Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy grafiki komputerowej i multimediów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Podstawy grafiki komputerowej i multimediów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Zaborski <Daniel.Zaborski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 4 0,60,30zaliczenie
laboratoriaL1 16 1,40,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw informatyki ze szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie podstawowych umiejętności z zakresu grafiki komputerowej, cyfrowej obróbki dźwięku i nagrań wideo

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wstęp do grafiki komputerowej. Edycja plików graficznych. Rysowanie prostych obiektów w programach do grafiki rastrowej. Wypełnianie obiektów kolorem lub teksturą. Zmiana formatu pliku.2
T-L-2Wykorzystanie programów grafiki wektorowej do tworzenia obiektów graficznych.1
T-L-3Zapoznanie z podstawowymi funkcjami programu edycyjnego. Poziomy barwne. Regulacja koloru i kontrastu. Edycja jasnych i ciemnych fragmentów obrazu. Korekcja kolorów. Kadrowanie i zmiana orientacji zdjęć. Usuwanie niepożądanych efektów.3
T-L-4Korzystanie z warstw. Dodawanie ramek. Filtrowanie obrazów i tworzenie efektów. Poprawianie jakości obrazu. Fotomontaż.2
T-L-5Przykłady konkretnych zastosowań narzędzi edycyjnych.1
T-L-6Przygotowanie obrazów do wykorzystania na stronach WWW oraz w prezentacji multimedialnej.1
T-L-7Generowanie plików dźwiękowych. Konwersja między formatami. Wyznaczanie widma dźwięku i pozostałych parametrów w edytorze plików dźwiękowych.1
T-L-8Edycja plików dźwiękowych. Dodawanie efektów. Montaż plików dźwiękowych. Przygotowanie plików do umieszczenia na stronach WWW.2
T-L-9Przykładowa rejestracja prostych sekwencji wideo. Przygotowanie filmu do eksportu na płyty CD i DVD.1
T-L-10Montaż sekwencji wideo z wykorzystaniem wybranych programów. Przegląd narzędzi edycyjnych. Dodawanie efektów i napisów. Synchronizacja ścieżki dźwiękowej.1
T-L-11Umieszczanie plików wideo na stronach internetowych oraz w prezentacji multimedialnej.1
16
wykłady
T-W-1Grafika rastrowa i wektorowa. Modele kolorów. Podstawowe formaty plików graficznych. Przegląd programów do grafiki komputerowej.2
T-W-2Sposoby zapisu dźwięku. Podstawowe formaty plików dźwiękowych. Analiza plików dźwiękowych.1
T-W-3Zasady cyfrowej obróbki plików wideo. Metody kompresji plików. Podstawowe formaty plików wideo.1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach24
A-L-2Przygotowanie projektu na zaliczenie18
42
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie12
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie przygotowanego projektu
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta, indywidualnej i w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B10.3_W01
Student wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu grafiki rastrowej i wektorowej, formatów plików graficznych, dźwiękowych i wideo, zapisu cyfrowego i analogowego, podstawowych parametrów dźwięku i obrazu cyfrowego, objaśnia zasady cyfrowej obróbki wideo i działanie metod kompresji plików graficznych, dźwiękowych i wideo.
Kn_1P_W01, Kn_1P_W05, Kn_1P_W23R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W08, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B10.3_U01
Student potrafi zastosować podstawowe funkcje programów graficznych do rysowania i edycji obrazów, dokonać edycji pliku dźwiękowego zgodnie z jego przeznaczeniem, wyznaczyć podstawowe parametry dźwięku cyfrowego za pomocą odpowiedniego programu, zarejestrować prostą sekwencję wideo i dokonać jej edycji, przekonwertować format pliku graficznego, dźwiękowego i wideo, przygotować obraz, dźwięk lub film na potrzeby stron internetowych i prezentacji multimedialnych.
Kn_1P_U02, Kn_1P_U04, Kn_1P_U09R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U08, R1P_U09, R1P_U10, R1P_U11, R1P_U12InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U07, InzP_U08, InzP_U09, InzP_U11C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B10.3_K01
Student jest świadom korzyści i zagrożeń płynących z użytkowania Internetu, przestrzega praw własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej, a w szczególności przy umieszczeniu materiałów chronionych prawem autorskim lub wymagających zgody na publikację ze strony innych osób we własnym serwisie internetowym
Kn_1P_K06R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05InzP_K01C-1T-W-1, T-L-8, T-W-2, T-L-7, T-W-3, T-L-4, T-L-5, T-L-10, T-L-11, T-L-3, T-L-6, T-L-9, T-L-2, T-L-1M-1, M-2, M-3, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B10.3_W01
Student wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu grafiki rastrowej i wektorowej, formatów plików graficznych, dźwiękowych i wideo, zapisu cyfrowego i analogowego, podstawowych parametrów dźwięku i obrazu cyfrowego, objaśnia zasady cyfrowej obróbki wideo i działanie metod kompresji plików graficznych, dźwiękowych i wideo.
2,0
3,0Student wyjaśnia różnice między grafiką rastrową a wektorową, zapisem analogowym i cyfrowym dźwięku, wymienia najważniejsze formaty plików graficznych, dźwiękowych i wideo, charakteryzuje najważniejsze parametry dźwięku i obrazu w formie cyfrowej, objaśnia działanie algorytmów kompresji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B10.3_U01
Student potrafi zastosować podstawowe funkcje programów graficznych do rysowania i edycji obrazów, dokonać edycji pliku dźwiękowego zgodnie z jego przeznaczeniem, wyznaczyć podstawowe parametry dźwięku cyfrowego za pomocą odpowiedniego programu, zarejestrować prostą sekwencję wideo i dokonać jej edycji, przekonwertować format pliku graficznego, dźwiękowego i wideo, przygotować obraz, dźwięk lub film na potrzeby stron internetowych i prezentacji multimedialnych.
2,0
3,0Student stosuje podstawowe funkcje programów graficznych, edytuje pliki dźwiękowe w zakresie podstawowym, wyznacza najważniejsze parametry dźwięku cyfrowego, potrafi zarejestrować prostą sekwencję wideo i dokonać jej edycji, zmienić format pliku, przygotować obraz, dźwięk lub film na potrzeby stron internetowych i prezentacji multimedialnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B10.3_K01
Student jest świadom korzyści i zagrożeń płynących z użytkowania Internetu, przestrzega praw własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej, a w szczególności przy umieszczeniu materiałów chronionych prawem autorskim lub wymagających zgody na publikację ze strony innych osób we własnym serwisie internetowym
2,0
3,0Student postępuje etycznie przy korzystaniu z zasobów elektronicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rudny T., Multimedia i grafika komputerowa, Helion, Gliwice, 2011
  2. Mularczyk K (red.), GIMP - kompletny przewodnik, Digital Camera Polska, 2015, wydanie specjalne nr 4

Literatura dodatkowa

  1. Tomaszewska A, Tworzenie stron WWW, Helion, Gliwice, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wstęp do grafiki komputerowej. Edycja plików graficznych. Rysowanie prostych obiektów w programach do grafiki rastrowej. Wypełnianie obiektów kolorem lub teksturą. Zmiana formatu pliku.2
T-L-2Wykorzystanie programów grafiki wektorowej do tworzenia obiektów graficznych.1
T-L-3Zapoznanie z podstawowymi funkcjami programu edycyjnego. Poziomy barwne. Regulacja koloru i kontrastu. Edycja jasnych i ciemnych fragmentów obrazu. Korekcja kolorów. Kadrowanie i zmiana orientacji zdjęć. Usuwanie niepożądanych efektów.3
T-L-4Korzystanie z warstw. Dodawanie ramek. Filtrowanie obrazów i tworzenie efektów. Poprawianie jakości obrazu. Fotomontaż.2
T-L-5Przykłady konkretnych zastosowań narzędzi edycyjnych.1
T-L-6Przygotowanie obrazów do wykorzystania na stronach WWW oraz w prezentacji multimedialnej.1
T-L-7Generowanie plików dźwiękowych. Konwersja między formatami. Wyznaczanie widma dźwięku i pozostałych parametrów w edytorze plików dźwiękowych.1
T-L-8Edycja plików dźwiękowych. Dodawanie efektów. Montaż plików dźwiękowych. Przygotowanie plików do umieszczenia na stronach WWW.2
T-L-9Przykładowa rejestracja prostych sekwencji wideo. Przygotowanie filmu do eksportu na płyty CD i DVD.1
T-L-10Montaż sekwencji wideo z wykorzystaniem wybranych programów. Przegląd narzędzi edycyjnych. Dodawanie efektów i napisów. Synchronizacja ścieżki dźwiękowej.1
T-L-11Umieszczanie plików wideo na stronach internetowych oraz w prezentacji multimedialnej.1
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Grafika rastrowa i wektorowa. Modele kolorów. Podstawowe formaty plików graficznych. Przegląd programów do grafiki komputerowej.2
T-W-2Sposoby zapisu dźwięku. Podstawowe formaty plików dźwiękowych. Analiza plików dźwiękowych.1
T-W-3Zasady cyfrowej obróbki plików wideo. Metody kompresji plików. Podstawowe formaty plików wideo.1
4

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach24
A-L-2Przygotowanie projektu na zaliczenie18
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie12
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B10.3_W01Student wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu grafiki rastrowej i wektorowej, formatów plików graficznych, dźwiękowych i wideo, zapisu cyfrowego i analogowego, podstawowych parametrów dźwięku i obrazu cyfrowego, objaśnia zasady cyfrowej obróbki wideo i działanie metod kompresji plików graficznych, dźwiękowych i wideo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Kn_1P_W05Zna budowę i zastosowanie podstawowych przyrządów pomiarowych, maszyn, urządzeń oraz obiektów technicznych wykorzystywanych w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W23Posiada wiedzę o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie podstawowych umiejętności z zakresu grafiki komputerowej, cyfrowej obróbki dźwięku i nagrań wideo
Treści programoweT-W-1Grafika rastrowa i wektorowa. Modele kolorów. Podstawowe formaty plików graficznych. Przegląd programów do grafiki komputerowej.
T-W-2Sposoby zapisu dźwięku. Podstawowe formaty plików dźwiękowych. Analiza plików dźwiękowych.
T-W-3Zasady cyfrowej obróbki plików wideo. Metody kompresji plików. Podstawowe formaty plików wideo.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wyjaśnia różnice między grafiką rastrową a wektorową, zapisem analogowym i cyfrowym dźwięku, wymienia najważniejsze formaty plików graficznych, dźwiękowych i wideo, charakteryzuje najważniejsze parametry dźwięku i obrazu w formie cyfrowej, objaśnia działanie algorytmów kompresji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B10.3_U01Student potrafi zastosować podstawowe funkcje programów graficznych do rysowania i edycji obrazów, dokonać edycji pliku dźwiękowego zgodnie z jego przeznaczeniem, wyznaczyć podstawowe parametry dźwięku cyfrowego za pomocą odpowiedniego programu, zarejestrować prostą sekwencję wideo i dokonać jej edycji, przekonwertować format pliku graficznego, dźwiękowego i wideo, przygotować obraz, dźwięk lub film na potrzeby stron internetowych i prezentacji multimedialnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Kn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U09ma doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń i systemów technicznych i technologicznych typowych dla produkcji rolniczej, leśnej i przetwórstwa rolno-spożywczego odpowiednie dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
R1P_U11posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1P_U12posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie podstawowych umiejętności z zakresu grafiki komputerowej, cyfrowej obróbki dźwięku i nagrań wideo
Treści programoweT-L-1Wstęp do grafiki komputerowej. Edycja plików graficznych. Rysowanie prostych obiektów w programach do grafiki rastrowej. Wypełnianie obiektów kolorem lub teksturą. Zmiana formatu pliku.
T-L-2Wykorzystanie programów grafiki wektorowej do tworzenia obiektów graficznych.
T-L-3Zapoznanie z podstawowymi funkcjami programu edycyjnego. Poziomy barwne. Regulacja koloru i kontrastu. Edycja jasnych i ciemnych fragmentów obrazu. Korekcja kolorów. Kadrowanie i zmiana orientacji zdjęć. Usuwanie niepożądanych efektów.
T-L-4Korzystanie z warstw. Dodawanie ramek. Filtrowanie obrazów i tworzenie efektów. Poprawianie jakości obrazu. Fotomontaż.
T-L-5Przykłady konkretnych zastosowań narzędzi edycyjnych.
T-L-6Przygotowanie obrazów do wykorzystania na stronach WWW oraz w prezentacji multimedialnej.
T-L-7Generowanie plików dźwiękowych. Konwersja między formatami. Wyznaczanie widma dźwięku i pozostałych parametrów w edytorze plików dźwiękowych.
T-L-8Edycja plików dźwiękowych. Dodawanie efektów. Montaż plików dźwiękowych. Przygotowanie plików do umieszczenia na stronach WWW.
T-L-9Przykładowa rejestracja prostych sekwencji wideo. Przygotowanie filmu do eksportu na płyty CD i DVD.
T-L-10Montaż sekwencji wideo z wykorzystaniem wybranych programów. Przegląd narzędzi edycyjnych. Dodawanie efektów i napisów. Synchronizacja ścieżki dźwiękowej.
T-L-11Umieszczanie plików wideo na stronach internetowych oraz w prezentacji multimedialnej.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie przygotowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stosuje podstawowe funkcje programów graficznych, edytuje pliki dźwiękowe w zakresie podstawowym, wyznacza najważniejsze parametry dźwięku cyfrowego, potrafi zarejestrować prostą sekwencję wideo i dokonać jej edycji, zmienić format pliku, przygotować obraz, dźwięk lub film na potrzeby stron internetowych i prezentacji multimedialnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B10.3_K01Student jest świadom korzyści i zagrożeń płynących z użytkowania Internetu, przestrzega praw własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej, a w szczególności przy umieszczeniu materiałów chronionych prawem autorskim lub wymagających zgody na publikację ze strony innych osób we własnym serwisie internetowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie podstawowych umiejętności z zakresu grafiki komputerowej, cyfrowej obróbki dźwięku i nagrań wideo
Treści programoweT-W-1Grafika rastrowa i wektorowa. Modele kolorów. Podstawowe formaty plików graficznych. Przegląd programów do grafiki komputerowej.
T-L-8Edycja plików dźwiękowych. Dodawanie efektów. Montaż plików dźwiękowych. Przygotowanie plików do umieszczenia na stronach WWW.
T-W-2Sposoby zapisu dźwięku. Podstawowe formaty plików dźwiękowych. Analiza plików dźwiękowych.
T-L-7Generowanie plików dźwiękowych. Konwersja między formatami. Wyznaczanie widma dźwięku i pozostałych parametrów w edytorze plików dźwiękowych.
T-W-3Zasady cyfrowej obróbki plików wideo. Metody kompresji plików. Podstawowe formaty plików wideo.
T-L-4Korzystanie z warstw. Dodawanie ramek. Filtrowanie obrazów i tworzenie efektów. Poprawianie jakości obrazu. Fotomontaż.
T-L-5Przykłady konkretnych zastosowań narzędzi edycyjnych.
T-L-10Montaż sekwencji wideo z wykorzystaniem wybranych programów. Przegląd narzędzi edycyjnych. Dodawanie efektów i napisów. Synchronizacja ścieżki dźwiękowej.
T-L-11Umieszczanie plików wideo na stronach internetowych oraz w prezentacji multimedialnej.
T-L-3Zapoznanie z podstawowymi funkcjami programu edycyjnego. Poziomy barwne. Regulacja koloru i kontrastu. Edycja jasnych i ciemnych fragmentów obrazu. Korekcja kolorów. Kadrowanie i zmiana orientacji zdjęć. Usuwanie niepożądanych efektów.
T-L-6Przygotowanie obrazów do wykorzystania na stronach WWW oraz w prezentacji multimedialnej.
T-L-9Przykładowa rejestracja prostych sekwencji wideo. Przygotowanie filmu do eksportu na płyty CD i DVD.
T-L-2Wykorzystanie programów grafiki wektorowej do tworzenia obiektów graficznych.
T-L-1Wstęp do grafiki komputerowej. Edycja plików graficznych. Rysowanie prostych obiektów w programach do grafiki rastrowej. Wypełnianie obiektów kolorem lub teksturą. Zmiana formatu pliku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta, indywidualnej i w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student postępuje etycznie przy korzystaniu z zasobów elektronicznych
3,5
4,0
4,5
5,0