Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Cytogenetyka psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Cytogenetyka psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 8 0,60,40zaliczenie
laboratoriaL6 12 1,40,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu genetyki, cytogenetyki zwierząt. Umiejętność posługiwania się mikroskopami świetlnymi oraz podstawowym sprzętem laboratoryjnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu cytogenetyki psowatych. Poznanie metod z zakresu metod analizy chromosomów oraz identyfikacja aberracji chromosomowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady pracy w laboratorium cytogenetycznym. Zakładanie hodowli limfocytów T z krwi psów dla celów cytogenetycznych.2
T-L-2Utrwalanie komórek limfocytarnych dla celów cytogenetycznych i sporządzanie preparatów chromosomowych.2
T-L-3Standardowe i prążkowe barwienie płytek metafazalnych.2
T-L-4Analiza prawidłowego kariotypu psów- sporządzanie kariogramów, analiza prążków C i Ag.2
T-L-5Analiza nieprawidłowości chromosomowych psów- identyfikacja aneuploidii oraz aberracji chromosomowych strukturalnych.4
12
wykłady
T-W-1Kariotyp psa i jego standaryzacja.2
T-W-2Podział mutacji chromosomowych.1
T-W-3Mutacje chromosomowe liczbowe autosomów i ich skutki fenotypowe u psów.2
T-W-4Mutacje chromosomowe liczbowe alosomów i ich skutki fenotypowe u psów.2
T-W-5Mutacje chromosomowe strukturalne zrównoważone i niezrównoważone oraz ich skutki fenotypowe i w potencjale rozrodczym.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach20
A-L-2Samodzoelne studiowanie literatury dotyczącej metod badań cytogenetycznych12
A-L-3Powtórzenie materiału i przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego10
42
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie podręczników i literatury przedmioru4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu4
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych.
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C32.1_W01
Stdent ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp psa, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstawania oraz skutki fenotypowe.
Kn_1P_W10R1P_W01, R1P_W04, R1P_W05InzP_W01, InzP_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C32.1_U01
Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu psa i zinterpretować wyniki.
Kn_1P_U02R1P_U01, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U08, R1P_U10, R1P_U11InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U05, InzP_U07, InzP_U09, InzP_U11C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C32.1_K01
Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Kreatywnie planuj i realizuje działania wykonwane w grupach.
Kn_1P_K04R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K06, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C32.1_W01
Stdent ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp psa, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstawania oraz skutki fenotypowe.
2,0Student nie posiada wiedzy pozwalającej na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki psów, nie potrafi opisać i scharakteryzować kariotypu.
3,0Student ma elementarną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki psów, ale nie potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kariotypu i określić rodzaju zmian w strukturze chromosomów.
3,5Student ma podstawową wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych poję z zakresu cytogenetyki psów, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, ale nie potrafi określić rodzaju zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyn ich powstawania i następstw.
4,0Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć zzakresu cytogenetyki psów, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów.
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki psów, potrafi ogólnie opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strikturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstawania oraz możliwe ich następstwa.
5,0Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki psów, potrafi szczegółowo opisać scharakteryzować kariotyp, określić dokładnie rodzaj zmian w strukturze chromosomów i dogłębnie wytłumaczyć przyczyny ich powstawania oraz możliwe następstwa.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C32.1_U01
Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu psa i zinterpretować wyniki.
2,0Student nie potrafi wykonać preparatu mikroskopowego i przeprowadzić analizy kariotypu.
3,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów, ale nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy kariotypu.
3,5Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi częściowo przeprowadić analizę kariotypu.
4,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić w stopniu podstawowym analizę kariotypu oraz zinterpretować wyniki.
4,5Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określnie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu i zinterpretować wyniki.
5,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić dogłębną analizę kariotypu i bardzo dobrze zinterpretować wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C32.1_K01
Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Kreatywnie planuj i realizuje działania wykonwane w grupach.
2,0Student nie potrafi zorganizować sobie stanowiska pracy w laboratorium i wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych.
3,0Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i względnie poprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania reparatów mikroskopowych.
3,5Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych.
4,0Sudent dobrze potrafi sobie zorganizować indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Względnie dobrze planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
4,5Student bardzo dobrze potrafi zorganizować sobie indywidalne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów chromosomowych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
5,0Student doskonale Potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności n iezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Bardzo kreatywnie planuje i realizuje dzialania wykonywane w grupach.

Literatura podstawowa

  1. Olszewska M, Metody badania chromosomów, PWRiL, Warszawa, 1981
  2. Bal J, Badania molekularne i cytogenetyczne w medycynie, Springer-PWN, Warszawa, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady pracy w laboratorium cytogenetycznym. Zakładanie hodowli limfocytów T z krwi psów dla celów cytogenetycznych.2
T-L-2Utrwalanie komórek limfocytarnych dla celów cytogenetycznych i sporządzanie preparatów chromosomowych.2
T-L-3Standardowe i prążkowe barwienie płytek metafazalnych.2
T-L-4Analiza prawidłowego kariotypu psów- sporządzanie kariogramów, analiza prążków C i Ag.2
T-L-5Analiza nieprawidłowości chromosomowych psów- identyfikacja aneuploidii oraz aberracji chromosomowych strukturalnych.4
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kariotyp psa i jego standaryzacja.2
T-W-2Podział mutacji chromosomowych.1
T-W-3Mutacje chromosomowe liczbowe autosomów i ich skutki fenotypowe u psów.2
T-W-4Mutacje chromosomowe liczbowe alosomów i ich skutki fenotypowe u psów.2
T-W-5Mutacje chromosomowe strukturalne zrównoważone i niezrównoważone oraz ich skutki fenotypowe i w potencjale rozrodczym.1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach20
A-L-2Samodzoelne studiowanie literatury dotyczącej metod badań cytogenetycznych12
A-L-3Powtórzenie materiału i przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego10
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie podręczników i literatury przedmioru4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu4
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C32.1_W01Stdent ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp psa, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstawania oraz skutki fenotypowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W10Ma wiedzę na temat procesów molekularnych zachodzących na poziomie genomu, transkryptomu, proteomu i metabolomu oraz ich wpływu na kształtowanie fenotypu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu cytogenetyki psowatych. Poznanie metod z zakresu metod analizy chromosomów oraz identyfikacja aberracji chromosomowych.
Treści programoweT-W-1Kariotyp psa i jego standaryzacja.
T-W-2Podział mutacji chromosomowych.
T-W-3Mutacje chromosomowe liczbowe autosomów i ich skutki fenotypowe u psów.
T-W-4Mutacje chromosomowe liczbowe alosomów i ich skutki fenotypowe u psów.
T-W-5Mutacje chromosomowe strukturalne zrównoważone i niezrównoważone oraz ich skutki fenotypowe i w potencjale rozrodczym.
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy pozwalającej na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki psów, nie potrafi opisać i scharakteryzować kariotypu.
3,0Student ma elementarną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki psów, ale nie potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kariotypu i określić rodzaju zmian w strukturze chromosomów.
3,5Student ma podstawową wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych poję z zakresu cytogenetyki psów, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, ale nie potrafi określić rodzaju zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyn ich powstawania i następstw.
4,0Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć zzakresu cytogenetyki psów, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów.
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki psów, potrafi ogólnie opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strikturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstawania oraz możliwe ich następstwa.
5,0Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki psów, potrafi szczegółowo opisać scharakteryzować kariotyp, określić dokładnie rodzaj zmian w strukturze chromosomów i dogłębnie wytłumaczyć przyczyny ich powstawania oraz możliwe następstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C32.1_U01Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu psa i zinterpretować wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
R1P_U11posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu cytogenetyki psowatych. Poznanie metod z zakresu metod analizy chromosomów oraz identyfikacja aberracji chromosomowych.
Treści programoweT-L-1Zasady pracy w laboratorium cytogenetycznym. Zakładanie hodowli limfocytów T z krwi psów dla celów cytogenetycznych.
T-L-2Utrwalanie komórek limfocytarnych dla celów cytogenetycznych i sporządzanie preparatów chromosomowych.
T-L-3Standardowe i prążkowe barwienie płytek metafazalnych.
T-L-4Analiza prawidłowego kariotypu psów- sporządzanie kariogramów, analiza prążków C i Ag.
T-L-5Analiza nieprawidłowości chromosomowych psów- identyfikacja aneuploidii oraz aberracji chromosomowych strukturalnych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać preparatu mikroskopowego i przeprowadzić analizy kariotypu.
3,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów, ale nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy kariotypu.
3,5Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi częściowo przeprowadić analizę kariotypu.
4,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić w stopniu podstawowym analizę kariotypu oraz zinterpretować wyniki.
4,5Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określnie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu i zinterpretować wyniki.
5,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić dogłębną analizę kariotypu i bardzo dobrze zinterpretować wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C32.1_K01Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Kreatywnie planuj i realizuje działania wykonwane w grupach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu cytogenetyki psowatych. Poznanie metod z zakresu metod analizy chromosomów oraz identyfikacja aberracji chromosomowych.
Treści programoweT-L-1Zasady pracy w laboratorium cytogenetycznym. Zakładanie hodowli limfocytów T z krwi psów dla celów cytogenetycznych.
T-L-2Utrwalanie komórek limfocytarnych dla celów cytogenetycznych i sporządzanie preparatów chromosomowych.
T-L-3Standardowe i prążkowe barwienie płytek metafazalnych.
T-L-4Analiza prawidłowego kariotypu psów- sporządzanie kariogramów, analiza prążków C i Ag.
T-L-5Analiza nieprawidłowości chromosomowych psów- identyfikacja aneuploidii oraz aberracji chromosomowych strukturalnych.
T-W-1Kariotyp psa i jego standaryzacja.
T-W-2Podział mutacji chromosomowych.
T-W-3Mutacje chromosomowe liczbowe autosomów i ich skutki fenotypowe u psów.
T-W-4Mutacje chromosomowe liczbowe alosomów i ich skutki fenotypowe u psów.
T-W-5Mutacje chromosomowe strukturalne zrównoważone i niezrównoważone oraz ich skutki fenotypowe i w potencjale rozrodczym.
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych.
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować sobie stanowiska pracy w laboratorium i wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych.
3,0Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i względnie poprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania reparatów mikroskopowych.
3,5Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych.
4,0Sudent dobrze potrafi sobie zorganizować indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Względnie dobrze planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
4,5Student bardzo dobrze potrafi zorganizować sobie indywidalne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów chromosomowych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
5,0Student doskonale Potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności n iezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Bardzo kreatywnie planuje i realizuje dzialania wykonywane w grupach.