Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Najnowsze trendy transgenezy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Najnowsze trendy transgenezy
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu genetyki molekularnej oraz inżynierii genetycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznani studentów z zagadnieniami związanymi z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek.
C-2Ukazanie studentom najnowszych osiągnięć z zakresu wykrywania obecności transgenu i ekspresji transgenu, jak również z mapowania transgenu i stabilności transgenezy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Konstrukcje genowe. Wprowadzenie DNA do komórek roślinnych.2
T-A-2Uzyskiwanie przeciwciał monoklinalnych.2
T-A-3Analiza ekspresji transgenu3
T-A-4Czynniki wpływające na ekspresje transgenu.3
T-A-5Oczyszczanie rekombinowanych białek.2
T-A-6Hodowla i selekcja mikroorganizmów na potrzeby transgenezy.3
15
wykłady
T-W-1Wstęp do transgenezy zwierząt. Cele transgenezy. Czym jest klon a czym organizm transgeniczny i inne podstawowe definicje?2
T-W-2Organizmy transgeniczne teraz i w przyszłości.3
T-W-3Zastosowanie technik transgenezy.4
T-W-4Szanse i zagrożeni awynikające z wykorzystania metod transgenezy3
T-W-5Najnowsze osiągnięcia w zakresie transgenezy3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia5
A-A-3Samodzielne studiowanie literatury w celu zaliczenia treści ćwiczeniowych10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2KOnsultacje z prowadzącym wykłady5
A-W-3Samodzielne przygotowaniesie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem programów multimedialnych
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BT-S-O9.2x_W01
Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień związanych z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek.
C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BT-S-O9.2x_U01
Student potrafi dobrać odpowiednia metodę do wykrywania obecności transgenu iWykorzystuje zdobyte umiejętności z zasad mapowanie transgenu i stabilności transgenezy

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BT-S-O9.2x_K01
Student potrafi kreowac aktywna postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane fakty oraz widzi zagadnienia w szerszym kontekście.

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BT-S-O9.2x_W01
Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień związanych z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek.
2,0
3,0Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień związanych z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Z. Smorąg, R. Słomski, L. Cierpka, „Biotechnologiczne i medyczne podstawy ksenotransplantacji”, Wyd. OWN Poznań, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Konstrukcje genowe. Wprowadzenie DNA do komórek roślinnych.2
T-A-2Uzyskiwanie przeciwciał monoklinalnych.2
T-A-3Analiza ekspresji transgenu3
T-A-4Czynniki wpływające na ekspresje transgenu.3
T-A-5Oczyszczanie rekombinowanych białek.2
T-A-6Hodowla i selekcja mikroorganizmów na potrzeby transgenezy.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do transgenezy zwierząt. Cele transgenezy. Czym jest klon a czym organizm transgeniczny i inne podstawowe definicje?2
T-W-2Organizmy transgeniczne teraz i w przyszłości.3
T-W-3Zastosowanie technik transgenezy.4
T-W-4Szanse i zagrożeni awynikające z wykorzystania metod transgenezy3
T-W-5Najnowsze osiągnięcia w zakresie transgenezy3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia5
A-A-3Samodzielne studiowanie literatury w celu zaliczenia treści ćwiczeniowych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2KOnsultacje z prowadzącym wykłady5
A-W-3Samodzielne przygotowaniesie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BT-S-O9.2x_W01Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień związanych z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek.
Cel przedmiotuC-1Zapoznani studentów z zagadnieniami związanymi z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek.
C-2Ukazanie studentom najnowszych osiągnięć z zakresu wykrywania obecności transgenu i ekspresji transgenu, jak również z mapowania transgenu i stabilności transgenezy.
Treści programoweT-A-1Konstrukcje genowe. Wprowadzenie DNA do komórek roślinnych.
T-A-2Uzyskiwanie przeciwciał monoklinalnych.
T-A-3Analiza ekspresji transgenu
T-A-4Czynniki wpływające na ekspresje transgenu.
T-A-5Oczyszczanie rekombinowanych białek.
T-A-6Hodowla i selekcja mikroorganizmów na potrzeby transgenezy.
T-W-1Wstęp do transgenezy zwierząt. Cele transgenezy. Czym jest klon a czym organizm transgeniczny i inne podstawowe definicje?
T-W-2Organizmy transgeniczne teraz i w przyszłości.
T-W-3Zastosowanie technik transgenezy.
T-W-4Szanse i zagrożeni awynikające z wykorzystania metod transgenezy
T-W-5Najnowsze osiągnięcia w zakresie transgenezy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem programów multimedialnych
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień związanych z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BT-S-O9.2x_U01Student potrafi dobrać odpowiednia metodę do wykrywania obecności transgenu iWykorzystuje zdobyte umiejętności z zasad mapowanie transgenu i stabilności transgenezy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BT-S-O9.2x_K01Student potrafi kreowac aktywna postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane fakty oraz widzi zagadnienia w szerszym kontekście.