Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Food and nutrition in relation to human health:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Food and nutrition in relation to human health
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biotechnologii w ochronie środowiska, podstawy biotechnologii, chemii i ochrony środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami biotechnologicznymi otrzymywania energii i paliw oraz ekologicznymi aspektami zastosowania odnawialnych źródeł energii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Uregulowania prawne energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Uwarunkowania rozwoju produkcji roślinnej na cele biopaliwowe w Polsce Północno-Zachodniej.2
T-L-2Analiza uciążliwości procesów energetycznych dla atmosfery i proekologicznego oddziaływania odnawialnych źródeł energii.2
T-L-3Pozyskiwanie i wykorzystanie biomasy do celów energetycznych. Technologia współspalania węgla i biomasy w paleniskach kotłowych jako efektywny sposób korzystania z odnawialnych źródeł energii.2
T-L-4Uprawa roślin energetycznych (agrotechnika wierzby, pozyskiwanie biomasy z upraw celowych).2
T-L-5Biotechnologie pozyskania energii z odpadów komunalnych i osadów pościekowych.2
T-L-6Energooszczędna rola roślin oraz wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w termomodernizacji budynków i instalacji grzewczych.2
T-L-7Analiza eksperymentalnych sposobów pozyskiwania energii elektrycznej ze źródeł alternatywnych2
T-L-8Zintegrowane systemy pozyskania energii z biogazu.1
15
wykłady
T-W-1Konwencjonalne źródła energii i ich wpływ na środowisko naturalne.2
T-W-2Niekonwencjonalne źródła energii. Charakterystyka odnawialnych źródeł energii2
T-W-3Zasoby energetyczne biomasy (źródła biomasy, wartość opałowa, konwersja energii biomasy)2
T-W-4Procesy fermentacji beztlenowej w pozyskiwaniu biogazu (mikroorganizmy, przemiany biochemiczne, fazy fermentacji, żródła biogazu).2
T-W-5Biotechnologie pozyskiwania wodoru jako biopaliwa.2
T-W-6Biotechnologiczne metody produkcji bioetanolu i biodysla. Możliwości zastosowania glonów w produkcji energii.3
T-W-7Charakterystyka bioogniw paliwowych. Ogniwa mikrobiologiczne i enzymatyczne.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-L-2Samodzielne studiowanie materiału ćwiczeń.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.5
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia audytoryjne.
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej oraz ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-D5_W01
Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
BT_2A_W10R2A_W05C-1T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-2, M-1, M-3S-1
BT_2A_BTZ-A-D5_W02
Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Porafi dobrać odnawialne surowce i odpady do produkcji biopaliw metodami biotechnologicznymi oraz scharakteryzować technologie produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię.
BT_2A_W10R2A_W05C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-3M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-D5_U01
Student dobiera odpowiednie substraty oraz potrafi zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii. Umie oszacować korzyści dla środowiska ze stosowania biopaliw.
BT_2A_U04R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-D5_K01
Student posiada świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
BT_2A_K02, BT_2A_K03, BT_2A_K08R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K08InzA2_K01C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-8, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-D5_W01
Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
2,0Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować metod biotechnologicznych w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz nie zna ekologicznych korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
3,0Student zna i charakteryzuje w stopniu dostatecznym metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii, ale nie zna ekologicznych korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
3,5Student zna i charakteryzuje w stopniu dostatecznym metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna na umiarkowanym poziomie ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
4,0Student dobrze zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna dobrze ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
4,5Student dobrze zna i charakteryzuje dobrym metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna dobrze ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii i bierze udział w dyskusji.
5,0Student doskonale zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz bardzo dobrze zna ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii i aktywnie uczestniczy w dyskusji.
BT_2A_BTZ-A-D5_W02
Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Porafi dobrać odnawialne surowce i odpady do produkcji biopaliw metodami biotechnologicznymi oraz scharakteryzować technologie produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię.
2,0Student nie zna uregulowań prawnych energetyki odnawialnej, nie porafi dobrać odnawialnych surowców i odpadów do biotechnologicznej produkcji biopaliw i scharakteryzować technologii produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię.
3,0Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej oraz w stopniu dostatecznym porafi dobrać odnawialne surowce i odpady do biotechnologicznej produkcji biopaliw, ale nie potrafii scharakteryzować technologii produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię.
3,5Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej oraz w stopniu dostatecznym porafi dobrać odnawialne surowce i odpady do biotechnologicznej produkcji biopaliw i scharakteryzować technologie produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię.
4,0Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej oraz w stopniu dobrym porafi dobrać odnawialne surowce i odpady do biotechnologicznej produkcji biopaliw i scharakteryzować technologie produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię.
4,5Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej oraz porafi dobrze dobrać odnawialne surowce i odpady do biotechnologicznej produkcji biopaliw i scharakteryzować technologie produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię. Bierze udział w dyskusji.
5,0Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej oraz bardzo dobrze porafi dobrać odnawialne surowce i odpady do biotechnologicznej produkcji biopaliw i scharakteryzować technologie produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię. Bierze udział w dyskusji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-D5_U01
Student dobiera odpowiednie substraty oraz potrafi zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii. Umie oszacować korzyści dla środowiska ze stosowania biopaliw.
2,0Student nie umie dobrać odpowiednich substratów oraz nie potrafi zastosować najnowszych osiągnięć biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw.
3,0Student umie w stopniu dostatecznym dobrać odpowiednie substraty oraz w stopniu dostatecznym potrafi zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii , ale nie potrafi oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw.
3,5Student umie w stopniu dostatecznym dobrać odpowiednie substraty oraz potrafi w umiarkowanym stopniu zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw.
4,0Student potrafi dobrze dobrać odpowiednie substraty i potrafi dobrze zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw.
4,5Student umie dobrze dobrać odpowiednie substraty i potrafi dobrze zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw. Potrafi dyskutować na dany temat.
5,0Student umie bardzo dobrze dobrać odpowiednie substraty i potrafi bardzo doskonale zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw. Potrafi dyskutować na dany temat.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-D5_K01
Student posiada świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
2,0Student nie posiada świadomości ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i nie jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Nie wykazuje chęci współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
3,0Student posiada dostateczną świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dostatecznym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Nie wykazuje chęci współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
3,5Student posiada dostateczną świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dostatecznym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje umiarkowaną chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
4,0Student posiada dobrą świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dobrym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje umiarkowaną chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
4,5Student posiada dobrą świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dobrym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje na dobrym poziomie chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. Wyraża swoje opinie w danym temacie.
5,0Student posiada bardzo dobrą świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu bardzo dobrym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje chęć ścisłej współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. Wyraża swoje opinie w danym temacie.

Literatura podstawowa

  1. Bednarski W., Fiedurek J., Podstawy biotechnologii przemysłowej, WNT, Warszawa, 2007
  2. Lewandowski W., M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WN-T, Warszawa, 2006
  3. GrzybekA., Gradziuk P., Kowalczyk K., Biopaliwa, Warszawa, 2003
  4. Kościk B., Rośliny energetyczne, WAR, Lublin, 2003
  5. Jabłoński W., Wnuk J., Odnawialne źródła energii w polityce energetycznej Unii Europejskiej i Polski, WSZiM, Sosnowiec, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Uregulowania prawne energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Uwarunkowania rozwoju produkcji roślinnej na cele biopaliwowe w Polsce Północno-Zachodniej.2
T-L-2Analiza uciążliwości procesów energetycznych dla atmosfery i proekologicznego oddziaływania odnawialnych źródeł energii.2
T-L-3Pozyskiwanie i wykorzystanie biomasy do celów energetycznych. Technologia współspalania węgla i biomasy w paleniskach kotłowych jako efektywny sposób korzystania z odnawialnych źródeł energii.2
T-L-4Uprawa roślin energetycznych (agrotechnika wierzby, pozyskiwanie biomasy z upraw celowych).2
T-L-5Biotechnologie pozyskania energii z odpadów komunalnych i osadów pościekowych.2
T-L-6Energooszczędna rola roślin oraz wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w termomodernizacji budynków i instalacji grzewczych.2
T-L-7Analiza eksperymentalnych sposobów pozyskiwania energii elektrycznej ze źródeł alternatywnych2
T-L-8Zintegrowane systemy pozyskania energii z biogazu.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Konwencjonalne źródła energii i ich wpływ na środowisko naturalne.2
T-W-2Niekonwencjonalne źródła energii. Charakterystyka odnawialnych źródeł energii2
T-W-3Zasoby energetyczne biomasy (źródła biomasy, wartość opałowa, konwersja energii biomasy)2
T-W-4Procesy fermentacji beztlenowej w pozyskiwaniu biogazu (mikroorganizmy, przemiany biochemiczne, fazy fermentacji, żródła biogazu).2
T-W-5Biotechnologie pozyskiwania wodoru jako biopaliwa.2
T-W-6Biotechnologiczne metody produkcji bioetanolu i biodysla. Możliwości zastosowania glonów w produkcji energii.3
T-W-7Charakterystyka bioogniw paliwowych. Ogniwa mikrobiologiczne i enzymatyczne.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-L-2Samodzielne studiowanie materiału ćwiczeń.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-D5_W01Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W10wykazuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami biotechnologicznymi otrzymywania energii i paliw oraz ekologicznymi aspektami zastosowania odnawialnych źródeł energii.
Treści programoweT-L-2Analiza uciążliwości procesów energetycznych dla atmosfery i proekologicznego oddziaływania odnawialnych źródeł energii.
T-L-7Analiza eksperymentalnych sposobów pozyskiwania energii elektrycznej ze źródeł alternatywnych
T-L-8Zintegrowane systemy pozyskania energii z biogazu.
T-W-1Konwencjonalne źródła energii i ich wpływ na środowisko naturalne.
T-W-2Niekonwencjonalne źródła energii. Charakterystyka odnawialnych źródeł energii
T-W-3Zasoby energetyczne biomasy (źródła biomasy, wartość opałowa, konwersja energii biomasy)
T-W-4Procesy fermentacji beztlenowej w pozyskiwaniu biogazu (mikroorganizmy, przemiany biochemiczne, fazy fermentacji, żródła biogazu).
T-W-5Biotechnologie pozyskiwania wodoru jako biopaliwa.
T-W-7Charakterystyka bioogniw paliwowych. Ogniwa mikrobiologiczne i enzymatyczne.
T-W-6Biotechnologiczne metody produkcji bioetanolu i biodysla. Możliwości zastosowania glonów w produkcji energii.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne.
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej oraz ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować metod biotechnologicznych w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz nie zna ekologicznych korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
3,0Student zna i charakteryzuje w stopniu dostatecznym metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii, ale nie zna ekologicznych korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
3,5Student zna i charakteryzuje w stopniu dostatecznym metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna na umiarkowanym poziomie ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
4,0Student dobrze zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna dobrze ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
4,5Student dobrze zna i charakteryzuje dobrym metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna dobrze ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii i bierze udział w dyskusji.
5,0Student doskonale zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz bardzo dobrze zna ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii i aktywnie uczestniczy w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-D5_W02Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Porafi dobrać odnawialne surowce i odpady do produkcji biopaliw metodami biotechnologicznymi oraz scharakteryzować technologie produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W10wykazuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami biotechnologicznymi otrzymywania energii i paliw oraz ekologicznymi aspektami zastosowania odnawialnych źródeł energii.
Treści programoweT-L-4Uprawa roślin energetycznych (agrotechnika wierzby, pozyskiwanie biomasy z upraw celowych).
T-L-5Biotechnologie pozyskania energii z odpadów komunalnych i osadów pościekowych.
T-L-6Energooszczędna rola roślin oraz wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w termomodernizacji budynków i instalacji grzewczych.
T-L-1Uregulowania prawne energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Uwarunkowania rozwoju produkcji roślinnej na cele biopaliwowe w Polsce Północno-Zachodniej.
T-L-3Pozyskiwanie i wykorzystanie biomasy do celów energetycznych. Technologia współspalania węgla i biomasy w paleniskach kotłowych jako efektywny sposób korzystania z odnawialnych źródeł energii.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej oraz ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna uregulowań prawnych energetyki odnawialnej, nie porafi dobrać odnawialnych surowców i odpadów do biotechnologicznej produkcji biopaliw i scharakteryzować technologii produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię.
3,0Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej oraz w stopniu dostatecznym porafi dobrać odnawialne surowce i odpady do biotechnologicznej produkcji biopaliw, ale nie potrafii scharakteryzować technologii produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię.
3,5Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej oraz w stopniu dostatecznym porafi dobrać odnawialne surowce i odpady do biotechnologicznej produkcji biopaliw i scharakteryzować technologie produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię.
4,0Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej oraz w stopniu dobrym porafi dobrać odnawialne surowce i odpady do biotechnologicznej produkcji biopaliw i scharakteryzować technologie produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię.
4,5Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej oraz porafi dobrze dobrać odnawialne surowce i odpady do biotechnologicznej produkcji biopaliw i scharakteryzować technologie produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię. Bierze udział w dyskusji.
5,0Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej oraz bardzo dobrze porafi dobrać odnawialne surowce i odpady do biotechnologicznej produkcji biopaliw i scharakteryzować technologie produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię. Bierze udział w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-D5_U01Student dobiera odpowiednie substraty oraz potrafi zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii. Umie oszacować korzyści dla środowiska ze stosowania biopaliw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami biotechnologicznymi otrzymywania energii i paliw oraz ekologicznymi aspektami zastosowania odnawialnych źródeł energii.
Treści programoweT-L-4Uprawa roślin energetycznych (agrotechnika wierzby, pozyskiwanie biomasy z upraw celowych).
T-L-5Biotechnologie pozyskania energii z odpadów komunalnych i osadów pościekowych.
T-L-6Energooszczędna rola roślin oraz wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w termomodernizacji budynków i instalacji grzewczych.
T-L-2Analiza uciążliwości procesów energetycznych dla atmosfery i proekologicznego oddziaływania odnawialnych źródeł energii.
T-L-3Pozyskiwanie i wykorzystanie biomasy do celów energetycznych. Technologia współspalania węgla i biomasy w paleniskach kotłowych jako efektywny sposób korzystania z odnawialnych źródeł energii.
T-L-7Analiza eksperymentalnych sposobów pozyskiwania energii elektrycznej ze źródeł alternatywnych
T-L-8Zintegrowane systemy pozyskania energii z biogazu.
T-W-1Konwencjonalne źródła energii i ich wpływ na środowisko naturalne.
T-W-2Niekonwencjonalne źródła energii. Charakterystyka odnawialnych źródeł energii
T-W-3Zasoby energetyczne biomasy (źródła biomasy, wartość opałowa, konwersja energii biomasy)
T-W-4Procesy fermentacji beztlenowej w pozyskiwaniu biogazu (mikroorganizmy, przemiany biochemiczne, fazy fermentacji, żródła biogazu).
T-W-5Biotechnologie pozyskiwania wodoru jako biopaliwa.
T-W-7Charakterystyka bioogniw paliwowych. Ogniwa mikrobiologiczne i enzymatyczne.
T-W-6Biotechnologiczne metody produkcji bioetanolu i biodysla. Możliwości zastosowania glonów w produkcji energii.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne.
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej oraz ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dobrać odpowiednich substratów oraz nie potrafi zastosować najnowszych osiągnięć biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw.
3,0Student umie w stopniu dostatecznym dobrać odpowiednie substraty oraz w stopniu dostatecznym potrafi zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii , ale nie potrafi oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw.
3,5Student umie w stopniu dostatecznym dobrać odpowiednie substraty oraz potrafi w umiarkowanym stopniu zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw.
4,0Student potrafi dobrze dobrać odpowiednie substraty i potrafi dobrze zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw.
4,5Student umie dobrze dobrać odpowiednie substraty i potrafi dobrze zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw. Potrafi dyskutować na dany temat.
5,0Student umie bardzo dobrze dobrać odpowiednie substraty i potrafi bardzo doskonale zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw. Potrafi dyskutować na dany temat.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-D5_K01Student posiada świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
BT_2A_K08ma świadomość współodpowiedzialności za bezpieczeństwo w pracy własnej oraz innych; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami biotechnologicznymi otrzymywania energii i paliw oraz ekologicznymi aspektami zastosowania odnawialnych źródeł energii.
Treści programoweT-L-4Uprawa roślin energetycznych (agrotechnika wierzby, pozyskiwanie biomasy z upraw celowych).
T-L-5Biotechnologie pozyskania energii z odpadów komunalnych i osadów pościekowych.
T-L-6Energooszczędna rola roślin oraz wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w termomodernizacji budynków i instalacji grzewczych.
T-L-2Analiza uciążliwości procesów energetycznych dla atmosfery i proekologicznego oddziaływania odnawialnych źródeł energii.
T-L-3Pozyskiwanie i wykorzystanie biomasy do celów energetycznych. Technologia współspalania węgla i biomasy w paleniskach kotłowych jako efektywny sposób korzystania z odnawialnych źródeł energii.
T-L-7Analiza eksperymentalnych sposobów pozyskiwania energii elektrycznej ze źródeł alternatywnych
T-L-8Zintegrowane systemy pozyskania energii z biogazu.
T-W-4Procesy fermentacji beztlenowej w pozyskiwaniu biogazu (mikroorganizmy, przemiany biochemiczne, fazy fermentacji, żródła biogazu).
T-W-5Biotechnologie pozyskiwania wodoru jako biopaliwa.
T-W-7Charakterystyka bioogniw paliwowych. Ogniwa mikrobiologiczne i enzymatyczne.
T-W-6Biotechnologiczne metody produkcji bioetanolu i biodysla. Możliwości zastosowania glonów w produkcji energii.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne.
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej oraz ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada świadomości ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i nie jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Nie wykazuje chęci współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
3,0Student posiada dostateczną świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dostatecznym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Nie wykazuje chęci współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
3,5Student posiada dostateczną świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dostatecznym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje umiarkowaną chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
4,0Student posiada dobrą świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dobrym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje umiarkowaną chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
4,5Student posiada dobrą świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dobrym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje na dobrym poziomie chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. Wyraża swoje opinie w danym temacie.
5,0Student posiada bardzo dobrą świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu bardzo dobrym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje chęć ścisłej współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. Wyraża swoje opinie w danym temacie.