Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Professional ethics:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Professional ethics
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Basic knowledge of philosophy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ability to recognize layers of moral conflicts related to general business and economical activity.
C-2Own reflection in relation to readiness to make moral choices in the context of profession-related performed social roles.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ethics as a knowledge discipline. Business Chosen ethical conceptions from antiquity to modern times.8
T-W-2Conceptions of individual’s moral development. Conceptions of responsibility.6
T-W-3Uniqueness of professional ethics issues in relation to general ethics. Issue of ethical codes of various professions– pros and cons of code-based judgment of ethical issues.8
T-W-4Appearance of basic values in economic life society and individual responsibility6
T-W-5Responsibility relations on company level – employee perspective, managerial perspective8
T-W-6Ethical aspect of company’s functioning – company’s social environment; positive competition rules, advertising ethics, company ethic codes.4
T-W-7Ethical negotiation rules. Problem of social engineering manipulations in moral values sphere.5
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Attendance45
A-W-2Studying literature before conversational lecture.10
A-W-3Preparing and writing an essay.35
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Informational lecture.
M-2Problem-focused lecture.
M-3Conversational lecture.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Meritorical activity (literature familiarity) during conversational lecture.
S-2Ocena podsumowująca: Grade based on student’s ability to consider problem related terms based on the written essay.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.6_W01
The student is familiar with basic business ethics terminology and problems.
BT_2A_W02R2A_W02InzA2_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.6_U01
The student has the ability to interpret ethical programs and ethical codes in relation to professional activity.
BT_2A_U01R2A_U01, R2A_U02, R2A_U05, R2A_U07InzA2_U04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.6_K01
the student is competent in the field of identifying ethical dilemmas and responsible solving them in both personal and professional spheres.
BT_2A_K04, BT_2A_K06R2A_K02, R2A_K03, R2A_K05, R2A_K06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.6_W01
The student is familiar with basic business ethics terminology and problems.
2,0
3,0the student is familiar with basic business ethics problems and terminology.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.6_U01
The student has the ability to interpret ethical programs and ethical codes in relation to professional activity.
2,0
3,0the student has the ability to identify strictly ethical issues from company programs and codes.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.6_K01
the student is competent in the field of identifying ethical dilemmas and responsible solving them in both personal and professional spheres.
2,0
3,0student’s individual ethic standards influence his or her interpersonal relationships.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dietl J. Gasparski W., Etyka biznesu, PWN, Warszawa, 2002
  2. Chrysides G.D., Kaler J.H., Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, 1999
  3. Sternberg E., Czysty biznes, etyka biznesu w działaniu, PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Zwoliński A., Etyka bogacenia, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2002
  2. Blanchard K., Peale N.V., Etyka biznesu, Studio Emka, 2008
  3. Porter M.E., Prahalad C.K., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ethics as a knowledge discipline. Business Chosen ethical conceptions from antiquity to modern times.8
T-W-2Conceptions of individual’s moral development. Conceptions of responsibility.6
T-W-3Uniqueness of professional ethics issues in relation to general ethics. Issue of ethical codes of various professions– pros and cons of code-based judgment of ethical issues.8
T-W-4Appearance of basic values in economic life society and individual responsibility6
T-W-5Responsibility relations on company level – employee perspective, managerial perspective8
T-W-6Ethical aspect of company’s functioning – company’s social environment; positive competition rules, advertising ethics, company ethic codes.4
T-W-7Ethical negotiation rules. Problem of social engineering manipulations in moral values sphere.5
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Attendance45
A-W-2Studying literature before conversational lecture.10
A-W-3Preparing and writing an essay.35
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O8.6_W01The student is familiar with basic business ethics terminology and problems.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W02posiada pogłebioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych i humanistycznych w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Ability to recognize layers of moral conflicts related to general business and economical activity.
C-2Own reflection in relation to readiness to make moral choices in the context of profession-related performed social roles.
Treści programoweT-W-1Ethics as a knowledge discipline. Business Chosen ethical conceptions from antiquity to modern times.
T-W-2Conceptions of individual’s moral development. Conceptions of responsibility.
T-W-3Uniqueness of professional ethics issues in relation to general ethics. Issue of ethical codes of various professions– pros and cons of code-based judgment of ethical issues.
T-W-4Appearance of basic values in economic life society and individual responsibility
T-W-5Responsibility relations on company level – employee perspective, managerial perspective
T-W-6Ethical aspect of company’s functioning – company’s social environment; positive competition rules, advertising ethics, company ethic codes.
T-W-7Ethical negotiation rules. Problem of social engineering manipulations in moral values sphere.
Metody nauczaniaM-1Informational lecture.
M-2Problem-focused lecture.
M-3Conversational lecture.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Meritorical activity (literature familiarity) during conversational lecture.
S-2Ocena podsumowująca: Grade based on student’s ability to consider problem related terms based on the written essay.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0the student is familiar with basic business ethics problems and terminology.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O8.6_U01The student has the ability to interpret ethical programs and ethical codes in relation to professional activity.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U01Potrafi stosować i przestrzegać norm etycznych w pracy zawodowej biotechnologa; umie postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalającą na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie; dostrzega i wykorzystyuje aspekty społeczne w pracy biotechnologa. Potrafi dokonywać analiz ekonomicznych dotyczących działań w zakresie biotechnologii.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Ability to recognize layers of moral conflicts related to general business and economical activity.
C-2Own reflection in relation to readiness to make moral choices in the context of profession-related performed social roles.
Treści programoweT-W-1Ethics as a knowledge discipline. Business Chosen ethical conceptions from antiquity to modern times.
T-W-2Conceptions of individual’s moral development. Conceptions of responsibility.
T-W-3Uniqueness of professional ethics issues in relation to general ethics. Issue of ethical codes of various professions– pros and cons of code-based judgment of ethical issues.
T-W-4Appearance of basic values in economic life society and individual responsibility
T-W-5Responsibility relations on company level – employee perspective, managerial perspective
T-W-6Ethical aspect of company’s functioning – company’s social environment; positive competition rules, advertising ethics, company ethic codes.
T-W-7Ethical negotiation rules. Problem of social engineering manipulations in moral values sphere.
Metody nauczaniaM-1Informational lecture.
M-2Problem-focused lecture.
M-3Conversational lecture.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Meritorical activity (literature familiarity) during conversational lecture.
S-2Ocena podsumowująca: Grade based on student’s ability to consider problem related terms based on the written essay.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0the student has the ability to identify strictly ethical issues from company programs and codes.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O8.6_K01the student is competent in the field of identifying ethical dilemmas and responsible solving them in both personal and professional spheres.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K04ma świadomość istnienia norm etycznych i społecznych, związanych z prowadzoną pracą badawczą i działalnością zawodową; rozumie celowość postępowania zgodnie z wytyczonymi zasadami etycznymi i prawnymi
BT_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz ich skutki; prezentuje postawę rzeczową i krytyczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Ability to recognize layers of moral conflicts related to general business and economical activity.
C-2Own reflection in relation to readiness to make moral choices in the context of profession-related performed social roles.
Treści programoweT-W-1Ethics as a knowledge discipline. Business Chosen ethical conceptions from antiquity to modern times.
T-W-2Conceptions of individual’s moral development. Conceptions of responsibility.
T-W-3Uniqueness of professional ethics issues in relation to general ethics. Issue of ethical codes of various professions– pros and cons of code-based judgment of ethical issues.
T-W-4Appearance of basic values in economic life society and individual responsibility
T-W-5Responsibility relations on company level – employee perspective, managerial perspective
T-W-6Ethical aspect of company’s functioning – company’s social environment; positive competition rules, advertising ethics, company ethic codes.
T-W-7Ethical negotiation rules. Problem of social engineering manipulations in moral values sphere.
Metody nauczaniaM-1Informational lecture.
M-2Problem-focused lecture.
M-3Conversational lecture.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Meritorical activity (literature familiarity) during conversational lecture.
S-2Ocena podsumowująca: Grade based on student’s ability to consider problem related terms based on the written essay.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student’s individual ethic standards influence his or her interpersonal relationships.
3,5
4,0
4,5
5,0