Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 12 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstaw chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły ponadgimnazialnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu chemii i nomenklatury chemicznej. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu, konfiguracji elektronowej najważniejszych pierwiastków "życia" i typów wiązań chemicznych. Zrozumienie klasyfikacji i mechanizmów reakcji w chemii nieorganicznej i organicznej. Poznanie rodzajów izomerii związków organicznych oraz zrozumienie wpływu grup funkcyjnych na własciwości tych czasteczek. Opanowanie umiejętności przeprowadzenia prostych analiz i obliczeń chemicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przepisy BHP. Obsługa drobnego sprzętu i aparatury laboratoryjnej. Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne.2
T-L-2Typy roztworów, roztwory mianowane – stężenie procentowe i molowe. Przeliczanie stężeń procentowych na molowe i odwrotnie, inne podstawowe obliczenia chemiczne. Przygotowywanie roztworów o zadanym stężeniu procentowym i molowym.2
T-L-3Analiza jakościowa wybranych kationów i anionów prostych.2
T-L-4Analiza jakościowa, półilościowa i ilościowa z wykorzystaniem spektrofotometru) glukozy, białka całkowitego i glukozy w różnych roztworach i materiale biologicznym.2
T-L-5Reakcje charakterystyczne głównych klas związków organicznych: węglowodorów (nasyconych, nienasyconych i aromatycznych), alkoholi, fenoli, związków karbonylowych (aldehydów, ketonów i kwasów karboksylowych).4
12
wykłady
T-W-1Budowa materii, struktura atomu (powłoki, podpowłoki i orbitale). Izotopy, izobary i izotony. Konfiguracja elektronowa, zakaz Pauliego i reguła Hunda.2
T-W-2Układ okresowy pierwiastków. Reguła oktetu, orbitale molekularne, wiązania sigma (δ) i pi (π). Hybrydyzacja orbitali atomowych. Wiązania wewnątrzcząsteczkowe (jonowe, kowalencyjne niespolaryzowane i spolaryzowane – cząsteczka dipolowa, koordynacyjne i metaliczne) i międzycząsteczkowe (wodorowe i siły van der Waalsa).2
T-W-3Systematyka i nazewnictwo związków nieorganicznych. Zasady klasyfikacji reakcji w chemii nieorganicznej – podstawowe prawa chemiczne. Stopnie utlenienia pierwiastków w związkach nieorganicznych i organicznyc1
T-W-4Reakcje redox - utleniacze i reduktory. Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Bronsteda i Lewisa.1
T-W-5Ogólna klasyfikacja związków organicznych. Izomeria. Mechanizmy i klasyfikacja reakcji organicznych – reakcje substytucji, addycji i eliminacji. Klasyfikacja, nazewnictwo, właściwości fizyczne i chemiczne: węglowodorów, alkoholi i fenoli oraz związków karbonylowych (aldehydów, ketonów i kwasów karboksylowych).2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach12
A-L-2Samodzielne przygotowanie teoretyczne i metodyczne do bieżących ćwiczeń10
A-L-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-L-4Samodzielne wwykonywanie zadań rachunkowych4
A-L-5Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykladach8
A-W-2Samodzielna analiza i utrwalanie na bieżąco treści objętych programem wykladów14
A-W-3Konsultacje z prpoadzacym wyklady2
A-W-4Samodzielne studiowanie zaleconej literatury16
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów18
A-W-6Zaliczenie wykladów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych
M-2Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów i interpretacja przy pomocy prowadzacego ćwiczenia otrzymanych wyników.
M-5Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania teoretycznego studenta w zkresie tematyki bieżących ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Na zakończenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych ocena przez prowadzacego zakresu i poprawności wykonanych przez zespól analiz, wyciągbiętych wniosków i, interpretacji otrzymanych wyników. Ocena punktowa w skali 0-5.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładowych podzielonych na 2 części w formie testu wyboru. Każda część testu składa się 40 pytań, całość łącznie obejmuje wszystkie zagadnienia objęte programem wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie łącznej sumy punktów otrzymanych podczas poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnychoraz oceny znajomości zagadnień teoretycznych związanych z treścią ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B03_W01
Student zna podstawową nomenklaturę chemiczną,zna i opisuje budowę atomu i podstawowe wiązania chemiczne wewnątz- i międzycząsteczkowe. Rozróżnia typy reakcji cząsteczek nieorganicznych i organicznych. Rozróżnia reakcje nieodwracalne od odwracalnych, rozumie istotę równowagi chemicznej reakcji odwracalnych, iloczynu jonowego wody i pH. Zna główne klasy związków organicznych i ich podstawowe właściwości fizykochemiczne, łączy te właściwości z rodzajem grup funkcyjnych. Zna podstawowe metody i techniki analityczne stosowane w analityce chemicznej.
Kn_1P_W01R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04InzP_W02C-1T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B03_U01
Student potrafi wykonywać proste analizy i obliczenia chemiczne zarówno stechiometryczne, jak i w zakresie stężeń procentowych oraz molowych. Sporządza roztwory o określonym składzie, wykonuje proste analizy chemiczne.
Kn_1P_U02R1P_U01, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U08, R1P_U10, R1P_U11InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U05, InzP_U07, InzP_U09, InzP_U11C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B03_K01
Student jest otwarty na współpracę w zespole - potrafi pracowac w małych zespołach przy wykonywaniu analiz chemicznych, dzieli się wiedzą i umiejętnościami z innymi członkami zespołu i korzysta z wiedzy umiejętności innych, wykazuje dpowiedzialność za wynik pracy zespołu i osiągniętą przez niego ocenę.
Kn_1P_K02, Kn_1P_K04R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K06, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-5S-1, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B03_W01
Student zna podstawową nomenklaturę chemiczną,zna i opisuje budowę atomu i podstawowe wiązania chemiczne wewnątz- i międzycząsteczkowe. Rozróżnia typy reakcji cząsteczek nieorganicznych i organicznych. Rozróżnia reakcje nieodwracalne od odwracalnych, rozumie istotę równowagi chemicznej reakcji odwracalnych, iloczynu jonowego wody i pH. Zna główne klasy związków organicznych i ich podstawowe właściwości fizykochemiczne, łączy te właściwości z rodzajem grup funkcyjnych. Zna podstawowe metody i techniki analityczne stosowane w analityce chemicznej.
2,0
3,0Student zna w podstawowym zakresie nomenklaturę chemiczną i budowę atomu. Potrafi wymienić i scharakteryzować co najmniej połowę podstawowych wiązań chemicznych wewnątrz- i międzycząsteczkowych oraz podać przykłady czasteczek, w których występują.. W podstawowym stopniu i wyjasnia związek między konfiguracją elektronowa i wlaściwościami danego pierwiastka oraz rodzajem tworzonych przez niego wiązań chemicznych z innymi pierwiastkami. Rozróżnia podstawowe klasy cząsteczek organicznych, ich reakcje i rodzaje izomerii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B03_U01
Student potrafi wykonywać proste analizy i obliczenia chemiczne zarówno stechiometryczne, jak i w zakresie stężeń procentowych oraz molowych. Sporządza roztwory o określonym składzie, wykonuje proste analizy chemiczne.
2,0
3,0Student przy wydatnej pomocy prowadzącego zajęcia lub kolegów z zespołu potrafi wykonywać proste analizy i obliczenia chemiczne zarowno stechiometryczne, jak i w zakresie stężeń procentowych oraz molowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B03_K01
Student jest otwarty na współpracę w zespole - potrafi pracowac w małych zespołach przy wykonywaniu analiz chemicznych, dzieli się wiedzą i umiejętnościami z innymi członkami zespołu i korzysta z wiedzy umiejętności innych, wykazuje dpowiedzialność za wynik pracy zespołu i osiągniętą przez niego ocenę.
2,0
3,0Student tylko w niewielkim zakresie efektywnie pracuje w zespole. Efekty jego pracy w zespole są mierne i często reszta zespołu jest zmuszona do korekty jego niedociągnięć i błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fisher J., Arnold J.R.P., Chemia dla biologów - krótkie wykłady, Wydawnictwo naukowe PVN, Warszawa, 2008
  2. Galasiński W, Chemia medyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2004
  3. Pajdowski L, Chemia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002, IX
  4. Patrick G, Chemia organiczna - krótkie wykłay, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Cox p.A., Chemia nieorganiczna - krótkie wykłady, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2006
  2. Jones L., Atkins P.W., Chemia ogólna. T 1 i 2., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  3. Bielański A, podstawy chemii nieorganicznej, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2002
  4. Masztalerz P, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przepisy BHP. Obsługa drobnego sprzętu i aparatury laboratoryjnej. Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne.2
T-L-2Typy roztworów, roztwory mianowane – stężenie procentowe i molowe. Przeliczanie stężeń procentowych na molowe i odwrotnie, inne podstawowe obliczenia chemiczne. Przygotowywanie roztworów o zadanym stężeniu procentowym i molowym.2
T-L-3Analiza jakościowa wybranych kationów i anionów prostych.2
T-L-4Analiza jakościowa, półilościowa i ilościowa z wykorzystaniem spektrofotometru) glukozy, białka całkowitego i glukozy w różnych roztworach i materiale biologicznym.2
T-L-5Reakcje charakterystyczne głównych klas związków organicznych: węglowodorów (nasyconych, nienasyconych i aromatycznych), alkoholi, fenoli, związków karbonylowych (aldehydów, ketonów i kwasów karboksylowych).4
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa materii, struktura atomu (powłoki, podpowłoki i orbitale). Izotopy, izobary i izotony. Konfiguracja elektronowa, zakaz Pauliego i reguła Hunda.2
T-W-2Układ okresowy pierwiastków. Reguła oktetu, orbitale molekularne, wiązania sigma (δ) i pi (π). Hybrydyzacja orbitali atomowych. Wiązania wewnątrzcząsteczkowe (jonowe, kowalencyjne niespolaryzowane i spolaryzowane – cząsteczka dipolowa, koordynacyjne i metaliczne) i międzycząsteczkowe (wodorowe i siły van der Waalsa).2
T-W-3Systematyka i nazewnictwo związków nieorganicznych. Zasady klasyfikacji reakcji w chemii nieorganicznej – podstawowe prawa chemiczne. Stopnie utlenienia pierwiastków w związkach nieorganicznych i organicznyc1
T-W-4Reakcje redox - utleniacze i reduktory. Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Bronsteda i Lewisa.1
T-W-5Ogólna klasyfikacja związków organicznych. Izomeria. Mechanizmy i klasyfikacja reakcji organicznych – reakcje substytucji, addycji i eliminacji. Klasyfikacja, nazewnictwo, właściwości fizyczne i chemiczne: węglowodorów, alkoholi i fenoli oraz związków karbonylowych (aldehydów, ketonów i kwasów karboksylowych).2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach12
A-L-2Samodzielne przygotowanie teoretyczne i metodyczne do bieżących ćwiczeń10
A-L-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-L-4Samodzielne wwykonywanie zadań rachunkowych4
A-L-5Zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykladach8
A-W-2Samodzielna analiza i utrwalanie na bieżąco treści objętych programem wykladów14
A-W-3Konsultacje z prpoadzacym wyklady2
A-W-4Samodzielne studiowanie zaleconej literatury16
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów18
A-W-6Zaliczenie wykladów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B03_W01Student zna podstawową nomenklaturę chemiczną,zna i opisuje budowę atomu i podstawowe wiązania chemiczne wewnątz- i międzycząsteczkowe. Rozróżnia typy reakcji cząsteczek nieorganicznych i organicznych. Rozróżnia reakcje nieodwracalne od odwracalnych, rozumie istotę równowagi chemicznej reakcji odwracalnych, iloczynu jonowego wody i pH. Zna główne klasy związków organicznych i ich podstawowe właściwości fizykochemiczne, łączy te właściwości z rodzajem grup funkcyjnych. Zna podstawowe metody i techniki analityczne stosowane w analityce chemicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu chemii i nomenklatury chemicznej. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu, konfiguracji elektronowej najważniejszych pierwiastków "życia" i typów wiązań chemicznych. Zrozumienie klasyfikacji i mechanizmów reakcji w chemii nieorganicznej i organicznej. Poznanie rodzajów izomerii związków organicznych oraz zrozumienie wpływu grup funkcyjnych na własciwości tych czasteczek. Opanowanie umiejętności przeprowadzenia prostych analiz i obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-L-2Typy roztworów, roztwory mianowane – stężenie procentowe i molowe. Przeliczanie stężeń procentowych na molowe i odwrotnie, inne podstawowe obliczenia chemiczne. Przygotowywanie roztworów o zadanym stężeniu procentowym i molowym.
T-W-1Budowa materii, struktura atomu (powłoki, podpowłoki i orbitale). Izotopy, izobary i izotony. Konfiguracja elektronowa, zakaz Pauliego i reguła Hunda.
T-W-2Układ okresowy pierwiastków. Reguła oktetu, orbitale molekularne, wiązania sigma (δ) i pi (π). Hybrydyzacja orbitali atomowych. Wiązania wewnątrzcząsteczkowe (jonowe, kowalencyjne niespolaryzowane i spolaryzowane – cząsteczka dipolowa, koordynacyjne i metaliczne) i międzycząsteczkowe (wodorowe i siły van der Waalsa).
T-W-3Systematyka i nazewnictwo związków nieorganicznych. Zasady klasyfikacji reakcji w chemii nieorganicznej – podstawowe prawa chemiczne. Stopnie utlenienia pierwiastków w związkach nieorganicznych i organicznyc
T-W-4Reakcje redox - utleniacze i reduktory. Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Bronsteda i Lewisa.
T-W-5Ogólna klasyfikacja związków organicznych. Izomeria. Mechanizmy i klasyfikacja reakcji organicznych – reakcje substytucji, addycji i eliminacji. Klasyfikacja, nazewnictwo, właściwości fizyczne i chemiczne: węglowodorów, alkoholi i fenoli oraz związków karbonylowych (aldehydów, ketonów i kwasów karboksylowych).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych
M-2Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-4Dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów i interpretacja przy pomocy prowadzacego ćwiczenia otrzymanych wyników.
M-5Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania teoretycznego studenta w zkresie tematyki bieżących ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładowych podzielonych na 2 części w formie testu wyboru. Każda część testu składa się 40 pytań, całość łącznie obejmuje wszystkie zagadnienia objęte programem wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w podstawowym zakresie nomenklaturę chemiczną i budowę atomu. Potrafi wymienić i scharakteryzować co najmniej połowę podstawowych wiązań chemicznych wewnątrz- i międzycząsteczkowych oraz podać przykłady czasteczek, w których występują.. W podstawowym stopniu i wyjasnia związek między konfiguracją elektronowa i wlaściwościami danego pierwiastka oraz rodzajem tworzonych przez niego wiązań chemicznych z innymi pierwiastkami. Rozróżnia podstawowe klasy cząsteczek organicznych, ich reakcje i rodzaje izomerii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B03_U01Student potrafi wykonywać proste analizy i obliczenia chemiczne zarówno stechiometryczne, jak i w zakresie stężeń procentowych oraz molowych. Sporządza roztwory o określonym składzie, wykonuje proste analizy chemiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
R1P_U11posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu chemii i nomenklatury chemicznej. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu, konfiguracji elektronowej najważniejszych pierwiastków "życia" i typów wiązań chemicznych. Zrozumienie klasyfikacji i mechanizmów reakcji w chemii nieorganicznej i organicznej. Poznanie rodzajów izomerii związków organicznych oraz zrozumienie wpływu grup funkcyjnych na własciwości tych czasteczek. Opanowanie umiejętności przeprowadzenia prostych analiz i obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-L-2Typy roztworów, roztwory mianowane – stężenie procentowe i molowe. Przeliczanie stężeń procentowych na molowe i odwrotnie, inne podstawowe obliczenia chemiczne. Przygotowywanie roztworów o zadanym stężeniu procentowym i molowym.
T-L-3Analiza jakościowa wybranych kationów i anionów prostych.
T-L-4Analiza jakościowa, półilościowa i ilościowa z wykorzystaniem spektrofotometru) glukozy, białka całkowitego i glukozy w różnych roztworach i materiale biologicznym.
T-L-5Reakcje charakterystyczne głównych klas związków organicznych: węglowodorów (nasyconych, nienasyconych i aromatycznych), alkoholi, fenoli, związków karbonylowych (aldehydów, ketonów i kwasów karboksylowych).
Metody nauczaniaM-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów i interpretacja przy pomocy prowadzacego ćwiczenia otrzymanych wyników.
M-5Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania teoretycznego studenta w zkresie tematyki bieżących ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Na zakończenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych ocena przez prowadzacego zakresu i poprawności wykonanych przez zespól analiz, wyciągbiętych wniosków i, interpretacji otrzymanych wyników. Ocena punktowa w skali 0-5.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie łącznej sumy punktów otrzymanych podczas poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnychoraz oceny znajomości zagadnień teoretycznych związanych z treścią ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przy wydatnej pomocy prowadzącego zajęcia lub kolegów z zespołu potrafi wykonywać proste analizy i obliczenia chemiczne zarowno stechiometryczne, jak i w zakresie stężeń procentowych oraz molowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B03_K01Student jest otwarty na współpracę w zespole - potrafi pracowac w małych zespołach przy wykonywaniu analiz chemicznych, dzieli się wiedzą i umiejętnościami z innymi członkami zespołu i korzysta z wiedzy umiejętności innych, wykazuje dpowiedzialność za wynik pracy zespołu i osiągniętą przez niego ocenę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu chemii i nomenklatury chemicznej. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu, konfiguracji elektronowej najważniejszych pierwiastków "życia" i typów wiązań chemicznych. Zrozumienie klasyfikacji i mechanizmów reakcji w chemii nieorganicznej i organicznej. Poznanie rodzajów izomerii związków organicznych oraz zrozumienie wpływu grup funkcyjnych na własciwości tych czasteczek. Opanowanie umiejętności przeprowadzenia prostych analiz i obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-L-2Typy roztworów, roztwory mianowane – stężenie procentowe i molowe. Przeliczanie stężeń procentowych na molowe i odwrotnie, inne podstawowe obliczenia chemiczne. Przygotowywanie roztworów o zadanym stężeniu procentowym i molowym.
T-L-3Analiza jakościowa wybranych kationów i anionów prostych.
T-L-4Analiza jakościowa, półilościowa i ilościowa z wykorzystaniem spektrofotometru) glukozy, białka całkowitego i glukozy w różnych roztworach i materiale biologicznym.
T-L-5Reakcje charakterystyczne głównych klas związków organicznych: węglowodorów (nasyconych, nienasyconych i aromatycznych), alkoholi, fenoli, związków karbonylowych (aldehydów, ketonów i kwasów karboksylowych).
Metody nauczaniaM-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne w grupach
M-5Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania teoretycznego studenta w zkresie tematyki bieżących ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Na zakończenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych ocena przez prowadzacego zakresu i poprawności wykonanych przez zespól analiz, wyciągbiętych wniosków i, interpretacji otrzymanych wyników. Ocena punktowa w skali 0-5.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie łącznej sumy punktów otrzymanych podczas poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnychoraz oceny znajomości zagadnień teoretycznych związanych z treścią ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tylko w niewielkim zakresie efektywnie pracuje w zespole. Efekty jego pracy w zespole są mierne i często reszta zespołu jest zmuszona do korekty jego niedociągnięć i błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0