Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Badania molekularne w diagnostyce weterynaryjnej - aspekty praktyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Badania molekularne w diagnostyce weterynaryjnej - aspekty praktyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 12 1,40,60zaliczenie
wykładyW6 8 0,60,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu biologii molekularnej, podstaw genetyki, biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania jest przekazanie wiedzy, która w powiązaniu z innymi przedmiotami podstawowymi, powinna umożliwić studentom kynologii szerokie spojrzenie na biologię molekularną i jej wykorzystanie w weterynarii.
C-2Zapoznanie studenta z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium, celem potwierdzenia postawionej wcześniej przez lekarza diagnozy wstępnej.
C-3Student poznaje możliwości aplikacyjne poszczególnych technik analiz molekularnych oraz zdobywa umiejętność ich wykonania wraz z obsługą niezbędnej do tego celu aparatury.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady pracy w pracowni biologii molekularnej w akredytowanym laboratorium weterynaryjnym. Postępowanie ze zwierzęciem w trakcie pobrania materiału do badań. Zapoznaje się z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium. Postępowanie z materiałem po wykonaniu analiz.2
T-L-2Techniki molekularne PCR, Real-Time PCR jako alternatywa dla metody serologicznej ELISA w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej bydła, koni i trzody chlewnej , badanie w kierunku niedokrwistości zakaźnej koni, wirusowa biegunka bydła - BVD, otręt bydła - IBR).2
T-L-3Skriningowa i weryfikacyjna detekcja osobników trwale zakażonych wirusem enzootycznej białaczki bydła (BLV) (porównanie metod: PCR, Real-Time PCR i ELISA).2
T-L-4FIV/FelV, wścieklizna i inne – wybrane badania niezbędne do swobodnego przemieszczania zwierząt na obszarze Unii Europejskiej. Badania niezbędne przy kryciu zwierząt.2
T-L-5„Panel Podróżny - kleszczowy”: wykrywanie specyficznych sekwencji DNA w odniesieniu do określania poziomu przeciwciał dla pierwotniaków Babesia spp. i Hepatozoon spp., riketsji Ehrlicha spp., krętków Borrelia burgdorferi oraz pałeczek G(-) Anaplasma spp. techniką Real Time PCR.1
T-L-6Diagnostyka chorób dziedzicznych wybranych ras psów i kotów.2
T-L-7Metody szybkiego wykrywania obecności patogenów, czynników zjadliwości w żywności, paszach i w materiale zakaźnym (PCR, surowice diagnostyczne).1
12
wykłady
T-W-1Zakres zastosowań diagnostyki molekularnej w weterynarii. Przegląd podstawowych technik stosowanych w diagnostyce molekularnej i weterynaryjnej.2
T-W-2Badania genetyczne na kolor sierści, zmienność kolorów, długość włosa u psów, kotów i koni.1
T-W-3Ustalenie rodzicielstwa. Genetyczny odcisk palca.1
T-W-4Panele diagnostyczne (diagnostyka oparta na sekwencji DNA) najczęściej stosowane w weterynarii.1
T-W-5Genetyczna i serologiczna identyfikacja drożdży, grzybów i ich toksyn.2
T-W-6Udział mutacji spontanicznych, mutagenów i wirusów w procesie nowotworzenia.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych20
A-L-2samodzielne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3analiza i interpretacja otrzymanych wyników - opracowanie7
A-L-4konsultacje naukowe2
A-L-5studiowanie wskazanego piśmiennictwa4
A-L-6przygotowanie do pisemnego zaliczenia treści zajęć laboratoryjnych5
43
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2samodzielne analizowanie treści wykładów2
A-W-3samodzielne przygotowanie do zaliczenia wykładów3
A-W-4czytanie wskazanego piśmiennictwa z zakresu przedmiotu1
A-W-5konsultacje naukowe2
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy podczas zajęć. Wykonywanie eksperymentów badawczych według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, analiza i interpretacja wyników.
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na którą skłąda się aktywność i praca na zajęciach oraz zaliczenie pisemne treści wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C32.3_W10
Student zna możliwości zastosowania diagnostyki molekularnej w weterynarii. Orientuje się w możliwościach aplikacyjnych poszczególnych technik analiz molekularnych oraz zdobywa umiejętność ich wykonania wraz z obsługą niezbędnej do tego celu aparatury.
Kn_1P_W04, Kn_1P_W10R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05InzP_W01, InzP_W02C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C32.3_U02
Student potrafi pobrać wybrany materiał biologiczny do badań laboratoryjnych zgodnie z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium. Student charakteryzuje wady i zalety poszczególnych metod biologii molekularnej oraz zna ich zastosowanie. Samodzielnie wykonuje eksperymenty badawcze według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, następnie potrafi analizuje i interpretuje wyniki.
Kn_1P_U02R1P_U01, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U08, R1P_U10, R1P_U11InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U05, InzP_U07, InzP_U09, InzP_U11C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C32.3_K04
Student jest świadomy możliwości badawczych i aplikacyjnych, jakie dają narzędzia biologii molekularnej. Student jest zdolny do zespołowej i samodzielnej pracy podczas wykonywania analiz laboratoryjnych i komputerowych w diagnostyce weterynaryjnej.
Kn_1P_K02, Kn_1P_K04R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K06, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C32.3_W10
Student zna możliwości zastosowania diagnostyki molekularnej w weterynarii. Orientuje się w możliwościach aplikacyjnych poszczególnych technik analiz molekularnych oraz zdobywa umiejętność ich wykonania wraz z obsługą niezbędnej do tego celu aparatury.
2,0
3,0Student wyjaśnia zasady poszczególnych metod biologii molekularnej. Charakteryzuje wady i zalety poszczególnych metod biologii molekularnej oraz zna ich zastosowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C32.3_U02
Student potrafi pobrać wybrany materiał biologiczny do badań laboratoryjnych zgodnie z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium. Student charakteryzuje wady i zalety poszczególnych metod biologii molekularnej oraz zna ich zastosowanie. Samodzielnie wykonuje eksperymenty badawcze według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, następnie potrafi analizuje i interpretuje wyniki.
2,0
3,0Student jest świadomy możliwości badawczych i aplikacyjnych, jakie dają narzędzia biologii molekularnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C32.3_K04
Student jest świadomy możliwości badawczych i aplikacyjnych, jakie dają narzędzia biologii molekularnej. Student jest zdolny do zespołowej i samodzielnej pracy podczas wykonywania analiz laboratoryjnych i komputerowych w diagnostyce weterynaryjnej.
2,0
3,0Student jest zdolny do zespołowej i samodzielnej pracy podczas wykonywania analiz laboratoryjnych i komputerowych w diagnostyce weterynaryjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nowak Z., Gruszczynska J., Wybrane techniki i metody analizy DNA, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2007
  2. Węgleński P., Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2007
  3. Słomski R., Przykłady analiz DNA, AR, Poznań, 2004
  4. W. Baumgartner, Diagnostyka kliniczna zwierząt, Urban&Partner, Wrocław, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Nowak Z., Genetyka zwierząt w teorii i praktyce, SGGW, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady pracy w pracowni biologii molekularnej w akredytowanym laboratorium weterynaryjnym. Postępowanie ze zwierzęciem w trakcie pobrania materiału do badań. Zapoznaje się z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium. Postępowanie z materiałem po wykonaniu analiz.2
T-L-2Techniki molekularne PCR, Real-Time PCR jako alternatywa dla metody serologicznej ELISA w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej bydła, koni i trzody chlewnej , badanie w kierunku niedokrwistości zakaźnej koni, wirusowa biegunka bydła - BVD, otręt bydła - IBR).2
T-L-3Skriningowa i weryfikacyjna detekcja osobników trwale zakażonych wirusem enzootycznej białaczki bydła (BLV) (porównanie metod: PCR, Real-Time PCR i ELISA).2
T-L-4FIV/FelV, wścieklizna i inne – wybrane badania niezbędne do swobodnego przemieszczania zwierząt na obszarze Unii Europejskiej. Badania niezbędne przy kryciu zwierząt.2
T-L-5„Panel Podróżny - kleszczowy”: wykrywanie specyficznych sekwencji DNA w odniesieniu do określania poziomu przeciwciał dla pierwotniaków Babesia spp. i Hepatozoon spp., riketsji Ehrlicha spp., krętków Borrelia burgdorferi oraz pałeczek G(-) Anaplasma spp. techniką Real Time PCR.1
T-L-6Diagnostyka chorób dziedzicznych wybranych ras psów i kotów.2
T-L-7Metody szybkiego wykrywania obecności patogenów, czynników zjadliwości w żywności, paszach i w materiale zakaźnym (PCR, surowice diagnostyczne).1
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres zastosowań diagnostyki molekularnej w weterynarii. Przegląd podstawowych technik stosowanych w diagnostyce molekularnej i weterynaryjnej.2
T-W-2Badania genetyczne na kolor sierści, zmienność kolorów, długość włosa u psów, kotów i koni.1
T-W-3Ustalenie rodzicielstwa. Genetyczny odcisk palca.1
T-W-4Panele diagnostyczne (diagnostyka oparta na sekwencji DNA) najczęściej stosowane w weterynarii.1
T-W-5Genetyczna i serologiczna identyfikacja drożdży, grzybów i ich toksyn.2
T-W-6Udział mutacji spontanicznych, mutagenów i wirusów w procesie nowotworzenia.1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych20
A-L-2samodzielne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3analiza i interpretacja otrzymanych wyników - opracowanie7
A-L-4konsultacje naukowe2
A-L-5studiowanie wskazanego piśmiennictwa4
A-L-6przygotowanie do pisemnego zaliczenia treści zajęć laboratoryjnych5
43
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2samodzielne analizowanie treści wykładów2
A-W-3samodzielne przygotowanie do zaliczenia wykładów3
A-W-4czytanie wskazanego piśmiennictwa z zakresu przedmiotu1
A-W-5konsultacje naukowe2
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C32.3_W10Student zna możliwości zastosowania diagnostyki molekularnej w weterynarii. Orientuje się w możliwościach aplikacyjnych poszczególnych technik analiz molekularnych oraz zdobywa umiejętność ich wykonania wraz z obsługą niezbędnej do tego celu aparatury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W04Zna zasadnicze mechanizmy dziedziczenia cech u zwierząt, w tym podstawy genetyki populacji
Kn_1P_W10Ma wiedzę na temat procesów molekularnych zachodzących na poziomie genomu, transkryptomu, proteomu i metabolomu oraz ich wpływu na kształtowanie fenotypu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium, celem potwierdzenia postawionej wcześniej przez lekarza diagnozy wstępnej.
C-3Student poznaje możliwości aplikacyjne poszczególnych technik analiz molekularnych oraz zdobywa umiejętność ich wykonania wraz z obsługą niezbędnej do tego celu aparatury.
Treści programoweT-L-1Zasady pracy w pracowni biologii molekularnej w akredytowanym laboratorium weterynaryjnym. Postępowanie ze zwierzęciem w trakcie pobrania materiału do badań. Zapoznaje się z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium. Postępowanie z materiałem po wykonaniu analiz.
T-L-2Techniki molekularne PCR, Real-Time PCR jako alternatywa dla metody serologicznej ELISA w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej bydła, koni i trzody chlewnej , badanie w kierunku niedokrwistości zakaźnej koni, wirusowa biegunka bydła - BVD, otręt bydła - IBR).
T-L-3Skriningowa i weryfikacyjna detekcja osobników trwale zakażonych wirusem enzootycznej białaczki bydła (BLV) (porównanie metod: PCR, Real-Time PCR i ELISA).
T-L-4FIV/FelV, wścieklizna i inne – wybrane badania niezbędne do swobodnego przemieszczania zwierząt na obszarze Unii Europejskiej. Badania niezbędne przy kryciu zwierząt.
T-L-5„Panel Podróżny - kleszczowy”: wykrywanie specyficznych sekwencji DNA w odniesieniu do określania poziomu przeciwciał dla pierwotniaków Babesia spp. i Hepatozoon spp., riketsji Ehrlicha spp., krętków Borrelia burgdorferi oraz pałeczek G(-) Anaplasma spp. techniką Real Time PCR.
T-W-1Zakres zastosowań diagnostyki molekularnej w weterynarii. Przegląd podstawowych technik stosowanych w diagnostyce molekularnej i weterynaryjnej.
T-W-2Badania genetyczne na kolor sierści, zmienność kolorów, długość włosa u psów, kotów i koni.
T-W-3Ustalenie rodzicielstwa. Genetyczny odcisk palca.
T-W-4Panele diagnostyczne (diagnostyka oparta na sekwencji DNA) najczęściej stosowane w weterynarii.
T-W-5Genetyczna i serologiczna identyfikacja drożdży, grzybów i ich toksyn.
T-W-6Udział mutacji spontanicznych, mutagenów i wirusów w procesie nowotworzenia.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy podczas zajęć. Wykonywanie eksperymentów badawczych według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, analiza i interpretacja wyników.
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wyjaśnia zasady poszczególnych metod biologii molekularnej. Charakteryzuje wady i zalety poszczególnych metod biologii molekularnej oraz zna ich zastosowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C32.3_U02Student potrafi pobrać wybrany materiał biologiczny do badań laboratoryjnych zgodnie z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium. Student charakteryzuje wady i zalety poszczególnych metod biologii molekularnej oraz zna ich zastosowanie. Samodzielnie wykonuje eksperymenty badawcze według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, następnie potrafi analizuje i interpretuje wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
R1P_U11posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium, celem potwierdzenia postawionej wcześniej przez lekarza diagnozy wstępnej.
C-3Student poznaje możliwości aplikacyjne poszczególnych technik analiz molekularnych oraz zdobywa umiejętność ich wykonania wraz z obsługą niezbędnej do tego celu aparatury.
Treści programoweT-L-1Zasady pracy w pracowni biologii molekularnej w akredytowanym laboratorium weterynaryjnym. Postępowanie ze zwierzęciem w trakcie pobrania materiału do badań. Zapoznaje się z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium. Postępowanie z materiałem po wykonaniu analiz.
T-L-2Techniki molekularne PCR, Real-Time PCR jako alternatywa dla metody serologicznej ELISA w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej bydła, koni i trzody chlewnej , badanie w kierunku niedokrwistości zakaźnej koni, wirusowa biegunka bydła - BVD, otręt bydła - IBR).
T-L-3Skriningowa i weryfikacyjna detekcja osobników trwale zakażonych wirusem enzootycznej białaczki bydła (BLV) (porównanie metod: PCR, Real-Time PCR i ELISA).
T-L-4FIV/FelV, wścieklizna i inne – wybrane badania niezbędne do swobodnego przemieszczania zwierząt na obszarze Unii Europejskiej. Badania niezbędne przy kryciu zwierząt.
T-L-5„Panel Podróżny - kleszczowy”: wykrywanie specyficznych sekwencji DNA w odniesieniu do określania poziomu przeciwciał dla pierwotniaków Babesia spp. i Hepatozoon spp., riketsji Ehrlicha spp., krętków Borrelia burgdorferi oraz pałeczek G(-) Anaplasma spp. techniką Real Time PCR.
T-W-2Badania genetyczne na kolor sierści, zmienność kolorów, długość włosa u psów, kotów i koni.
T-W-3Ustalenie rodzicielstwa. Genetyczny odcisk palca.
T-W-4Panele diagnostyczne (diagnostyka oparta na sekwencji DNA) najczęściej stosowane w weterynarii.
T-W-5Genetyczna i serologiczna identyfikacja drożdży, grzybów i ich toksyn.
T-W-6Udział mutacji spontanicznych, mutagenów i wirusów w procesie nowotworzenia.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy podczas zajęć. Wykonywanie eksperymentów badawczych według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, analiza i interpretacja wyników.
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy możliwości badawczych i aplikacyjnych, jakie dają narzędzia biologii molekularnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C32.3_K04Student jest świadomy możliwości badawczych i aplikacyjnych, jakie dają narzędzia biologii molekularnej. Student jest zdolny do zespołowej i samodzielnej pracy podczas wykonywania analiz laboratoryjnych i komputerowych w diagnostyce weterynaryjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest przekazanie wiedzy, która w powiązaniu z innymi przedmiotami podstawowymi, powinna umożliwić studentom kynologii szerokie spojrzenie na biologię molekularną i jej wykorzystanie w weterynarii.
C-2Zapoznanie studenta z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium, celem potwierdzenia postawionej wcześniej przez lekarza diagnozy wstępnej.
C-3Student poznaje możliwości aplikacyjne poszczególnych technik analiz molekularnych oraz zdobywa umiejętność ich wykonania wraz z obsługą niezbędnej do tego celu aparatury.
Treści programoweT-L-1Zasady pracy w pracowni biologii molekularnej w akredytowanym laboratorium weterynaryjnym. Postępowanie ze zwierzęciem w trakcie pobrania materiału do badań. Zapoznaje się z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium. Postępowanie z materiałem po wykonaniu analiz.
T-L-2Techniki molekularne PCR, Real-Time PCR jako alternatywa dla metody serologicznej ELISA w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej bydła, koni i trzody chlewnej , badanie w kierunku niedokrwistości zakaźnej koni, wirusowa biegunka bydła - BVD, otręt bydła - IBR).
T-L-3Skriningowa i weryfikacyjna detekcja osobników trwale zakażonych wirusem enzootycznej białaczki bydła (BLV) (porównanie metod: PCR, Real-Time PCR i ELISA).
T-L-4FIV/FelV, wścieklizna i inne – wybrane badania niezbędne do swobodnego przemieszczania zwierząt na obszarze Unii Europejskiej. Badania niezbędne przy kryciu zwierząt.
T-L-5„Panel Podróżny - kleszczowy”: wykrywanie specyficznych sekwencji DNA w odniesieniu do określania poziomu przeciwciał dla pierwotniaków Babesia spp. i Hepatozoon spp., riketsji Ehrlicha spp., krętków Borrelia burgdorferi oraz pałeczek G(-) Anaplasma spp. techniką Real Time PCR.
T-W-1Zakres zastosowań diagnostyki molekularnej w weterynarii. Przegląd podstawowych technik stosowanych w diagnostyce molekularnej i weterynaryjnej.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy podczas zajęć. Wykonywanie eksperymentów badawczych według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, analiza i interpretacja wyników.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na którą skłąda się aktywność i praca na zajęciach oraz zaliczenie pisemne treści wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zdolny do zespołowej i samodzielnej pracy podczas wykonywania analiz laboratoryjnych i komputerowych w diagnostyce weterynaryjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0