod względem jego przydatności do różnych form terapii z udziałem zwierząt
2,0
3,0student potrafi ocenić w stopniu podstawowymv cechy psychiczne psa/konia/kota pod względem jego przydatności do różnych form terapii z udziałem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C44.1_K01
student jest wrażliwy na potrzeby osób niepełnosprawnych i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą terapii z udziałem zwierząt
2,0
3,0student jest wrażliwy na potrzeby osób niepełnosprawnych i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą terapii z udziałem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bekasiewicz N, pod red., Czy zwierzęta potrafią leczyć?, Przyjaciel Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym, Warszawa, 2008
  2. periodyki tematyczne z zakresu hodowli i użytkowania psów, kotów, koni

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystyka rozwoju neurofizjologicznego człowieka i znaczenie tej wiedzy dla terapeuty. Najważniejsze wskazania do animaloterapii: mózgowe porażenie dziecięce, upośledzenie umysłowe, ADHD.1
T-L-2Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Specyfika doboru koni do hipoterapii: pokrój, rasa, wiek, płeć, szczególne umiejętności i szkolenie koni do terapii . Podstawowe zasady prowadzenia zajęć i organizacja ośrodka hipoterapii2
T-L-3Dogoterapia. Dobór i szkolenie psów. Testy psychiczne szczeniąt i ocena predyspozycji do dogoterapii, testy psów dorosłych. Budowanie scenariuszy zajęć z psem.1
T-L-4Felinoterapia – kot jako terapeuta. Dobór kota do terapii – testy oceny przydatności kota. Specyfika prowadzenia zajęć z udziałem kota i placówek, w których jest szczególnie przydatny.1
T-L-5Specyfika terapii z udziałem zwierząt w zależności od potrzeb pacjentów. Charakterystyka placówek i dobór zwierząt. Zwierzęta w programach typu „Visiting pets”, w resocjalizacji i terapii uzależnień. Animaloterapia w opiece paliatywnej.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy ze zwierzętami.1
T-W-2Animaloterapia czy terapia z udziałem zwierząt? Definicja i podział terapii z udziałem zwierząt. Cele i zadania poszczególnych form zajęć. Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć.2
T-W-3Hipoterapia-definicja, podział, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie i w Polsce. Specyficzne oddziaływanie hipoterapii na sfery: ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Rasy koni przydatne do hipoterapii.1
T-W-4Dogoterapia i felinoterapia. Definicja i specyfika zajęć z udziałem psów i kotów. Cechy psychiczne i charakterystyka ras przydatnych do terapii. Kodeks dogoterapeuty.1
T-W-5Delfinoterapia – specyfika zajęć z delfinami. Oddziaływanie delfinoterapii i zajęć w wodzie na człowieka. Wskazania i przeciwwskazania. Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. pozostałe koniowate (onoterapia), kozy, owce, lamy i alpaki, króliki, inne.1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2praca własna studenta16
A-L-3udział w konsultacjach3
A-L-4przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2praca własna studenta16
A-W-3udział w konsultacjach3
A-W-4przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C44.1_W01student wymienia i opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami, wymienia i opisuje rodzaje i formy terapii z udziałem zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W17Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W11zna i potrafi stosować uwarunkowania ekonomiczno-prawne tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie świadczenia usług z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie z możliwościami terapeutycznego oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Poznanie poszczególnych rodzajów animaloterapii. Znajomość kryteriów doboru zwierząt do terapii, warunków jakie musi spełniać wolontariusz/terapeuta. Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora-terapeuty, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć.
Treści programoweT-W-3Hipoterapia-definicja, podział, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie i w Polsce. Specyficzne oddziaływanie hipoterapii na sfery: ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Rasy koni przydatne do hipoterapii.
T-W-4Dogoterapia i felinoterapia. Definicja i specyfika zajęć z udziałem psów i kotów. Cechy psychiczne i charakterystyka ras przydatnych do terapii. Kodeks dogoterapeuty.
T-W-2Animaloterapia czy terapia z udziałem zwierząt? Definicja i podział terapii z udziałem zwierząt. Cele i zadania poszczególnych form zajęć. Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć.
T-W-5Delfinoterapia – specyfika zajęć z delfinami. Oddziaływanie delfinoterapii i zajęć w wodzie na człowieka. Wskazania i przeciwwskazania. Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. pozostałe koniowate (onoterapia), kozy, owce, lamy i alpaki, króliki, inne.
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy ze zwierzętami.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3pokaz
M-4film
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym wymienia i opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami, wymienia i opisuje rodzaje i formy terapii z udziałem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C44.1_W02student wymienia i charakteryzuje kryteria doboru zwierząt do poszczególnych form terapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W06Zna metody chowu, oceny wartości hodowlanej i użytkowej zwierząt oraz metody selekcji i rodzaje krzyżowania zwierząt
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie z możliwościami terapeutycznego oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Poznanie poszczególnych rodzajów animaloterapii. Znajomość kryteriów doboru zwierząt do terapii, warunków jakie musi spełniać wolontariusz/terapeuta. Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora-terapeuty, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć.
Treści programoweT-L-2Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Specyfika doboru koni do hipoterapii: pokrój, rasa, wiek, płeć, szczególne umiejętności i szkolenie koni do terapii . Podstawowe zasady prowadzenia zajęć i organizacja ośrodka hipoterapii
T-L-3Dogoterapia. Dobór i szkolenie psów. Testy psychiczne szczeniąt i ocena predyspozycji do dogoterapii, testy psów dorosłych. Budowanie scenariuszy zajęć z psem.
T-W-3Hipoterapia-definicja, podział, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie i w Polsce. Specyficzne oddziaływanie hipoterapii na sfery: ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Rasy koni przydatne do hipoterapii.
T-W-5Delfinoterapia – specyfika zajęć z delfinami. Oddziaływanie delfinoterapii i zajęć w wodzie na człowieka. Wskazania i przeciwwskazania. Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. pozostałe koniowate (onoterapia), kozy, owce, lamy i alpaki, króliki, inne.
T-L-4Felinoterapia – kot jako terapeuta. Dobór kota do terapii – testy oceny przydatności kota. Specyfika prowadzenia zajęć z udziałem kota i placówek, w których jest szczególnie przydatny.
T-W-4Dogoterapia i felinoterapia. Definicja i specyfika zajęć z udziałem psów i kotów. Cechy psychiczne i charakterystyka ras przydatnych do terapii. Kodeks dogoterapeuty.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3pokaz
M-4film
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym wymienia i charakteryzuje kryteria doboru zwierząt do poszczególnych form terapii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C44.1_U01student potrafi ocenić cechy psychiczne psa/konia/kota pod względem jego przydatności do różnych form terapii z udziałem zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie z możliwościami terapeutycznego oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Poznanie poszczególnych rodzajów animaloterapii. Znajomość kryteriów doboru zwierząt do terapii, warunków jakie musi spełniać wolontariusz/terapeuta. Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora-terapeuty, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć.
Treści programoweT-L-2Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Specyfika doboru koni do hipoterapii: pokrój, rasa, wiek, płeć, szczególne umiejętności i szkolenie koni do terapii . Podstawowe zasady prowadzenia zajęć i organizacja ośrodka hipoterapii
T-L-4Felinoterapia – kot jako terapeuta. Dobór kota do terapii – testy oceny przydatności kota. Specyfika prowadzenia zajęć z udziałem kota i placówek, w których jest szczególnie przydatny.
T-W-3Hipoterapia-definicja, podział, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie i w Polsce. Specyficzne oddziaływanie hipoterapii na sfery: ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Rasy koni przydatne do hipoterapii.
T-L-3Dogoterapia. Dobór i szkolenie psów. Testy psychiczne szczeniąt i ocena predyspozycji do dogoterapii, testy psów dorosłych. Budowanie scenariuszy zajęć z psem.
T-W-2Animaloterapia czy terapia z udziałem zwierząt? Definicja i podział terapii z udziałem zwierząt. Cele i zadania poszczególnych form zajęć. Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć.
T-W-4Dogoterapia i felinoterapia. Definicja i specyfika zajęć z udziałem psów i kotów. Cechy psychiczne i charakterystyka ras przydatnych do terapii. Kodeks dogoterapeuty.
T-L-5Specyfika terapii z udziałem zwierząt w zależności od potrzeb pacjentów. Charakterystyka placówek i dobór zwierząt. Zwierzęta w programach typu „Visiting pets”, w resocjalizacji i terapii uzależnień. Animaloterapia w opiece paliatywnej.
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-4film
M-2prezentacja multimedialna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi ocenić w stopniu podstawowymv cechy psychiczne psa/konia/kota pod względem jego przydatności do różnych form terapii z udziałem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C44.1_K01student jest wrażliwy na potrzeby osób niepełnosprawnych i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą terapii z udziałem zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie z możliwościami terapeutycznego oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Poznanie poszczególnych rodzajów animaloterapii. Znajomość kryteriów doboru zwierząt do terapii, warunków jakie musi spełniać wolontariusz/terapeuta. Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora-terapeuty, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć.
Treści programoweT-L-1Charakterystyka rozwoju neurofizjologicznego człowieka i znaczenie tej wiedzy dla terapeuty. Najważniejsze wskazania do animaloterapii: mózgowe porażenie dziecięce, upośledzenie umysłowe, ADHD.
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy ze zwierzętami.
T-W-2Animaloterapia czy terapia z udziałem zwierząt? Definicja i podział terapii z udziałem zwierząt. Cele i zadania poszczególnych form zajęć. Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć.
T-L-5Specyfika terapii z udziałem zwierząt w zależności od potrzeb pacjentów. Charakterystyka placówek i dobór zwierząt. Zwierzęta w programach typu „Visiting pets”, w resocjalizacji i terapii uzależnień. Animaloterapia w opiece paliatywnej.
Metody nauczaniaM-2prezentacja multimedialna
M-4film
M-3pokaz
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest wrażliwy na potrzeby osób niepełnosprawnych i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą terapii z udziałem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0