Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej

Sylabus przedmiotu Metody biotechnologiczne w produkcji rolniczej pod kątem ochrony środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody biotechnologiczne w produkcji rolniczej pod kątem ochrony środowiska
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,70,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,30,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu ochrony środowiska, podstawy biotechnologii w produkcji zwierzęcej i roślinnej, biotechnologii w ochronie środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi krajowymi i światowymi problemami ochrony środowiska zwiazanymi z produkcją rolniczą oraz z zastosowaniem najnowszych zdobyczy wiedzy z dziedziny biotechnologii w produkcji rolniczej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Biologiczne metody ograniczajace emisję metanu u przeżuwaczy (charakterystyka gazów cieplarnianych i źródła ich emisji, ograniczenie emisji metanu u przeżuwaczy metodami biologicznymi).3
T-A-2Wyliczenie (w oparciu o wyniki badań) ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania biologicznych dodatków (probiotyki i prebiotyki).2
T-A-3Wyliczenie w oparciu o wyniki badań ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania drożdży i enzymów paszowych.3
T-A-4Czynniki genetyczne minimalizujace skażenie środowiska – wyliczenia na przykładach3
T-A-5Oczyszczanie gazów z produkcji rolniczej metadami biotechnologicznymi (biofiltry i biopłuczki).2
T-A-6Zmniejszenie energochłonnosci produkcji roslin przez zwiekszenie wydajnosci fotosyntezy2
15
wykłady
T-W-1Udział rolnictwa w zmianach środowiska naturalnego (rodzaje i źródła emisji zanieczyszczeń z produkcji roślinnej i zwierzęcej).2
T-W-2Ekologiczne podstawy biotechnologii rolniczej. Agrobiotechnologia na tle innych działów biotechnologii.2
T-W-3Fazy rozwoju agrobiotechnologii i współczesne tendencje w biotechnologii rolniczej.2
T-W-4Biotechnologia w produkcji zwierzęcej a ochrona środowiska (genetyczne i środowiskowe czynniki ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą).3
T-W-5Rola mikroorganizmów w produkcji roślinnej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego (zmniejszenie zależności plonowania od nawożenia chemicznego).1
T-W-6Metody mikrobiologiczne w ochronie roślin przed agrofagami.2
T-W-7Rośliny GMO w rolnictwie w aspekcie ochrony środowiska (rośliy transgeniczne a nawożenie i środki ochrony roślin).1
T-W-8Metody biotechnologiczne w utylizacji odchodów zwierzęcych i odpadów przemysłu rolno-spożywczego.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo studentów w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne studiowanie10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.15
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studentów w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów21
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia audytoryjne
M-4Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywny udział w ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_null_W01
Student zna najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz zna najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
BT_2A_W10, BT_2A_W12, BT_2A_W13R2A_W01, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W07C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_null_U01
Student określa źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska.
BT_2A_U04R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_null_K01
Student ma świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
BT_2A_K02, BT_2A_K03R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-5M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_null_W01
Student zna najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz zna najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
2,0Student nie zna najważniejszych krajowych i światowych problemów ochrony środowiska związanych z produkcją rolniczą oraz najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegających emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą, ale nie zna najnowszch osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegających emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
3,5Student zna w stopniu dostatecznym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz zna w stopniu dostatecznym najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
4,0Student zna w stopniu dobrym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz dobrze zna najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
4,5Student zna w stopniu dobrym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą i najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła i bierze udział w dyskusji
5,0Student zna bardzo dobrze najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz doskonale zna najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła i bierze udział w dyskusji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_null_U01
Student określa źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska.
2,0Student nie umie określić źródeł i rodzajów zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz nie posiada umiejętności zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska.
3,0Student w stopniu dostatecznym określa źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko , ale nie posiada umiejętności zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska.
3,5Student w stopniu dostatecznym określa źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada dostateczną umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska.
4,0Student dobrze określa źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada dobrą umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska.
4,5Student dobrze określa źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada dobrą umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska. Potrafi dyskutować na dany temat.
5,0Student bardzo dobrze określa źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada doskonałą umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska. Potrafi dyskutować na dany temat.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_null_K01
Student ma świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
2,0Student nie ma świadomości zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
3,0Student ma dostateczną świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
3,5Student ma świadomość na poziomie umiarkowanym zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
4,0Student ma dobrą świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
4,5Student ma dobrą świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła i wyraża swoje opinie w tym temacie.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła i wyraża swoje opinie w tym temacie.

Literatura podstawowa

  1. Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2005
  2. Zamorska J., Papciak D., Wybrane zagadnienia biotechnologii środowiskowej., Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Rzeszów, Rzeszów, 2001
  3. Nalepszy M., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2002
  4. Zwierzchowski L., Jaszczka K., Modliński J.A., Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
  5. Ilnicki P., Polskie rolnictwo a ochrona środowiska, Wyd. AR, Poznań, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Biologiczne metody ograniczajace emisję metanu u przeżuwaczy (charakterystyka gazów cieplarnianych i źródła ich emisji, ograniczenie emisji metanu u przeżuwaczy metodami biologicznymi).3
T-A-2Wyliczenie (w oparciu o wyniki badań) ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania biologicznych dodatków (probiotyki i prebiotyki).2
T-A-3Wyliczenie w oparciu o wyniki badań ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania drożdży i enzymów paszowych.3
T-A-4Czynniki genetyczne minimalizujace skażenie środowiska – wyliczenia na przykładach3
T-A-5Oczyszczanie gazów z produkcji rolniczej metadami biotechnologicznymi (biofiltry i biopłuczki).2
T-A-6Zmniejszenie energochłonnosci produkcji roslin przez zwiekszenie wydajnosci fotosyntezy2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Udział rolnictwa w zmianach środowiska naturalnego (rodzaje i źródła emisji zanieczyszczeń z produkcji roślinnej i zwierzęcej).2
T-W-2Ekologiczne podstawy biotechnologii rolniczej. Agrobiotechnologia na tle innych działów biotechnologii.2
T-W-3Fazy rozwoju agrobiotechnologii i współczesne tendencje w biotechnologii rolniczej.2
T-W-4Biotechnologia w produkcji zwierzęcej a ochrona środowiska (genetyczne i środowiskowe czynniki ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą).3
T-W-5Rola mikroorganizmów w produkcji roślinnej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego (zmniejszenie zależności plonowania od nawożenia chemicznego).1
T-W-6Metody mikrobiologiczne w ochronie roślin przed agrofagami.2
T-W-7Rośliny GMO w rolnictwie w aspekcie ochrony środowiska (rośliy transgeniczne a nawożenie i środki ochrony roślin).1
T-W-8Metody biotechnologiczne w utylizacji odchodów zwierzęcych i odpadów przemysłu rolno-spożywczego.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo studentów w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne studiowanie10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.15
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studentów w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów21
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_W01Student zna najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz zna najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W10wykazuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
BT_2A_W12wykazuje się zaawansowana znajomością z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi samodzielnie definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
BT_2A_W13posiada poszerzoną ogólną wiedzę na temat wpływu czynników biotechnologicznych na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi krajowymi i światowymi problemami ochrony środowiska zwiazanymi z produkcją rolniczą oraz z zastosowaniem najnowszych zdobyczy wiedzy z dziedziny biotechnologii w produkcji rolniczej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego.
Treści programoweT-W-3Fazy rozwoju agrobiotechnologii i współczesne tendencje w biotechnologii rolniczej.
T-W-2Ekologiczne podstawy biotechnologii rolniczej. Agrobiotechnologia na tle innych działów biotechnologii.
T-W-4Biotechnologia w produkcji zwierzęcej a ochrona środowiska (genetyczne i środowiskowe czynniki ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą).
T-W-5Rola mikroorganizmów w produkcji roślinnej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego (zmniejszenie zależności plonowania od nawożenia chemicznego).
T-W-6Metody mikrobiologiczne w ochronie roślin przed agrofagami.
T-W-1Udział rolnictwa w zmianach środowiska naturalnego (rodzaje i źródła emisji zanieczyszczeń z produkcji roślinnej i zwierzęcej).
T-W-7Rośliny GMO w rolnictwie w aspekcie ochrony środowiska (rośliy transgeniczne a nawożenie i środki ochrony roślin).
T-W-8Metody biotechnologiczne w utylizacji odchodów zwierzęcych i odpadów przemysłu rolno-spożywczego.
T-A-4Czynniki genetyczne minimalizujace skażenie środowiska – wyliczenia na przykładach
T-A-6Zmniejszenie energochłonnosci produkcji roslin przez zwiekszenie wydajnosci fotosyntezy
T-A-1Biologiczne metody ograniczajace emisję metanu u przeżuwaczy (charakterystyka gazów cieplarnianych i źródła ich emisji, ograniczenie emisji metanu u przeżuwaczy metodami biologicznymi).
T-A-3Wyliczenie w oparciu o wyniki badań ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania drożdży i enzymów paszowych.
T-A-5Oczyszczanie gazów z produkcji rolniczej metadami biotechnologicznymi (biofiltry i biopłuczki).
T-A-2Wyliczenie (w oparciu o wyniki badań) ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania biologicznych dodatków (probiotyki i prebiotyki).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia audytoryjne
M-4Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna najważniejszych krajowych i światowych problemów ochrony środowiska związanych z produkcją rolniczą oraz najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegających emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą, ale nie zna najnowszch osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegających emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
3,5Student zna w stopniu dostatecznym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz zna w stopniu dostatecznym najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
4,0Student zna w stopniu dobrym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz dobrze zna najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
4,5Student zna w stopniu dobrym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą i najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła i bierze udział w dyskusji
5,0Student zna bardzo dobrze najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz doskonale zna najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła i bierze udział w dyskusji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_U01Student określa źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi krajowymi i światowymi problemami ochrony środowiska zwiazanymi z produkcją rolniczą oraz z zastosowaniem najnowszych zdobyczy wiedzy z dziedziny biotechnologii w produkcji rolniczej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego.
Treści programoweT-W-2Ekologiczne podstawy biotechnologii rolniczej. Agrobiotechnologia na tle innych działów biotechnologii.
T-W-4Biotechnologia w produkcji zwierzęcej a ochrona środowiska (genetyczne i środowiskowe czynniki ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą).
T-W-5Rola mikroorganizmów w produkcji roślinnej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego (zmniejszenie zależności plonowania od nawożenia chemicznego).
T-W-6Metody mikrobiologiczne w ochronie roślin przed agrofagami.
T-W-7Rośliny GMO w rolnictwie w aspekcie ochrony środowiska (rośliy transgeniczne a nawożenie i środki ochrony roślin).
T-W-8Metody biotechnologiczne w utylizacji odchodów zwierzęcych i odpadów przemysłu rolno-spożywczego.
T-A-4Czynniki genetyczne minimalizujace skażenie środowiska – wyliczenia na przykładach
T-A-6Zmniejszenie energochłonnosci produkcji roslin przez zwiekszenie wydajnosci fotosyntezy
T-A-1Biologiczne metody ograniczajace emisję metanu u przeżuwaczy (charakterystyka gazów cieplarnianych i źródła ich emisji, ograniczenie emisji metanu u przeżuwaczy metodami biologicznymi).
T-A-5Oczyszczanie gazów z produkcji rolniczej metadami biotechnologicznymi (biofiltry i biopłuczki).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie określić źródeł i rodzajów zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz nie posiada umiejętności zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska.
3,0Student w stopniu dostatecznym określa źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko , ale nie posiada umiejętności zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska.
3,5Student w stopniu dostatecznym określa źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada dostateczną umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska.
4,0Student dobrze określa źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada dobrą umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska.
4,5Student dobrze określa źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada dobrą umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska. Potrafi dyskutować na dany temat.
5,0Student bardzo dobrze określa źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada doskonałą umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska. Potrafi dyskutować na dany temat.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_K01Student ma świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi krajowymi i światowymi problemami ochrony środowiska zwiazanymi z produkcją rolniczą oraz z zastosowaniem najnowszych zdobyczy wiedzy z dziedziny biotechnologii w produkcji rolniczej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego.
Treści programoweT-W-4Biotechnologia w produkcji zwierzęcej a ochrona środowiska (genetyczne i środowiskowe czynniki ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą).
T-W-5Rola mikroorganizmów w produkcji roślinnej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego (zmniejszenie zależności plonowania od nawożenia chemicznego).
T-W-6Metody mikrobiologiczne w ochronie roślin przed agrofagami.
T-W-7Rośliny GMO w rolnictwie w aspekcie ochrony środowiska (rośliy transgeniczne a nawożenie i środki ochrony roślin).
T-W-8Metody biotechnologiczne w utylizacji odchodów zwierzęcych i odpadów przemysłu rolno-spożywczego.
T-A-4Czynniki genetyczne minimalizujace skażenie środowiska – wyliczenia na przykładach
T-A-6Zmniejszenie energochłonnosci produkcji roslin przez zwiekszenie wydajnosci fotosyntezy
T-A-1Biologiczne metody ograniczajace emisję metanu u przeżuwaczy (charakterystyka gazów cieplarnianych i źródła ich emisji, ograniczenie emisji metanu u przeżuwaczy metodami biologicznymi).
T-A-5Oczyszczanie gazów z produkcji rolniczej metadami biotechnologicznymi (biofiltry i biopłuczki).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
3,0Student ma dostateczną świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
3,5Student ma świadomość na poziomie umiarkowanym zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
4,0Student ma dobrą świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
4,5Student ma dobrą świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła i wyraża swoje opinie w tym temacie.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła i wyraża swoje opinie w tym temacie.