Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Psychologia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Psychologia zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 8 0,60,60zaliczenie
wykładyW4 6 0,40,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza humanistyczno- społeczna na poziomie adekwatnym do roku studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student uzyska wierzę dotyczą podstaw psychologii zwierząt, nabędzie umiejętność oceny stanu emocjonalnego zwierząt i sposobów komunikacji,

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Systemy komunikacji zwierząt, znaczenie znajomości komunikacji werbalnej i niewerbalnej w aspekcie relacji z człowiekiem.1
T-L-2Rozwój psychiczny wybranych gatunków zwierząt. Znaczenie prawidłowej socjalizacji poszczególnych gatunków w kształtowaniu psychiki. „Złota dwunastka” w założeniach prawidłowej socjalizacji szczenięcia.2
T-L-3Czy zwierzę może mieć depresję? Lęki, depresje i nerwice w świecie zwierząt. Charakteropatie i socjopatie. Najczęstsze zaburzenia zachowania wybranych gatunków zwierząt towarzyszących i gospodarskich.2
T-L-4Znaczenie konsultacji weterynaryjnej i psychologicznej/behawioralnej w zaburzeniach zachowania zwierząt. Wywiad zoopsychologiczny1
T-L-5Najważniejsze metody postępowania w zaburzeniach zachowania. Podstawowe terapie behawioralne i poznawcze. Terapie farmakologiczne i alternatywne.2
8
wykłady
T-W-1Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek, udomowienie poszczególnych gatunków zwierząt towarzyszących w aspekcie zoopsychologii.1
T-W-2Kultura w świecie zwierząt. Rola popędów, instynktów, emocji w kształtowaniu prawidłowego zachowania. Zwierzęca „osobowość” -charakter i temperament zwierząt.1
T-W-3Wzmocnienie pozytywne, rola kary i nagrody w kształtowaniu prawidłowych zachowań zwierząt.1
T-W-4Socjobiologia – zachowania socjalne zwierząt w warunkach dobrostanu i w warunkach nieprawidłowych. Wpływ warunków utrzymania na powstawanie narowów, stereotypii behawioralnych i innych zachowań niepożądanych.3
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia10
18
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia6
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłąd informacyjny
M-2prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B23_W01
student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, opisuje wpływ popędów i instynktów na zachowanie zwierząt
Kn_1P_W08, Kn_1P_W20, Kn_1P_W17R1P_W01, R1P_W02, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W11InzP_W02, InzP_W05C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B23_U01
student prawidłowo interpretuje sygnały werbalne i niewerbalne w komunikacji zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego zwierząt
Kn_1P_U08R1P_U01, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07InzP_U02, InzP_U03, InzP_U06, InzP_U09C-1T-L-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B23_K01
student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka
Kn_1P_K01, Kn_1P_K06R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06InzP_K01C-1T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-W-2, T-W-1, T-L-5M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B23_W01
student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, opisuje wpływ popędów i instynktów na zachowanie zwierząt
2,0
3,0student w stopniu podstawowym definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, opisuje wpływ popędów i instynktów na zachowanie zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B23_U01
student prawidłowo interpretuje sygnały werbalne i niewerbalne w komunikacji zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego zwierząt
2,0
3,0student w stopniu podstawowym interpretuje sygnały werbalne i niewerbalne w komunikacji zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B23_K01
student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt., PWN, Warszawa, 2007
  2. Kaleta T, Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki., SGGW, Warszawa, 2003
  3. Blendinger W., Wstęp do psychologii konia, ZSP Zakład Treningowy Koni, Zbrosławice, 1984
  4. O'Heare J., Zachowania agresywne u psów, Galaktyka, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Skorupski K., Psychologia treningu koni, PWRiL, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Systemy komunikacji zwierząt, znaczenie znajomości komunikacji werbalnej i niewerbalnej w aspekcie relacji z człowiekiem.1
T-L-2Rozwój psychiczny wybranych gatunków zwierząt. Znaczenie prawidłowej socjalizacji poszczególnych gatunków w kształtowaniu psychiki. „Złota dwunastka” w założeniach prawidłowej socjalizacji szczenięcia.2
T-L-3Czy zwierzę może mieć depresję? Lęki, depresje i nerwice w świecie zwierząt. Charakteropatie i socjopatie. Najczęstsze zaburzenia zachowania wybranych gatunków zwierząt towarzyszących i gospodarskich.2
T-L-4Znaczenie konsultacji weterynaryjnej i psychologicznej/behawioralnej w zaburzeniach zachowania zwierząt. Wywiad zoopsychologiczny1
T-L-5Najważniejsze metody postępowania w zaburzeniach zachowania. Podstawowe terapie behawioralne i poznawcze. Terapie farmakologiczne i alternatywne.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek, udomowienie poszczególnych gatunków zwierząt towarzyszących w aspekcie zoopsychologii.1
T-W-2Kultura w świecie zwierząt. Rola popędów, instynktów, emocji w kształtowaniu prawidłowego zachowania. Zwierzęca „osobowość” -charakter i temperament zwierząt.1
T-W-3Wzmocnienie pozytywne, rola kary i nagrody w kształtowaniu prawidłowych zachowań zwierząt.1
T-W-4Socjobiologia – zachowania socjalne zwierząt w warunkach dobrostanu i w warunkach nieprawidłowych. Wpływ warunków utrzymania na powstawanie narowów, stereotypii behawioralnych i innych zachowań niepożądanych.3
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia10
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia6
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B23_W01student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, opisuje wpływ popędów i instynktów na zachowanie zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Kn_1P_W17Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W11zna i potrafi stosować uwarunkowania ekonomiczno-prawne tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie świadczenia usług z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1student uzyska wierzę dotyczą podstaw psychologii zwierząt, nabędzie umiejętność oceny stanu emocjonalnego zwierząt i sposobów komunikacji,
Treści programoweT-W-4Socjobiologia – zachowania socjalne zwierząt w warunkach dobrostanu i w warunkach nieprawidłowych. Wpływ warunków utrzymania na powstawanie narowów, stereotypii behawioralnych i innych zachowań niepożądanych.
T-W-2Kultura w świecie zwierząt. Rola popędów, instynktów, emocji w kształtowaniu prawidłowego zachowania. Zwierzęca „osobowość” -charakter i temperament zwierząt.
T-W-3Wzmocnienie pozytywne, rola kary i nagrody w kształtowaniu prawidłowych zachowań zwierząt.
Metody nauczaniaM-2prezentacja multimedialna
M-1wykłąd informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, opisuje wpływ popędów i instynktów na zachowanie zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B23_U01student prawidłowo interpretuje sygnały werbalne i niewerbalne w komunikacji zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1student uzyska wierzę dotyczą podstaw psychologii zwierząt, nabędzie umiejętność oceny stanu emocjonalnego zwierząt i sposobów komunikacji,
Treści programoweT-L-3Czy zwierzę może mieć depresję? Lęki, depresje i nerwice w świecie zwierząt. Charakteropatie i socjopatie. Najczęstsze zaburzenia zachowania wybranych gatunków zwierząt towarzyszących i gospodarskich.
T-W-4Socjobiologia – zachowania socjalne zwierząt w warunkach dobrostanu i w warunkach nieprawidłowych. Wpływ warunków utrzymania na powstawanie narowów, stereotypii behawioralnych i innych zachowań niepożądanych.
T-L-1Systemy komunikacji zwierząt, znaczenie znajomości komunikacji werbalnej i niewerbalnej w aspekcie relacji z człowiekiem.
T-L-2Rozwój psychiczny wybranych gatunków zwierząt. Znaczenie prawidłowej socjalizacji poszczególnych gatunków w kształtowaniu psychiki. „Złota dwunastka” w założeniach prawidłowej socjalizacji szczenięcia.
Metody nauczaniaM-1wykłąd informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym interpretuje sygnały werbalne i niewerbalne w komunikacji zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B23_K01student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1student uzyska wierzę dotyczą podstaw psychologii zwierząt, nabędzie umiejętność oceny stanu emocjonalnego zwierząt i sposobów komunikacji,
Treści programoweT-L-3Czy zwierzę może mieć depresję? Lęki, depresje i nerwice w świecie zwierząt. Charakteropatie i socjopatie. Najczęstsze zaburzenia zachowania wybranych gatunków zwierząt towarzyszących i gospodarskich.
T-L-1Systemy komunikacji zwierząt, znaczenie znajomości komunikacji werbalnej i niewerbalnej w aspekcie relacji z człowiekiem.
T-L-4Znaczenie konsultacji weterynaryjnej i psychologicznej/behawioralnej w zaburzeniach zachowania zwierząt. Wywiad zoopsychologiczny
T-W-2Kultura w świecie zwierząt. Rola popędów, instynktów, emocji w kształtowaniu prawidłowego zachowania. Zwierzęca „osobowość” -charakter i temperament zwierząt.
T-W-1Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek, udomowienie poszczególnych gatunków zwierząt towarzyszących w aspekcie zoopsychologii.
T-L-5Najważniejsze metody postępowania w zaburzeniach zachowania. Podstawowe terapie behawioralne i poznawcze. Terapie farmakologiczne i alternatywne.
Metody nauczaniaM-1wykłąd informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0