Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Cytogenetyka i inżynieria chromosomowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Cytogenetyka i inżynieria chromosomowa
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,50,41zaliczenie
wykładyW2 30 2,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu genetyki, cytologii oraz biologii molekularnej. Umiejętność posługiwania się mikroskopami świetlnymi oraz podstawowym sprzętem laboratoryjnym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu cytogenetyki roślin, zwierząt i człowieka. Poznanie metod z zakresu inżynierii chromosomowej i możliwości jej zastosowania w hodowli roślin i zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie i utrwalanie tkanek roślinnych. Mikroskopowy obraz podziałów komórkowych4
T-L-2Barwienie chromosomów metafazowych przy użyciu acetokarminu. Określanie liczby chromosomów. Tworzenie i analiza kariogramów4
T-L-3Barwienie chromosomów roślinnych metodą Feulgena. Zasady wykonywania pomiarów cytometrycznych3
T-L-4Barwienia różnicowe w cytogenetyce roślin. Wzory prążkowe chromosomów roślinnych4
T-L-5Preparatyka i uzyskiwanie chromosomów mitotycznych ssaków w oparciu o hodowle in vitro limfocytów3
T-L-6Analiza stopnia uszkodzeń DNA - test kometkowy.4
T-L-7Barwienie prążkowe – zastosowanie techniki GTG w uzyskiwaniu prążków G oraz techniki CBG w uzyskiwaniu prążków C4
T-L-8Analiza kariotypu wybranych gatunków zwierząt w oparciu o chromosomy metafazowe prążkowe, polimorfizmu wielkości obszarów centromerowych, zmienna liczba aktywnych obszarów jąderkotwórczych NOR.2
T-L-9Przygotowanie preparatów chromosomów gigantycznych ze ślinianek Drosophila melanogaster.2
30
wykłady
T-W-1Znaczenie i osiągnięcia cytogenetyki w obszarze nauk biologicznych. Podstawowe pojęcia używane w cytogenetyce2
T-W-2Cykl komórkowy i mitoza. Struktura chromosomów mitotycznych3
T-W-3Zasady analizy kariotypu2
T-W-4Mejoza. Oogeneza i spermatogeneza. Struktura chromosomów mejotycznych3
T-W-5Techniki barwienia chromosomów2
T-W-6Aberracje chromosomowe4
T-W-7Zmienność liczby chromosomów roślinnych2
T-W-8Zastosowanie metod cytogenetycznych w badaniach genetycznych i hodowli roślin4
T-W-9Inżynieria chromosomowa roślin2
T-W-10Zastosowanie metod cytogenetycznych w hodowli zwierząt i medycynie4
T-W-11Inzynieria chromosomowa zwierząt2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach30
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej metod badań cytogenetycznych30
A-L-3Powtórzenie materiału i przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego15
75
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie podręczników i literatury30
A-W-3Powtórzenie materiału, przygotowanie do egzaminu15
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian testowy
S-3Ocena podsumowująca: Ocena rezultatów prac wykonywanych w czasie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D3_W01
Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstania oraz możliwe następstwa
BT_2A_W01, BT_2A_W09R2A_W01, R2A_W04, R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-4, T-W-2, T-W-7M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D3_U01
Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu i zinterpretować wyniki.
BT_2A_U04, BT_2A_U05R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U05, InzA2_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D3_K01
Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
BT_2A_K05R2A_K03, R2A_K04InzA2_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D3_W01
Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstania oraz możliwe następstwa
2,0Student nie posiada wiedzy pozwalającej na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, nie potrafi opisać i scharakteryzować kariotypu
3,0Student ma elementarną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, ale nie potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kariotypu i określić rodzaju zmian w strukturze chromosomów
3,5Student ma podstawową wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, ale nie potrafi określić rodzaju zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć ich przyczyn i następstw
4,0Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi ogólnie opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstania oraz możliwe następstwa
5,0Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi szczegółowo opisać i scharakteryzować kariotyp, określić dokładnie rodzaj zmian w strukturze chromosomów i dogłębnie wytłumaczyć przyczyny ich powstania oraz możliwe następstwa

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D3_U01
Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu i zinterpretować wyniki.
2,0Student nie potrafi wykonać preparatu mikroskopowego i nie potrafi przeprowadzić analizy kariotypu
3,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów, ale nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy kariotypu.
3,5Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi częściowo przeprowadzić analizę kariotypu.
4,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić w stopniu podstawowym analizę kariotypu i zinterpretować wyniki.
4,5Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu i zinterpretować wyniki.
5,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić dogłębną analizę kariotypu i bardzo dobrze zinterpretować wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D3_K01
Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
2,0Student nie potrafi zorganizować sobie stanowiska pracy w laboratorium i wykonać czynności niezbędnych do otrzymania preparatów mikroskopowych.
3,0Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i względnie poprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych.
3,5Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych.
4,0Student dobrze potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Względnie dobrze planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
4,5Student bardzo dobrze potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
5,0Student doskonale potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Bardzo kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.

Literatura podstawowa

  1. Olszewska M., Podstawy cytogenetyki roślin, PWN, Warszawa, 1999
  2. Bal J., Badania molekularne i cytogenetyczne w medycynie, Springer-PWN, Warszawa, 1998
  3. Olszewska M., Metody badania chromosomów, PWRiL, Warszawa, 1981

Literatura dodatkowa

  1. Małuszyńska J., Plants cytogenetics, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie i utrwalanie tkanek roślinnych. Mikroskopowy obraz podziałów komórkowych4
T-L-2Barwienie chromosomów metafazowych przy użyciu acetokarminu. Określanie liczby chromosomów. Tworzenie i analiza kariogramów4
T-L-3Barwienie chromosomów roślinnych metodą Feulgena. Zasady wykonywania pomiarów cytometrycznych3
T-L-4Barwienia różnicowe w cytogenetyce roślin. Wzory prążkowe chromosomów roślinnych4
T-L-5Preparatyka i uzyskiwanie chromosomów mitotycznych ssaków w oparciu o hodowle in vitro limfocytów3
T-L-6Analiza stopnia uszkodzeń DNA - test kometkowy.4
T-L-7Barwienie prążkowe – zastosowanie techniki GTG w uzyskiwaniu prążków G oraz techniki CBG w uzyskiwaniu prążków C4
T-L-8Analiza kariotypu wybranych gatunków zwierząt w oparciu o chromosomy metafazowe prążkowe, polimorfizmu wielkości obszarów centromerowych, zmienna liczba aktywnych obszarów jąderkotwórczych NOR.2
T-L-9Przygotowanie preparatów chromosomów gigantycznych ze ślinianek Drosophila melanogaster.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie i osiągnięcia cytogenetyki w obszarze nauk biologicznych. Podstawowe pojęcia używane w cytogenetyce2
T-W-2Cykl komórkowy i mitoza. Struktura chromosomów mitotycznych3
T-W-3Zasady analizy kariotypu2
T-W-4Mejoza. Oogeneza i spermatogeneza. Struktura chromosomów mejotycznych3
T-W-5Techniki barwienia chromosomów2
T-W-6Aberracje chromosomowe4
T-W-7Zmienność liczby chromosomów roślinnych2
T-W-8Zastosowanie metod cytogenetycznych w badaniach genetycznych i hodowli roślin4
T-W-9Inżynieria chromosomowa roślin2
T-W-10Zastosowanie metod cytogenetycznych w hodowli zwierząt i medycynie4
T-W-11Inzynieria chromosomowa zwierząt2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach30
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej metod badań cytogenetycznych30
A-L-3Powtórzenie materiału i przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie podręczników i literatury30
A-W-3Powtórzenie materiału, przygotowanie do egzaminu15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D3_W01Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstania oraz możliwe następstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_2A_W09ma rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń i linii technologicznych wykorzystywanych w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu cytogenetyki roślin, zwierząt i człowieka. Poznanie metod z zakresu inżynierii chromosomowej i możliwości jej zastosowania w hodowli roślin i zwierząt.
Treści programoweT-W-1Znaczenie i osiągnięcia cytogenetyki w obszarze nauk biologicznych. Podstawowe pojęcia używane w cytogenetyce
T-W-3Zasady analizy kariotypu
T-W-5Techniki barwienia chromosomów
T-W-6Aberracje chromosomowe
T-W-8Zastosowanie metod cytogenetycznych w badaniach genetycznych i hodowli roślin
T-W-9Inżynieria chromosomowa roślin
T-W-10Zastosowanie metod cytogenetycznych w hodowli zwierząt i medycynie
T-W-11Inzynieria chromosomowa zwierząt
T-W-4Mejoza. Oogeneza i spermatogeneza. Struktura chromosomów mejotycznych
T-W-2Cykl komórkowy i mitoza. Struktura chromosomów mitotycznych
T-W-7Zmienność liczby chromosomów roślinnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy pozwalającej na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, nie potrafi opisać i scharakteryzować kariotypu
3,0Student ma elementarną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, ale nie potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kariotypu i określić rodzaju zmian w strukturze chromosomów
3,5Student ma podstawową wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, ale nie potrafi określić rodzaju zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć ich przyczyn i następstw
4,0Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi ogólnie opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstania oraz możliwe następstwa
5,0Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi szczegółowo opisać i scharakteryzować kariotyp, określić dokładnie rodzaj zmian w strukturze chromosomów i dogłębnie wytłumaczyć przyczyny ich powstania oraz możliwe następstwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D3_U01Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu i zinterpretować wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
BT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu cytogenetyki roślin, zwierząt i człowieka. Poznanie metod z zakresu inżynierii chromosomowej i możliwości jej zastosowania w hodowli roślin i zwierząt.
Treści programoweT-L-1Przygotowanie i utrwalanie tkanek roślinnych. Mikroskopowy obraz podziałów komórkowych
T-L-2Barwienie chromosomów metafazowych przy użyciu acetokarminu. Określanie liczby chromosomów. Tworzenie i analiza kariogramów
T-L-3Barwienie chromosomów roślinnych metodą Feulgena. Zasady wykonywania pomiarów cytometrycznych
T-L-4Barwienia różnicowe w cytogenetyce roślin. Wzory prążkowe chromosomów roślinnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać preparatu mikroskopowego i nie potrafi przeprowadzić analizy kariotypu
3,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów, ale nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy kariotypu.
3,5Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi częściowo przeprowadzić analizę kariotypu.
4,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić w stopniu podstawowym analizę kariotypu i zinterpretować wyniki.
4,5Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu i zinterpretować wyniki.
5,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić dogłębną analizę kariotypu i bardzo dobrze zinterpretować wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D3_K01Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej; chętnie uczestniczy w pracy grupowej; potrafi kreatywnie planować i realizować działania własne i zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu cytogenetyki roślin, zwierząt i człowieka. Poznanie metod z zakresu inżynierii chromosomowej i możliwości jej zastosowania w hodowli roślin i zwierząt.
Treści programoweT-L-1Przygotowanie i utrwalanie tkanek roślinnych. Mikroskopowy obraz podziałów komórkowych
T-L-2Barwienie chromosomów metafazowych przy użyciu acetokarminu. Określanie liczby chromosomów. Tworzenie i analiza kariogramów
T-L-3Barwienie chromosomów roślinnych metodą Feulgena. Zasady wykonywania pomiarów cytometrycznych
T-L-4Barwienia różnicowe w cytogenetyce roślin. Wzory prążkowe chromosomów roślinnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena rezultatów prac wykonywanych w czasie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować sobie stanowiska pracy w laboratorium i wykonać czynności niezbędnych do otrzymania preparatów mikroskopowych.
3,0Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i względnie poprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych.
3,5Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych.
4,0Student dobrze potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Względnie dobrze planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
4,5Student bardzo dobrze potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
5,0Student doskonale potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Bardzo kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.