Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Anatomia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Anatomia zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,50,30zaliczenie
laboratoriaL2 20 2,50,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu biologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową makroskopową poszczególnych układów organizmu zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa.
C-2Stworzenie podstaw do studiowania histologii, fizjologii oraz przedmiotów związanych chowem i hodowlą zwierząt, a także z higieną, profilaktyką i rehabilitacją psów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie tkanek zwierzęcych przy użyciu mikroskopu: nabłonkowej (nabłonek płaski, sześcienny, cylindryczny), gruczołowej egzo- i endokrynowej; łącznej i podporowej (łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew); mięśniowej (poprzecznie prążkowana, gładka, mięśnia sercowego).2
T-L-2Skóra i jej wytwory: warstwy naskórka, skóra właściwa; tkanka podskórna; unaczynienie i unerwienie skóry. Powstawanie i budowa włosa (obraz mikroskopowy), jego wymiana, unaczynienie i unerwienie. Gruczoły skóry: potowe, zapachowe, łojowe. Budowa gruczołu mlekowego nieczynnego i w okresie laktacji. Kopyto, pazury, racice, pochwy rogowe i rogi, pióra ptaka.1
T-L-3Rozróżnianie poszczególnych kośći, wskazanie ich na szkielecie oraz przedstawienie różnic międzygarunkowych. Omówienie budowy ogólnej szkieletu zwierząt domowych: kości długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki.2
T-L-4Omówienie charakterystyki kości czaszki gatunków zwierząt domowych z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę, różnice gatunkowe, szkielety głowy zwierząt mięsożernych i roślinożernych.1
T-L-5Rozróżnianie typów morfologiznych czaszek psów: czaszki dolichocefaliczne, mesaticefaliczne, brachycefaliczne. Wykonanie pomiarów kraniometrycznych szkieletu głowy psa.1
T-L-6Budowa szkieletu pozaczaszkowego: kończyna piersiowa i kończyna miedniczna u różnych gatunków zwierząt domowych. Rodzaje połączeń kostnych. Omówienie oraz wskaznie poszczególnych kości na szkielecie.2
T-L-7Morfologia serca, osierdzia, głównych naczyń krwionośnych.1
T-L-8Charakterystyka budowy ukadu oddechowego zwierząt domowych.1
T-L-9Analiza budowy układu trawiennego z podziałem na poszczególne odcinki; typy żołądków i duże gruczoły przewodu pokarmowego.2
T-L-10Układ nerwowy ośrodkowy - mózgowie, opony mózgowia, rdzeń kręgowy, opony rdzenia kręgowego, układ nerwowy obwodowy - preparaty.2
T-L-11Szczegółowa morfologia układu rozrodczego samca i samicy. Wskazanie różnic gatunkowych w budowie narządów płciowych.1
T-L-12Charakterystyka budowy aparatu moczowego oraz omówienie typów nerek zwierząt domowych.2
T-L-13Ogólna charakterystyka narządów jamy klatki piersiowej i jamy brzusznej.1
T-L-14Zaliczenie ćwiczeń.1
20
wykłady
T-W-1Omówienie wybranych zagadnień anatomii ogólnej i histologii. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała, osteologia ogólna.1
T-W-2Omówienie narządów zmysłów: budowa ucha i oka, czucie, smak i powonienie, charakterystyka powłoki wspólnej.2
T-W-3Omówienie budowy układu krążenia. Krążenie płodowe.1
T-W-4Omówienie układu rozrodczego samca i samicy. Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Typy łożysk.2
T-W-5Omówienie układu mięśniowego. Rodzaje mięśni, narządy pomocnicze, podział mięśni, mięśnie: głowy, tułowia, kończyn.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach36
A-L-2Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury19
A-L-3Przygotowanie do zajęc20
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studentów w zajęciach10
A-W-2Praca własna studenta35
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
M-2Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządów, wzajemnych relacji tych narządów w organizmie zwierząt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B12_W01
Posiada wiedzę z zakresu budowy, funkcji oraz działania poszczególnych układów oraz aparatu ruchu(układ kostny, mięśniowy i połączenia) zwierząt, w tym psa.
Kn_1P_W07, Kn_1P_W08, Kn_1P_W09, Kn_1P_W23R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W08, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B12_U01
Potrafi rozpoznać poszczególne kości i określić do jakiego gatunku zwierząt należą. Zna miejsca przyczepów oraz funkcje poszczególnych mięśni, budowę i mechanikę poszczególnych stawów.
Kn_1P_U09R1P_U01, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U10InzP_U02, InzP_U03, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U11C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1
Kn_1P_B12_U02
Potrafi wymienic układy i poszczególne narządy, ze wskazaniem ich wzajemnego położenia i zachodzących między nimi stosunków przestrzennych u różnych gatunków zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa. Zna budowę oraz funkcję poszczególnych układów anatomicznych.
Kn_1P_U09R1P_U01, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U10InzP_U02, InzP_U03, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U11C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B12_K01
Ma świadomość wagi i znaczenia znajomości zagadnień z zakresu anatomii oraz rozumie potrzebę dalszego studiowania zagadnień związanych z anatomią. Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje wobec ludzi i zwierząt.
Kn_1P_K03, Kn_1P_K06, Kn_1P_K07R1P_K01, R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B12_W01
Posiada wiedzę z zakresu budowy, funkcji oraz działania poszczególnych układów oraz aparatu ruchu(układ kostny, mięśniowy i połączenia) zwierząt, w tym psa.
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu budowy, funkcji oraz działania poszczególnych układów oraz aparatu ruchu(układ kostny, mięśniowy i połączenia) zwierząt, w tym psa.
3,0Posiada wiedzę z zakresu budowy, funkcji oraz działania poszczególnych układów oraz aparatu ruchu(układ kostny, mięśniowy i połączenia) zwierząt, w tym psa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B12_U01
Potrafi rozpoznać poszczególne kości i określić do jakiego gatunku zwierząt należą. Zna miejsca przyczepów oraz funkcje poszczególnych mięśni, budowę i mechanikę poszczególnych stawów.
2,0
3,0Potrafi rozpoznać poszczególne kości i określić do jakiego gatunku zwierząt należą. Zna miejsca przyczepów oraz funkcje poszczególnych mięśni, budowę i mechanikę poszczególnych stawów.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_B12_U02
Potrafi wymienic układy i poszczególne narządy, ze wskazaniem ich wzajemnego położenia i zachodzących między nimi stosunków przestrzennych u różnych gatunków zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa. Zna budowę oraz funkcję poszczególnych układów anatomicznych.
2,0
3,0Potrafi wymienic układy i poszczególne narządy, ze wskazaniem ich wzajemnego położenie i zachodzących między nimi stosunków przestrzennych u różnych gatunków zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa. Zna budowę oraz funkcję poszczególnych układów anatomicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B12_K01
Ma świadomość wagi i znaczenia znajomości zagadnień z zakresu anatomii oraz rozumie potrzebę dalszego studiowania zagadnień związanych z anatomią. Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje wobec ludzi i zwierząt.
2,0Student nie ma świadomości wagi i znaczenia znajomości zagadnień z zakresu anatomii oraz rozumie potrzebę dalszego studiowania zagadnień związanych z anatomią. Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje wobec ludzi i zwierząt.
3,0Ma świadomość wagi i znaczenia znajomości zagadnień z zakresu anatomii oraz rozumie potrzebę dalszego studiowania zagadnień związanych z anatomią. Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje wobec ludzi i zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Przespolewska H., Kobryń H., Szara T., Bartyzel J. B., Zarys anatomii zwierząt domowych, Wieś Jutra, Warszawa, 2005
  2. Kubasiewicz M., Zarys anatomii zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Sanley H. Done, Peter C. Goody, Susan A. Evans, Neil C. Stickland, Atlas anatomii psa i kota, Elsevier, Wrocław, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie tkanek zwierzęcych przy użyciu mikroskopu: nabłonkowej (nabłonek płaski, sześcienny, cylindryczny), gruczołowej egzo- i endokrynowej; łącznej i podporowej (łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew); mięśniowej (poprzecznie prążkowana, gładka, mięśnia sercowego).2
T-L-2Skóra i jej wytwory: warstwy naskórka, skóra właściwa; tkanka podskórna; unaczynienie i unerwienie skóry. Powstawanie i budowa włosa (obraz mikroskopowy), jego wymiana, unaczynienie i unerwienie. Gruczoły skóry: potowe, zapachowe, łojowe. Budowa gruczołu mlekowego nieczynnego i w okresie laktacji. Kopyto, pazury, racice, pochwy rogowe i rogi, pióra ptaka.1
T-L-3Rozróżnianie poszczególnych kośći, wskazanie ich na szkielecie oraz przedstawienie różnic międzygarunkowych. Omówienie budowy ogólnej szkieletu zwierząt domowych: kości długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki.2
T-L-4Omówienie charakterystyki kości czaszki gatunków zwierząt domowych z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę, różnice gatunkowe, szkielety głowy zwierząt mięsożernych i roślinożernych.1
T-L-5Rozróżnianie typów morfologiznych czaszek psów: czaszki dolichocefaliczne, mesaticefaliczne, brachycefaliczne. Wykonanie pomiarów kraniometrycznych szkieletu głowy psa.1
T-L-6Budowa szkieletu pozaczaszkowego: kończyna piersiowa i kończyna miedniczna u różnych gatunków zwierząt domowych. Rodzaje połączeń kostnych. Omówienie oraz wskaznie poszczególnych kości na szkielecie.2
T-L-7Morfologia serca, osierdzia, głównych naczyń krwionośnych.1
T-L-8Charakterystyka budowy ukadu oddechowego zwierząt domowych.1
T-L-9Analiza budowy układu trawiennego z podziałem na poszczególne odcinki; typy żołądków i duże gruczoły przewodu pokarmowego.2
T-L-10Układ nerwowy ośrodkowy - mózgowie, opony mózgowia, rdzeń kręgowy, opony rdzenia kręgowego, układ nerwowy obwodowy - preparaty.2
T-L-11Szczegółowa morfologia układu rozrodczego samca i samicy. Wskazanie różnic gatunkowych w budowie narządów płciowych.1
T-L-12Charakterystyka budowy aparatu moczowego oraz omówienie typów nerek zwierząt domowych.2
T-L-13Ogólna charakterystyka narządów jamy klatki piersiowej i jamy brzusznej.1
T-L-14Zaliczenie ćwiczeń.1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Omówienie wybranych zagadnień anatomii ogólnej i histologii. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała, osteologia ogólna.1
T-W-2Omówienie narządów zmysłów: budowa ucha i oka, czucie, smak i powonienie, charakterystyka powłoki wspólnej.2
T-W-3Omówienie budowy układu krążenia. Krążenie płodowe.1
T-W-4Omówienie układu rozrodczego samca i samicy. Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Typy łożysk.2
T-W-5Omówienie układu mięśniowego. Rodzaje mięśni, narządy pomocnicze, podział mięśni, mięśnie: głowy, tułowia, kończyn.2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach36
A-L-2Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury19
A-L-3Przygotowanie do zajęc20
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studentów w zajęciach10
A-W-2Praca własna studenta35
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B12_W01Posiada wiedzę z zakresu budowy, funkcji oraz działania poszczególnych układów oraz aparatu ruchu(układ kostny, mięśniowy i połączenia) zwierząt, w tym psa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W23Posiada wiedzę o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową makroskopową poszczególnych układów organizmu zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa.
C-2Stworzenie podstaw do studiowania histologii, fizjologii oraz przedmiotów związanych chowem i hodowlą zwierząt, a także z higieną, profilaktyką i rehabilitacją psów.
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie tkanek zwierzęcych przy użyciu mikroskopu: nabłonkowej (nabłonek płaski, sześcienny, cylindryczny), gruczołowej egzo- i endokrynowej; łącznej i podporowej (łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew); mięśniowej (poprzecznie prążkowana, gładka, mięśnia sercowego).
T-L-2Skóra i jej wytwory: warstwy naskórka, skóra właściwa; tkanka podskórna; unaczynienie i unerwienie skóry. Powstawanie i budowa włosa (obraz mikroskopowy), jego wymiana, unaczynienie i unerwienie. Gruczoły skóry: potowe, zapachowe, łojowe. Budowa gruczołu mlekowego nieczynnego i w okresie laktacji. Kopyto, pazury, racice, pochwy rogowe i rogi, pióra ptaka.
T-L-3Rozróżnianie poszczególnych kośći, wskazanie ich na szkielecie oraz przedstawienie różnic międzygarunkowych. Omówienie budowy ogólnej szkieletu zwierząt domowych: kości długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki.
T-L-4Omówienie charakterystyki kości czaszki gatunków zwierząt domowych z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę, różnice gatunkowe, szkielety głowy zwierząt mięsożernych i roślinożernych.
T-L-5Rozróżnianie typów morfologiznych czaszek psów: czaszki dolichocefaliczne, mesaticefaliczne, brachycefaliczne. Wykonanie pomiarów kraniometrycznych szkieletu głowy psa.
T-L-6Budowa szkieletu pozaczaszkowego: kończyna piersiowa i kończyna miedniczna u różnych gatunków zwierząt domowych. Rodzaje połączeń kostnych. Omówienie oraz wskaznie poszczególnych kości na szkielecie.
T-L-7Morfologia serca, osierdzia, głównych naczyń krwionośnych.
T-L-8Charakterystyka budowy ukadu oddechowego zwierząt domowych.
T-L-9Analiza budowy układu trawiennego z podziałem na poszczególne odcinki; typy żołądków i duże gruczoły przewodu pokarmowego.
T-L-10Układ nerwowy ośrodkowy - mózgowie, opony mózgowia, rdzeń kręgowy, opony rdzenia kręgowego, układ nerwowy obwodowy - preparaty.
T-L-11Szczegółowa morfologia układu rozrodczego samca i samicy. Wskazanie różnic gatunkowych w budowie narządów płciowych.
T-L-12Charakterystyka budowy aparatu moczowego oraz omówienie typów nerek zwierząt domowych.
T-L-13Ogólna charakterystyka narządów jamy klatki piersiowej i jamy brzusznej.
T-L-14Zaliczenie ćwiczeń.
T-W-1Omówienie wybranych zagadnień anatomii ogólnej i histologii. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała, osteologia ogólna.
T-W-2Omówienie narządów zmysłów: budowa ucha i oka, czucie, smak i powonienie, charakterystyka powłoki wspólnej.
T-W-3Omówienie budowy układu krążenia. Krążenie płodowe.
T-W-4Omówienie układu rozrodczego samca i samicy. Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Typy łożysk.
T-W-5Omówienie układu mięśniowego. Rodzaje mięśni, narządy pomocnicze, podział mięśni, mięśnie: głowy, tułowia, kończyn.
Metody nauczaniaM-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
M-2Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządów, wzajemnych relacji tych narządów w organizmie zwierząt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu budowy, funkcji oraz działania poszczególnych układów oraz aparatu ruchu(układ kostny, mięśniowy i połączenia) zwierząt, w tym psa.
3,0Posiada wiedzę z zakresu budowy, funkcji oraz działania poszczególnych układów oraz aparatu ruchu(układ kostny, mięśniowy i połączenia) zwierząt, w tym psa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B12_U01Potrafi rozpoznać poszczególne kości i określić do jakiego gatunku zwierząt należą. Zna miejsca przyczepów oraz funkcje poszczególnych mięśni, budowę i mechanikę poszczególnych stawów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową makroskopową poszczególnych układów organizmu zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa.
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie tkanek zwierzęcych przy użyciu mikroskopu: nabłonkowej (nabłonek płaski, sześcienny, cylindryczny), gruczołowej egzo- i endokrynowej; łącznej i podporowej (łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew); mięśniowej (poprzecznie prążkowana, gładka, mięśnia sercowego).
T-L-2Skóra i jej wytwory: warstwy naskórka, skóra właściwa; tkanka podskórna; unaczynienie i unerwienie skóry. Powstawanie i budowa włosa (obraz mikroskopowy), jego wymiana, unaczynienie i unerwienie. Gruczoły skóry: potowe, zapachowe, łojowe. Budowa gruczołu mlekowego nieczynnego i w okresie laktacji. Kopyto, pazury, racice, pochwy rogowe i rogi, pióra ptaka.
T-L-3Rozróżnianie poszczególnych kośći, wskazanie ich na szkielecie oraz przedstawienie różnic międzygarunkowych. Omówienie budowy ogólnej szkieletu zwierząt domowych: kości długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki.
T-L-4Omówienie charakterystyki kości czaszki gatunków zwierząt domowych z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę, różnice gatunkowe, szkielety głowy zwierząt mięsożernych i roślinożernych.
T-L-5Rozróżnianie typów morfologiznych czaszek psów: czaszki dolichocefaliczne, mesaticefaliczne, brachycefaliczne. Wykonanie pomiarów kraniometrycznych szkieletu głowy psa.
T-L-6Budowa szkieletu pozaczaszkowego: kończyna piersiowa i kończyna miedniczna u różnych gatunków zwierząt domowych. Rodzaje połączeń kostnych. Omówienie oraz wskaznie poszczególnych kości na szkielecie.
T-L-7Morfologia serca, osierdzia, głównych naczyń krwionośnych.
T-L-8Charakterystyka budowy ukadu oddechowego zwierząt domowych.
T-L-9Analiza budowy układu trawiennego z podziałem na poszczególne odcinki; typy żołądków i duże gruczoły przewodu pokarmowego.
T-L-10Układ nerwowy ośrodkowy - mózgowie, opony mózgowia, rdzeń kręgowy, opony rdzenia kręgowego, układ nerwowy obwodowy - preparaty.
T-L-11Szczegółowa morfologia układu rozrodczego samca i samicy. Wskazanie różnic gatunkowych w budowie narządów płciowych.
T-L-12Charakterystyka budowy aparatu moczowego oraz omówienie typów nerek zwierząt domowych.
T-L-13Ogólna charakterystyka narządów jamy klatki piersiowej i jamy brzusznej.
T-L-14Zaliczenie ćwiczeń.
T-W-1Omówienie wybranych zagadnień anatomii ogólnej i histologii. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała, osteologia ogólna.
T-W-2Omówienie narządów zmysłów: budowa ucha i oka, czucie, smak i powonienie, charakterystyka powłoki wspólnej.
T-W-3Omówienie budowy układu krążenia. Krążenie płodowe.
T-W-4Omówienie układu rozrodczego samca i samicy. Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Typy łożysk.
T-W-5Omówienie układu mięśniowego. Rodzaje mięśni, narządy pomocnicze, podział mięśni, mięśnie: głowy, tułowia, kończyn.
Metody nauczaniaM-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
M-2Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządów, wzajemnych relacji tych narządów w organizmie zwierząt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozpoznać poszczególne kości i określić do jakiego gatunku zwierząt należą. Zna miejsca przyczepów oraz funkcje poszczególnych mięśni, budowę i mechanikę poszczególnych stawów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B12_U02Potrafi wymienic układy i poszczególne narządy, ze wskazaniem ich wzajemnego położenia i zachodzących między nimi stosunków przestrzennych u różnych gatunków zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa. Zna budowę oraz funkcję poszczególnych układów anatomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową makroskopową poszczególnych układów organizmu zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa.
C-2Stworzenie podstaw do studiowania histologii, fizjologii oraz przedmiotów związanych chowem i hodowlą zwierząt, a także z higieną, profilaktyką i rehabilitacją psów.
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie tkanek zwierzęcych przy użyciu mikroskopu: nabłonkowej (nabłonek płaski, sześcienny, cylindryczny), gruczołowej egzo- i endokrynowej; łącznej i podporowej (łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew); mięśniowej (poprzecznie prążkowana, gładka, mięśnia sercowego).
T-L-2Skóra i jej wytwory: warstwy naskórka, skóra właściwa; tkanka podskórna; unaczynienie i unerwienie skóry. Powstawanie i budowa włosa (obraz mikroskopowy), jego wymiana, unaczynienie i unerwienie. Gruczoły skóry: potowe, zapachowe, łojowe. Budowa gruczołu mlekowego nieczynnego i w okresie laktacji. Kopyto, pazury, racice, pochwy rogowe i rogi, pióra ptaka.
T-L-3Rozróżnianie poszczególnych kośći, wskazanie ich na szkielecie oraz przedstawienie różnic międzygarunkowych. Omówienie budowy ogólnej szkieletu zwierząt domowych: kości długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki.
T-L-4Omówienie charakterystyki kości czaszki gatunków zwierząt domowych z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę, różnice gatunkowe, szkielety głowy zwierząt mięsożernych i roślinożernych.
T-L-5Rozróżnianie typów morfologiznych czaszek psów: czaszki dolichocefaliczne, mesaticefaliczne, brachycefaliczne. Wykonanie pomiarów kraniometrycznych szkieletu głowy psa.
T-L-6Budowa szkieletu pozaczaszkowego: kończyna piersiowa i kończyna miedniczna u różnych gatunków zwierząt domowych. Rodzaje połączeń kostnych. Omówienie oraz wskaznie poszczególnych kości na szkielecie.
T-L-7Morfologia serca, osierdzia, głównych naczyń krwionośnych.
T-L-8Charakterystyka budowy ukadu oddechowego zwierząt domowych.
T-L-9Analiza budowy układu trawiennego z podziałem na poszczególne odcinki; typy żołądków i duże gruczoły przewodu pokarmowego.
T-L-10Układ nerwowy ośrodkowy - mózgowie, opony mózgowia, rdzeń kręgowy, opony rdzenia kręgowego, układ nerwowy obwodowy - preparaty.
T-L-11Szczegółowa morfologia układu rozrodczego samca i samicy. Wskazanie różnic gatunkowych w budowie narządów płciowych.
T-L-12Charakterystyka budowy aparatu moczowego oraz omówienie typów nerek zwierząt domowych.
T-L-13Ogólna charakterystyka narządów jamy klatki piersiowej i jamy brzusznej.
T-L-14Zaliczenie ćwiczeń.
T-W-1Omówienie wybranych zagadnień anatomii ogólnej i histologii. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała, osteologia ogólna.
T-W-2Omówienie narządów zmysłów: budowa ucha i oka, czucie, smak i powonienie, charakterystyka powłoki wspólnej.
T-W-3Omówienie budowy układu krążenia. Krążenie płodowe.
T-W-4Omówienie układu rozrodczego samca i samicy. Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Typy łożysk.
T-W-5Omówienie układu mięśniowego. Rodzaje mięśni, narządy pomocnicze, podział mięśni, mięśnie: głowy, tułowia, kończyn.
Metody nauczaniaM-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
M-2Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządów, wzajemnych relacji tych narządów w organizmie zwierząt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienic układy i poszczególne narządy, ze wskazaniem ich wzajemnego położenie i zachodzących między nimi stosunków przestrzennych u różnych gatunków zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa. Zna budowę oraz funkcję poszczególnych układów anatomicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B12_K01Ma świadomość wagi i znaczenia znajomości zagadnień z zakresu anatomii oraz rozumie potrzebę dalszego studiowania zagadnień związanych z anatomią. Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje wobec ludzi i zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową makroskopową poszczególnych układów organizmu zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa.
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie tkanek zwierzęcych przy użyciu mikroskopu: nabłonkowej (nabłonek płaski, sześcienny, cylindryczny), gruczołowej egzo- i endokrynowej; łącznej i podporowej (łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew); mięśniowej (poprzecznie prążkowana, gładka, mięśnia sercowego).
T-L-2Skóra i jej wytwory: warstwy naskórka, skóra właściwa; tkanka podskórna; unaczynienie i unerwienie skóry. Powstawanie i budowa włosa (obraz mikroskopowy), jego wymiana, unaczynienie i unerwienie. Gruczoły skóry: potowe, zapachowe, łojowe. Budowa gruczołu mlekowego nieczynnego i w okresie laktacji. Kopyto, pazury, racice, pochwy rogowe i rogi, pióra ptaka.
T-L-3Rozróżnianie poszczególnych kośći, wskazanie ich na szkielecie oraz przedstawienie różnic międzygarunkowych. Omówienie budowy ogólnej szkieletu zwierząt domowych: kości długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki.
T-L-4Omówienie charakterystyki kości czaszki gatunków zwierząt domowych z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę, różnice gatunkowe, szkielety głowy zwierząt mięsożernych i roślinożernych.
T-L-5Rozróżnianie typów morfologiznych czaszek psów: czaszki dolichocefaliczne, mesaticefaliczne, brachycefaliczne. Wykonanie pomiarów kraniometrycznych szkieletu głowy psa.
T-L-6Budowa szkieletu pozaczaszkowego: kończyna piersiowa i kończyna miedniczna u różnych gatunków zwierząt domowych. Rodzaje połączeń kostnych. Omówienie oraz wskaznie poszczególnych kości na szkielecie.
T-L-7Morfologia serca, osierdzia, głównych naczyń krwionośnych.
T-L-8Charakterystyka budowy ukadu oddechowego zwierząt domowych.
T-L-9Analiza budowy układu trawiennego z podziałem na poszczególne odcinki; typy żołądków i duże gruczoły przewodu pokarmowego.
T-L-10Układ nerwowy ośrodkowy - mózgowie, opony mózgowia, rdzeń kręgowy, opony rdzenia kręgowego, układ nerwowy obwodowy - preparaty.
T-L-11Szczegółowa morfologia układu rozrodczego samca i samicy. Wskazanie różnic gatunkowych w budowie narządów płciowych.
T-L-12Charakterystyka budowy aparatu moczowego oraz omówienie typów nerek zwierząt domowych.
T-L-13Ogólna charakterystyka narządów jamy klatki piersiowej i jamy brzusznej.
T-L-14Zaliczenie ćwiczeń.
T-W-1Omówienie wybranych zagadnień anatomii ogólnej i histologii. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała, osteologia ogólna.
T-W-2Omówienie narządów zmysłów: budowa ucha i oka, czucie, smak i powonienie, charakterystyka powłoki wspólnej.
T-W-3Omówienie budowy układu krążenia. Krążenie płodowe.
T-W-4Omówienie układu rozrodczego samca i samicy. Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Typy łożysk.
T-W-5Omówienie układu mięśniowego. Rodzaje mięśni, narządy pomocnicze, podział mięśni, mięśnie: głowy, tułowia, kończyn.
Metody nauczaniaM-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
M-2Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządów, wzajemnych relacji tych narządów w organizmie zwierząt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wagi i znaczenia znajomości zagadnień z zakresu anatomii oraz rozumie potrzebę dalszego studiowania zagadnień związanych z anatomią. Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje wobec ludzi i zwierząt.
3,0Ma świadomość wagi i znaczenia znajomości zagadnień z zakresu anatomii oraz rozumie potrzebę dalszego studiowania zagadnień związanych z anatomią. Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje wobec ludzi i zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0