Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Ziołolecznictwo w weterynarii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Ziołolecznictwo w weterynarii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 8 0,60,60zaliczenie
wykładyW5 4 0,40,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki.
W-2Wiedza z zakresu fizjologii zwierząt.
W-3Wiedza z zakresu anatomii zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu wykorzystania ziół i preparatów ziołowych w terapii i profilaktyce schorzeń zwierząt amatorskich i gospodarskich.
C-2Zdobycie umiejętności zwązanych z łagodzeniem różnych dolegliwości zwierząt za pomocą preparatów ziołowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rodzaje ziół stosowanych w leczeniu psów2
T-A-2Wykorzystanie ziół do oczyszczania organizmu i obniżenia masy ciała zwierząt domowych.2
T-A-3Zioła stosowane w przypadku chorób nowotworowych i poprawy odporności organizmu.2
T-A-4Wykorzystanie ziół w leczeniu schorzeń układu pokarmowego i oddechowego, chorób skóry i stawów.2
8
wykłady
T-W-1Rodzaje substancji aktywnych w roślinach i ich rola w organizmie zwierząt.2
T-W-2Wykorzystanie ziół w fitoterapii zwierząt gospodarskich.2
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zjęć8
18
wykłady
A-W-1Samodzielne studiowanie wskazanej lieratury2
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach10
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Film dydaktyczny
M-4Pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zalczenie pisemne na ostatnich zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania w dyskusji.
S-3Ocena podsumowująca: Indywidualna ocena przygotowanej przentacji i sposobu jej przedstawienia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C23.2_W01
Student objaśnia działanie wybranych substancji aktywnych ziół. Opisuje zioła, określa ich właściwości i wykorzystanie w leczeniu różnych schorzeń zwierząt domowych.
Kn_1P_W23R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W08, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C23.2_U01
Student potrafi dobrać zioła do terapii konkretnych dolegliwości i schorzeń zwierząt domowych.
Kn_1P_U13, Kn_1P_U11R1P_U01, R1P_U02, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U10InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U07, InzP_U11C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-3, M-4, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C23.2_K01
Student nabędzie świadomość znaczenia i roli ziół w ochronie zdrowia zwierząt
Kn_1P_K04, Kn_1P_K02R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K06, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C23.2_W01
Student objaśnia działanie wybranych substancji aktywnych ziół. Opisuje zioła, określa ich właściwości i wykorzystanie w leczeniu różnych schorzeń zwierząt domowych.
2,0Student nie potrafi objaśnić działania substancji aktywnych ziół. Nie podrafi scharakteryzować ziół pod kątem ich właściwości i leczenia różnych schorzeń.
3,0Student wymienia substancje aktywne ziół. Zna podstawowe właściowści wybranych ziół.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C23.2_U01
Student potrafi dobrać zioła do terapii konkretnych dolegliwości i schorzeń zwierząt domowych.
2,0Student nie potrafi dobrać ziół do terapii dolegliwości i schorzeń zwierząt domowych.
3,0Student dobiera dwa zioła do danego schorzenia zwierząt domowych i wie w jaki sposób je zastosować.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C23.2_K01
Student nabędzie świadomość znaczenia i roli ziół w ochronie zdrowia zwierząt
2,0Student nie wykazuje świadomości roli ziół w ochronie zdrowia psów .
3,0Student wykazuje świadomosć roli ziół w ochronie zdrowia psów w podstawowym stopniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sadowska Ała red., Rośliny lecznicze w weterynarii i zootechnice, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2003
  2. Wasilewska Grażyna, Polskie zioła lecznicze i uzdrawiające, Wydawnictwo RM., Warszawa, 2015
  3. Gorzkowska Magdalena, Zioła: jak zbierać, przetwarzać, stosować, Wydawnictwo BOSZ, Olszanica, 2013
  4. Senderski Mateusz Emanuel, Prawie wszystko o ziołach i ziołolecznictwie, Wydawnictwo Mateusz E. Senderski, Podkowa Leśna, 2015, Wydanie 2 popr. zm.

Literatura dodatkowa

  1. Dawid-Pać Renata, Nowak Gerard red., Leki pochodzenia naturalnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego, Poznań, 2012
  2. Nowak Zbigniew, Tomasz, Antybiotyki z apteki Pana Boga, Wydawnictwo AA, Kraków, 2014
  3. Klimuszko Czesław, Wróćmy do ziół leczniczych, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rodzaje ziół stosowanych w leczeniu psów2
T-A-2Wykorzystanie ziół do oczyszczania organizmu i obniżenia masy ciała zwierząt domowych.2
T-A-3Zioła stosowane w przypadku chorób nowotworowych i poprawy odporności organizmu.2
T-A-4Wykorzystanie ziół w leczeniu schorzeń układu pokarmowego i oddechowego, chorób skóry i stawów.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje substancji aktywnych w roślinach i ich rola w organizmie zwierząt.2
T-W-2Wykorzystanie ziół w fitoterapii zwierząt gospodarskich.2
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zjęć8
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Samodzielne studiowanie wskazanej lieratury2
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach10
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C23.2_W01Student objaśnia działanie wybranych substancji aktywnych ziół. Opisuje zioła, określa ich właściwości i wykorzystanie w leczeniu różnych schorzeń zwierząt domowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W23Posiada wiedzę o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu wykorzystania ziół i preparatów ziołowych w terapii i profilaktyce schorzeń zwierząt amatorskich i gospodarskich.
Treści programoweT-W-1Rodzaje substancji aktywnych w roślinach i ich rola w organizmie zwierząt.
T-W-2Wykorzystanie ziół w fitoterapii zwierząt gospodarskich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zalczenie pisemne na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić działania substancji aktywnych ziół. Nie podrafi scharakteryzować ziół pod kątem ich właściwości i leczenia różnych schorzeń.
3,0Student wymienia substancje aktywne ziół. Zna podstawowe właściowści wybranych ziół.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C23.2_U01Student potrafi dobrać zioła do terapii konkretnych dolegliwości i schorzeń zwierząt domowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności zwązanych z łagodzeniem różnych dolegliwości zwierząt za pomocą preparatów ziołowych.
Treści programoweT-A-1Rodzaje ziół stosowanych w leczeniu psów
T-A-2Wykorzystanie ziół do oczyszczania organizmu i obniżenia masy ciała zwierząt domowych.
T-A-3Zioła stosowane w przypadku chorób nowotworowych i poprawy odporności organizmu.
T-A-4Wykorzystanie ziół w leczeniu schorzeń układu pokarmowego i oddechowego, chorób skóry i stawów.
Metody nauczaniaM-3Film dydaktyczny
M-4Pogadanka
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Indywidualna ocena przygotowanej przentacji i sposobu jej przedstawienia.
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać ziół do terapii dolegliwości i schorzeń zwierząt domowych.
3,0Student dobiera dwa zioła do danego schorzenia zwierząt domowych i wie w jaki sposób je zastosować.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C23.2_K01Student nabędzie świadomość znaczenia i roli ziół w ochronie zdrowia zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu wykorzystania ziół i preparatów ziołowych w terapii i profilaktyce schorzeń zwierząt amatorskich i gospodarskich.
Treści programoweT-A-1Rodzaje ziół stosowanych w leczeniu psów
T-A-2Wykorzystanie ziół do oczyszczania organizmu i obniżenia masy ciała zwierząt domowych.
T-A-3Zioła stosowane w przypadku chorób nowotworowych i poprawy odporności organizmu.
T-A-4Wykorzystanie ziół w leczeniu schorzeń układu pokarmowego i oddechowego, chorób skóry i stawów.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Film dydaktyczny
M-4Pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania w dyskusji.
S-3Ocena podsumowująca: Indywidualna ocena przygotowanej przentacji i sposobu jej przedstawienia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje świadomości roli ziół w ochronie zdrowia psów .
3,0Student wykazuje świadomosć roli ziół w ochronie zdrowia psów w podstawowym stopniu.
3,5
4,0
4,5
5,0