Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy biologii rozrodu i rozwoju zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Podstawy biologii rozrodu i rozwoju zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 6 1,00,30egzamin
wykładyW3 10 1,00,30egzamin
laboratoriaL3 10 2,00,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza dotycząca rozwoju organizmów na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z przebiegiem przedzarodkowych oraz dalszych etapów procesów rozwojowych u kręgowców (na przykładzie organizmów modelowych danej jednostki taksonomicznej)
C-2Zapoznanie z genetycznymi podstawami regulacji rozwoju zarodkowego i mechanizmami determinującymi różnicowanie komórek i morfogenezę
C-3Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, prostej preparatyki laboratoryjnej oraz świadomości znaczenia wiedzy o procesach rozrodu i rozwoju w chowie i hodowli zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkcji narządów rozrodczych kręgowców2
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych - przebieg zapłodnienia, bruzdkowania, gastrulacji, organogenezy wybranych narządów4
6
laboratoria
T-L-1Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków. Organizacja histologiczna narządów rozrodczych.2
T-L-2Rozwój ryb: charakterystyka porównawcza poszczególnych stadiów rozwoju larwalnego ryb kostnoszkieletowych2
T-L-3Rozwój płazów: budowa oocytu i charakterystyka wybranych stadiów rozwoju zarodkowego i larwalnego płazów bezogonowych (Rana temporaria)2
T-L-4Rozwój ptaków: budowa jaja i organizacja zarodków in ovo podczas pierwszych godzin inkubacji (Gallus gallus domesticus, Coturnix coturnix japonica)2
T-L-5Rozwój ssaków: powstawanie błon płodowych i ich funkcje (obserwacje błon płodowych); cechy zrodków i płodów na różnych etapach rozwoju (Bos taurus, Sus scrofa domestica)2
10
wykłady
T-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, biologiczne znaczenie płciowości1
T-W-2Regulacja procesów rozrodczych u samic i samców. Powiązanie struktury z funkcją i zróżnicowaniem gamet; lokalizacja informacji rozwojowej3
T-W-3Istota i mechanizmy zapłodnienia u kręgowców. Przebieg i znaczenie procesów towarzyszących zapłodnieniu2
T-W-4Przebieg i wybrane mechanizmy regulacji bruzdkowania i blastulacji, gastrulacji i organogenezy; sygnalizacja międzykomorkowa w organizacji budowy zarodka we wczesnych stadiach rozwoju2
T-W-5Przystosowania do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium z zajęć audytoryjnych12
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia z zajęć laboratoryjnych25
A-L-4Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów13
A-W-3Zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B20_W01
Student zna przebieg gametogenezy i zapłodnienia; charakteryzuje podstawowe mechanizmy regulujące te procesy oraz ich lokalizację w obrębie narządów rozrodczych
Kn_1P_W05, Kn_1P_W07, Kn_1P_W01R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W08, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W06C-2T-W-1, T-A-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-3, S-1, S-4
Kn_1P_B20_W02
Student zna podstawowe etapy przebiegu procesów rozwojowych u modelowych gatunków ryb, płazów, ptaków i ssaków oraz posiada wiedzę dotyczącą podstawowych mechanizmów regulujących wczesny rozwój zarodkowy u kręgowców
Kn_1P_W05, Kn_1P_W07, Kn_1P_W01R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W08, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W06C-1T-L-5, T-L-2, T-W-5, T-A-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-W-4M-2, M-1S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B20_U01
Student potrafi opisywać i analizować proste preparaty makro- i/lub mikroskopowe związane z budową narządów rozrodczych i gamet oraz potrafi wyjaśnić mechanizmy zasadniczych procesów rozwojowych u zwierząt kręgowych posługując się odpowiednimi przykładami modelowych układów rozwojowych
Kn_1P_U03, Kn_1P_U10R1P_U01, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U10InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U07, InzP_U11C-3T-A-2, T-L-3, T-L-2, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-L-1, T-L-4, T-W-3, T-A-1, T-W-1M-2, M-1S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B20_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozwoju organizmów w chowie i hodowli zwierząt
Kn_1P_K06, Kn_1P_K02, Kn_1P_K01R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06InzP_K01, InzP_K02C-3T-L-5, T-W-2, T-L-3, T-L-2, T-W-5, T-L-4, T-W-1, T-L-1, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B20_W01
Student zna przebieg gametogenezy i zapłodnienia; charakteryzuje podstawowe mechanizmy regulujące te procesy oraz ich lokalizację w obrębie narządów rozrodczych
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą gametogenezy i zapłodnienia, wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy tych procesow oraz mechanizmy je regulujace, przy prezentacji popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_B20_W02
Student zna podstawowe etapy przebiegu procesów rozwojowych u modelowych gatunków ryb, płazów, ptaków i ssaków oraz posiada wiedzę dotyczącą podstawowych mechanizmów regulujących wczesny rozwój zarodkowy u kręgowców
2,0
3,0Student zna podstawy przebiegu procesów rozwojowych niektórych modelowych gatunków kręgowców, wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy rozwoju kregowców oraz mechanizmy regulujace wczesne etapy rozwoju zarodka
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B20_U01
Student potrafi opisywać i analizować proste preparaty makro- i/lub mikroskopowe związane z budową narządów rozrodczych i gamet oraz potrafi wyjaśnić mechanizmy zasadniczych procesów rozwojowych u zwierząt kręgowych posługując się odpowiednimi przykładami modelowych układów rozwojowych
2,0
3,0Student rozpoznaje większośc preparatów mikro- i makroskopowychbpoznanych na zajęciach opisując niektóre z nich. Wyjaśnia niektóre zasadnicze mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady, ilustrując te zjawiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B20_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozwoju organizmów w chowie i hodowli zwierząt
2,0
3,0Student wykazuje zdolność do pracy w grupie aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach. Ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozwoju organizmów zarówno w medycynie jak i hodowli zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jura C. i Klag J. (red), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1 Podstawowe procesy rozmnażania i rozwoju osobniczego, PWN, Warszawa, 2005
  2. Jura C. i Klag J. (red), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 2 Mechanizmy rozwoju zarodkowego. Niektóre zastosowania praktyczne współczesnej embriologii, PWN, Warszawa, 2005
  3. Albert le Moigne, Biologia rozwoju, PWN, Warszawa, 1999
  4. Twyman R.M., Krótkie wykłady. Biologia rozowju, PWN, Warszawa, 2005
  5. Maliszwewski M. (red), Ćwiczenia z biologii rozwoju zwierząt, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007
  6. Bielańska-Osuchowska Z., Embriologia, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Bielańska-Osuchowska Z., Zarys organogenezy. Różnicowanie się komórek w narządach, PWN, Wraszawa, 2004
  2. Krzymowski T. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 1 Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, Wydwanictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007
  3. Strzeżek J. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 2 Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007
  4. Bartel H., Embriologia. Podręcznik dla studentów, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkcji narządów rozrodczych kręgowców2
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych - przebieg zapłodnienia, bruzdkowania, gastrulacji, organogenezy wybranych narządów4
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków. Organizacja histologiczna narządów rozrodczych.2
T-L-2Rozwój ryb: charakterystyka porównawcza poszczególnych stadiów rozwoju larwalnego ryb kostnoszkieletowych2
T-L-3Rozwój płazów: budowa oocytu i charakterystyka wybranych stadiów rozwoju zarodkowego i larwalnego płazów bezogonowych (Rana temporaria)2
T-L-4Rozwój ptaków: budowa jaja i organizacja zarodków in ovo podczas pierwszych godzin inkubacji (Gallus gallus domesticus, Coturnix coturnix japonica)2
T-L-5Rozwój ssaków: powstawanie błon płodowych i ich funkcje (obserwacje błon płodowych); cechy zrodków i płodów na różnych etapach rozwoju (Bos taurus, Sus scrofa domestica)2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, biologiczne znaczenie płciowości1
T-W-2Regulacja procesów rozrodczych u samic i samców. Powiązanie struktury z funkcją i zróżnicowaniem gamet; lokalizacja informacji rozwojowej3
T-W-3Istota i mechanizmy zapłodnienia u kręgowców. Przebieg i znaczenie procesów towarzyszących zapłodnieniu2
T-W-4Przebieg i wybrane mechanizmy regulacji bruzdkowania i blastulacji, gastrulacji i organogenezy; sygnalizacja międzykomorkowa w organizacji budowy zarodka we wczesnych stadiach rozwoju2
T-W-5Przystosowania do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium z zajęć audytoryjnych12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia z zajęć laboratoryjnych25
A-L-4Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów13
A-W-3Zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B20_W01Student zna przebieg gametogenezy i zapłodnienia; charakteryzuje podstawowe mechanizmy regulujące te procesy oraz ich lokalizację w obrębie narządów rozrodczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W05Zna budowę i zastosowanie podstawowych przyrządów pomiarowych, maszyn, urządzeń oraz obiektów technicznych wykorzystywanych w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z genetycznymi podstawami regulacji rozwoju zarodkowego i mechanizmami determinującymi różnicowanie komórek i morfogenezę
Treści programoweT-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, biologiczne znaczenie płciowości
T-A-1Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkcji narządów rozrodczych kręgowców
T-W-3Istota i mechanizmy zapłodnienia u kręgowców. Przebieg i znaczenie procesów towarzyszących zapłodnieniu
T-W-2Regulacja procesów rozrodczych u samic i samców. Powiązanie struktury z funkcją i zróżnicowaniem gamet; lokalizacja informacji rozwojowej
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu
S-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą gametogenezy i zapłodnienia, wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy tych procesow oraz mechanizmy je regulujace, przy prezentacji popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B20_W02Student zna podstawowe etapy przebiegu procesów rozwojowych u modelowych gatunków ryb, płazów, ptaków i ssaków oraz posiada wiedzę dotyczącą podstawowych mechanizmów regulujących wczesny rozwój zarodkowy u kręgowców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W05Zna budowę i zastosowanie podstawowych przyrządów pomiarowych, maszyn, urządzeń oraz obiektów technicznych wykorzystywanych w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z przebiegiem przedzarodkowych oraz dalszych etapów procesów rozwojowych u kręgowców (na przykładzie organizmów modelowych danej jednostki taksonomicznej)
Treści programoweT-L-5Rozwój ssaków: powstawanie błon płodowych i ich funkcje (obserwacje błon płodowych); cechy zrodków i płodów na różnych etapach rozwoju (Bos taurus, Sus scrofa domestica)
T-L-2Rozwój ryb: charakterystyka porównawcza poszczególnych stadiów rozwoju larwalnego ryb kostnoszkieletowych
T-W-5Przystosowania do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych - przebieg zapłodnienia, bruzdkowania, gastrulacji, organogenezy wybranych narządów
T-L-3Rozwój płazów: budowa oocytu i charakterystyka wybranych stadiów rozwoju zarodkowego i larwalnego płazów bezogonowych (Rana temporaria)
T-L-1Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków. Organizacja histologiczna narządów rozrodczych.
T-L-4Rozwój ptaków: budowa jaja i organizacja zarodków in ovo podczas pierwszych godzin inkubacji (Gallus gallus domesticus, Coturnix coturnix japonica)
T-W-4Przebieg i wybrane mechanizmy regulacji bruzdkowania i blastulacji, gastrulacji i organogenezy; sygnalizacja międzykomorkowa w organizacji budowy zarodka we wczesnych stadiach rozwoju
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy przebiegu procesów rozwojowych niektórych modelowych gatunków kręgowców, wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy rozwoju kregowców oraz mechanizmy regulujace wczesne etapy rozwoju zarodka
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B20_U01Student potrafi opisywać i analizować proste preparaty makro- i/lub mikroskopowe związane z budową narządów rozrodczych i gamet oraz potrafi wyjaśnić mechanizmy zasadniczych procesów rozwojowych u zwierząt kręgowych posługując się odpowiednimi przykładami modelowych układów rozwojowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Kn_1P_U10Potrafi zastosować podstawowe metody i zasady monitorowania oraz kierowania procesami rozrodu zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, prostej preparatyki laboratoryjnej oraz świadomości znaczenia wiedzy o procesach rozrodu i rozwoju w chowie i hodowli zwierząt
Treści programoweT-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych - przebieg zapłodnienia, bruzdkowania, gastrulacji, organogenezy wybranych narządów
T-L-3Rozwój płazów: budowa oocytu i charakterystyka wybranych stadiów rozwoju zarodkowego i larwalnego płazów bezogonowych (Rana temporaria)
T-L-2Rozwój ryb: charakterystyka porównawcza poszczególnych stadiów rozwoju larwalnego ryb kostnoszkieletowych
T-W-4Przebieg i wybrane mechanizmy regulacji bruzdkowania i blastulacji, gastrulacji i organogenezy; sygnalizacja międzykomorkowa w organizacji budowy zarodka we wczesnych stadiach rozwoju
T-W-2Regulacja procesów rozrodczych u samic i samców. Powiązanie struktury z funkcją i zróżnicowaniem gamet; lokalizacja informacji rozwojowej
T-W-5Przystosowania do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród
T-L-1Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków. Organizacja histologiczna narządów rozrodczych.
T-L-4Rozwój ptaków: budowa jaja i organizacja zarodków in ovo podczas pierwszych godzin inkubacji (Gallus gallus domesticus, Coturnix coturnix japonica)
T-W-3Istota i mechanizmy zapłodnienia u kręgowców. Przebieg i znaczenie procesów towarzyszących zapłodnieniu
T-A-1Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkcji narządów rozrodczych kręgowców
T-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, biologiczne znaczenie płciowości
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozpoznaje większośc preparatów mikro- i makroskopowychbpoznanych na zajęciach opisując niektóre z nich. Wyjaśnia niektóre zasadnicze mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady, ilustrując te zjawiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B20_K01Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozwoju organizmów w chowie i hodowli zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Kn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, prostej preparatyki laboratoryjnej oraz świadomości znaczenia wiedzy o procesach rozrodu i rozwoju w chowie i hodowli zwierząt
Treści programoweT-L-5Rozwój ssaków: powstawanie błon płodowych i ich funkcje (obserwacje błon płodowych); cechy zrodków i płodów na różnych etapach rozwoju (Bos taurus, Sus scrofa domestica)
T-W-2Regulacja procesów rozrodczych u samic i samców. Powiązanie struktury z funkcją i zróżnicowaniem gamet; lokalizacja informacji rozwojowej
T-L-3Rozwój płazów: budowa oocytu i charakterystyka wybranych stadiów rozwoju zarodkowego i larwalnego płazów bezogonowych (Rana temporaria)
T-L-2Rozwój ryb: charakterystyka porównawcza poszczególnych stadiów rozwoju larwalnego ryb kostnoszkieletowych
T-W-5Przystosowania do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród
T-L-4Rozwój ptaków: budowa jaja i organizacja zarodków in ovo podczas pierwszych godzin inkubacji (Gallus gallus domesticus, Coturnix coturnix japonica)
T-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, biologiczne znaczenie płciowości
T-L-1Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków. Organizacja histologiczna narządów rozrodczych.
T-W-3Istota i mechanizmy zapłodnienia u kręgowców. Przebieg i znaczenie procesów towarzyszących zapłodnieniu
T-W-4Przebieg i wybrane mechanizmy regulacji bruzdkowania i blastulacji, gastrulacji i organogenezy; sygnalizacja międzykomorkowa w organizacji budowy zarodka we wczesnych stadiach rozwoju
T-A-1Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkcji narządów rozrodczych kręgowców
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych - przebieg zapłodnienia, bruzdkowania, gastrulacji, organogenezy wybranych narządów
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje zdolność do pracy w grupie aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach. Ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozwoju organizmów zarówno w medycynie jak i hodowli zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0